Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 22:17

Ik weet niet of dit hier hoort, maar ik vind het een discussie waard!

Ik kwam het laatste een petitie tegen. Ze willen dat paardensport geen 'sport' meer is en verboden wordt op de Olympische Spelen.
Ook zeggen ze dat paardensport geen 'sport' is omdat de mensen die op het paard zit, niks doet, maar het paard alles doet.

Ten eerste vind ik dat complete onzin. Als je op een paard zit, moet je toch echt wel iets doen om het paard vooruit te krijgen, ontspannen te krijgen, allemaal oefeningen eruit krijgen. Dat vergt heel wat energie van jezelf.

Ten tweede zeggen ze ook dat het 'paardenmishandeling' is als wij op een paard zitten en hem zogenaamd 'dwingen' om een oefeningen uit te voeren.
Een paard krijg je niet zomaar aan het werk. Een paard die echt niets wil doen, doet het dan ook echt niet. Denk bijvoorbeeld aan protesteren (Kop in de lucht, niet willen lopen, steigeren).

Hier de petitie. Het is in het Engels, ik weet het. Kan je het echt niet lezen? Zoek een vertaalmachine op.
Het is door Nevzorov Haute Ecole.

Currently Nevzorov Haute Ecole Research Centre has the unquestionable evidence of the equestrian sport's cruelty.

We are ready to bring on a highest level a conclusive accusation against equestrianism, races and other horse-torturing activities. Also we think it is legally acceptable to claim moral damage which is caused to children, who's mental health is endangered while participating in "sport activities" which considers the cruel treatment of a living being to be normal. The above is pertinent to the audience which is unsuspicious of the real nature of equestrian sport, races and other human entertainment which include horses.

Equestrian "sport" has nothing to do with a testing of power and ability of a human sportsmen. It is parasitizing on the abilities of another creatures, namely, horse. One of the proofs is that only equestrianism allows men and women participate on equal terms.

Equestrian "sport" can not exist because it is NOT sport at all. A sport discipline tests power and endurance of men, who act VOLUNTARILY, while in equestrian "sport" the one who acts like a sportsman is a horse, which is totally absurd and conflicts with the rules of Olympic Games and de Coubertin's behest. Parasitizing on other being's abilities and prize winning through violent and public coercion of a horse discredits sport and devalues services of real sportsmen who test the limits of their abilities and facilities.

We bear in mind the extent of the problem: we understand that the equestrian industry will use any means possible to defend its financial interests. Also we understand that we can withstand and win the fight only when we close our ranks. We need your aid, the aid of the sane and the intelligent people.

Let us together stop the lies and the rampancy of the legalized cruelty. Let us mark the 21st century with the prohibition of such a shameful sport as equestrianism. Let us exclude "Equestrianism" from the Olympic Games.

You can not ignore the public opinion nowadays. Internet connects people all over the world. Through the efforts of the publicity the use of the wild animals in circuses was banned in the USA. The horse slaughterhouses were also closed there. In Australia the horse races were banned at the Victoria race track. All of these happened because of the unity and bravery of the people who are ready to make a stand against the deadly machine of equestrianism. And this is just the beginning.

Vooral de dikgedrukte stuk irriteert mij het meest.
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Paardrijden is toch echt wel een sport. Je werkt samen met je paard.

Wat vinden jullie hier nou van? Heeft hij goede argumenten? Waarom zou je zoiets schrijven?

**Hij leert ook zijn paarden latijns lezen en schrijven :') **

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 02:36

Pip_Norman schreef:
Currently Nevzorov Haute Ecole Research Centre has the unquestionable evidence of the equestrian sport's cruelty.

Ik heb eens een onderzoek van dit zg. "research centre" gelezen (over bitgebruik) dat zo bedroevend slecht was uitgevoerd wat wetenschappelijke methodologie betreft dat ik me over dat "unquestionable evidence" niet al te veel zorgen zou maken...
In mijn opinie een fanatieke minderheid met extreme denkbeelden (eng mannetje hoor die Nevzorov, sla er zijn biografie maar eens op na), niets om je al te druk over te maken.

JorisDy

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 02:41

_O-. Sorry.
Eigenlijk is dit best wel grappig. Kom op zeg! Mensen rijden al jaren eeuwen op paarden, en ze kunnen het best hebben om erop te rijden. Volgens mij krijgen ze daar (als je het goed doet) niks van! En dat het geen sport is? heeft ie zelf wel gereden?

Laat ze maar kletsen, wij weten beter.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 03:06

Vind het een beetje vreemd. Denk toch niet dat ze dat er zo doorkrijgen. Wat een vreemd bewijs trouwens, het is geen sport omdat mannen en vrouwen op hetzelfde niveau mee kunnen doen -:(- . Je hebt toch wel meer sporten met gemengde teams bijv waar mannen en vrouwen dus ook op hetzelfde niveau moeten mee doen. Korfbal is dus ook geen sport, denksporten zijn ook geen sport, wat een nonsense.

Er worden imo trouwens net zo goed mensen gedwongen om te sporten. Bijv die super jonge turnsters ed imo kunnen die daar op die leeftijd echt niet bewust voor kiezen, terwijl het grote gevolgen heeft voor hun toekomst, opleiding en gezondheid. Ik heb het idee dat dat vaak toch de omgeving van zo'n kind af wat dan van diens talenten parasiteert zoals deze man het zo mooi zegt.

Bovendien heeft dat wat ze berijkt hebben denk weinig betekend voor het dierwelzijn. Sterker nog werd het laatst niet bekend dat sinds paarden in de USA niet meer geslacht mogen worden veel paarden gewoon maar ergens achter worden gelaten om te sterven en/of een lang uitputtend transport naar Mexico krijgt en daar de paarden die nog leven (en dat zijn ze dan lang niet meer allemaal) geslacht worden. En de echt talentvolle renpaarden die op die renbanen liepen worden wel ergens anders gestart de fokkers die zich dat niet kunnen veroorloven zullen hun paarden ook wel niet in een gouden stalletje met pensioen doen :Y).
Ik vraag mij ernstig af wat deze mensen denken dat er met de paarden gaat gebeuren als er geen paardensport meer beoefend mag worden. Want dan stort er een hele markt in ja en dat is jammer voor de fokkers die failliet gaan maar lijkt me een stuk erger voor de paarden die geen vreten meer krijgen omdat de fokker/trainer/ruiter daar geen centjes meer voor heeft. Imo schrijf je een boel paarden ten doden op als je een eind maakt aan de paardensport.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:17

Ga je je hier serieus druk om maken?
Nu krijgen ze de aandacht die ze wilden....

Laat lekker gaan.

Faaaabiioo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:43

Oh nee waat is dit voor een zever!
Laat ze maar begaan, want de persoon die dit schreef wil alleen maar aandacht!! =:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:33

_O- _O- _O-
Hij was al ontspoort, maar het wordt steeds fraaier wat hij uitkraamt. Dit kun je toch met geen mogelijkheid meer serieus nemen? De vent is een extremist pur sang.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:59

Hah, laat hem maar een uurtje rijden voor de eerste keer, dan praat hij denk ik wel anders.
En de dagen erna ook :P (Spierpijn :P)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:02

:)* Vastbinden op een paard die man, het paard vervolgens uren lang laten hollen en dan nog een keer vragen of paarderijden geen sport is. 8)7 Oh, nee, da's zielig voor het paard. :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:03

kelly_Utah schreef:
Hah, laat hem maar een uurtje rijden voor de eerste keer, dan praat hij denk ik wel anders.
En de dagen erna ook :P (Spierpijn :P)

Hij rijdt zelf ook paard, hoor, hij weet best hoe dat voelt en ik betwijfel of hij er nog spierpijn van krijgt.
Daarnaast maakt spierpijn krijgen het niet tot een sport, spierpijn kun je van allerlei activiteiten krijgen :Y)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:07

wat een onzin..
het is wel een sport
je moet genoeg doen alleen bijna niemand ziet dat
in mijn klas ook, hoor iedereen paardrijden is geen sport!
maar ik heb het ze uitgelegt en toen dachten een paar anders

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:10

Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Ja als ruiter moet je ook een bepaalde conditie hebben om met je paard mee te komen. Maar het paard is toch wel degelijk de atleet van de twee. Imo staat de sportieve prestatie van de mens niet in verhouding tot die van het paard. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:12

ik vind het ook wel een leuk vraagstuk maar dat ze meteen zeggen dat het geen sport meer is vind ik een beetje vreemd ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:19

Wikipedia geeft de volgende omschrijving van sport:

Citaat:
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen.

Ik denk dat paardensport met name op behendigheid en denkvermogen aankomt en veel minder op snelheid en kracht. Maar goed, uiteindelijk is schaken ook een sport dus dan zou het vreemd zijn paardrijden niet als een sport te beschouwen. Daar komen die vaardigheden ook in terug.

De vraag is dan wel in hoeverre is de ruiter of het paard de atleet? En de volgende vraag is dan: hoever mag je gaan met een dier in de sport. Hoever mag je gaan in het steeds de grenzen verleggen? Het leven van een topsporter is lood en loodzwaar. Mag je dat een onderdanig wezen aandoen? In het argument 'een paard kun je niet dwingen' geloof ik niet, daar zijn paarden te vriendelijk voor. Het merendeel komt niet opstand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:26

melizz13 schreef:
ik vind het ook wel een leuk vraagstuk maar dat ze meteen zeggen dat het geen sport meer is vind ik een beetje vreemd ;)

Paardrijden is niet per definitie een sport, paardensport daarentegen is het wel. Nevzorov ageert hier met name tegen de paardensport, niet per definitie tegen het paardrijden (zou ook wel erg hypocriet zijn).
En inderdaad, de ethiek van het paardrijden en het gebruik (soms misbruik) van paarden voor sportprestaties mag best aan de orde worden gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:27

Ir111 schreef:
De vraag is dan wel in hoeverre is de ruiter of het paard de atleet? En de volgende vraag is dan: hoever mag je gaan met een dier in de sport. Hoever mag je gaan in het steeds de grenzen verleggen? Het leven van een topsporter is lood en loodzwaar. Mag je dat een onderdanig wezen aandoen? In het argument 'een paard kun je niet dwingen' geloof ik niet, daar zijn paarden te vriendelijk voor. Het merendeel komt niet opstand.

Dáar gaat het om. Nièt de discussie of paardrijden een sport is ja of nee.
En ik denk ook dat daar Nevzorov z'n bezwaar ligt: mogen mensen de paarden gebruiken voor de 'sport' (en vermaak, geld en competitie enz.).

Waar kan ik de petitie vinden? ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:27

Haha, eens even goed mee lachen. Waar mensen zich druk over kunnen maken.

Ir111 schreef:
Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Ja als ruiter moet je ook een bepaalde conditie hebben om met je paard mee te komen. Maar het paard is toch wel degelijk de atleet van de twee. Imo staat de sportieve prestatie van de mens niet in verhouding tot die van het paard. :)

Sport staat niet gelijk aan lichamelijke inspanning (al maken de meeste mensen die connectie wel), denk maar aan denksporten zoals schaken, dammen,...
Idd zal een gemiddelde ruiter tijdens een proef zich minder lichamelijk moeten inspannen als een loper tijdens een marathon, maar waar trek je de grens dan? Ik heb zo het idee dat een partij tennis ook meer lichamelijke inspanning vergt dan curling of biljart of boogschieten, en toch zijn deze laatsten allemaal sporten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:28

@Gini: check mijn post later, daar schrijf ik hetzelfde. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:37

Ik las het net. Maar ik reageerde meer op het idee (dat in dit topic meermaals aangehaald wordt) dan tegen jou.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:25

wat een 'ónzin'
ik heb ook een keer met een wedstrijd op tv gezien dat er een naakte man opeens in de bak sprong.
op zijn rug stond doe de paarden geen pijn.
en 2 minuten later sprong hij op de kont van het paard en viel het paard met ruiter om
en dat doet geen pijn wou hij zeggen
Laatst bijgewerkt door isis_karel op 22-06-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:27

het is idd onzin.
zet maar is een paar van zulke mensen te paard en dan maar is kijken hoe 'makkelijk' ze het vinden :+
dan zullen ze wel begreipen dat het wel een sport waarbij je echt wat moet doen..

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:31

Waratje schreef:
melizz13 schreef:

Paardrijden is niet per definitie een sport, paardensport daarentegen is het wel. Nevzorov ageert hier met name tegen de paardensport, niet per definitie tegen het paardrijden (zou ook wel erg hypocriet zijn).
En inderdaad, de ethiek van het paardrijden en het gebruik (soms misbruik) van paarden voor sportprestaties mag best aan de orde worden gesteld.

dat vind ik wel waar!

maar ze hebben het ook tegen de paardensport
tegen ze paardensport vind ik toch ook niet fijn hoor
vind het altijd erg leuk om te zien
het is hun mening maar als ze nou eerst eens goed kijken voordat ze het meteen zeggen ;)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:17

Ik dacht dat Nevzorov tegenwoordig juist tegen het paardrijden in het algemeen was. Hij rijdt zelf toch ook niet meer? Ik las dit op zijn site:

Riding is always a huge problem for the horse’s spine and spinal cord, and the muscles cutaneus scapulobrachialis, and cutaneus maximus – those subcutaneous muscles that take the first blow. I can say that after riding, the restoration of the horse to a relatively normal state of the back, with restored blood flow in some muscles, takes more than a year. I understand that to some extent these unpleasant words will probably turn away many from the school; but for those who come in the hope to achieve an extraordinary relationship with the horse, no, you can not ride anymore.

En hij noemde het paardrijden 'disgusting fun'. Echt heel raar, ik stond er wel van te kijken. Vind het aan de ene kant wel heel nobel van hem, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Zó schadelijk is rijden toch niet? Daar is de klassieke dressuur toch op gebaseerd: ervoor zorgen dat het paard de mens op een zo comfortabel mogelijke manier kan dragen?

Nouja, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik meende dat Nevzorov tegen paardrijden in het algemeen was. Of heb ik dat mis?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:18

:')
Wat een grap..

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:20

haha, duidelijk geschreven door iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten! :P