Western en Dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

western en dressuur samen?

Ja
9 (23%)
Nee
10 (25%)
Het zou kunnen
20 (51%)

Totaal aantal stemmen: 39

ponieszlover

Western en Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:21

Ik heb even een vraagje,
Ik zou later graag een paard willen die dressuur kan maar ook de basis van het western kent. Dus stap draf en galop ( geen slide stops enz.) Maar kan ik dan beter een wetern paard kopen en dressuur gaan rijden of een dressuur paard en western?
Volgens mij kan je het wel allebei doen maar ik zou niet weten hoe het beste.
Jullie meningen/ tips? :D

Greetz

Qimm

Re: Western en Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:26

de basis van zowel western en dressuur zou gelijk moeten zijn

dwz ontspanning, nageeflijkheid, goed aan de hulpen staan en voorwaartse drang. 'Omscholen' of 'bijscholen' kan ook altijd nog door gewoon een tijdje ook westernlessen te volgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:45

Voor zover ik begrepen heb (sorry als het fout is) levert het wel een probleem op dat je in de dressuur veel op je gewicht en been rijdt met weinig hand, waar dat bij western meer op gewicht en hand is en been in mindere mate. Plus dat je bij western economisch (vlak en snel) rijdt en bij dressuur gericht op kracht en show (opwaarts) Dus het doel wel hetzelfde maar de manier ernaartoe anders?
(of ik heb het altijd heel verkeerd begrepen van mijn kennissen :o )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:48

omscholen kan altijd. :)
maar ik neem aan dat de basis bij ieder paard wel gelijk is?
Ik weet niet hoe het allemaal bij de western is, maar bij basis denk
ik aan stap,draf, galop en dat dan ontspannen en over de rug. :)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:49

Maar denken jullie dat je dressuur wedstrijden kunt rijden en thuis af en toe een beetje western stappen draven en galoperen? :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:50

wat zie jij onder western en onder dressuur als ik vragen mag?
in mijn ogen zal het niet veel uit maken..

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:54

Dressuur gewoon zoals je het ziet op wedstrijden en hoe het moet, engels netjes nagevelijk enz.
Bij western gewoon je paard heel erg op je zit rijden en bijv. bij neckreining kan dit miss. problemen opleveren?
Ik zou gweoon willen de basis van het western willen rijden, zoals ik al zei.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:54

Western en Dressuur verschilt toch wel behoorlijk hoor als je het mij vraagt. maargoed ieder zijn eigen mening. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:05

Volgens mij ook, maar ik zit niet in de western dus zal niet weten :=
maar afwisseling is altijd goed :)
als je maar weet hoe het moet :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:27

ponieszlover schreef:
Maar denken jullie dat je dressuur wedstrijden kunt rijden en thuis af en toe een beetje western stappen draven en galoperen? :)

wat is western stappen, draven en galoperen? }:0

Wanneer je 'recreatief' western wil rond hobbelen (dus met western hoofdstel en zadel) kun je dat heus wel combineren met engelse dressuur wedstrijden. Engelse dressuur is wat, hmmm hoe zeg ik dit duidelijk zonder het verkeerd te laten overkomen, explosiever. Western is vaak wat vlakker en juist vooral heel rustig (maar wel voorwaarts, het is zeker geen sjokken) (barrelracing enzo daargelaten natuurlijk*)
Het houdt gewoon in dat je wat meer versnellingen op je paard moet monteren. Je zegt dat je engels nageeflijk moet rijden en met wersten op je zit. Nou ik zal je een geheim verklappen, dat moet je bij beide disciplines ;)
Western en dressuur mogen dan heel anders ogen, de basis blijft gewoon hetzelfde en tenzij je beide op hoog niveau wil gaan uitvoeren denk ik niet dat het een probleem zal zijn om wat af te wisselen tussen beide.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:34

Ik zeg ook niet dat je met dressuur niet op je zit moet rijden, dat zeker ook maar het is toch een erg anders gevoel.
Maar het zal dan alleen recreatief western zijn.
Gewoon de basis.
Wie weet lukt het.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:14

Hoezo een ander gevoel? Het is toch hetzelfde paard?

Basis = basis. Dus gas, een stuur en niet te vergeten ook een rem. Wat je verder doet ligt er maar net aan hoe ambitieus je bent, en hoe bereid je bent om je aan de regeltjes van één "tak" van de sport te houden. Met mijn paard rijd ik af en toe wedstrijdjes, dan heb ik een jasje aan en mijn paard laat zich van zijn beste kant zien (dat is althans de bedoeling) en dat is het resultaat van gymnastiserende training. Maar we vinden het ook leuk om door het bos te galopperen, weliswaar niet met een pseudo-westernoutfit maar met gewoon een halstertje. Westernzadel past niet op mijn ros namelijk ;) Nou, mag jij raden, zonder in mijn profiel te gluren, of ik een dressuurpaard heb? Of een westernpaard? Wie weet heb ik wel een polopaard. Of een draver. Als er íéts in hokjes wordt geplaatst zijn het wel de dravers. Vind ik dan. Mensen moeten niet van die oogkleppen op hebben, zonder zie je veel meer. Het één sluit het ander toch niet uit? Kijk maar naar... hoe heet ze ook weer? Oh ja, Anky.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:08

Ja das waar maar Anky rijdt met geen een paard allebei!
Ik vind het in ieder geval allebei leuk.
Ohja het gevoel western en dressuur is wel wat anders ook al heb je hetzelfde paard.
Ik zou niet weten wat voor paard je hebt miss. een draver miss. iets anders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:12

Ik heb een IJslander, hij kan western, engels, ijslands en chinees draven. En verder denk ik dat mevrouw Anky wel op een iets of wat ander niveau rijdt dan jij?

Ik heb trouwens even een kijkje genomen in je profiel en daar zie ik dat je 4 paarden hebt. Dan kun je toch met twee daarvan western en met twee dressuur rijden? Als jij denkt dat dat zo'n verschil is?
Toen ik 14 was dacht ik trouwens ook dat met lange teugels rijden westernrijden is :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-10-10 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:35

Wat versta je onder de western basis?

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:36

volgens mij kun je een paard toch makkelijk voor dressuur en western gebruiken? Anky rijd op hoog niveau dus geen wonder dat ze met z'n top paard wester gaat scheuren! Veel mensen doen ook dressuur wetstrijd en daarna springen er achter aan..zie geen reden waarom je een paard geen wester en dressuur kan rijden??

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:55

@ hestejente, heb ik gezegd dat ik op het niveau van anky reed dan? Alleen als ik op een western paard of een dressuur paard rij of verschillende stijl vind ik dat zelf anders aanvoelen. En western is geen rijden met lange teugels voor mij ook al ben ik 14.

Oh ja ik heb geen vier paardjes hoor! :)
2 zijn verzorg en 1 is mijn lespaardje :D

Maar gelukkig zeggen jullie ook dat het kan. :) :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:06

Heb het al voorbij zien komen maar western en dressuur is in basis het zelfde. We willen allemaal een blij recht en los paard.
Ik rij dressuur maar wil al mijn hulpen met been en zit rijden. Binnen de dressuur en ook de western zijn er verschillende gedachte waaruit de paarden getraind worden. Het is dan zaak dat je instructeurs zoekt die vanuit de zelfde gedachte naar paarden kijken maar met een ander oog.
Er zijn ook western instructeurs die ook engels lesgeven.
Zelf geef ik ook iemand les die uiteindelijk western wil gaan rijden, ik help haar nu om haar paard recht en los te krijgen op zo klein mogelijke hulpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:42

Ik gebruik in mijn training elementen uit de Engelse en klassieke dressuur, maar ook reining. Ik pik er gewoon uit wat ik nuttig en zinvol vind. Maakt me niet uit wat voor etiketje er op zit. Aangezien ik van alles maar een beetje verstand heb boeit me dat niet. Wel heb ik verstand van mijn paard, ik ken hem aardig goed en weet wel zo'n beetje waar ik wat aan ga hebben met 'm en waaraan niet. En of ik nou wel of niet neckrein terwijl ik stuur, of ik hem nou tölt of tempowisselingen rijd in galop en welk zadel (of geen zadel) er nou op ligt, het voelt steeds hetzelfde want het is steeds hetzelfde paard. De meeste ruiters komen ook niet verder dan de elementairste basisdressuur. Wat de meeste mensen in Nederland dressuur noemen is helemaal geen dressuur maar basisafrichting, toegespitst op warmbloedpaarden. Tot en met het Z is basis. Hoe je rijdt hangt naar mijn idee ook af van het paard (aanleg, bouw, interesses) en wil je zowel basis-engelsedressuur als basiswestern (en wat bedoel je dan met western?) zou ik gewoon een veelzijdig paardje zoeken. Ieder paard (trekpaard, schwarzwalder fuchs, minipony) kun je laten verzamelen. Ze kunnen allemaal stappen, draven, galopperen, ze kunnen allemaal rondjes en zijgangen lopen.

Echt, ik snap niet zo goed wat voor een basisruiter het probleem zou kunnen zijn :+

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 16:53

Ik wil er wel Z mee gaan rijden op ten duur, in de dressuur dan.
En in mijn vrijetijd gewoon wat westernoefeningetjes doen en een beetje western rijden( niet voor wedstrijden) Dus gewoon basic western. :D

Gelukkig zien jullie geen problemen.
Alleen ik denk namelijk dat ik geen paard kan hebben dat top is in allebei. Maar dat wil ik ook niet , gelukkig. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:00

Allrounde Westernbasis op recreatief niveau kan ieder paard, ook een correct! gereden dressuurpaard. :)

Gewoon een paard rijden waar jij je goed bij voelt en lekker lessen, dan komt het helemaal goed. Veel plezier!

Als je het interessant vind kun je ook nog even zoeken op WN AM trouwens, daar komen ook veel topics voorbij met de verschillen tussen Western en dressuur, met daarin de mening van een flink aantal Westernruiters ook. :)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:32

Thnx voor je reactie! :D

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:58

Ik rijd met mijn Arabier ook zowel engels als western. Voor mijn gevoel is het verschil dat je bij Western minder opwaarts gericht rijdt. Bij western moet alles uit de ontspanning komen, terwijl de dressuur juist heel 'actief' gereden wordt. Ik vind zelf western prettiger, omdat ik de ontspanning een prettigere manier vind om te werken, en je bovendien bij western ook meer werkt met druk/geen druk, in plaats van (met dressuur) druk & minder druk. Het onderscheid tussen de eerste twee is duidelijker voor het paard, en zo kun je de hulpen gemakkelijker verfijnen.

(Uiteraard zijn er mensen die dressuur prettiger vinden rijden, maar ik vind het constant ondersteunen van je paard niet prettig werken met de mijne, en dat is wel wat je bij dressuur doet.)