Verschil tussen uitgestrekte en midden gangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil tussen uitgestrekte en midden gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:03

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen uitgestrekte draf en midden gangen? Wanneer is iets uitgestrekt en wanneer is het midden? En kan dit eventueel met foto's bekrachtigd worden getoond?

hafjelinger

Re: Verschil tussen uitgestrekte en midden gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 06:25

Met die vraag loop ik ook al een tijdje rond. Is het niet zo dat middendraf alleen pas vergroten is, en niet sneller? (of andersom :+ )

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:11

Middendraf is, dat je een groter stuk veruiming ziet, en uitgestrekte draf is dat ze meer in het normale tempo moeten blijven, maar dat ze meer verschil kwa beenwerk moeten tonen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:19

middendraf is middelmatige verrruiming,verlenging van bovenlijn en afdruk van achterhoef over afdruk voorvoet heen,verlengt de pas.uitgestrekte draf is zoveel mogelijk verrruiming en verlengen,dit alles vanuit de achterhand met impuls en tactmatig. dus de pas wordt steeds ruimer niet sneller en korter

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:23

Dit is de uitleg uit het dressuur-reglement van de KNHS:
Citaat:
De middendraf:
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen zichtbaar, met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Deze verruiming komt voort vanuit een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het paard dezelfde houding heeft als in de arbeidsdraf. De ruiter staat het in de hand gestelde paard toe de hals iets te verlengen, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de loodlijn houdt dan in de verzamelde draf en in de arbeidsdraf. De passen blijven regelmatig en de beweging is in evenwicht en ontspannen.

De uitgestrekte draf:
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.

Peter7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:30

Kan iemand uitleggen hoe je het verschil in die gangen het best kunt laten zien bij het mennen?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:20

Middendraf komt geloof ik echt doordat de achterhand verruimd, daarbij hoeft voor niet zo heel veel te gebeuren, als het wel zo is is het wel goed geloof ik.
En uitgestrekte draf is dat ook de voorbenen echt van de grond komen, wat je erg mooi ziet als je naar de Grand Prix kijkt.
Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het zo iets.

Peter7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:16

Elise95 schreef:
Middendraf komt geloof ik echt doordat de achterhand verruimd, daarbij hoeft voor niet zo heel veel te gebeuren, als het wel zo is is het wel goed geloof ik.
En uitgestrekte draf is dat ook de voorbenen echt van de grond komen, wat je erg mooi ziet als je naar de Grand Prix kijkt.
Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het zo iets.

Oke, wat voor handelingen moet je dan doen bij het mennen om dat voor elkaar te krijgen?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:34

hafjelinger schreef:
Met die vraag loop ik ook al een tijdje rond. Is het niet zo dat middendraf alleen pas vergroten is, en niet sneller? (of andersom :+ )

Je moet in beide gevallen je passen verruimen, maar je mag niet gaan versnellen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:35

middenstap/draf/galop is verruimen van de pas en met strekken is het echt showen van het paard/de pony, benen helemaal lang gestrekt