inrijden, wat nu!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

inrijden, wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:32

hoihoi
we zijn bezig met het inrijden van mijn 4jarige pony, het is een schat van een beestje als je met hem bezig bent daar ligt het niet aan
we zijn bijna 2 maanden geleden rustig met het zadeltje begonnen, en dat vond hij prima, dus toen wezen longeren met zadel tot maandag, toen had ik iemand gevonden die er de eerste keren op wou omdat ik dat net wat te spannend vind
en zodoende, maandag ging ze hangen dat ging prima, ook wezen stappen terwijl ze er aan hing ging ook goed,
gisteren heb ik gelongeerd met zadel ging ook prima, dus we hadden voor vandaag weer afgesproken, ze ging weer hangen ging opzich goed, maar wel weer een stuk minder dan maandag, maar na een paar keer ging het weer helemaal goed en had hij was meet vertrouwen en toen zei de man die haar begeleid dat ze op kon stappen, dat probeerde ze en voordat ze erop zat sprong hij weg en ging ervandoor, ze is gevallen op haar stuitje en kreeg daarna nog een been van hem tegen haar rug aan ;(
nu is hij weer overal een soort bang van
heel vervelend! en het is echt geen rotzak hoor, hij vind het gewoon eng maar ik weet niet wat ik nu moet doen
de man die ons begeleid zei dat ik hem of weg moest brengen om in te laten rijden, maar aangezien hij pas een maand weg is geweest naar het land dag en nacht in gouda, wil ik hem nu niet weer weg doen en het kost natuurlijk best veel geld(niet dat dat zon héél erg groot probleem is maar toch) of hij zei dat ik hem hoe moeilijk het ook is misschien beter kan "inruilen"voor een andere pony. dit is namelijk mijn eerste en als het zo'n gedoe allemaal is , zei hij je wilt natuurlijk ook wel beginnen en verder met een pony.

wat denken jullie nou dat het beste is, ik kan niemand meer vinden bij ons die er op gaat, en ik vind dat zelf ook onverstandig voordat er daalijk échte ongelukken gebeuren

ik hoop dat iemand een goede raad heeft!

timilon

Re: inrijden, wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:36

tja, als het je teveel geld kost om hem in te laten rijden door iemand anders, dan zou ik zeggen: ruil hem voor een ouder,ingereden pony.
waarom heb je hier niet over nagedacht toen je deze pony kocht?
heb je geen begeleiding gehad met het kopen van deze pony?
groen+groen gaat zo'n 9 van de 10 keer niet goed, helaas.
er is nu al een fout gemaakt, dat eerst weer rechtgebreid moet worden.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:42

Je bent in ieder geval al goed bezig door te beseffen dat je hulp nodig hebt bij het inrijden van je pony!! ;)
En natuurlijk is het niet zo slim om een onbeleerde pony aan te schaffen als je hiermee nog niet zoveel ervaring hebt, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je nu al erg gehecht bent aan het beestje en dat je hem helemaal niet meer weg wilt doen, of in wil ruilen.

Misschien is het een optie om een (goede) instructeur in de omgeving te vragen of die je wil begeleiden bij het inrijden? Dit zal ook wel wat kosten met zich meebrengen, want als je het goed wil doen zal deze er toch wel een aantal keer per week mee moeten werken en dat voor een langere tijd, maar dan hoeft tie in ieder geval niet weg.
Alhoewel dat ook wel een goede oplossing is, je pony wordt dan veel intensiever begeleidt, maar hou er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk bij terugkomst ook nog hulp nodig zal hebben....

Succes!!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:47

Ik zou hem weg laten brengen. Is veiliger voor jou en je paard. Zo krijgt hij echt een reden bang te zijn voor het zadel dan heb je de poppen aan het dansen. Aanleren is makkelijker dan afleren.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:50

Ik denk sowieso dat je wat te snel gaat met het beleren en inrijden van deze pony. Je geeft al aan dat hij het allemaal nog vrij spannend vind. Ik zou hem wat meer tijd geven om alles te verwerken. Dus ga eerst een aantal weken longeren met een zadeltje op en dan na een paar keer de beugels eens ernaast laten hangen (zonder dat ze tegen de buik komen, dus heel kort maken). Dan als hij dat helemaal toelaat eens ernaast springen en wat de zweetbladen bewegen. En daarna kun je eens beginnen met wat hangen, maar dat moet je ook gewoon heel rustig opbouwen. Dus gewoon eerst in stilstand hangen, er weer af en weer hangen en ga zo maar door. En steeds als het goed gaat stop je gewoon en doe je de volgende keer bijvoorbeeld 1x extra. Zo steeds wat uitbreiden en naar het erop gaan zitten toe werken. Echt waar, je kan er beter een half jaar over doen en het goed doen, dan in 4 weken er persee op willen zitten. En ik zou een hele goede begeleiding zoeken!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:51

breng hem weg om in te laten rijden
ik heb een drie jarige merrie en ook deze breng ik weg liever dat het goed gebeurd dan dat je spijt krijgt en dan alsnog weg moet brengen om in te laten rijden .
En een ander paard/pony kopen kost ook geld misschien nog wel meer dan in laten rijden

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:53

Ja dat weet ik eigenlijk allemaal , en waarom ik er niet over nagedacht toen ik hem ging kopen? omdat ik zowieso hem met begeleiding en iemand anders de eerste keren erop zou gaan inrijden , en dat ik daarna er zelf op ga met priveles. echter is iemand zoeken die het wil doen best moeilijk, aangezien hij zo vreselijk snel is en een beetje een dondersteen zegmaar. heb al veel mensen gevraagd om te begeleiden en er eventueel op zou kunnen de eerste keren , maar vrij weinig mensen wouden er op. had dus eindelijk iemand gevonden en die is vandaag gevallen. ik denk zelf ook dat weg brengen om in te laten rijden het beste is maar heb geen idee waar naar toe dan. want ik wil het liefste niet dat hij weg gaat maarja, iemand vinden die me hier op stal kan helpen is ook echt een zoektocht!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:03

Amaretto27 schreef:
Ik denk sowieso dat je wat te snel gaat met het beleren en inrijden van deze pony. Je geeft al aan dat hij het allemaal nog vrij spannend vind. Ik zou hem wat meer tijd geven om alles te verwerken. Dus ga eerst een aantal weken longeren met een zadeltje op en dan na een paar keer de beugels eens ernaast laten hangen (zonder dat ze tegen de buik komen, dus heel kort maken). Dan als hij dat helemaal toelaat eens ernaast springen en wat de zweetbladen bewegen. En daarna kun je eens beginnen met wat hangen, maar dat moet je ook gewoon heel rustig opbouwen. Dus gewoon eerst in stilstand hangen, er weer af en weer hangen en ga zo maar door. En steeds als het goed gaat stop je gewoon en doe je de volgende keer bijvoorbeeld 1x extra. Zo steeds wat uitbreiden en naar het erop gaan zitten toe werken. Echt waar, je kan er beter een half jaar over doen en het goed doen, dan in 4 weken er persee op willen zitten. En ik zou een hele goede begeleiding zoeken!

ja maar dat is ook zo, maar dat hebben we ook zo gedaan de begeleiding die ik heb heeft er echt verstand van, van het zadel heeft hij echt niks, we doen al een hele tijd longeren mt zadel, en stijgbeugels die klapperen maken hem allemaal niets uit, hangen nu ook dus niet echt meer het is echt het opstappen ik ga het er vanavond even met me moeder over hebben wat we nu het beste kunnen doen, mijn pony weg doen ga ik zowieso niet doen, maar ik typte wat die man zei. het word dan denk ik toch weg brengen al vind ik dat echt niet fijn , maarja wat moet dat moet!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:09

Oke, ja dan zou je hem weg kunnen brengen indd.
Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:01

weet iemand anders een goede trainingsstal in de buurt van vlaardingen,schiedam,schipluiden?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:08

Ik niet, sorry. Ben niet bekend in die omgeving.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:43

Ik zou hem zeker niet weg doen!

Bekijk de feiten nou eens:
Paardje is wat gespannen, er stapt iemand 1x op en die valt er, heel vervelend, naast.
Nou en. Klinkt crue maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren met een jong dier. Hij was er waarschijnlijk nog niet helemaal klaar voor. Maar ik vind het wel erg ver gaan om hem weg te brengen of zelfs te verkopen omdat er één keer iemand van afgevallen is. Kom nou.
Je weet van te voren dat dit met vallen en opstaan gaat.
Besteed eens op een rustige manier meer tijd aan de fasen vóór het hangen!

Ik heb mijn 3 jarige nu een half jaar en ik heb er nog niet eens op gehangen. We hebben tot nu toe eerst 2 maanden gepoetst, gewandeld, een band opgebouwd. Daarna 2 maanden alleen maar grondwerk en wandelingen gedaan en nu zijn we sinds een maandje bezig met het longewerk. Dit alles heeeeel rustig en relaxt. Verdeel het in kleine stapjes zodat het begrijpelijk is voor het paard. Zeg niet alleen wat fout gaat maar kijk vooral naar wat goed gaat en ga geen stapje verder voordat je de vorige onder de knie hebt.
Ik kan nog niet zeggen wanneer ik op mijn pony zal stappen. Ze is nu in elk geval nog niet relaxt genoeg met een zadeltje aan de longe. Ik heb geen planning maar lees aan haar af wanneer het tijd is voor de volgende stap. Dit kan volgende maand zijn, maar misschien wordt het wel november of zelfs december!
Laat je niet uit het veld slaan door één tegenslag en ga even een stapje terug!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:47

jammer dat je er nu mee stopt, juist doorgaan,
ik snap dat je het spannend vind iemand erbij halen is slim

eventueel in overleg wil ik hem gerust voor je inrijden, en wat verder rijden, doe dit samen met een ervaren man, rijd veel paarden in en door.
zul je hem wel zelf moeten komen brengen en het is volgens mijn best een eindje van je vandaan,
voor meer info qua prijs etc even pb-en

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:53

Je kan toch ook een advertentie op bokt of mp zetten dat je iemand zoekt die het bij jouw aan huis wil doen.
Zorg wel dat diegene je wel kan laten zien en goed uitleggen hoe ze te werk gaan. Zodat je niet een of ander persoon hebt die het allemaal denkt te weten.

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:53

niet stoppen
probeer het vertrouwen van je pony terug te winnen
en als dat niet gaat probeerom iemand anders dat te laten doen met wie het klikt en daarna moet je proberen over te stappen naar jou

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:59

ik ga sowieso niet stoppen hoor! heb ik al een paar keer gezegd de pony is echt al mn allessie en een schat van een dier. begeleiding heb ik al alleen niemand die er nog op wilt. en ik vind het on verstandig ook al heb ik begeleiding er iemand weer op te zetten vandaar dat ik er over zit te denken hem naar iemand toe te brengen, weet alleen niet wie! heel toevallig iemand met el zarabia arabians daar ga ik ws stage lopen en ik las op hun site dat zei het ook doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:04

Heel vervelend dat zoiets gebeurd is. Voor dat meisje en voor je pony! Maar het kan natuurlijk allemaal wel voorkomen met inrijden, al hoop je altijd van niet en probeer je dat natuurlijk te voorkomen.

Vaak is het opstappen eng voor een onbeleerd paard; ineens is hij de ruiter namelijk kwijt doordat hij/zij niet meer zichtbaar is op het moment van opstappen. (of eigenlijk als de ruiter boven het zadel hangt of er op zit) Veel paarden schrikken daarvan.

Misschien ging het zitten niet zo soepel? Misschien raakte ze je pony per ongeluk met een been ofzo?

Als de ruiter nog wil zou ik het gewoon nog een keer proberen. Wel weer eerst de rust opzoeken. Gewoon een stapje terug nemen en pas weer verder gaan als er weer vertrouwen is.

Wegbrengen kan natuurlijk ook, maar niet onder het mom van dat het zo'n verkeerde pony is die aangepakt moet worden..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:05

Lees even mijn Pb

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:20

Jessix schreef:
Heel vervelend dat zoiets gebeurd is. Voor dat meisje en voor je pony! Maar het kan natuurlijk allemaal wel voorkomen met inrijden, al hoop je altijd van niet en probeer je dat natuurlijk te voorkomen.

Vaak is het opstappen eng voor een onbeleerd paard; ineens is hij de ruiter namelijk kwijt doordat hij/zij niet meer zichtbaar is op het moment van opstappen. (of eigenlijk als de ruiter boven het zadel hangt of er op zit) Veel paarden schrikken daarvan.

Misschien ging het zitten niet zo soepel? Misschien raakte ze je pony per ongeluk met een been ofzo?

Als de ruiter nog wil zou ik het gewoon nog een keer proberen. Wel weer eerst de rust opzoeken. Gewoon een stapje terug nemen en pas weer verder gaan als er weer vertrouwen is.

Wegbrengen kan natuurlijk ook, maar niet onder het mom van dat het zo'n verkeerde pony is die aangepakt moet worden..

ja precies dat is ook zeker zo , hoop er eigenlijk op dat ze het nog een keer wil proberen maar ze loopt nu met krukken enzo dus dat zal hem voorlopig niet worden . dus ga maar weer rustig verder met longeren en dan zie ik het tegen de tijd wel , weg brengen kan altijd nog maar wil eigenlijk gewoon een beslissing nemen, want als ik hem over een tijd pas weg breng en er bijvoorbeeld weer iemand is gevallen zal het voor de mensen die hem daar in gaan rijden ook alleen maar moeilijker worden omdat hij dan hardstikke bang is en dat wil ik niet

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:33

ik volg even

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:36

breng de pony weg naar een trainingstal waar ze ervaring hebben met zadelmak maken. Waarschijnlijk is het voor hun gewoon de normaalste zaak van de wereld wat jouw pony doet. Deze mensen hebben ervaring en de accomodatie om goed te werk te gaan. Vaak is een maand genoeg om de basis er in te krijgen. Je kan dan daarna gewoon er zelf mee aan de slag

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:46

hardstikke bedankt voor jullie tips ik was gewoon even radeloos ik ga morgen el zarabia arabians bellen die zitten in schipluiden dat is bij mij achter echt 5 minuten hier vandaan, dus als ze daar tijd hebben gaat hij daar denk ik maar heen. ik ga daar na de zomer ook stage lopen dus is misschien wel handig. maar toch heb ik liever niet dat hij weer een tijd weg is en niet alleen voor mezelf. hij is net een maand weg geweest na een maand bij ons te hebben gedaan , en hij is nu weer terug een week en om hem dan meteen weer een maand weg te doen en dan weer hier wennen. maarja aan de andere kant, als hij na die misschien een maand weg is geweest weer terug komt hoeft hij waarschijnlijk nooit meer weg.... dus denk dat het toch het beste is!