Opwaartse galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Opwaartse galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:16

Wat is beter? Een lang en laag galopje of een opwaarts meer van voor naar achter galopje?
Klinkt een beetje vaag. Maar ik heb mijn pony graag opwaarts zodat ie meer bij me blijft en ik meer controle over hem heb (zit na mijn mening ook veel lekkerder en goed voor de achterhand).Iemand anders vond dat met een langere teugel (voorwaarts neerwaarts effect) beter was en dat je pony er soms nog niet klaar voor is (voor de opwaartse galop. Tuurlijk kunnen we het ook afwisselen zo nu en dan. Maar vind het vaak fijner hem iets meer bij me te hebben zeg maar. :+ Wat is nou wijsheid bokt? Scheelt dat nou echt zoveel?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:19

Van achter na voor rijden, veel schakelen dan komt het berg opwaarts vanzelf.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:21

zo wil ik hem en zo heb ik hem ook vaak en graag :)
alleen onderlaatst vertelde iemand mij dat het langere 'rondere' effect beter is.
roybrit schreef:

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:23

Je bedoeld zeker van achter naar voor? ;)

Ikzelf rijd hem altijd wat laag en ronder in, ook in galop.
en na het losrijden pak ik hem op en ga ik bezig met het meer op het achterbeen zetten door te schakelen ed. dus word de galop ook meer opwaarts.

natuurlijk kost dat tijd voordat ze daar sterk genoeg voor zijn, dat heeft tijd en training (korte stukjes op pakken en weer laten afvloeien) nodig, zodat je paard het steeds langer kan volhouden op het achterbeen.
je kunt het niet forceren door je paard met alle geweld bovenin te zetten, dan zal je paard zijn rug gaan wegdrukken en van het achterbeen aflopen, dat werk alleen maar averechts.

Maar alsnog wissel ik wel veel van hoofdhals houding tijdens het rijden, vind het erg belangrijk dat ik hem in ieder gewenste houding kan zetten die ik wil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:24

Ligt aan de africhting en het niveau van je paard.
Oprichting is b.v in de B of L nog niet zo heel belangrijk.
Het gebruik van het achterbeen komt vanuit de rug en het gebruik uit de rug komt weer vanuit het nageven aan de voorkant.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:27

Zou ook zeggen best het opwaartse, zoals in de klassieke rijkunst, dan wordt de achterhand meer gebruikt, het voorwaarts-neerwaarts wordt vaak overdreven, zodat de paarden teveel op de voorhand lopen. Dus je bent goed bezig, zou ik zeggen, houden zo. Heb je mss een foto van de galop?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:33

bedankt allemaal! :)

@Carline: Heb niet echt super recente foto's de laatste tijd gaat het opwaartse gedeelte super dus zal binnenkort foto's laten maken :D

Mrijn

Re: Opwaartse galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:20

Voorwaartse drang is het belangrijkst en op het moment dat je paard sterker wordt en meer aan dragen toekomt, wordt de galop meer opwaarts. Het is, in mijn ogen, geen manier van rijden of trucje om je paard bij je te houden, maar een gevolg van goede training. Als de galop alleen maar opwaarts is, is je paard waarschijnlijk enorm traag van achter en zet hij zijn achterhand juist achter de massa.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:37

NicoleHorses schreef:
zo wil ik hem en zo heb ik hem ook vaak en graag :)
alleen onderlaatst vertelde iemand mij dat het langere 'rondere' effect beter is.
roybrit schreef:

In slechts een houding trainen is nooit goed voor een paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:18

Afwisseling van beiden, eventueel ronder beginnen, opwaarts als doel van je training en rond eindigen.

Anoniem

Re: Opwaartse galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:32

Ligt volledig aan africhtingsgraad van paard, niveau ruiter, trainingsdoel op dat moment etc.
Het één is niet automatisch beter dan het ander.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:00

Maar opwaarts en een gedragen galop is niet hetzelfde. Imo moet een galop altijd bergop zijn, ook bij het losrijden in een lange en/of lage en/of ronde houding.
Als je je paard in het losrijden op de voorhand laat denderen is dat geen correct voorwaarts neerwaarts. De hals moet immers wel dalen en verlengen maar de schoft mag niet mee zakken.

Zo ken ik 3-jarige paarden die gigantisch bergop galopperen van nature maar echte gedragenheid komt daar natuurlijk nog niet aan te pas.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:38

Ik wissel het veel af. Sommige paarden vallen van nature erg veel op de voorhand. Bij hun zal ik ze eerder
wat op de achterhand zetten maar dan soms ook weer de rust geven van het los naar voren galopperen.
Vooral bij jonge paarden is dit belangrijk en fijn omdat de bespiering natuurlijk ook nog moet komen.
Je kunt niet eisen dat hij continue op de achterhand loopt. Dan maak je het voor je paard ook niet leuker.
Zelf vind ik het belangrijk om het af te wisselen. Door het loslaten kun je een paard meer op zijn eigen benen
laten lopen. Iets wat ook belangrijk is om een paard te leren. Al zou hij dan niet gauw op de achterhand gaan lopen.