Paard actief maken dmv sporen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Undefined

Paard actief maken dmv sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 21:14

Ten eerste, ik weet dat er al veel topics over sporen zijn maar vind dit toch een ander punt dan de normale discussie over 'verfijning van de hulpen'.
Snap het wel als het topic gesloten wordt, gezien de vele topic over sporen maar naar mijn mening is hier geen topic over geweest.

Ik zat net eens even op HAW rond te neuzen, en zie veel ruiters met sporen rijden. Daarna vaak reacties met: je moet niet met sporen rijden om je paard actiever te rijden, maar een zweepje gebruiken.
Nu ben ik het er mee eens dat mensen die niet met sporen kunnen rijden (dus alleen maar zitten te prikken met kapstokvoeten) ze ook niet moeten gebruiken.
Ik gebruik echter wel mijn sporen om mijn paard actiever aan het been te krijgen. Dit op aanraden van mijn instructrice en ik vond het velen malen fijner dan met de zweep! Ten eerste werd mijn pony nogal opgefokt van de zweep, ze werd erg opvliegerig wanneer ik er mee reed. Ten tweede was het effect ook gelijk weer weg als de zweep weg was, en had ik dus nog geen actief paard. Dit kan natuurlijk aan mijn manier van rijden hebben gelegen.

Toen heb ik het eens met sporen geprobeert. Eerst gewoon normaal aansporen -> geen reactie, spoortje gebruiken -> nog geen reactie spoortje wat feller gebruiken. Na een weekje had ze dit door en nu kan ik zonder spoortjes gewoon normaal rijden, met een pony die actief is aan het been.

Nu zullen er vast wel veel mensen zijn die hier op tegen zijn (gezien de reacties op HAW), maar ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die het wel met me eens zijn?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:17

Je moet ook met je kuit drijven, niet met je hakken. Dus normaal gesproken zou je spoor je paards buik niet moeten raken. Maarja, dan moet je wel goed je benen onder controle kunnen houden. (wijst naar 'kapstokjes' bijv. :D)
Maar of je nu een zweep gebruikt of een spoortje, om hem alert te maken op jouw kuithulp, maakt imo helemaal niets uit!

Maar inderdaad, je moet hem niet gebruiken om mee aan te drijven, maar gewoon consequent net als met een zweep. Dus ja, ik ben het wel met je eens!

Anoniem

Re: Paard actief maken dmv sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

Sporen zijn een extra hulpmiddel voor de hulpen, niet perse om een paard scherper te maken.
En scherp maken hoeft niet alleen met zweep maar kan makkelijk alleen met je been, ik heb het zelf bij mijn paard zonder sporen gedaan.
Als je het met sporen doet en je kunt er niet mee om gaan dan kan een paard lam aan het been worden.

Sporen is dus een extra hulpmiddel en geen middel op zichzelf.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

Ja, ik ben het wel met je eens.
Maar, idd, je moet geen ruiter hebben met kapstokvoeten, en 9 van de 10 ruiters hebben dat.
Ook mijn pony kan ik niet normaal rijden met zweep, omdat ze eigenlijk een beetje bang is voor de zweep.
Toen heb ik maar gekozen voor sporen, en, ik rijd zonder kapstokvoeten. Dat heb ik me aangeleerd ver voordat ik aan sporen begon, ik rijdt dan ook niet altijd met sporen en weet hoe ik er mee om moet gaan en waar ik aan begonnen ben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:27

Op tegen is een groot woord.
Wel zie ik vaak dat mensen er gewoon weg niet mee om kunnen gaan en daardoor krijg je zoveel mensen die erop tegen zijn.
Ben persoonlijk van mening als je paard niet goed tegen een zweep kan je daar aan moet werken.
Gezien een zweep imo geen straf betekend maar gewoon een soort aanwijsstok. En dat is niet alleen handig voor het rijden maar ook zeker als je aan de hand gaat werken met een paard. Daarom vind ik het heel belangrijk dat een paard een zweep accepteert als verlenging van jezelf.

Tuurlijk zijn er mensen de er wel mee overweg kunnen maar die lijken toch heel zeldzaam ze praten allemaal heel mooi maar als je het dan ziet. Tja denk maar zo je doet met je paard wat je zelf wil.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 21:29

Tja dat met die zweep ligt ook wel aan mezelf hoor. Ik kan er gewoon niet fijn mee rijden, ga te veel prutsen met mn handen etc. Daar wordt het paard natuurlijk ook niet vrolijk van ;) Zijn zat mensen die het wel fijn vinden!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:30

En andersom ook. Als met spoor je niet wil lukken moet je het gewoon niet doen.
Het is een prima alternatief, als je er mee om kunt gaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:00

Een van mijn instructeurs is erg tegen op het activeren met de zweep. Hij vindt het onlogisch om een paard wat niet goed reageert op de kuit, met de zweep bij te tikken en gaat dus idd voor activeren met je sporen. Zweepgebruik is dan voor het opzij krijgen van de achterhand (als hij dat dus niet doet op het been uiteraard) ed maar niet voor het reageren op de kuit. Wanneer je echt het zweepje wil gebruiken moet je van hem ook echt op de plaats van de kuit (nou ja, een centimeter erachter :P ) tikken, en dat is nog best een kunst op zich zonder de aanleuning te verstoren en/of een rare handhouding te krijgen.

Ik vind de opmerking 'sporen zijn voor het verfijnen van de hulpen', zo'n rare opmerking ook trouwens.
Met sporen kun je je hulp beter plaatsen (in een kleiner gebied) maar je wilt toch geen hulp geven met je sporen, dat wil je toch met je been doen :?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015
Nieuwe liefde Efuri <3

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:04

Er zijn al genoeg topics over spoorgebruik! ;)

☆♡▪K & M▪♡☆

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 09:30

Zie het stukje in kleine letters boven te post ;)

Ik had zelf het idee dat deze topics altijd over het verfijnen van de hulpen gingen en niet over het gebruik van zweep/sporen!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:34

Ik denk dat zowel sporen als zweepjes een vervanging zijn voor geduld. Ik ben er niet op tegen, heb zelf ook een tijd met sporen gereden en pak er af en toe een zweepje bij. Maar om eerlijk te zijn, meestal is dat omdat ik iets sneller voor elkaar wil krijgen dan dat mijn paard er écht aan toe is.

Paard actiever laten lopen kan je ook met veel oefeningen bereiken, alleen kan dat dan heel lang duren. Zo ook bijvoorbeeld het meenemen van de achterhand met wijken. Ik heb vorige week nog de fout begaan om een zweepje te pakken om dit voor elkaar te krijgen. Tot ik gisteren les had en mijn instructrice me terug liet gaan naar de basis. En toen bedacht ik me ook; waarom moet het eigenlijk nu meteen goed? Waarom moeten de stappen vooruit altijd zo groot zijn? What's the rush...Aan het eind van de les, toen ze helemaal warm was, zei mijn instructrice; zet haar nu eens opzij vanuit stilstand. Ze ging zonder al te veel druk netjes opzij en stapte over. Dit gaan we nu uitbouwen zodat ze dit ook in een voorwaartse gang gaat doen.

En geloof me, ik heb een heul relaaaaxed paard (zeg maar gerust flegmatiek). Als het even allemaal niet hoeft...! Haar in draf houden was in het begin al een uitdaging op zich. Maar ze is nu al zoveel meer actief voor mijn been dan een paar maanden geleden. Gewoon door veel en goede oefeningen te doen. We zijn er nog LANG niet. En ik weet zeker dat ik met spoor gebruik misschien al verder met haar was geweest met bepaalde dingen. Maar ik voel me hier goed bij.

Ik begrijp dat mensen die veel wedstrijden rijden dingen liever wat sneller voor elkaar hebben, en daarvoor kiezen voor hulpmiddelen. Zou ik denk ik ook doen als ik wat fanatieker wedstrijden ging rijden. Maar voor nu vind ik het prima zo :)

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:48

Ik vind een spoortje persoonlijk minder "zielig" voor het paard als het gebruiken van een zweep. Als je goed met een spoor kan omgaan, zou het precies hetzelfde moeten doen als een zweep. Het is niet de bedoeling dat je, je paard vooruit loopt te meppen, het is alleen de bedoeling dat als je hem niet vooruit krijgt, je een tikje erbij geeft zodat hij wakker wordt. Precies hetzelfde zou je met je sporen moeten doen.

Imo vind ik het de eigen keuze van mensen of ze met een spoor willen rijden, en als zij daarvoor kiezen vind ik niet dat heel bokt ze daarom af moet zeiken. Ik zeg niet dat het goed is, maar ik zie het verkeerde er ook niet van in, vooral als er met korte sporen gereden wordt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:41

Moderatoropmerking:
Zullen wij het hier een beetje gezelliger houden?Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebt, ofwel een reactie met onderbouwd commentaar/mening!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:18

Mijn paard is ook beter aan het been wanneer ik met sporen rijd. Een zweep helpt helemaal niet, dus waarom zou ik dan geen sporen om doen? Ik vind van mezelf dat ik m'n benen voldoende stil en m'n tenen naar binnen heb om ermee te rijden.

Off-topic: Vorige week was hier ook een topic over, die is wel gesloten... Beetje raar.

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:22

Sushilla88 schreef:
Mijn paard is ook beter aan het been wanneer ik met sporen rijd. Een zweep helpt helemaal niet, dus waarom zou ik dan geen sporen om doen? Ik vind van mezelf dat ik m'n benen voldoende stil en m'n tenen naar binnen heb om ermee te rijden.

Off-topic: Vorige week was hier ook een topic over, die is wel gesloten... Beetje raar.

Vind ik ook heel raar, helemaal raar dat mijn post waarin ik zowaar serieus reageer, ook is verwijderd. :?

Maargoed, wat jouw reactie betreft. Ik ben van mening dat sporen/geen sporen niet uit hoeven te maken, wanneer je paard actief voorwaarts voor het been is. Is dit zonder sporen niet het geval, zou ik er aan werken, door veel tempowisselingen op het been te maken. Actie » Reactie.
Dus normale kuitdruk, geen reactie? Zwaardere kuitdruk, geen reactie? Tik met de zweep (bij voorkeur een lange dressuurzweep) achter je been.

Naar mijn idee en ervaring werkt dit voldoende.

Ik zal echter ook niet altijd heilig zijn, maar dat zal niemand zijn. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:24

Ik vind dat het wel kan. Maar als je ze gaat gebruiken, omdat je paard toch vaak niet goed genoeg aan het been is schort er meestal iets aan je eigen beenligging. Ik denk dat in 9/10 keer dat ook de oorzaak is.

Dan zijn sporen geen goed idee, want dan heb je je benen gewoon niet goed onder controle. Als je dat niet hebt kun je je beenhulp niet goed doseren en een spoortje dus ook niet. Uiteindelijk bereik je dus het tegenovergestelde van wat je wil, het paard actief aan het been door een kleine hulp te geven, maar als je je been verkeerd gebruikt, gebruik je het spoortje ook verkeerd. En dan moet je uiteindelijk nog meer vragen voor een reactie.

Ik heb trouwens wel liever dat iemand een spoortje op een goede manier gebruikt om een paard af en toe wat te activeren dan van die L1-ruiters op bokt die beweren dat ze daarmee hun hulp voor het wijken 'verfijnen'. Dan weet je gewoon niet waar je mee bezig bent.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:28

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik vind dat als je je paard met je zweepje wilt bijtikken, je dan sneller je aanleuning verliest, omdat je of je teugels in een hand moet nemen, of je trekt je paard in de mond.
Sporen gebruik je in principe niet als het niet nodig is, want dat drijf je gewoon met je kuit!

Ik zie in sommige topics wel mensen waarbij ik denk: sporen eraf en een zweepje erbij. Dan drijven ze met spoor ipv kuit.

Victoire d'Alani B+12/ L1+ 11/L2+11/M1
Désa L1 + 2 Dag lieverd, het ga je goed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:31

Karen1987 schreef:
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik vind dat als je je paard met je zweepje wilt bijtikken, je dan sneller je aanleuning verliest, omdat je of je teugels in een hand moet nemen, of je trekt je paard in de mond.
Sporen gebruik je in principe niet als het niet nodig is, want dat drijf je gewoon met je kuit!

Ik zie in sommige topics wel mensen waarbij ik denk: sporen eraf en een zweepje erbij. Dan drijven ze met spoor ipv kuit.

Er vanuitgaande dat je je zweep in je binnenhand hebt, vraag ik me af hoe je aanleuning verliest???
Aanleuning verzoek je toch op je buitenhand? Of heb ik het nu mis? Paard moet beide handen opzoeken, maar in mijn ogen voornamelijk op de buitenkant gereden worden.

Of zeg ik nu iets heel erg raars?

Verder, gewoon een lange dressuurzweep nemen, een tikje voor activiteit geef je achter je been, niet op de kont.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:43

Ik rijdt vaak met beide. Zowel voor de activatie alswel voor het verfijnen. Ik zie het probleem niet zo, mits je je benen onder controle hebt. :) Ik wordt altijd nogal moe van het gezeur op Bokt, het lijkt wel of sporen een crime zijn geworden tegenwoordig.

En als je aanleuning verliest wanneer je een zweephulp geeft is of je zweep niet lang genoeg of je gaat gewoonweg verkeerd zitten. Aanleuning verkrijg je met je buitenhand.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:26

Chaos schreef:
Ik rijdt vaak met beide. Zowel voor de activatie alswel voor het verfijnen. Ik zie het probleem niet zo, mits je je benen onder controle hebt. :) Ik wordt altijd nogal moe van het gezeur op Bokt, het lijkt wel of sporen een crime zijn geworden tegenwoordig.

En als je aanleuning verliest wanneer je een zweephulp geeft is of je zweep niet lang genoeg of je gaat gewoonweg verkeerd zitten. Aanleuning verkrijg je met je buitenhand.

Of je paard schrikt gewoon, zoals in mijn geval is.
Ook al raak ik haar ermee aan!
Het is zowel als ik erop zit en als ik er naast sta met een zweep.
Dit was ze al, toen ik al kreeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:28

irissahorse schreef:

Ik weet niet hoor, maar schrikken en aanleuning verliezen door de zweep, zijn wel twee heel verschillende dingen.
Misschien moet je jezelf niet zo aangesproken voelen ;)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:41

Janine1990 schreef:
irissahorse schreef:

Ik weet niet hoor, maar schrikken en aanleuning verliezen door de zweep, zijn wel twee heel verschillende dingen.
Misschien moet je jezelf niet zo aangesproken voelen ;)

ooh, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen :')

sorry

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:45

irissahorse schreef:
ooh, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen :')

Dat denk ik, want een paard dat panisch voor de zweep is, kom je gewoon niet ver met een zweep.
Maar ik vermoed dat je daarbij ook niet echt sporen nodig hebt? Ik reed er eentje die ook zo panisch kon reageren, ik heb er niet eens aan gedacht sporen om te doen. :=
Tenminste, dat is mijn ervaring. Ben er door dat panische ook maar mee gestopt, werkte gewoon niet tussen ons... :P

Het aanleuningsprobleem waar hier over wordt gesproken is dat wanneer de ruiter het paard een tik met de zweep geeft, en daardoor het paard in de mond trekt en aanleuning verliest. Ook al bijvoorbeeld de teugels in 1 hand worden genomen. Wat mij wat overdreven lijkt bij het geven van een tik met de zweep. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:14

Het panisch zijn voor de zweep kun je oefenen, leer hem dat de zweep niet kwaad doet, laat hem eraan wennen zodat je hem uiteindelijk er helemaal mee kan aaien. Daarna kun je er rustig!! -paarden kunnen ook schrikken omdat ze hem ineens in hun ooghoeken zien zwiepen- mee gaan rijden.

Met longeren doe ik het altijd met zweep, paarden die er bang voor zijn gaan eerst rennen of gek doen en als ze toegeven is het goed. En zo gaan uitbereiden.. :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:15

Toevoeging: Paarden die bang zijn voor een zweep kunnen ook juist heel goed reageren op sporen. Althans, zo is mijn ervaring. :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3