rijden op basis van wederzijds vertrouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

rijden op basis van wederzijds vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:35

hallo bokkers!

het volgende gebeurde aan het einde van de les: merrie had erg last van de vliegen, waren al aan het uitstappen.
dus merrie slaat haar hoofd tegen haar knie, blijft precies achter het kopstuk hangen en floep hoofdstel af.
nu ben ik vrij nuchter, en zeg hoo paard, merrie blijft rustig staan en ik ben gewoon afgestegen.
maar de mensen om mij raakten er bijna overstuur van!

waarop ik nog de opmerking kreeg, da's gevaarlijk en je moet een paard nooit vertrouwen..
nu heb ik wel degelijk vertrouwen in mijn rijpaarden.
en zou gerust zonder tuigage nog de nodige oefeningen kunnen laten zien.

ik rijd dus eigenlijk op een basis van wederzijds vertrouwen. paard vertrouwt op mij en ik vertrouw op het paard. anders zou je er toch ook niet op kunnen rijden? nu weet ik ook wel dat het een dier blijft en als ze schrikken wel eens domme dingen kunnen doen. maar dat terzijde.

maar hoe zien jullie dit? rijd jij op een basis van wederzijds vertrouwen?

(ik rijd wedstrijden dressuur/springen, tijdens training en omgang een vleugje natural horsemanship. en een beetje van mijzelf wat niet in een hokje past)
oh en met de opmerking hoofdstel strakker, jammer daar kan ik niet zoveel mee.
het zit zo goed, en de merrie heeft wat litteken weefsel onder haar kaak, en zou als ik het nog strakker zou doen zou ze niet meer op het bit kunnen knabbelen.

Arabesk

Re: rijden op basis van wederzijds vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:38

weet je wat ík gevaarlijk vindt? Op een stuiterende knol met slofteugel en een dik bit toch het bos in gaan. Op een paard stappen dat je zelf niet vertrouwt en het vertrouwt jou ook niet en je hebt dwangmiddelen nodig om nog te 'communiceren' is in mijn ogen toch een uiting van dat een ruiter misschien levensmoe is

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:40

Tsjah, in principe moet je je paard gewoon zonder zadel en hoofdstel kunnen sturen. Dus met je zit en benen.
Maar je moet er gewoon altijd rekening mee houden dat er altijd wat kan gebeuren, een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier en kan ergens een reactie op geven wat jij misschien niet verwacht. Wel denk ik dat je kan rijden op wederzijds vertrouwen, maar dat neemt niet weg dat er nooit wat zal gebeuren.
Vind dat je juist gehandeld hebt, niet in paniek raken als zoiets gebeurd, dat voelt het paard alleen maar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:42

rijden zonder vertrouwen is rijden óp een paard.
rijden met vertrouwen is rijden mét het paard.
Het gevoel bij mij gaat daardoor zoveel dieper.
Daarnaast merk ik dat al het vertrouwen wat ik mijn paard geef, hij dubbel aan mij terug geeft. Zou niet meer zonder willen.

Kan mij ook heel erg vinden in de stelling van arabesk :j

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:45

nou ja dat vind ik dus ook. als ik het niet vertrouw werk ik eerst zo lang tot ik het wel vertrouw. dan kan een dag zijn of een x aantal weken.
toevallig had ik gister nog een stapritje gemaakt met de merrie en haar langzaam uitgekleed (om het zo maar te noemen) en zelfs zonder hoofdstel (ze ontspande alleen maar meer) ging het zo braaf! dit soort dingen vind ik heel belangrijk.
zodiacje wat verwoord je dat mooi!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:46

Als ik het zo hoor breng jij juist de rust in je paard.
Zou mijn merrie best een beetje van mee willen krijgen. :o
Ik kijk wel eens naar hoe anderen rijden en vraag me af of het paard het nu echt naar het zin heeft gehad.
Ze prikken met sporen, trekken via de mond het hoofd naar beneden, trappen even flink als het dier het niet snapt en zijn daarna helemaal trots omdat het gelukt is :?

Ik moet zeggen dat ik ook fouten zat maak hoor maar ik probeer wel te leren het goed te doen.
Zoals jij het beschrijft is het leuk voor jou en leuk voor je paard +:)+

Die van mij is een echte vluchter, zonder tuig lig je er geheid naast ;)
een angstig type die zich beter voelt als ze zich achter je kan verstoppen als er een kabouter voorbij komt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:47

ik vind ook dat je moet rijden met wederzijds vertrouwen
als je eenmaal vertrouwen in elkaar hebt gaat het rijden een stuk beter!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:50

alison_belle schreef:
Als ik het zo hoor breng jij juist de rust in je paard.
Zou mijn merrie best een beetje van mee willen krijgen. :o
Ik kijk wel eens naar hoe anderen rijden en vraag me af of het paard het nu echt naar het zin heeft gehad.
Ze prikken met sporen, trekken via de mond het hoofd naar beneden, trappen even flink als het dier het niet snapt en zijn daarna helemaal trots omdat het gelukt is :?

Ik moet zeggen dat ik ook fouten zat maak hoor maar ik probeer wel te leren het goed te doen.
Zoals jij het beschrijft is het leuk voor jou en leuk voor je paard +:)+

Die van mij is een echte vluchter, zonder tuig lig je er geheid naast ;)
een angstig type die zich beter voelt als ze zich achter je kan verstoppen als er een kabouter voorbij komt :+

Zulke ken ik inderdaad ook! Vreselijk..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:52

hahaha bedoel je nu die andere mensen of heb je het over mijn lichtelijk getikte merrie :+

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:52

Haha sorry, ik bedoel die mensen ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:54

_O- dan is het goed

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

:D

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:57

tsja ik maak ook fouten, wie niet? al doende leert men
met rijden heb ik helaas sporen nodig, wegens ziekte in mijn gewrichten.

heb ook een merrie staan, eentje uit de categorie 'probleempaard' . ben er na een half jaar rijden alleen nog niet achter wat nou het probleem was.
haar rij ik ook gerust zonder tuig.
peca, ja daar ben ik het met je eens!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:08

zoals jij gereageerd hebt heb ik ook een keer zoiets gehad...ik kwam met mijn pony (aangespannen) vast te zitten in de modder en hij wilde nog door en zet kracht...en pats...hele tuig knapt kapot en ik had alleen nog 2 teugels in mijn handen en paard stond helemaal bloot en stil...simpelweg omdat ik ho zei en dat wij een band hebben samen (anders had ie nooit naar dat commando geluisterd)...dus ja mijn mening is ook dat er sprake moet zijn van een wederzijds vertrouwen en respect...
Zonder dat vertrouwen en respect kan je naar mijn idee niks met je paard iets bereiken vanuit ontspanning en harmonie...jij legt immers jouw wil op en het paard dient dat dan op te volgen (en dan vaak niet goedschiks dan maar kwaadschiks)...
fouten maken doet iedereen en daar leer je van als het goed is...maar een paard wat jou vertrouwt zal die fouten makkelijker accepteren dan een paard wat op zichzelf is aangewezen...

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:14

lammie, dat lijkt me een bizarre situatie! een gelukje bij een ongeluk dat jullie zo'n goede band hebben.
goed ook dat je respect aanhaalt, was mij alweer ontschoten dat woord.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:15

Paardrijden is simpel gezegd het gevoel van controle loslaten en het gevoel van vertrouwen aangaan. :)

Geloof ik echt, zó werk je vanuit verbinding en ontspanning. :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:23

TurdusMerula schreef:
Paardrijden is simpel gezegd het gevoel van controle loslaten en het gevoel van vertrouwen aangaan. :)

Geloof ik echt, zó werk je vanuit verbinding en ontspanning. :)

_/-\o_ _/-\o_

zo wat zijn we het met elkaar eens vanavond ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:23

susanne_m schreef:
lammie, dat lijkt me een bizarre situatie! een gelukje bij een ongeluk dat jullie zo'n goede band hebben.
goed ook dat je respect aanhaalt, was mij alweer ontschoten dat woord.

was ook heel bizar...ik stond ook helemaal versteld dat ie zo relaxed bleef staan...maar hierdoor realiseerde ik mij wel dat de band tussen hem en mij heel sterk was...

voor mij horen vertrouwen en respect bij elkaar...als je niet op een respectvolle manier met een mens/dier omgaat kun je nooit een vertrouwensband opbouwen...
Jana en ik hebben ook weer zo'n goede vertrouwensband...en daar ben ik trots op...ook al gaat het rijden lang niet altijd goed, het belangrijkste hebben we in ieder geval wel goed voor elkaar...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:50

Ik vertrouw mijn jonge donder zowat helemaal, ik stap er op zonder te longeren, hulpteugels of wat dan ook, kan er eigenlijk alles mee. Máár het blijft ten alle tijden een net vierjarige die -ondanks zijn karakter- toch hoog in het bloed staat (75% Arabier), dus ik ben altijd in bepaalde mate op m'n hoede (alleen tijdens het rijden). Wel heb ik dit alleen bij mijn paard, die echt nooit zomaar wat zou doen. Zelfs toen ik er bibberend van angst op zat zette hij geen stap verkeerd :) maar dan is er ook niet echt sprake van 'rijden', in mijn ervaring kun je je paard alleen ontspannen rijden als je het zelf ook bent, en die ontspanning komt toch voort uit vertrouwen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:00

Rijden op basis van vertrouwen EN een goede opvoeding.
Je paard heeft goed naar he geluisterd, dat is super!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:08

als ik een paard niet vertrouw dan stap ik er niet op. een paard voelt jouw angst of onzekerheid, en daar maakt 'ie dan gebruik van.
De eerste keer dat ik met mijn eigen paard langs de weg liep en er kwam een trekker aan was ik bang dat mijn paard er van zou schrikken en over de weg rennen. Op dat moment nam mijn paard de leiding en liet als het ware 'aan mij' zien dat er niks aan de hand was. Nu voel ik ook precies aan wanneer mijn paard iets eng of spannend vind en dan neem ik de leiding.
Natuurlijk vertel jij wat je paard moet doen, maar als hij aangeeft dat 'ie het niet wil dan hoeft het van mij ook niet.
Als je dat op een goede manier oppakt en dus níet onderdanig word maar ondertussen toch de vrije keuze laat aan je paard dan schept dat in mijn ogen een goede band en zal je paard ook voor 100% op jou vertrouwen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:18

Mooie voorbeelden en omschrijvingen hier in't topic. :) Mijn eigen pony vertrouw ik volledig. De pony's waar ik wel eens op les vertrouw ik ook wel, maar niet allemaal voor de volle 100%. Dat moet ook groeien denk ik, en dat kan niet met een paard waar je zo even op stapt. Maar een paard wat ik totaal niet vertrouw, daar zou ik niet zomaar op stappen.
Met mijn eigen pony reed ik toen ze net onder het zadel was al kleine buitenritjes, ik weet dat ze niks raars zal doen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:19

Je staat er versteld van hoeveel mensen hun paard niet écht vertrouwen. Onder het mom van "het blijft een vluchtdier" blijven ze op hun hoede en voorzichtig bij elk vreemd iets wat ze tegen komen. Klopt mensen; een paard is een vluchtdier, maar bovenal is het een kuddedier met een blind vertrouwen in de leider van de kudde. Als de leider zegt dat het allemaal wel goed is zal een paard na de aanvankelijke schrikreactie heel snel weer kalm en rustig worden. Van de kuddeleider wegrennen is zelfs tegennatuurlijk voor een paard, want in je eentje ben je vele malen kwetsbaarder dan in de veiligheid van de kudde.
Je paard wilt in jou kunnen vertrouwen, dus wees ten alle tijden betrouwbaar. En heb zelf ook vertrouwen in je paard, hij geeft het je, en wie ben jij om het niet te aanvaarden?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:28

Mijn paard heeft me al vaak genoeg laten zien dat ik haar kan vertrouwen, alleen zo jammer dat mijn hoofd weleens in de weg zit en ik me dat te laat realiseer! Maar gelukkig krijg ik elke dag weer een nieuwe kans.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:00

Da's mooi hè, bij paarden? Nieuwe dag, nieuwe kansen. :j