Het opleiden van de subtoppaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Het opleiden van de subtoppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:09

Regelmatig lees ik een interview met dressuurruiters en -amazones uit de subtop waarin geschreven wordt dat deze het betreffende paard slechts 4-6 maanden onder het zadel heeft en dat het paard voorheen 'niets' deed.

Dan vraag ik me altijd af of ze daadwerkelijk een zadelmak paard binnen enkele maanden op ZZ-L niveau kunnen krijgen (en wat wij amateurtjes dan echt aan het sukkelen zijn om ze tegen dan op B/L-niveau te hebben :+ ), of dat het paard in kwestie door een andere ruiter thuis al lang op minstens Z-niveau liep maar om de een of andere reden niet gestart is, of dat het paard onder een ander in regionale M of Z-rubrieken liep en zoiets in de hogere dressuurwereld gewoon niet meetelt als 'iets doen'.

Ik kan de mensen moeilijk op gaan bellen om het te vragen maar misschien kunnen jullie je visie erop geven?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:14

Een paard binnen enkele maanden van zadelmak naar ZZLicht niveau rijden is nomaal gesproken niet mogelijk.
Dat vergt toch wel een langere opleiding.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:16

Ik denk dat je het anders moet bekijken.
deze mensen krijgen regelmatig paarden aangeboden die misschien niet zoveel gepresteerd/gedaan hebben maar die wel al op "leeftijd" zijn.
ze kunnen dus meteen aan de slag met zo een paard en de oefeningen zitten er vrij snel op.
De meeste mensen hebben namelijk geen moeite met de oefeningen maar met de basis.

Ik denk dat het voor veel goede ruiters redelijk goed te doen is om een volwassen paard in een korte tijd voor elkaar te krijgen.
Dat zal uiteraard niet voor alle paarden zo gaan maar ja die zie dan ook weer niet voorbij komen in de blaadjes :D

Urielle

Re: Het opleiden van de subtoppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:38

Ik kan me voorstellen dat de oefeningen op zich nog niet eens zo moeilijk zijn, ik bedoel, ik heb ook al wel paarden zadelmak gemaakt die binnen de maand een leuke schouderbinnen liepen en hun kont wat naar binnen lieten zetten en ik ben geen goede ruiter dus een talent moet dat nog sneller kunnen, maar ze willen toch ook verzameling zien, die kracht moet toch ook opgebouwd worden. Ik denk bijv. aan de pirouetten, waarbij het paard echt moet kunnen gaan zitten.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:41

Ja natuurlijk moet er ook conditie en kracht opgebouwd worden maar je weet niet altijd of ze al wel getraind zijn thuis.
dus misschien hebben ze wel al een gedegen basis.

Ik heb ook wel eens gehoord dat sommige mensen hun paard een beetje "helpen" met de spieropbouw doormiddel van een poedertje of spuitje maar ja daar ben ik nooit bijgeweest

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:42

Beetje dwang? :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:49

naar aanleiding van een artikel over devroe en zij apollo denk ik idd dat met "niks gedaan" bedoeld wordt, geen nationale wedstrijden gestart, maar thuis al wel L-niveau getraind worden, misschien zelfs M. Alleen iets minder fanatiek dan dagelijks...
Dus ze beginnen met paarden die in hun ogen nog niet veel gedaan hebben (slechts 2-3x/week gereden ofzo) maar wel een goede elementaire basis hebben.

Een ruiter die voldoende druk kan zetten, kan bijna elk paard doen "lopen". Alleen is dit volgens mij niet de juiste manier...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:11

Nee, dat ben ik ook met je eens.
Denk alleen dat dit wel vaak gebeurd.

Ook vanuit druk van de omgeving (eigenaren etc).

Maar denk inderdaad dat ze met 'niks' bedoelen alles wat varieert tussen B/L -Z niveau; al dan niet bij een proffesionele ruiter/amazone.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:11

Ik ben een westernruiter dus qua dressuur weet ik niet zoveel.
Maar ik denk dat als je in de Top rijdt toch wel iets langer nodig hebt om van niets tot alles te komen
Behalve als dat paard tussen door een soort van zeer lange vakantie heeft gehad.
Qua spieropbouw heb je heel veel suplementen.
Ook wij geven dat aan onze sport paarden en daar is zeker niets mis mee hoor, het is ook zeker geen doping.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:34

Ik denk met niets gedaan, gewoon recreatief gereden. Dus alleen wedstrijden in de basissport tot M-niveau?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:12

1_Daphne_1 schreef:
ze kunnen dus meteen aan de slag met zo een paard en de oefeningen zitten er vrij snel op.
De meeste mensen hebben namelijk geen moeite met de oefeningen maar met de basis.

Ik denk dat het voor veel goede ruiters redelijk goed te doen is om een volwassen paard in een korte tijd voor elkaar te krijgen.

Maar dan krijg je dus een paard wat "geschoold" is in het aan elkaar breien van kunstjes. Zo'n paard kan dan misschien Z niveau of nog wat hoger lopen maar tegelijkertijd zo scheef zijn als de hel en continue tegen allerhande problemen aanlopen. Een handige ruiter zal dat misschien kunnen onderdrukken maar of dat nou is wat je wilt?

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:15

Refagreni schreef:
1_Daphne_1 schreef:

Maar dan krijg je dus een paard wat "geschoold" is in het aan elkaar breien van kunstjes. Zo'n paard kan dan misschien Z niveau of nog wat hoger lopen maar tegelijkertijd zo scheef zijn als de hel en continue tegen allerhande problemen aanlopen. Een handige ruiter zal dat misschien kunnen onderdrukken maar of dat nou is wat je wilt?

Ik denk dat als je een paard op topniveau rijd je zo'n probleem niet kan onderdrukken.
Ik denk ook niet dat men dat wil want dan kun je er niet alles uit halen.
Lijkt mij dat die paarden zo goed in de gaten gehouden worden door dierenartsen, tandartsen, osteopaten, masseurs etc. etc. etc.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:18

Ik denk dat een goede ruiter best wel wat kan presteren in een korte tijd met het paard. M oefeningen doet die van mij ook zo met de juiste hulpen. Als het paard goed aan het been is kun je al heel erg veel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:19

Het hangt een beetje af van het ta!ent van het paard.
Ik heb vorig jaar een paard wat niets meer kon dan kein beetje met de kop om!aag rond wande!en binnen 9 maanden naar het Z2 gereden.
Dit paard was a! 9 en we! gewoon in conditie en hoefde dus a!!een !osser te worden en de kunsten te !eren.
A!s je een echte ta!entvo!!e hebt kan het dus inderdaad sne! gaan.
Zo'n dier komt natuur!ijk dan niet groen uit de wei.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:36

In zes maanden van niets naar ZZ? Er vanuit gaand dat diegene dan winst rijdt, moet hij/zij het paard dan wel op strafkamp gestuurd hebben, om een dusdanige spiermassa op te bouwen om het werk van ZZ aan te kunnen.
Oefeningen zullen inderdaad geen probleem zijn, maar om langdurig het verzamelde werk en achterhandgebruik aan te kunnen, dan moet paardlief wel wat aan bodybuilding gedaan hebben. :D

Ik denk trouwens dat je dan al niet tegen problemen als scheefheid moet oplopen, want om zoiets op te lossen ben je nog wel langer van huis.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:40

Ik heb anders een bekende trainer gekend die zei dat het sterker worden pure kul is.
Hij zei dat paarden sterk genoeg zijn van zichzelf alleen de juiste balans moeten vinden.
Dus als een paard veel balans heeft en snel leert valt het met de moeilijkheid vd ZZ wel mee(indien het paard een goeie basis heeft)
GP daar in tegen is weer een ander verhaal

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:44

Het lijkt mij dat het dier nog wel de bespiering op moet bouwen.

Wat versta je onder een goede basis ambre?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:46

Bespiering komt dan natuurlijk wel,maar het ging(volgens hem)meer om het leren een andere balans aan te nemen.
Met een goeie basis bedoel ik:vlot aan het been,recht gericht en fijn nageeflijk.
Of te wel,je rijd er zo mee weg.