Elke dag trainen of om de dag?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Equidea

Elke dag trainen of om de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 11:38

Ik heb een onbespierd paard dat nu ongeveer 3 weken, 3 keer in de week weer flink aan het werk moet.
Maar nu vraag ik me af of het beter is om elke dag, of om de dag te trainen? Mijn vorige instructeur meende zelfs dat er 2 dagen rust tussen een training moesten zitten.
Bij mensen is het geloof ik ook zo dat spieren 24-48 uur nodig hebben om te genezen, (paard is natuurlijk geen mens, maar beiden zijn we zoogdieren, dus er zal misschien enige gelijkheid in zitten).

Mijn bedoeling voor dit paard is om het weer fit te krijgen en flink sterker door het lichaam, op dit moment rij ik dus dressuur om straks weer recreatief te kunnen rijden.

Mijm paard staat ca. 12 uur per dag buiten, en is niet het type stuiterbal wanneer hij stil staat. Dus het zou echt voor de spieropbouw zijn.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 10-09-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

cocktailtime

Re: Elke dag trainen of om de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:39

opbouwen, je rijd nu 3x in de week. dan opbouwen naar 4/5x in de week. mijne heeft 1x in de week rust
en nu dat ik weer op school zit kan het ook wel eens 2 dagen zijn. maar verder rij ik ook iedere dag

Son of Cocktail time B+22 - L1+1

op een zinloze manier is jou leven afgenomen.... het is stil lieverd! heel stil.....
je mocht slechts 24 jaar worden, ik mis je lieverd,kanjer,vriend! sef gitmans 15-02-2011

Pantykous

Re: Elke dag trainen of om de dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:45

Als je paard nog onbespierd is en 3x in de week flink aan de bak moet zou ik op de vrije dagen niet te lang maar wel bijgezet longeren. Anders krijg je toch gauw stijve spieren, ookal staat hij buiten. Eventueel zou je ook nog 1 dag een lang stuk kunnen gaan stappen over harde ondergrond, dat is ook fijn voor het lijf. :j

PercyLeen

Een paard verdiend een dag rust, en afhankelijk van de leeftijd misschien wel 2! Rustig opbouwen en vergeet niet de variatie in je training, je paard wordt ook sterker door lekker te galloperen op de zandpaden ;)

olanis

misschien is het handig om er iets meer informatie van het paard bij te zetten.
Hoe oud is het paard.
Waarom heeft hij geen bespiering door, blessure of omdat hij net beleerd is. enz..
Dan kan je wat gerichtere tips krijgen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:52

Ik zou ervoor kiezen om te starten met het om de dag te gaan trainen, en daarna over te gaan tot twee dagen achtereen, en dan een dag vrij. (Waarbij je één dag relatief rustig traint, en de dag erop wat pittiger, dan een dag rust) Als de conditie goed genoeg is, kun je òf de frequentie òf de zwaarte van je training gaan uitbouwen.

Echter is de rustperiode tussen twee trainingen afhankelijk van de aard van de inspanning die je tijdens een training vraagt. Hoe gemakkelijker de inspanning was, hoe sneller je weer opnieuw kunt trainen. Máár; bij gemakkelijke trainingen neemt de conditie en spierkracht maar weinig toe. Kan wel heef fijn werken om soepeler te worden. (Prettig bij jonge dieren; vaak maar kort, gemakkelijk en simpel trainen)
Is de inspanning gemiddeld zwaar, (feitelijk de ideale training, waarbij je de grenzen van het normale bereik van het dier zijn kunnen qua spieren en / of conditie opzoekt en soms nèt even overschrijdt), dan zul je -ook als mens- je spieren voelen na training, maar na enige ontspanning levert het geen spierpijn op! Hiermee is de opbouw in conditie en spieren het meest optimaal; ze worden immders geprikkeld / uitgedaagd, maar niet overbelast.... Daardoor kun je na een korte periode weer opnieuw trainen (is de volgende dag of na 1 dag rust).
Maak je de training héél (te) zwaar, dan overschrijdt je de grenzen van spieren en conditie zodanig, dat ze gaan verzuren (spierpijn en aanhoudende vermoeidheid). De spieren worden wel geprikkeld, maar zodanig dat er kans is op blessures. Ook is de hersteltijd zo lang (langer dan één dag) dat de opgebouwde conditie en spierkracht weer teniet worden gedaan, omdat je te lang moet wachten voordat je opnieuw kunt trainen. In feite is dus "overtrainen" nutteloos.....

NB. bovenstaande verhaal is puur fysiek. Het is handig om naast dit genoemde ook rekening te houden met of het koppie van het paard een bovenstaand schema ook kan verwerken. Neem deze afweging mee in je te maken trainingsschema!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie