Ik zie hier vaak topic passeren met sporten die mensen naast het paardrijden doen. Erg interessant!
Maar ik vraag mij soms af of er geen sport/oefeningen zijn die het paardrijden nét bevorderen! Het lijkt mij fijn om iets 'naast' het rijden te doen, waarvan ik dan nog weet dat het goed is.
Zelf heb ik eens goed nagedacht over dingen die ik deed/doe/ of wil doen die goed voor het rijden zouden moeten zijn.
Ten eerste, op trainingsweek bij Bartels heb ik op de flexchair gezeten. Die dus voornamelijk is om ze zien waar jij met je zwaartepunt is en wat je er mee doet. Maar de begeleidster heeft ook een oefening gegeven, die volgens haar je bekken/heupen spieren traint, de spieren waar door jij je gewicht en dus je zitbeenknobbes (tijdens het rijden
) kan ontwikkelen en oefenen. Je doet die oefening normaal op die flexchair, maar ik doe hem vaak als ik bv. achter mijn bureau zit, probeer ik het zelfde gevoel te zoeken.De oefening gaat als volgt:
Ga recht op zitten, op een stoel. Het best is een krukje (wat dus de flexchair was), dan kan je je benen aan de zijkanten plaatsen, dit lijkt het meest op een zadel. Dan laat je je bekken/heupen helemaal naar voren rollen, zodat je rug hol wordt. Hou je schouders en bovenlichaam wel recht. Je doet dit best zo traag mogelijk, dan rekken en trainen de binnenspiertjes blijkbaar het best. En je mag ook best extreem ver naar voren. Dan laat je je weer naar het midden rollen en dan ga je zo ver mogelijk naar achteren met je bekken, dat je rug hol wordt. Weer goed je schouders rechthouden en laat die spieren in je rug maar wat 'trekken' (dat doen ze bij mij toch
) als je op je verste gaat. Dit kan je zo veel je wil herhalen. En dan ook van links naar rechts. Dus je houdt je bovenlichaam recht voor uit, niet gaan scheef hangen en je laat je gewicht en bekken naar links bv. hangen. Dit kan je trouwens controleren met je handen onder je zit vlak.
Zo wordt het dan =
Ja, zo zit je niet op je paard, dat weet ik wel, maar je traint die spieren hier dan ook 'harder', om ze beter te kunnen beheersen

Dit is dus een oefening dat de Bartels vaak doen, er zijn er nog een heleboel meer met die flexchair maar dit is degene die ik nog vaak doe

Ten tweede dan, doe ik ook aan een combinatie van yoga en pilates, yogalates. Ik heb tegen de leraar gezegd dat ik paardrijd, en hij zei dat dit dan heel geschikt was. In die les werken ze vooral naar je middelpunt, want blijkbaar heel bevordelijk is. De leraar zegt dat de bal heel effectief is, omdat dat volgens hem de bewegingen van een paard een beetje nabootst
Het is wel geen paardenman laat dat duidelijk zijn 
Volgens de leraar zijn dit de beste oefeningen als je paardrijd en beter wil worden:
1.

Hier ga je dus met je knieen op de bal liggen, je handen op de grond. Dan 'kruip' je altijd verder, tot je nog met je enkels (of vroeger als je niet verder kan) op die bal ligt. Dan kan je ook nog een paar keer pompen, maar het stabiel houden van je zelf op die bal door middel van je bovenlichaam is hier het belangrijkste.
2. http://www.sixpack-now.com/pics/Swiss-ball-exercise.jpg
Deze foto is de uitgangspositie. Je spant je bovenlichaam op, tot je als een plank met je benen op de bal ligt. Ook hier is het belangrijke dat j er in slaagt om jezelf stabiel te houden op die bewegende bal (en je bewegende benen waarschijnlijk) door middel van het bovenlichaam. Dit kan je dus 5 sec volhouden en dan afwisselen.
3. En dan als laatste oefening, ga je gewoon op de bal zitten. Dan focus je op een punt en strek je een van de 2 benen horizontaal. Zo train je dus weer je rompstabiliteit, en oefen je op het feit dat je niet afhankelijk bent van je benen voor het evenwicht

Ik heb thuis geen bal, dus die oefeningen doe ik enkel in die les
En ik moet zeggen, dat ik sinds ik de yogalates ben begonnen, echt beter kan doorzitten, mijn instructrice zei het ook. Maar om dat nu volledig aan yogalates te wijden, dat denk ik niet of weet ik niet
Dan heb ik ook nog een artikeltje over oefeningen (pilates achtig) speciaal voor ruiters : http://www.willowhillfarm.net/files/equ ... eflyer.pdf wat best interessant is, staan ook een paar goede oefeningen in, die ik in de toekomst graag eens wil doen.
En dan ten laatste vind ik de site van Mary D. Midkiff ook heel interessant, misschien is er iemand op bokt die het ebook ofzo heeft ? http://www.womenandhorses.com/index.html
Zo dat waren mijn oefeningen, het zou echt super leuk zijn moesten jullie andere dingen doen of andere oefeningen bevorderlijk vinden. Dan kunnen we ze zo uitwisselen.

En moddies, sorry als er toch al zo'n topic als dit bestaat. Ik heb de zoekmachine gebruikt en vond niet echt iets recent, want deze sporten en oefeningen evolueren wel snel (flexchair bv. gebruikt Bartels nog maar een half jaar
) En ik zoek echt naar bevorderlijke sporten, geen sporten naast het rijden, dus zo'n topic vond ik niet
, ik heb die prijzen ook eens opgezocht, echt te gek voor woorden, voor een stoel!
Merk dat dit been duidelijk zwakker en minder genuanceerd is dan rechts, en wil daar dus in verbeteren, en met alleen paardrijden trek ik het verschil niet bij.