Oefeningen om jong paard sterker te maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:52

Je paard moet lichamelijk zelf ook de kans krijgen om sterker te worden. Gun het de tijd, je paard is ook pas drie en groeit nog. Ik zou proberen om veel aan hand met je paard bezig te zijn, aan de lange lijnen, wandelingen heuveltje op en af en gewoon je paard de tijd gunnen om sterker te worden. :)

Leuk dier, trouwens. :D

laurabosman
Berichten: 69
Geregistreerd: 10-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:52

Ik weet toevallig een goed boek dat allemaal verschillende oefeningen beschrijft en uitlegt verder wordt er ook verteld wat er fout kan gaan en hoe je het dan op moet lossen.
dit is het boek: 101 favoriete oefeningen van topruiters, J Bell

Veel succes!!

iloveyellow

Berichten: 787
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:47

Mijn pony had precies het zelfde hier onder lees je wat ik allemaal deed.

1.Elke dag actief rijden
2.Veel overgangen en figuren
3.je kunt je paard voor het rijden ook nog even longeren.
4.harder zachter in stap draf en galop dat is moeilijk maar daar krijgen ze ook spieren van.

Eigenlijk is het beter als de achterbenen meer gespierd zijn dat krijg je van overgangen daar moet een paard het meeste mee doen dat is het motertje van de hele pony ga je dat oefenen komen de rest van de spieren er net zo gauw bij


succes :D

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Oefeningen om jong paard sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:29

Ik zou zeker niet iedere dag actief rijden, Iloveyellow. Het gaat hier wel om een driejarige. :)

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Oefeningen om jong paard sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:07

Dank voor de tips.
Zoals wel vaker met jonge paarden is die gekke pas er al weer een tijdje uit en ben ik nu lekker bezig met balans en op mijn zit alles voor mekaar krijgen.

Ik rij 3 keer in de week, afhankelijk of ze buiten in de wei is geweest anders pak ik haar een keer buiten 20 min ofzo.

@Iloveyellow
Actief rijden is een leuke gedachte, maar voor ik daar ben moet ik eerst nog een paar andere stappen nemen :p

MlieZ88

Berichten: 1225
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:42

willemijn: die dubbele lijnen moet je ff aan heleen vragen (van John zeg maar ;) ) die is daar goed in ook ivm haar men ervaring
en zij heeft ook haar 2 jonge paarden (woody en vales) daarmee 'groot gebracht'

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Oefeningen om jong paard sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:21

Ja ik heb er zelf nog aan gedacht. Maar ze loopt het best als ik rechtuit rij. Op de volte gaat ze nog weleens onregelmatig...

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:19

mijn vorige verzorgpaardje echt een jong beesie was nog niet echt goed doorgereden enzo reageerde heel goed op galop en veel overgangen rijden om de achterhand sterker te maken binnen notime had hij veel meer spieren in de achterhand!

Calisi
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:39

Ontspanning.

Lang en laag.
Dáár begin ik mee met een jong paard, dat leer ik als eerste aan.
Een paard moet ontspannen om de juiste spieren aan te kunnen spannen.
Zonder dat, heb je dus helemaal niks.

Hierna gewoon veel rechte lijnen rijden, wendingen maken ( niet te kort/scherp, nergens voor nodig. ), overgangen rijden.
De galop wil ook nog wel het 1 en ander verbeteren, maar dat bekijk je per paard.
Ik zorg altijd eerst dat de draf enigzins in orde is.
( met mijn eigen paard ben ik pas op 5-jarige leeftijd echt begonnen met galoperen, eerder was ze er niet aan toe. Oefen hier nu een half jaartje mee, en ze is kaarsrecht, loopt super, is sterk zowel fysiek als mentaal. )

En vooral: niet vaker dan 3 keer per week een halfuurtje!!
Gun het paard zijn rust en jeugd!
Dit komt op langere termijn je paard écht ten goede!
Ze is nog maar 3, doe het asjeblieft rustig aan, en houd geen verwachtingen aan.
Ga gewoon lekker rijden, houd haar tijdens het lopen goed actief, en bouw het rustig op.

Succes!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:53

Het bos in... op je paard of naast je paard. Loop heuveltjes, stap door het water en heb geduld. (nog een jaartje of drie schat ik...)

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Oefeningen om jong paard sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:38

Dank voor de reacties.
Het bos in is een leuke gedachten...maar dat heb ik hier niet in de buurt. Strand is leuk, maar dat is dik 30 min stappen door t duin. Ook geen optie aangezien dat weer veel te zwaar is.

Zoals al eerer gezegd is de reden van mijn topic alweer achterhaald.
Rijden gaat lekker, maar je merkt gewoon heel erg dat balans moeilijk is.
Ik rij dus momenteel veel op op de volte, links rechts rond vragen. Op de rechte lijnen heeft ze juist veel moeite met haar balans en valt ze uit het ritme.

Kortom, elkde dag/week is weer anders en je wordt gewoon elk ritje gedwongen na te denken over rij-aanpak.

Overigens rij ik max 3 keer per week 30 min, waarvan 2 keer met begeleiding....

xxDanielleee

Berichten: 144
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Oefeningen om jong paard sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:12

Ik heb vorige paard sterker gemaakt door veel overgangen te rijden, veel figuren zoals slangenvoltes en gewone voltes.
Ook longeerde ik haar veel.
Later liet ik haar ook balkjes lopen, maar ik begon daar niet te snel mee, omdat een jong paard nog veel lichamelijke ontwikkeling moet voortzetten.