Waarom nog met bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

johnvannim

Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:12

Als elke natural zo lyrisch is over het rijden zonder bit, en als ik eerlijk ben,
het spreekt mij ook waanzinnig aan, waarom zijn er dan nog mensen die
met bit rijden? Wat is nog het voordeel van een bit?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:13

Ikzelf vind dat je er meer mee kunt corrigeren, iets wat zeker bij een verreden paard erg welkom is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:14

omdat niet iedereen lyrisch is van met bit rijden?
en omdat mensen gewoontedieren zijn ;)

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:16

Is correctie niet beter en vriendelijker op een andere manier?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:16

omdat niet voor ieder paard hetzelfde geschikt is,
niet iedere ruiter hetzelfde fijn vind,
en omdat een bit niet per definitie slecht is...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:20

Ik heb eerst met bit gereden, puur omdat het paard wat ik reed niet betrouwbaar genoeg om naar buiten te gaan. En ik weet dat er gezegd wordt: met bitloos heb je net zo weinig te zeggen als zonder bit, maar nu was het echt nodig. Verder kende het paard absoluut geen beenhulpen, en reageerde alleen op het bit.
Nu, 2 jaar later, kan ze goed op mijn benen rijden, en zijn we sinds 3 weken bitloos. En ik moet zeggen, het bevalt mij aardig goed. Ik moet wel nog eens met haar het dorp door zonder bit, eens kijken hoe het dan gaat. Maar in het bos werkt het in ieder geval heel lekker :)

Het is maar net wat je wilt, ik ga van de winter terug met bit op, om haar in de bak echt aan het werk te zetten. Zonder bit is voor ons echt ontspanning, met bit is meer voor het echte werk, althans, hier dan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:21

Als je soms ziet hoe er met die bitloze hoofdstellen met constante druk wordt gereden, zie ik het voordeel van de bitloos-opmars ten opzichte van het rijden met bit soms ook niet helemaal. :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:22

je opent vandaag wel erg veel topics.... kan je niet gewoon de zoekfunctie gebruiken?

Er staat al zxoveel over bitloos of met bit....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:23

Nee, daar ben ik het inderdaad mee eens. Dat is ook waarom ik niet bitloos echt aan het werk ga, omdat ik daar toch vaak net iets meer druk gebruik dan met bitloos. En ik wil dat dit voor haar echt ontspannen blijft :j

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:24

Ook met een bitloos hoofdstel kan je een paard enorm in de weg zitten, net zo goed als met bit. Als iemand goed met een bit overweg kan, en weet wat hij/zij doet. Als iemand weet wat iemand met een bitloos hoofdstel doet, en daar mee overweg kan.
Wat is dan het probleem? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:25

Ik rij met buiten met bit uit gemak :') En voor de veiligheid, dat ook.
Hij is nogal sterk en gewone druk op de neus komt niet altijd door bij meneer met zijn dikke ramskop.. Gras is altijd lekker natuurlijk.. Dus met een halster weet meneer dat hij sterker is, en hup, een hap gras..
Met het westernbit dat ik nu heb kan ik hem met één vinger tegenhouden, en sturen en beter terugnemen op een hand, ook in situaties dat meneer het even wat spannender vind zoals bij andere paarden of tractoren.
Verder wel lekker zonder neusriem en met losse teugel, dus hij kan lekker gapen en doen wat ie wil met zijn hoofd :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:26

mee eens marloes,
ik zie vaak mensen die bitloos rijden, die dus consatnt druk enz hebben,
maar ik zie ook mensen met bit rijden, die wel contact teugel hebben,
maar wel een hele lieve zachte hand, waar bij er dus niet veel druk in de mond is ;)

Ik geef eerlijk toe dat ik dus nooit op die van mij stap zonder bit,
gewoon omdat die nou niet echt te vertrouwen is...
maar met bit kan ik hem super rijden...
zonder constante druk enz

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:26

elanor schreef:
Als je soms ziet hoe er met die bitloze hoofdstellen met constante druk wordt gereden, zie ik het voordeel van de bitloos-opmars ten opzichte van het rijden met bit soms ook niet helemaal. :)

Tja wat versta je onder constante druk? Ik rijd bitloos wel met aanleuning (sidepull) maar dat kun je geen druk noemen, eerder een superlicht contact.
En de mensen die wel met echte druk rijden, tja die hebben het hele rijden dan denk ik niet helemaal begrepen.

@johnvannim: Hoe bedoel je? Ik heb het dan over paarden die gewoon supersterk zijn. Met een bit kan je dan vaak wel even zeggen van bijvoorbeeld hé loslaten nu!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:28

:O

Niet ieder paard reageert goed op bitloos dat vind ik wel een goede reden eigenlijk! En bitloos is niet meteen paardvriendelijker jammer dat mensen dat direct denken. Oh ik rij zonder bit en dús ben ik paardvriendelijker.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

Met mijn pony kan ik zowel bitloos, als met bit gewoon een relaxed buitenritje maken aan een lang teugeltje. Stap, draf, galop, het maakt haar echt niks uit.
Maar op het moment dat ze écht schrikt, rent ze dwars door het bitloze hoofdstel heen, en heb ik echt niks meer te zeggen. Met een bitje heb ik net iets meer te zeggen op zo'n moment.
Ik heb een half jaar lang bitloos buitengereden, altijd goed gegaan totdat ze het een keer enorm op een rennen heeft gezet, en ik kon bijna niks meer.
Weekje later, vergelijkbare situatie met bit, en ik had meer controle. Kan natuurlijk tussen haar/mijn oren zitten, maar dat is de reden dat ik buiten sowieso altijd met bit rijd.
Het is en blijft een Haflinger ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:57

Bij een sterk paard kan ik me dat wel voorstellen Marloes. :j
Het welshje dat ik bitloos rijd kan ik echter wel makkelijk mannen en die trek ik met halster nog zo om.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:59

Dat snap ik :j
Het verschilt natuurlijk ook wel hoe je paard in elkaar steekt.
Misschien zag mijn Haf ook wel een pluk gras aan de andere kant van het pad :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:01

ik heb met gillian ooit geprobeert bitloos te rijden aangezien hij door een ongelukje 2 weken lang geen bit meer in mocht...
na 3 dagen heb ik maar besloten hem vakantie te geven :')
het was een ramp :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:02

Mijn pony neemt absoluut een loopje met me zonder bit, sprekende over een sidepull. Met een hackamore mischien niet, maar dan die ik het voordeel en vriendelijke tegenover het aantrekken van een trensje weer niet meer..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:03

Marloes schreef:
Dat snap ik :j
Het verschilt natuurlijk ook wel hoe je paard in elkaar steekt.
Misschien zag mijn Haf ook wel een pluk gras aan de andere kant van het pad :')

Haha, heb het met fjord hier ook wel eens geprobeerd, maar geen goed plan.
Zat wel stuur op maar niet van harte zegmaar. Gewoon te lomp/sterk/eigenwijs en onvoldoende respect ervoor.

Terwijl dat welshje heel sensibel is, fantastisch opgevoed altijd (niet dat fjord dat niet is, maar toch eigenwijzer van karakter ook) en laatst ging een ander paard er in galop vandoor, nou ik had enkel een halstertje en ze stond op de plaats te galoperen maar ze bleef wel bij me!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:05

Achja, ik denk altijd maar: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Een bit is niet per definitie mishandeling, en bitloos is niet per definitie vriendelijk.
Op beide manieren kan correct en vriendelijk gereden worden, en bitloos wil niet zeggen dat je geen fouten kunt maken als ruiter. Die worden namelijk ten alle tijden gemaakt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:05

Haha, dat is het hem volgensmij.
Het moet bij jou&je paard passen :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:07

Ik rij in de bak met een halsring, maar buiten met een bitje. Kan ik haar toch wat beter houden en sturen en idd het gras happen is favoriet zo zonder bit ;)
Mijn paard wordt zo enthousiast buiten dat ze zonder bit zo door me heen knalt.. ooit wil ik ook buiten op alleen een halsring ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:29

Je kunt met sommige bitloze optomingen de neus van je paard breken!
Wat voor tuig ook, mits goed gebruikt, word het paard niet slechter van!Maar eeh...54 berichten en zoveel topics door jou geplaatst in 1 dag??
Heb jij niets anders te doen de hele dag.

johnvannim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:31

Bedankt voor de reacties!