Het schijnt dat ik 'zo lief' ben voor paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Het schijnt dat ik 'zo lief' ben voor paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:42

Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om 'streng' te zijn tijdens het rijden?
Gister had ik les en het was hartstikke warm. Ik had al bedacht om rustig aan te doen ivm het weer.
Mén...had ik me toch een les pfff....M'n instructeur had z'n dagje ook wel zeg, mensen wat moest ik aan de bak.
Op het laatst had ik echt zoiets: ik wil stoppen, hij doet het goed genoeg, arm paardje.

Ervaring met zulke dingen? Volgens mij word ik nooit een betere ruiter dan nu (M1 niveau) als ik zo doorga... :P .

Anoniem

Re: Het schijnt dat ik 'zo lief' ben voor paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:45

Hmm ik vind die niet echt niet streng hoor.. Met zulk warm weer deed ik het ook altijd een tandje rustiger aan (vooral voor mezelf :+ ) en mijn juf laste dan in de les ook wel een extra stappauze in..

Niet streng, daarmee zou ik eerder denken aan een paard wat gewoon doet waar die zin in heeft en een ruiter die het allemaal maar best vind en niks afstraft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:47

Dat vind ik niet streng, dat vind ik normaal. Ik ga niet eens rijden of iets anders intensiefs van mijn paard vragen als het warm is. Ik kan kiezen om mezelf al dan niet in het zweet te werken, een paard niet. Ik vind dat de verantwoordelijkheid dan bij mij moet liggen om zo'n paard het niet nog warmer te laten krijgen dan het al is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:49

Ik reed bij zulk weer als dit vaak 's morgens vroeg, merkte ook aan mijn paard dat die dat helemaaal niet erg vond :n Heb zelf wel eens voor mijn werk aan gereden, zat ik er om 6.00 uur op :j Werkte perfect!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:50

een ruiter die te lief is voor zijn paard corrigeert het niet. dat vind ik een te lieve ruiter.
met dit warme weer doe ik het ook wat rustiger aan, we hebben t allebei warm, toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:52

Relaxed schreef:
Hmm ik vind die niet echt niet streng hoor.. Met zulk warm weer deed ik het ook altijd een tandje rustiger aan (vooral voor mezelf :+ ) en mijn juf laste dan in de les ook wel een extra stappauze in..

Niet streng, daarmee zou ik eerder denken aan een paard wat gewoon doet waar die zin in heeft en een ruiter die het allemaal maar best vind en niks afstraft..

Mee eens.

Paarden hebben meer last van de warmte dan wij dus dat je rustig aan doet is alleen maar beter.
Bovendien kun jij het beste beoordelen of je paard goed zijn best heeft gedaan en wanneer je moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:53

Ik vind dat alleen maar getuigen van respect voor je paard. +:)+

Met deze hitte laat ik mijn paarden gewoon lekker met rust.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:55

Och, ik ben echt heel erg met mijn ezeltje <3 Als het warm is denk ik dat hij niks kan doen...Terwijl een ezel zich het prettigst voelt bij 30 graden maarja..Dus dan om de minuut spuit ik hem af met de tuinslang hij helemaal boos...Maarja dat doe ik eigenlijk voor mijzelf als ik het warm heb denk ik ook dat hij het warm heeft terwijl dat helemaal niet zo is :+ Met delano doe ik ook altijd wat rustig hoor....Veel stappen hals laten strekken enzo. En dan als we halverwege zijn spons ik zijn hals eventjes wat nat en zijn billen(bak met water en spons een de bakrand gehanden _O- ) Maaaaar als ik dit voor hen doe wil ik wel dat als ik iets van ze vraag ze hun best doen. Dus als ik dan met rommy(ezel) voor t koetsje een stukje buiten ga rijden ofzo en hij gaat stilstaan word ik wel heel erg streng. Dit geld ook voor delano, dat weten ze ook dus doen ze bijna nooit...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:56

Pfft, met dit weer vind ik dat normaal hoor.
Een enorme zware training inlasten en geen rekening houden met je paard met dit weer vind ik niet normaal.
Doe het zelf ook een tandje rustiger aan, en morgen met les spreek ik ook af dat we het rustiger doen hoor :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:43

Tja het verschilt natuurlijk ook wel per paard en ik neem aan dat je instructeur daar toch wel rekening mee houd?

Ik moet juist altijd even een beetje mijn paard afremmen, ik had gisteren ook les middag op de dag en ik had veel meer last van de warmte dan mijn paard, die vind het allemaal wel prima

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:50

Als je echt veel te lief bent dan neemt het paard een loopje met je. En dat geloof ik niet als jij M1 rijdt met hem.
Volgens mij zit er best wel verschil in te lief of niet consequent.
Het verschild per paard, ik doe het ook wat rustiger met mn paard, of idd op andere tijden. Maar dat is ook mn eigen idee, als ik het al warm heb wat moet dat arme paard dan wel niet voelen? Miss valt het wel mee, maar ik kan je wel begrijpen!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:53

Pffff ik krijg het steeds te horen dat ik te lief voor m'n merrie ben. Ik weet dat ik met rijden streng voor haar moet zijn omdat ze anders met mij aan de haal gaat maar dat is niet altijd leuk om zo te moeten rijden. En vooral niet met dit weer. Ik pleur er al bijna van m'n graad omdat het warm is kun je nagaan voor een paard dat moet werken en nog een pak haren meer heeft.
Gelukkig kunnen we met de wekelijkse buitenrit allebei relaxen. Ik zie m'n paard als een vriendin dus natuurlijk ben ik daar lief voor! :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:59

Ik heb het idee dat ik meer moeite heb met warm weer dan mijn paard. Ik houd er niet speciaal rekening mee. Ik kan moeilijk mijn wedstrijden afzeggen, omdat ik het te warm vind!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:18

3 woorden: Volg je gevoel.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:57

ik vind dit ook niet streng hoor. als het echt warm is dan is dat voor je paard ook niet fijn (het is voor hem ook warm) en dan wordt hij ook sneller moe.

ik ga nogal vaak op buitenrit als het mooi weer is, dan kan ik onderweg ergens op een stukje gras draven of een galopje doen.

je paard vindt dit veel leuker, dan altijd die bak om in te werken. ik deed dat heel veel, ik vond dat ze veel meer bij haar werk was als ik haar op buitenrit gewoon tussendoor even wat werkte.

maar ja, je paard moet zich dan wel op een buitenrit kunnen ontspannen, niet aan te raden met paarden die helemaal gek worden alleen buiten :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:01

Mootje schreef:
Ik kan moeilijk mijn wedstrijden afzeggen, omdat ik het te warm vind!

Waarom zou dat niet kunnen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:16

Ir111 schreef:
Mootje schreef:
Ik kan moeilijk mijn wedstrijden afzeggen, omdat ik het te warm vind!

Waarom zou dat niet kunnen? :D

Haha idd, zal ze de kost niet geven die het doen ;)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:30

Ik vind het wel kunnen, :D je paard geeft zelf wel aan als het te veel wordt.
Met dit nederlandse weer is er altijd wel wat, te warm, te koud, regen en wind.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:52

Och jaaa , uiteraard moet je met respect en gevoel rijden, maar of het nu al zo extreem is dat een paard bijna op rust zou moeten staan ?????? Neee voor mij niet hoor hij mag best eens goed nat worden van het zweet, een paard is gemaakt om te lopen en kan best wel wat aan hoor.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:27

Oke met warm weer snap ik het en vind ik dat we rustig aan moeten doen.
Maar misschien heb ik de vraag een beetje verkeerd gesteld, zodat er veel nadruk op de buitentemperatuur kwam te liggen.

Nu even zonder weersomstandigheden. Het komt er zegmaar opneer dat m'n instructeur vindt dat het paard voor mij wel wat moeite moet doen, mag werken. Ik heb gauw zoiets van, het is wel goed. Met proefjes heb ik ook vaak commentaar dat ik het meer af moet maken. Dat stukje 'doorpakken', dat stukje strenger zijn, herkent iemand dit?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:32

Als het echt warm weer is, doe ik het zelf ook wat rustiger aan ;)
Maar als het normaal is, laat ik ze wel even werken hoor ;) en ze moeten dan ook echt naar mij luisteren.
Sommige mensen hebben, dan moeten ze bijvoorbeeld in de hoek van K (dus richting A) in galop, dan sporen ze niet eens aan en dan gaat die pony in galop. Dan laten ze het maar zo.

Maar zo ben ik dus echt niet he! Ze moeten maar luisteren. Laatst had ik dat ook, heb het 5 keer overnieuw moeten doen, ;)

Dus ik ben echt niet 'soft' voor de pony's hoor, ze moeten maar luisteren :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:08

Ik rij gewoon minder lang, een half uurtje ofzo en ga dan lekker buiten wandelen ^^ De binnenpiste is gewoon om dood te vallen.
Daarna afspuite en vliegvrij houden. De wei zou nu ook een marteling zijn, warm en dazen brr..

Je bent niet te lief, je vindt het gewoon zielig. Maar les is wel les, dan zou je eigenlijk terug je motor op volle 100 zetten om de rest van de week rustig te doen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:16

Wij mogen meestal zeggen als we het te warm vinden! Mag de rest doorgaan en die ander bijvoorbeeld stoppen! Maar echt alleen als het echt heet is! Maar als je lang uit gaat stappen of wat wandelen na de les totdat je pony niet meer bezweet is!?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:19

Dat hoor ik ook geregeld en soms staat het (als pluspuntje) op mijn coupon, maar ik vind het simpelweg niet meer dan logisch dat je aan het welzijn van je geliefde dier denkt wanneer je het aan het werk zet :)

Mijn paarden werken meestal hard voor me en zijn zo lief dat ik niet inzie waarom ik ze nodeloos over hun grenzen moet jagen ofzo.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:28

Ik vind het ook net zo dat je idd net iets meer van je paardje moet vragen, je instructeur heeft dus volgens mij groot gelijk.
Doe je dat niet, tjaaaa mssn is rijden dan best wel even leuk, maar dan kan je echt niet veel gaan bijleren, en zeker op wedstrijdvlak komt zoiets dan echt wel tot uiting, als je wil goed zijn moet je echt wel trainen, anders is het een beetje verloren tijd.
En denk er hierbij ook aan dat "half trainen" niet gelijk staat aan half resultaat, maar echt nog veel minder.
Ik ben zelf ook instructeur.

MeFlower schreef:
Oke met warm weer snap ik het en vind ik dat we rustig aan moeten doen.
Maar misschien heb ik de vraag een beetje verkeerd gesteld, zodat er veel nadruk op de buitentemperatuur kwam te liggen.

Nu even zonder weersomstandigheden. Het komt er zegmaar opneer dat m'n instructeur vindt dat het paard voor mij wel wat moeite moet doen, mag werken. Ik heb gauw zoiets van, het is wel goed. Met proefjes heb ik ook vaak commentaar dat ik het meer af moet maken. Dat stukje 'doorpakken', dat stukje strenger zijn, herkent iemand dit?