bit-keuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC

bit-keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:32

ik weet niet of het hier goed staat?

ik heb mijn paard nu op een enkel gebroken bitje
maar wil haar graag op een dubbel gebroken bitje vind dit gewoon wat fijner voor mn paardje
ze is heel makkelijk op t bit rijd opt werk ook met dubbel gebroken maar nu staat ze thuis en ze protesteerd soms wat op haar bitje

nu moet ik dus een bit kiezen
nu dacht ik zelf gewoon een simpel dubbel gebroken bitje,
maar je hebt ook van die speciale appelbitjes, van dat ijzer met rubber eromheen ofzo?
wat is hier het doel van
is dit fijner voor het paard of is het voor paarden die moeilijk zijn op t bit
of gevoellig ofzo?

8nnemiek

Re: bit-keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:40

Wat voor bit heb je nu, waar ze op protesteert? Is dat de enkelgebroken? En heeft ze dat eerder gedaan? Zo niet, dan zou ik eerst even een tandarts laten komen. Hoe oud is je paard? Jonge paarden hebben wel eens last van hun gebit.

Rubber bitjes zijn niet fijn, die zijn te stroef en gaan schuren. Appelbitjes zijn dan fijner, die glijden wat makkelijker. Maar als je paard nu goed loopt op rvs dan zou ik dat niet veranderen. Dat ligt toch altijd het fijnst in de mond. Je kan eventueel een dunner bitje nemen als je eigen bit erg dik is. Dan heeft het paard meer ruimte in de mond en dat vinden ze vaak fijner.
Verder zou ik dan kiezen voor dubbelgebroken of ongebroken. Dat is per paard verschillend wat ze fijner vinden. Maar dat zijn in ieder geval de vriendelijkste bitten. Enkelgebroken bitten kunnen namelijk prikken in het gehemelte.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:55

De kans is groter dat je paard protesteert op je hand dan op het bit (mits het bit goed past en je paard geen haken op de kiezen heeft)

FFKJC schreef:
maar wil haar graag op een dubbel gebroken bitje vind dit gewoon wat fijner voor mn paardje

Maar WAAROM vind jij het fijner voor je paard? Want dubbel of enkel gebroken maakt namelijk niet heel veel uit... Al helemaal niet als jij een goede manier van rijden hebt. Een ander bit dan een gewone trens kan namelijk geen slechte manier van rijden oplossen.

FFKJC schreef:
maar je hebt ook van die speciale appelbitjes, van dat ijzer met rubber eromheen ofzo?

Niet aan beginnen, rubber schuurt.

Een gewone trens, gebroken of dubbel gebroken, dat goed past (moet aan beide zijden een halve cm uitsteken) en op een goede manier bevestigd aan het hoofdstel (bit mag niet te laag hangen, maar mag ook niet de mondhoeken optrekken en een goed bevestigde neusriem die zorgt dat het bit stil in de momd ligt. Dat is het beste.

FFKJC schreef:
is dit fijner voor het paard of is het voor paarden die moeilijk zijn op t bit

Paarden zijn niet 'moeilijk op het bit als ze gewoon goed gereden worden. De meeste ruiters zijn vaak te stug in de hand. En dat is de grootste oorzaak van problemen in de aanleuning. Dus zoek het EERST in je eigen rijden. Zoek een goede instructeur die je hoodfstel en bit controleert of het goed past/goed bevestigd is en die je kan leren goed te rijden zodat je aanleuningsproblemen rijtechnisch op kunt lossen, ipv direct naar de ruitersportzaak te rennen voor een ander bit. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:14

Tja moeilijk hoor is vrij lastig om het goede bit te kiezen.
Rubber zou ik dus ook niet aanbeginnen het is inderdaad vrij stoef en vaak nog een erg dik bit ook.
Je hebt ook happy mouth bitjes dat is iets van kunststof maar die slijten wel erg snel en met pecht is het zo kapot.
Heb er zelf een gehad leek een erg fijn bit maar na 15 minuten had die van mij het al stuk. Dus ik vind het ook niet echt een aanrader omdat als het stuk gaat je dan hele scherpe randjes krijgt aan het bit.
En wat heb je voor de rest voor een bit? Watertrens, bustrens of D-trens? En hoe dik is je bit een dik bit is voor een paard niet altijd fijn wat heel veel ruimte hebben ze niet in de mond dus dat kan ook verschil maken.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:23

In mijn opinie is een dubbel gebroken bit vriendelijker dan een enkel gebroken (waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor elke ruiterhand geldt). Als hij altijd goed heeft gereageerd op het materiaal waar je huidige bit van is gemaakt zou ik dit zou houden.
Rubber veroorzaakt blaren als de mond te droog blijft en niet elk paard is gebaat bij een smaakje.
En anders kun je altijd nog bitLOOS proberen :o

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:37

Vraag je tandarts. Ons is geadviseerd om een dubbelgebroken aurigaam bustrens te kopen, niet te dik. Waarom?

Dubbelgebroken en niet te dik (+/- 18 mm): paard heeft een laag gehemelte en enkel gebroken prikt dus.
Aurigaam: Flinke kwijlerd, waarschijnlijk door allergie. Aurigaam helpt hiertegen
Bustrens: D-trens is te scherp en voor een watertrens heeft hij te dikke wangen. Dit zou dus knellen.

Hier was ik zelf nooit op gekomen! In ieder geval niet de theoretische uitleg ervan.

1 probleem: dit bit heeft alleen Sprenger en alleen in massief. Het is dus een stuk zwaarder. Toch maar weer navragen dus..

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:30

Loopt je paardje fijn op dit bitje? zoja waarom wil je dan een nieuwe?

Ik heb een goede ervaring met de happy mouth bitjes misschien ook wat voor jou om te proberen?

Ik ben van een enkelgebroken overgegaan op een ongebroken, omdat deze stiller in de mond ligt. erg fijn ern vriendelijk bitje! :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:13

Bel de tandarts en vraag eerst welke maat bit je paard moet hebben. Het is mooi dat hij uitsteekt aan beide zijde, maar belangrijker is dat je niet teveel ijzer erin propt. Het gaat om de ruimte IN de mond.

Verder ga ik met Jasmijn mee. Als je een bit hebt wat goed past, dus ook aan de binnenkant. Moet het geen probleem zijn.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:48

Searcher schreef:
In mijn opinie is een dubbel gebroken bit vriendelijker dan een enkel gebroken (waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor elke ruiterhand geldt). Als hij altijd goed heeft gereageerd op het materiaal waar je huidige bit van is gemaakt zou ik dit zou houden.
Rubber veroorzaakt blaren als de mond te droog blijft en niet elk paard is gebaat bij een smaakje.
En anders kun je altijd nog bitLOOS proberen :o

Helemaal mee eens, ik rij ook met een dubbel gebroken bit en mijn paardje reageerd er super op! wat ook vaaak helpt is met je handen laag rijden veel mensen hebben niet door dat ze onder het rijden hun handen omhoog doen... niet bepaald fijn voor het paard... kan een reden zijn...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:25

Ik heb gewoon een Harry's horse dubbel gebroken bitje, koper kleurig maar is het volgens mij niet, kan ook niet voor die prijs _O-
of een K&K dubbel gebroken bitje
ik heb ze gewoon van metaal en niet met rubber of appelsmaakjes.
van die zachte bitjes gaat me paard zo hangen en wat ze totaal niet fijn in de hand.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:39

KittyKatRaya schreef:
Helemaal mee eens, ik rij ook met een dubbel gebroken bit en mijn paardje reageerd er super op! wat ook vaaak helpt is met je handen laag rijden veel mensen hebben niet door dat ze onder het rijden hun handen omhoog doen... niet bepaald fijn voor het paard... kan een reden zijn...

Te laag met je handen is ook niet goed. Hierdoor werk je behalve op de mondhoek ook in op het gehemelte, tandvlees en de tong. Als je je hand op de goede manier hoog houdt, werk je alleen in op de mondhoek. Lijkt mij fijner. Veel mensen rijden te laag met hun hand omdat het zo erin gedramd is. Kijk maar eens op cc hoeveel mensen hun handen bijna tegen hun knieën hebben of op de schoft rusten.

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:24

Ik rij zelf met een Happy mouth dubbelgebroken bitje, daar loopt ie fijn op, op een normaal dubbelgebroken bit niet.
Ik zou wel gaan voor een Argentaan bit, daar kouwen ze meer op, en zijn meer ontspannen.
(Byv. K&K of H.S sprenger.)