Welke leeftijd beleren?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Wannies

Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:41

Hallo!
Ik zou graag willen weten, welke leeftijd jullie een paard beleren, of zouden beleren.
Want ik heb een 2jarige haflinger Rowan.
Ligt het dan aan het type paard wanneer je hem/haar moet beleren.
Want Rowan is echt nergens bang voor. Poetsen(ook voetjes optillen etc), wandelingen maken is oke, hij is altijd braaf, wel wat ondeugend natuurlijk, hij is wel een hengst, en waarvan je denkt oo dat gaat hij eng vinden, is dus niet eng.
Hij is ook verkeersmak! Hij is echt niet bang voor trekkers vrachtwagens enzovoort.
Dus kan ik al beginnen als hij 2.5 is of pas als hij 3 is. en als hij 3 is mag ik dan ook al wel gaan rijden.

Ik heb ponys alweer eerder zadelmak gemaakt maar die waren ouder dan 5. en ik doe dan altijd laten rennen, poosje, dan een poosje longeren, en dan hangen, en op een gegeven moment stap ik er op en rij ik er mee weg. wel in de bak.
en met een poosje bedoel ik aantal weken, tot paar maanden.
Kunnen jullie je mening geven ? :P

groetjes mij

MissBambi

Re: Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:45

Onze haflinger was erg braaf tot zijn 2.5 :j daarna is hij gruwelijk hengstengedrag gaan vertonen. Op dat moment hebben wij hem meteen laten castreren.

Hierna zouden wij hem (op zijn 3) zadelmak gaan maken onder begeleiding. Dit ging echter niet van zijn leien dakje. Vandaar dat we hem uiteindelijk toch hebben weggebracht. In totaal is hij 5 weken weggeweest en is hij intussen hartstikke braaf! (hiervoor zijn we minstens 2 maanden bezig geweest)

Wat ik aan raad:

Hoe braaf je pony ook is, zijn botten zijn pas voldoende volgroeid met zijn 3 jaar, en sommigen zelfs pas later. Laat hem gewoon nog minimaal een jaar staan en laat hem inrijden door een professionele stal ;)

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:53

gebruik even de zoekfunctie hier op Bokt, er zijn veel meer topics hierover!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:55

3 jaar is de normale leeftijd om en paard te beleren. Quarters en Engelse volbloeden en sommige Spaanse paarden worden met 2 jaar (of zelf jonger) al beleerd.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:15

Vanaf 3 kan je het doen. Maar het is beter om dan ook nog even te wachten :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:20

maar mag je met 2 wel al dingen met hem doen ik heb ook een haflinger
die word overmorgen 1,5 jaar en staat lekker in de wei 24/7 zig rond te eten /spelen
zo rond 2 kan ik dan proberen om wat freestyle met hem te doen 10 min per week
val me niet aan als dit niet mag ik vraag het gewoon ben benieuwd :D

MOCHT ER KWA TEKST OF SPELLING IN MIJN BERICHTJES IETS NIET GOED STAAT SORRY IK BEN WOORDBLIND
lieve nagano en dusty Dat ik van jullie hou is geen wonder maar dat jullie om me geven is heel bijzonder!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:56

MissBambi schreef:
Hoe braaf je pony ook is, zijn botten zijn pas voldoende volgroeid met zijn 3 jaar, en sommigen zelfs pas later. Laat hem gewoon nog minimaal een jaar staan en laat hem inrijden door een professionele stal ;)

Volgroeid is pas met 6 jaar, want waar het om gaat zijn de groeischijven in de ruggegraat.

Haflingers in Oostenrijk worden zover ik weet pas met 4-4,5 beleerd en kunnen met 6 vol aan het werk (aangespannen meestal).
Met 3 jaar heeft geen enkel paard een volwassen en dus geheel belastbaar skelet. Daarnaast is hoe dan ook is een stuk spieropbouw essentieël om een paard veilig een ruiter te laten dragen. Evenals een echt uitgebreide basisopleiding en opvoeding op de grond, dat is nl je fundering voor een goed en fijn rij/menpaard. Het erop of erachter zitten is bij een goede basisopleiding op de grond nog 30% van de opleiding tot rijpaard.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:39

Ik heb zelf een pony van 2,5 en die longeren we nu wel, en het zadeltje erop maar nog niet met gewicht.

Da Capo (Discovery x Goodtimes)
B +17 L1 +17 L2 +13

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:51

Heel verschillend.. Sowieso er niet op voor een paard 3 is en liever later. Heb een merrie verzorgd die met 3 echt een volwassen bouw had en een merrie van t zelfde ras waar je met 4 pas op durfde te stappen ivm bouw. Longeren en zadelmak maken enz kán met 2,5 maar is ook weer heel afhankelijk van de bouw en ontwikkeling. Daarbij moeten ze er ook psychisch aan toe zijn; het ene paard is met 2,5 echt wel 'toe' aan 'werk', het andere paard heeft het nog veel te druk met spelevaren.. Ik ben iig voor het per paard bekijken en 3 jaar als absolute grens hanteren, hoe braaf een paard ook is.

Divaali

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:53

Ik zie het veel liever dat ze 4/5 zijn (liever 6)
Dan dat je hem nu al gaat beleren.

Ze zijn lichamelijk niet klaar als ze 2.5 / 3 jaar zijn!

Ik zou wachten tot ie uitegroeit is ,, hiervoor kun je al wel oefenen met dekje erop
zadeltje mischien een keer (verder ook niets!) keertje rustig longeren met dekje en longeersingel etc

Dit op 2.5 jarige leeftijd kan volgens mij geen kwaad als je maar niet verder gaat..

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:58

Dravers worden veelal beleerd met 1, 1,5 jaar. Eerst alleen lopen in tuig en dan daarna met de lichte kar erachter.

Dan krijg je op zeker opmerkingen "daarom zijn ze ook zo vroeg versleten" maar ik ken meerdere oudere Dravers wie nog bijna dagelijks gereden worden. En dan gaat dat echt van 20 tm 30 jaar oud. ;)

Pietje Bel, Saartje (Zonnekamp's Bryanna) en Blixtsnabbt Guld, mijn trots, mijn paardenvriendjes
Tobi en Teddy mijn kattenmopjes
Vive La Donder 15-05-2003 - 28-04-2010 Irish Fire 19-03-1997 - 25-05-2008 Charlie 26-04-2008 - 30-03-2011 Bloem 1-1-2002 - 21-1-2013 Rust zacht jongens

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:00

maar kan je dan met een hafling ruin van 2 wel al grond werk doen en kleine beetjes los langeren ?

MOCHT ER KWA TEKST OF SPELLING IN MIJN BERICHTJES IETS NIET GOED STAAT SORRY IK BEN WOORDBLIND
lieve nagano en dusty Dat ik van jullie hou is geen wonder maar dat jullie om me geven is heel bijzonder!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 06:28

BlixtsnabbBS schreef:
Dravers worden veelal beleerd met 1, 1,5 jaar. Eerst alleen lopen in tuig en dan daarna met de lichte kar erachter.

Dan krijg je op zeker opmerkingen "daarom zijn ze ook zo vroeg versleten" maar ik ken meerdere oudere Dravers wie nog bijna dagelijks gereden worden. En dan gaat dat echt van 20 tm 30 jaar oud. ;)

Dat vind ik echt belachelijk jong
Zelfde als dat wij een heul jong kind al heel erg laten sporten (Kinderen in china > turnen)

Dit is harstikke slecht voor de botten etc! Het is nogg maar een kleuter bij wijze van!!!!

Vind het gewoon belachelijk :n

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 06:59

Bij ons is er ook een draver, heeft inderdaad voor de wagen gelopen. Is nog geen 12 en heeft al behoorlijke artrose. Hoogstwaarschijnlijk van de belasting op jonge leeftijd.

Met je haflinger zou ik toch minimaal wachten tot 3.5 jaar, maar eigenlijk wel tot 4.5 jaar. Er zijn ontzettend veel dingen die je je dier kan leren zonder erop te zitten.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:05

Mijn haf heeft altijd streken gehad..
met 2,5 zijn we hier en daar gaan longeren.. 3/4 maanden later hier en daar gaan hangen etc..
en toen hij 3 jaar en denk 2 maanden ofzo was gingen we er echt pas op..
dit was toen zonder zadel en deed hij heel goed.. hij snapte mijn been alleen niet zo .. :P hihi, ging alleen maar achteruit..
toen we m aan de longe deden begreep hij het wat beter omdat hij longeren wel kon ;)
maar hij deed van alles om maar overal onderuit te komen etc :P
nu vind hij het super leuk om te leren.. hij wil graag alles leren :P (is inmiddels 8,5)
maar het ligt inderdaad aan het paardje of je door kan gaan of niet, ze geven het vanzelf aan, maar als het nu goed gaat zou ik zeggen zorg dat stuur en rem er als eerste op zit ;)
Mochten de streken later gaan komen heb je dat er alvast op zitten ;)

maar nog eventjes wachten met de kleine beer ;)

Amber <3 <3 <3

Judith_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:19

BlixtsnabbBS schreef:

Een tuigje op, twee keer voor een lichte sulky lopen die werkelijk bijna niks weegt en dan weer het land op is niet te vergelijken met het in rijden? Bovendien zijn dravers eerder volwassen (geestelijk en lichaamelijk) Gewicht dragen wordt niet gedaan bij anderhalf jarige. Is voor geen enkel paard goed. Bovendien wordt er meestal gekeken naar wat het paard aan kan en aan de hand daarvan geplant, er zijn dus ook genoeg dravers die niet zo vroeg een tuigje op krijgen. In mijn ogen is het helemaal geen relevante, juiste en eerlijke vergelijking. ;)

Mijn voorkeur heeft het om pas met 3-3,5 een paard te beginnen met longeren en in rijden. (Longeren is behoorlijk belastend) En goed te blijven kijken naar het paard zelf. Een schraal paard wat nog niet in verhouding is zou ik nog even langer laten staan.

We all float down here...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:24

dat je een paard op jonge leeftijd (2,5 - 3) al zadelmak gaat maken en een stukje rijden wil niet zeggen dat je daarna ook vole bak moet doorgaan met rijden.

mijn jonge paard (amerikaanse appaloosa) is 2,5 en gaat binnenkort in training, dan wordt bij beleerd aan de longe en daarna onder het zadel tot de basis knoppen erop zitten (stap, draf, galop, beetje sturen en stopje) daarna komt hij naar huis en is het aan mij hoe we dan verder gaan.
hij zal de zomer na de training gewoon weer lekker op het land staan, en misschien heel af en toe even nog wat herhalen, maar verder niet.
dan is hij 3,5 en zal ik wat serieuzer met hem aan de slag gaan (nog maar 3x per week ofzo)

dus dan krijgt hij echt ook nog gewoon alle tijd die hij nodig heeft om verder te groeien.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:35

tamary schreef:
MissBambi schreef:

Volgroeid is pas met 6 jaar, want waar het om gaat zijn de groeischijven in de ruggegraat.

Haflingers in Oostenrijk worden zover ik weet pas met 4-4,5 beleerd en kunnen met 6 vol aan het werk (aangespannen meestal).
Met 3 jaar heeft geen enkel paard een volwassen en dus geheel belastbaar skelet. Daarnaast is hoe dan ook is een stuk spieropbouw essentieël om een paard veilig een ruiter te laten dragen. Evenals een echt uitgebreide basisopleiding en opvoeding op de grond, dat is nl je fundering voor een goed en fijn rij/menpaard. Het erop of erachter zitten is bij een goede basisopleiding op de grond nog 30% van de opleiding tot rijpaard.

Ik zij ook voldoende volgroeid ;) Wanneer je op die leeftijd begint en een professionele stal/ruiter hebt dan kunnen zij hier mee omgaan :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:16

Ik vind persoonlijk 3 jaar om dan te beginnen met longeren enzo. Longeren is vrij belastend.
Ik zou niet weten waarom je dat al met 2,5 zou gaan doen als je ook nog een half jaar kan wachten.
Voor de rest is het denk ik vooral van belang hoe en hoevaak je iets van het paard vraagt. Als je een 3/3.5 jarige hebt waar je alleen basiswerk mee doet en niet te lang lijkt me dat geen problemen geven.
Wat je zou kunnen doen is tegen de 3 beginnen met longeren als ze 3 zijn zou je er eens op kunnen gaan zitten. Als de basis er dan in zit dan in de winter terug op de wei/paddock paar maanden laten staan en in de zomer weer terug oppakken met rijden. Tegen de tijd dat je wat meer wil gaan vragen zijn ze al 4 en nog beter ontwikkeld maar ook dan je training afstemmen en alles met mate.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:39

bij 3 jaar kun je wel rustig aan gaan beginnen met longeren en inrijden. Nog niet alle dagen dan gaan gebruiken. om de dag.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:04

Ik vind het er ook vanaf hangen hoe vaak je een 3 jarige gebruikt en hoe lang je m laat lopen. 5 keer per week een uur kan absoluut niet. Maar je kan er best iets mee doen.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:20

maar als je je haf zonder langeerlijn longeerd kan dat dan wel van af 2.5 jaar

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:25

Het grondwerken ben ik idd ook een groot fan van, zeker met jonge paarden. Aan een lijntje moeten ze toch wat meer jouw koers volgen, terwijl ze los zelf kunnen kiezen of het rondje groot of klein, hoekig of netjes rond wordt...

Divaali

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:31

Het is je eigen paard dus je hebt alle tijd, ik zou met 4 jaar pas beginnen met 1 keer per week longeren en 1 keer per week voorbereidend werk aan de hand. Met werk aan de hand kun je je paard al de juiste spieren laten gebruiken wat erg handig is als je er daarna opstapt, dat is voor hem al een stukje makkelijker. met 4,5/5 kan je er eens op gaan hangen en op gaan zitten. Gewoon alles op je gemak, is voor het paard ook relaxter.
Daarvoor zou ik alleen veel gaan wandelen, hem goed bekend maken met je hulpen en gewoon algemeen goed blijven opvoeden.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:37

Wat ik wel altijd deed met jonge paarden is voorbereiden op het rijden door te beginnen met een longeersingeltje (voor het aansingelen en eerste gewicht zeg maar) en na daar een maand (afhankelijk van hoe je paard het oppikt) mee gewerkt te hebben rustig een keer het zadel introduceren. Daar een maand of 2 mee longeren om rustig het draagvermogen en de spieropbouw te stimuleren. Resultaat was bij mij iig een hele mooie ronde Arabier, die daarvoor nog bepaald schrielig was :)

Divaali