Welke dressuuroefeningen op buitenrit?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Zidore

Welke dressuuroefeningen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 16:22

Ik vind buitenrijden & dressuur rijden leuk. Welke oefeningen die we in de bak doen kunnen ook buiten?
Welke doe jij?
Wat vind je van buiten dressuren?
en waarom doe je het wel/niet?
Welke oefeningen doe je het meeste buiten en waarom?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:24

Met mijn vorige pony dressuurde ik ook wel op buitenrit, met name wanneer de buitenbak heel beroerd lag, wat helaas vaak voorkwam. Nu heb ik beschikking over een binnenbak dus als ik echt wil dressuren kan dat daar.

Oefeningen die ik wel deed:
- Schijnovergangen van draf naar stap, lekker actief.
- Pasje wijken voor het been, gaat hartstikke mooi op bijvoorbeeld een fietspad. Paar pasjes de ene kant op, rechtstellen en weer een paar pasjes terug.
Laatst bijgewerkt door Flew op 14-09-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:24

Kunt voltes om een boom heen rijden. Weet je precies waar het midden zit en maak je hem mooi rond. Je kunt wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts, travers enz. natuurlijk ook rijden. Zo ook wending om achterhand/voorhand en je kunt, als je de ruimte hebt, figuren rijden en tempowisselingen.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

Spritz

Re: Welke dressuuroefeningen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:25

Pasje wijken, overgangen, schouderbinnenwaarts. Maar over het algemeen rijd ik buiten geen dressuuroefeningen. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:05

Buiten kan je eigenlijk gewoon alle oefeningen doen, die je in de rijbak ook doet. Wijken/appuyeren wat minder ver, maar op een breed pad nog steeds goed genoeg.

Ik rijd buiten eigenlijk geen dressuur. Buiten is ontspanning voor zowel paard als voor mij. Sos met een jong paard galop buiten oefenen, zeker als ze nog niet zo'n goede balans hebben. Lang pad, lekker galopperen zonder bochten!

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:08

Alles.
Je hebt namelijk nergens een bak bij nodig. Ja proefje rijden zodat je op de letter kunt rijden maar verder niet :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:14

Ik doe het eigenlijk niet meer sinds ik een bak aan stal heb, maar vroeger deed het ook regelmatig. Maar dan vooral even aan de hulpen stellen, stelling en buiging, pasje wijken, pasje achterwaarts.

Lisameid97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:16

Ik doe vooral strekken en verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:20

Ik doe buiten alles wat ik in de bak ook doe. Ben gezegend met een achtertuintje van 35 vierkante kilometer met zandpaden, bos en heide en nog afwisselend vlak en heuvels ook.
Ik train ook buiten, een bosrit is bij mij niet standaard een slofrondje. Houdt de paarden lekker fris.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:22

vraagje wil van het winter ook buiten gaan trainen want heb alleen een buitenbak en die is nogal slecht.Maar is het zo dat de grond buiten over het algemeen beter is?? en hebben jullie paarden ijzers?? want dat is geen optie bij mij (pony is niet van mij)

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:24

Ik heb er eentje rondom op ijzers, eentje alleen voor en eentje zonder ijzers. Lopen allemaal buiten, ook op harde grond. Als het bevroren is gaan we ook naar buiten maar passen het tempo gewoon aan.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:25

vwnw heb ik nog niet gehoord, lekker je hand laten volgen, fijn actief aant lopen houden, en idd lekker aan de hulpen dus.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:25

vwnw heb ik nog niet gehoord, lekker je hand laten volgen, fijn actief aant lopen houden, en idd lekker aan de hulpen dus.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:33

Ik begin met lekker aan een lang teugeltje losstappen, dan werk ik aan overgangen (halthouden/wegstappen, stap/draf en weer terug) daarbij let ik erg goed op rechtrichten. Dan beetje wijken van li naar re over de weg, Paar pasjes schoudervoor aan beide kanten. Soms als ik in parkje ben doe ik nog weleens wat voltewerk tussen de bomen en als de berm goed genoeg is galop met een paar passen middengalop. De laaatste 10 minuten weer lekker vrije stap. Mijn paardje is buiten heel wat beter te motiveren dan in de bak dus ik doe het echt een paar keer per week zo. Ook aangespannen kan je prima je dressuuroefeningen buiten doen.

Pim M+6 aangespannen dressuur, L+2 vaardigheid,sterruin en prestatieruin
Bjarne een snelle leerling kampioen ruinen 2010 Vrouwenpolder B+7 onder het zadel B+4 aangespannen
L=2 vaardigheid modelruin
Edur een wollebol in de groei, kampioen ruinen 2009 Vrouwenpolder

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:41

In het geval van een heet/wat drukker paard is het maken van overgangen (ook naar halt houden!) erg lonend om er een prettiger buitenrij paard van te maken. Sommige paarden staan immers 'binnen' goed aan de hulpen, maar gaan buiten toch wat meer voorwaarts.

*We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden* Peter Gray - 1928
Ben ik blij dat mijn paard dit niet kan lezen...

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:19

maar slijten de hoeven dan niet te snel van het rijden op de weg

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:26

Ik rijd alle nieuwe oefeningen er buiten in.
Appuymenten, travers, sb, contragalop enz.

<3 mama van een prachtig meisje <3
Sponsored by: http://www.ruitershoponline.nl :D

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:27

heeft jou paard ijzers en rijd je dan op de weg of in de berm en op veldjes?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:47

Ja hij staat vierkant op ijzers. Ik rij gewoon over de weg. Indien goed mogelijk pak ik de berm.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:58

ok ja want mijn verzorgpony heeft geen ijzers maar van het winter kan ik niet in de bak dus wou ik eignelijk een beetje buiten trainen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:44

Gewoon doen hoor. Waarom niet?
Als ik met doeke naar buiten ga rijd ik hem net als in de bak. Pak af en toe wat smalle slingerpaadjes mee om hem lekker soepel te maken. Heuveltje op, heuveltje af. Goed voor de spieren en worden ze sterk en gebalanceerd van!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:49

Ik doe lekker niks, buitenrijden is ontspanning :) Teugeltjes losjes lekker relax

---

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:51

anthea_naomi schreef:
ok ja want mijn verzorgpony heeft geen ijzers maar van het winter kan ik niet in de bak dus wou ik eignelijk een beetje buiten trainen

Die van mij staat blootvoets, maar in de winter gaan we altijd naar buiten, zolang je de hoeven goed in de gaten houdt kan het geen kwaad hoor! :)

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:26

Wij hebben ook een zandpad dichtbij ons huis , dus ik oefen wikjken , sb , travers , middendraf/galop enzovoort maar meestal rijd ik gewoon met een los teugeltje :D :D

iloveyou

Orlando M1
Jack L1

Een echte vriend is iemand die de pijn in je ogen leest, terwijl de rest nog in je lach gelooft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:29

Meestal rij ik buiten op zijn plomtidoms, dus met uiteinde van de teugeltjes vast.

Maar buiten kan alles... net zo goed als in een bak.
(en soms zijn de mijne ook buiten de klos, maar meestal maar 5 minuten, dan weer op plomtidom stand.)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira