Western en engels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJSM

Western en engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:19

Hallo,

Vraagje.....
Is het mogelijk om een paard/pony zowel engels als western te rijden/beleren???
Wie heeft hier ervaring mee???

Groetjes,
JJSM

Elles

Re: Western en engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:15

Western is feitelijk hetzelfde als Engels ;) Alleen met minder oprichting van de hals. Maar de basis blijft hetzelfde: op eigen benen lopen, rechtrichten, voldoende voorwaarts, buiging en stelling....

ervaring heb ik zelf niet (ja, met western), maar ik ken iemand die zowel dressuur als western rijdt met hetzelfde paard en ze rijdt zich regelmatig in beide disciplines in de prijzen.

JJSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 14:24

ok, thnx.....
Ik rij zelf al 35 jaar engels en t enigste wat ik niet in de paardensport heb gedaan is dus western.
Nu heb ik een jonge pony voor mn dochter gekocht die ik voorlopig zelf rij en ik heb t idee dat hij ook geschikt zou zijn voor de western.
Ik wil dan les gaan nemen in western maar uiteraard niet als ik daarmee de pony voor mijn dochter zou verpesten....

Nog meer mensen, evt. met zelf ervaring????

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:54

Hem er mee verpesten doe je zeker niet, less is more is de uitdrukking toch? In de western rijd je met zo min mogelijk hulpen, meer signaalrijden. Mocht je dochter daarna engels willen gaan reden is dat totaal geen probleem.

En natuurlijk is de basis hetzelfde. Ik heb western en engels gereden, en paarden die puur volgens die methodes opgeleid waren. Daarna heb ik ergens gereden waar de paarden de ene dag engels werden gereden en de dag erop western. De finesse gaat er dan toch af. Echt een wereld van verschil. Dus een (paar) jaar western en dan omscholen naar engels en vice versa....geen probleem. Ik zou het alleen niet gelijktijdig doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:19

De basis is niet zo heel verschillend dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Ik heb een westernbeleerd paard, maar bij gebrek aan instructie krijg ik nu les in klassieke dressuur. Mijn paard verbeterd er alleen maar van, ook met de westernoefeningen. Maar als er een ruiter op stapt die echt aan de teugels hangt gaat ie alleen in zijn achteruit. Wat ik vooral fijn vind is dat ik tijdens mijn 'dressuur' les nog steeds mijn paard redelijk vrij mag laten van voren, zolang hij zijn lijf maar goed gebruikt. Ik moet zeggen dat ik de combinatie voor ruiters ook alleen zeer gezond vind. Je moet gewoon het beste van 2 disciplines eruit zien te pikken ;) En zorgen voor de juiste begeleiding.
Hou er wel rekening mee dat er weinig groepslessen voor kinderen zijn. Mijn dochter baalt soms nog wel eens van de overstap *denk ik* :o De rijvereniging hoeft ze immers niet meer bij aan te kloppen...

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:26

Ik rij op een manege waar dressuur en western word gereden. Een tijd zijn er 2 paarden geweest die beide lessen liepen. Alleen vonden ze western toch leuker en gingen ze het begaaien in de dressuur. Ik rij nu op een paardje dat eerst dressuur liep, en nu western en dressuur. Het kan wel, :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:08

JJSM schreef:
Ik rij zelf al 35 jaar engels en t enigste wat ik niet in de paardensport heb gedaan is dus western.

Dat is dan neem ik aan inclusief military, endurance, hogeschooldressuur, gangenpaardrijden, polo en je hebt neem ik aan ook de nodige paarden op de renbaan uitgebracht. Dan heb je ondertussen vast wel gemerkt dat je van iedere manier van rijden, van iedere discipline, van iedere instructeur, alleen datgeen gebruikt wat voor jou werkt en wat voor jou logisch is. Ongeacht hoe de discipline genoemd wordt, en ongeacht uit wat voor oogpunt de instructeur lesgeeft.

Of denk je in hokjes en zie je niet de verbanden tussen de verschillende stromingen binnen de sport?

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:05

Ik denk wel dat het kan, als je zelf tenminste duidelijk bent naar je paard.

JJSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:22

Goh hestejente.....
Ik wist niet dat ik zoveel kritiek zou krijgen....
Bedankt hoor, hier kom ik echt wel verder mee.
Sorry dat ik je tegen zere schenen heb geschopt... vraag me af waar ik dit aan verdient heb.
Jouw reactie slaat HELEMAAL nergens op.... ;(

Voor de rest, dank je wel mensen.... ;)
Hier kan ik wel wat mee...

Groetjes,
JJSM

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:25

Zelf ben ik ex-dressuur en nu western ruiter.
Het lijkt soms dezelfde basis te hebben, maar er zijn echt grote verschillen.
Ja paard CORRECT rijden in beide disciplines gaat helaas echt niet.
Er moet dus een keuze worden gemaakt.
Maar meid; gewoon gaan doen! Voordat je het weet ben je verkocht en rij je alleen nog maar western :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:58

Vind je Rumpleteaser? Ik denk dat mijn paard nu een mooier pleasure-proefje zou lopen dan voor mijn KD-lessen. Ligt denk ik ook heel erg aan degene waar je les van krijgt. Dingen waar mijn westerninstructeur mij niet mee kon helpen helpt mijn dressuurjuf me prima mee. :j
We zijn nu druk bezig met de beginselen van de spin (en ach zij noemt het een keertwending :D )

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:03

Ik ben zelf een springruiter, heb een dressuurpaard en rij western op de manege... Ik merk dat ik vooral de overschakeling qua houding van western (het 'onderuitgezakte' zitten, benen naar voren en lange teugels) naar dressuur/springen (rechtop, benen meer aansluiten en veeel meer contact houden) moeilijk vindt. Het is heel verschillend dus omschakelen (vind ik) moeilijk. Maar het is echt leuk om van deze 3 de basis lekker te beheersen.

We hebben bovendien een fjord op de manege die dressuurlessen loopt, springlessen loopt en ook nog de westernlessen beheerst. (én buitenrijden!)
Maar verder koopt de manege nu vooral quarter/paints op en die zijn minder geschikt voor de dressuurlessen. Maar daar hebben we weer andere paarden voor. Ook zijn we nu een leuk c-ponytje aan het beleren voor de western, voorheen altijd springen/dressuur. (Staat overigens te koop :+ )

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:10

@ Mirjamk: ik ben het eens dat jouw voorbeeld een goede ondersteuning kan zijn!
In de western zitten veel oefeningen die vergelijkbaar zijn met dressurmatige oefeningen.
Die dus weer kunnen helpen bij het verbeteren van je gang (in jouw voorbeeld dus je pleasure proef)
Dus daar zitten we helemaal op 1 lijn :)

Maar je kan een paard niet vragen beide disciplines te lopen.
Sterker nog: het is erg moeilijk om een western beleerd paard om te schakelen naar dressuur.
Andersom gaat vaak veel sneller en beter.

Sorry Margot; maar jouw omschrijving van western rijden is echt onzin :n
Geen enkele western ruiter rijdt onderuitgezakt en met benen naar voren!
Voorbeeldje van een correcte houding:
http://www.jeffwilliamsqh.com/images/slowridin_j76p.jpg

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:20

Margot, als je zo op je westernpaard gaat zitten als jij beschrijft, donder je er waarschijnlijk af en je hindert je paard ... Ook in de western zit je rechtop, sluiten je benen aan en hou je contact.

Ik ben het met eens met hetgeen sommigen hier al gezegd hebben: een paardje zowel `engels` als western beleren kan prima, het een kan het ander versterken. Uiteraard moet je als ruiter wel duidelijk zijn tegen het paard tijdens het inrijden. Ik zou het paard niet in beide stromingen tegelijk opleiden, maar na elkaar.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:22

Helemaal eens met Maflinger!

Even offtopic: wij hebben een Haf op stal die we Maflinger noemen (officieel Toby) :)

JJSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:11

Kijk, nu komen we ergens....
Leuke topic word het zo en ik leer hier weer van ( jaja, ben niet te beroerd om te leren :o )
Dank iedereen voor de leuke en leerzame reacties *D

donnaj8887

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 04:06

Rumpleteaser schreef:
@ Mirjamk: ik ben het eens dat jouw voorbeeld een goede ondersteuning kan zijn!
In de western zitten veel oefeningen die vergelijkbaar zijn met dressurmatige oefeningen.
Die dus weer kunnen helpen bij het verbeteren van je gang (in jouw voorbeeld dus je pleasure proef)
Dus daar zitten we helemaal op 1 lijn :)

Maar je kan een paard niet vragen beide disciplines te lopen.
Sterker nog: het is erg moeilijk om een western beleerd paard om te schakelen naar dressuur.
Andersom gaat vaak veel sneller en beter.

Sorry Margot; maar jouw omschrijving van western rijden is echt onzin :n
Geen enkele western ruiter rijdt onderuitgezakt en met benen naar voren!
Voorbeeldje van een correcte houding:
http://www.jeffwilliamsqh.com/images/slowridin_j76p.jpg

Such a very amazing link!
Thanks you for the post.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:55

Het kan wel hoor.
De pony van een vriendin van mij is western beleerd maar ook gewoon engels. Ze heeft er totaal geen problemen mee en soms haalt ze zelf haar voordeel eruit omdat hij heel goed op zit is enz.