Trainen voor een wedstrijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Trainen voor een wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 17:07

Ik denk dat de titel al wel het één en ander duidelijk maakt.

Hoe trainen jullie je paard naar een wedstrijd toe?
Hoe vaak train je in de week? Hoelang? Wat voor oefeningen?
Geef je hem de week voor de wedstrijd extra veel rust of train je net nog wat harder?

Brand los :)

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:20

Ik train eigelijk net zo veel z`n 5 dagen per week en daarvan 1 dag aan de longe.
Als ik weet dat ik op wedstrijd ga leer ik de proef uit mijn hoof die er na een aantal keren wel vast in zit :P en die leer ik dan een aantal keren en de keren dat ik die noet oeffen pak ik vaak een aantal oeffeningen uit de proef mee.

spitenmazz

Re: Trainen voor een wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:25

Ik rijd zo'n 6 dagen per week.
Ik rijd meestal lekker lang los, diep rijden en veel bochtjes figuurtjes enz.
Verder oefen ik de onderdelen uit m'n proef en rijd het proefje zelf 'n keer en herhaal de dingen die minder goed gingen.
Meestal doe ik 1 dag voor de wedstrijd rustig aan of alleen stappen ofzo.
Succes ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:29

Heb geen echte regelmaat, hangt van het weer af (rijd op een weide dus bij harde regenval of enorme vrieskou is die niet te berijden omdat die te glad of te hard is.) en van wat de merrie zelf aan geeft en dan heb je altijd onverwachte omstandigheden. Zondag heb ik wedstrijd en heb met morgen er bij 2 x getraind omdat ik ziek ben geworden en dus drie dagen niet heb kunnen rijden :+

Trainingen zijn meestal laag en rond en 1x per week opgericht en meer proefgericht trainen. :)

MDFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:35

Als ik bijvoorbeeld aanstaande zondag wedstrijd heb.
Rij ik meestal de zondag daarvoor, die maandag, dinsdag, donderder en vrijdag. Ik rij meestal 3 of 5 keer per week.
Maar ik rij nooite een dag voor de wedstrijd.
Dat mislukt tcoh altijd.
Ook oefen ik nooit het proefje, maar ik pas juist de figuren uit het proefje apart.
Ik rij dan L2 zoals achterwaarts, wijken tot de hoefslag, voltes in de galop enzevoorts zo train ik.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:07

Ik rijd precies hetzelfde bijna elke dag, als ik nou wedstrijd heb of niet.. Ik rijd 5x in de week waarvan paar keer bos en de rest dressuur (springen mag ik niet meer.. misschien vanaf oktober weer een beetje). Als ik dressuur dan doe ik dat op M niveau, elke keer. Als het niet lekker gaat, dan rijd ik hem die ene keer de hele les laag en rond of hoog en rond ipv opgericht, ipv de halve les. Dus ik rijd eigelijk wel altijd wedstrijdgericht als ik in de bak rijd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:47

Ik denk zelf dat trainen voor een wedstrijd een foute instelling is, dit omdaat de oefeningen die getraind worden bevestigt moeten zijn en niet alleen een onderdeel zijn van een proef, maar elke oefening spesiaal is ontworpen voo een hoger doel dan een proefje, ieder die dus puur traint voor de wedstrijd is met een foute instelling bezig, en in mijn ogen niet ope de juiste weg.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:00

Gewoon trainen en keer proef rijden, vooral niet automatiseren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:25

Trainen voor een wedstrijd?
Denk dat je elke dag traint, om een paard te gymnastieseren, enkel onderdeel wat in een proef zit dient een paard te beheersen voordat hij op een wedstrijd voorgesteld word.
Het rijden van wedstrijden is het laten zien hoe ver je gevorderd bent met je training van je paard, en niet omgekeerd.
Alleen maar een paard dat leren wat in het proefje voorkomt is kunstjes leren en behoord tot de poedeldressuur.
Wanneer men een proef een enkele keren doorrijd voor de wedstrijd word het vaak een automatisme en weet het paard al heel snel waar en wanneer hij iets moet uitvoeren.
Dus gewoon trainen en de proef eens rijden voor het gevoel, maar niet te vaak.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:42

In principe begin ik altijd met loswerken en bevestigen van de basis van mijn paard. De laatste paar dagen voor een wedstrijd stel ik mijn paard iets meer bovenin in en pak ik soms wat lijntjes uit de proef mee. Bij een vierjarige is de opbouw naar een wedstrijd minder duidelijk te zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:32

liesje1986 schreef:
In principe begin ik altijd met loswerken en bevestigen van de basis van mijn paard. De laatste paar dagen voor een wedstrijd stel ik mijn paard iets meer bovenin in en pak ik soms wat lijntjes uit de proef mee. Bij een vierjarige is de opbouw naar een wedstrijd minder duidelijk te zien.

Wat bedoeld u met stel ik mijn paard meer boven in?
Relatieve oprichting heeft men toch altijd, het is toch niet functioneel om een paard lager of hoger in te stellen als voor de oefening (verzameling) nodig is?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:43

Professor schreef:
liesje1986 schreef:

Wat bedoeld u met stel ik mijn paard meer boven in?
Relatieve oprichting heeft men toch altijd, het is toch niet functioneel om een paard lager of hoger in te stellen als voor de oefening (verzameling) nodig is?

Daar wil ik even op inspringen. Waarom is dat in jouw ogen niet 'nodig'?
Mijn inziens is het altijd nuttig om thuis in training meer te doen en van je paard te vragen dan in een proef gevraagd wordt. Juist door het thuis in training soms een tikje moeilijker te maken dan het op wedstrijd is zorgt voor een voorsprong op wedstrijd. Bovendien is in mijn ogen gymnasticeren van je paard het allerbelangrijkst.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:50

Ik train mijn pony ongeveer 3x per week in de bak.
Ik werk hem dan lekker lang en laag los en pak hem daarna op. Dit doe ik niet altijd overigens, soms kan ik mijn uurtje wel gewoon doorrijden als hij helemaal laag ingesteld is, dan ontspant hij super.
Maar ik denk dat het beste medicijn voor een nette proef ook is dat je eens wat anders gaat doen. Als ik mijn pony 6x per week in de bak zou rijden zouden we het beide saai gaan vinden en dan zie je dat aan ons. We rijden daarom minstens 1x per week een lekkere lange bosrit en in de zomer gaan we dingen doen als zwemmen. Ook gaat hij af en toe eens voor de wagen. Ik rijd nu de dag voordat ik wedstrijd heb standaard een rustig bosritje, en dan is hij heerlijk ontspannen.

Ik denk dat je gewoon wat dingen moet uitproberen om uit te vogelen wat voor jou en je paard het beste werkt. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:52

DL_ schreef:
Daar wil ik even op inspringen. Waarom is dat in jouw ogen niet 'nodig'?
Mijn inziens is het altijd nuttig om thuis in training meer te doen en van je paard te vragen dan in een proef gevraagd wordt. Juist door het thuis in training soms een tikje moeilijker te maken dan het op wedstrijd is zorgt voor een voorsprong op wedstrijd. Bovendien is in mijn ogen gymnasticeren van je paard het allerbelangrijkst.

Uit wat verondersteld u dat ik dit bedoel?
Ben het eens met u dat men thuis verder is in de training als dat de proef vraagt, heb dat ook nergens geschreven dat dat niet zo is.
Mijn vraag was en is, wat de schrijver bedoeld met meer boven in?
Waarschijnlijk meer oprichting, en dat gaat weer in tegen de stelling die u hier schrijft.
Relatieve oprichting die rijdt men altijd, daarom mijn verwondering over meer boven in stellen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:09

Akkoord. Ik vraag me af waarom het in uw ogen niet nodig is om een paard hoger of lager in te stellen dan voor een oefening nodig is.

Waarom niet in een travers/appuyement o.i.d. het paard een keer wat lager in te stellen dan in de proef gewenst wordt? Juist daardoor los je in mijn ogen blokkades op in het lijf. Hoger instellen dan noodzakelijk ben ik geen voorstander van.
Wat is uw mening dan daarover?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:11

DL_ schreef:
Akkoord. Ik vraag me af waarom het in uw ogen niet nodig is om een paard hoger of lager in te stellen dan voor een oefening nodig is.

Waarom niet in een travers/appuyement o.i.d. het paard een keer wat lager in te stellen dan in de proef gewenst wordt? Juist daardoor los je in mijn ogen blokkades op in het lijf. Hoger instellen dan noodzakelijk ben ik geen voorstander van.
Wat is uw mening dan daarover?

Leest u aub eens terug, dan begrijpt u mij misschien meer, aangezien u hier denk ik een beetje te ver denkt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:29

ik probeer zo verschillend mogelijk te trainen.
ik train niet alleen dressuur maar ik spring ook ongeveer een keer in de week.
ook ga ik graag naar buiten toe voor de afleiding.
ik heb ook wel eens bitloos gereden als extra.
ik train natuurlijk ook het dressuur.
maar ik rij ook graag zadelloos.
de oefeningen die ik doe zijn vooral de basis. daar ben ik altijd wel veel mee bezig.
maar ik probeer ook wat oefeningen mee te pakken die we moeilijk vinden in combinatie met makkelijke oefeningen.
om het leuk te houden voor mijn paard.
ter beloning mag ik graag even buiten uitstappen.
ik train ook aan de longeerlijn met behulp van elastieken voor het losmaken.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:33

Ik rijd zeker in het begin van mijn training de paarden iets lager en ronder dan ze uiteindelijk in de proef moeten lopen. Deze houding hangt natuurlijk af van de africhtingsgraad van het paard. Hierin kan ik mijn paarden extra gymnasticeren. Ik denk dat het goed is om te varieren met de hoofd-halshouding en niet alleen gebruik te maken van de houding die het paard zelf aanbiedt.
Met het bovenin instellen bedoel ik dat ik probeer om de paarden zo te rijden als hoe ik het paard op de wedstrijd voor wil stellen. Dit is vaak iets hoger dan in mijn basiswerk. Hoger instellen dan noodzakelijk doe ik ook niet vaak. Enkel als het paard vaak te diep gaat, maar dit zijn maar korte stukjes.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:46

Uw vraag vat ik breed op, in die zin dat U tips wilt krijgen hoe de wedstrijd in de dagen ervoor te benaderen.

Ofschoon ik de opvatting van Liesje1986 heel goed kan begrijpen, ben ik het er niet geheel mee eens. Maar dat is eigenlijk niet aan de orde, omdat ik die manier van werken ook zonder wedstrijd zou toepassen (indien ik het er helemaal mee eens zou zijn), immers dit betreft een fundamentele opvatting van het trainen.

Ik kan alleen voor mij spreken. Iedereen heeft zo z'n eigen benadering, dus U moet zelf beslissen wat U met mijn raad doet.

1) Ik train in de aanloop van een wedstrijd nooit dingen die bij het paard onzekerheid veroorzaken en hoe dan ook niet in die proef gevraagd wordt. Voorbeeld: Indien men traint op een iets hoger niveau dan waarop de wedstrijd gereden wordt, dan kan het voorkomen dat galopwissels thuis geoefend worden, terwijl in de proef slecht eenvoudige wissels gereden worden. En als het paard er (van die vliegende wissels) nog wat nerveus van wordt, kan het bijvoorbeeld ook eens 'n fout maken in de contragalop; in zo'n geval zou ik 'n dag, of meerdere dagen voor de wedstrijd, die oefening niet doen. Hoe lang van te voren, hangt af van uw paard en hoezeer die bepaalde oefening het dier nerveus/onzeker maakt. Bij het ene paard ligt dat gevoeliger dan het andere. Dat moet U beslissen. Maar natuurlijk indien het paard de wissels al perfect kent en geen storing meer vertoont bij andere oefeningen (eenvoudige wissels door te vroeg een vliegende wissel uit te voeren, of bovengenoemd probleem), dan traint U dat gewoon als altijd. Alleen uzelf en uw trainer kunnen bepalen welke precies die knelpunten zijn, dus U zou het moeten toepassen op het niveau dat U rijdt. Het is slechts een voorbeeld.
2) Het is handig de proef grondig van buiten te kennen. U, niet het paard!!!! Ik heb niet in uw profiel gekeken, heb er dus geen idee van of U uw proeven al van buiten moet rijden (sorry). Maar misschien kent U wel het probleem dat op het moment dat U thuis de proef eens wilt doorrijden, niets meer lukt, ofschoon het daarvoor nog goed ging. Vaak bouwt men onbewust spanning in zich op als de figuren nu precies gereden moeten worden. Iets wat mij geholpen heeft is het volgende. Zoals gezegt: Ken de proef 100% van buiten. U komt in de buurt van een bepaald punt in de rijbaan, bijvoorbeeld het punt 'B' en U herinnert zich dat U daar moet afwenden, onder 'X' halthouden, vijf passen achterwaarts en dan voorwaarts in draf . Dat doet U dan ook met dezelfde nauwkeurigheid alsof U een proef rijdt, maar daarna rijdt U weer gewoon verder. Dus niet de rest van de proef! Gaat dat nou erg slecht dan herhaalt U dat, totdat het beter gaat. U oefent slechts de onderdelen van de te rijden proef, zonder dat het paard die zelfstandig gaat lopen. Dat mag nooit gebeuren want dan zou het dier U wel ens te snel af kunnen zijn. U kunt ook bij 'F' doen alsof het 'B' is en dezelfde oefening uitvoeren; U doet hetzelfde, maar niet op dezelfde plaats. Of U rijdt ze in een andere volgorde zoals het U uit komt. Terwijl U goed weet dat het bijvoorbeeld, eigenlijk bij 'B' uitgevoerd moet worden. Immers U kent de proef van buiten.
En tussendoor traint U uw paard gewoon zoals U het nodig vindt.
3)Sommige paarden, waarvan ik weet dat ze op het wedstrijdterrein wat gespannen zijn train ik wat meer op ontspanning. Dan zijn er dieren die gewoon ongeconcentreerd worden, dan leg ik mij in de dagen daarvoor vooral toe op exacte uitvoering en gehoorzaamheid. Men kan immers niet alles oefenen, dan riskeert U uw paard te vermoeien en dat levert in de regel ook geen goed resultaat op.
Ik weet niet of ik er een apart punt van had moeten maken, maar ik vind het ook hierbij horen: Doordat ik altijd mijn paarden start op een of en paar niveau's lager dan waarop ze getraind worden, kan ik mij toeleggen op de hierboven genoemde punten. Want de te rijden proef moeten ze met gemak aan kunnen. Wat ik dan slechts moet doen, is wedstrijd-routine krijgen. Uitzoeken waarop mijn paard het best reageert. Dat betekent ook dat ik het risico neem dat het een keer goed mis gaat. Maar dat levert kennis op: namelijk dat die toegepaste methode bij dat paard niet werkt. En elk paard is anders.

Meer er schiet mij nu, om 1 uur na middernacht, niets meer te binnen. Wellicht komt er later nog wat.
Ik hoop dat U er iets mee kunt.

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 07:09

Veel losrijden, en enge dingen in de bak hangen om te kijken hoe hij erop reageerd. En heel veel de proef oefenen.

AmoCavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:08

Als ik zaterdag wedstrjid heb dan doe ik woensdag springen, donderdag les en dan vrijdag rustig rijden.

Als ik zondag wedstrijd heb dan doe ik woensdag normaal rijden of rust en dan donderdag les vrijdag springen en zatedag rustig rijden

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:00

Als ik een wedstrijd heb op zaterdag dan rij ik maandag gewoon thuis, dinsdag les, woensdag vrij dagje, donderdag 1 keer het proefje rijden (als ik ga dressuren) en vrijdags rij ik dan maar 20 minuutjes of een halfuurtje en dan doe ik gewoon wat warming-up oeveningen :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:04

Hoe train ik voor een wedstrijd. Dan pik ik de dag voor de wedstrijd eruit ;)!

Ik ga gewoon lekker rustig 15 minuten ontspannen beginnen, en daarna oppakken. De dingen uit me proef extra oefenen en voor de rest oefen ik 1 niveau hoger. Dus ik oefen om L1 niveau terwijl ik nu nog B rijd! ;). Ook doe ik op die dag voor de wedstrijd nog 1 keer mijn proef oefenen, en daarna lekker uitstappen en klaar maken!. Ik ga niet extra trainen voor een wedstrijd maar gewoon zoals altijd lekker rijden! ;)

De rest van de dagen voor de wedstrijd train ik gewoon normaal op B/L niveau ;)! en niet extra geen extra vrij gewoon lekker normaal doen, daar maak je, je paard ook niet gespannen mee! ;)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:12

Eigenlijk doe ik niets speciaals naar aanloop van een wedstrijd. Het ligt er maar net aan hoe ze de week ervoor lopen. zeg maar een soort programma op maat.. Soms staat ie de dag ervoor alleen in de wei als ie heel fijn aan mijn hulpen is en lekker los. Had ik nog een miscommunicatie dan werk ik daar nog wat aan, en anders doe ik de dag ervoor alleen maar wat loswerken en even alle knopjes controleren (stuur, rem en gas, knoppen eropzetten heeft toch geen zin meer op zo'n korte termijn). Maar ik probeer inderdaad geen stress te veroorzaken bij t paard door net wat moeilijkere dingen mee te pakken, tenminste niet vlak voor de wedstrijd.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:27

ik doe eigenlijk ook niks speciaals. train gewoon lekker, net zo als normaal. de dag voor de wedstijd doe ik wel altijd rustig aan.
ik pak dan alleen het basiswerk mee. naar de onspanning toe rijden, kijken of ze lekker los wil laten en wat schakelwerk. pak de oefeningen niet meer mee, want die zijn bevestigt en door meer proefgericht te gaan rijden de dag voor de wedstrijd, kan er onbewust meer spanning ontstaan.