Extreem schrikachtig jong paard:tips en meningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Extreem schrikachtig jong paard:tips en meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:36

Sinds september 2009 ben ik in het bezit van een jonge merrie,geboren 2006,nu dus 4 jaar.Ik heb de merrie in oktober zadelmak gemaakt,maandje gereden en de winter terug weggezet.Sinds februari terug aan het werk gezet en nu sinds 2 maanden iets meer aan het doorwerken.

Bij het zadelmak maken was ze super braaf:heeft nooit gebokt ofzo,na 2 weken reden we al in de buitenpiste,over balkje draven,op de baan uitstappen,ze keek niet op of om.
Wel voelde je toen al een zekere spanning:moeilijk te omschrijven eigenlijk maar je voelde wel dat ze zich stoerder voordeed dan ze was.
Merrie heeft ook héél veel bloed,op het hete af,maar dat stoort me eigenlijk niet,ik hou wel van eentje waar wat inzit.

Ik heb zelf geen piste,rijd dus steeds met de trailer naar:ofwel manege in de buurt met binnen en buitenpiste,ofwel bij mijn lesgeefster thuis(ook binnen en buitenpiste).

Hoe langer ze in het werk staat,hoe moeilijker(schrikkerig) ze lijkt te worden.In het begin was vooral de buitenpiste op de manege een probleem(waar ze trouwens ook zadelmak gemaakt is,dus piste die ze eigenlijk het beste kent).Ze was er erg gespannen,en kijkerig,en dit word alsmaar erger.De laatste tijd word het bij momenten zelf vrij gevaarlijk:bij het minste springt ze weg of draait om en gaat op de loop,ze lijkt niet meer na te denken bij wat ze doet.
Bij mijn lesgeefster was ze tot nu toe altijd vrij ontspannen,sprong wel regelmatig eens weg maar niet extreem(dat is nu eenmaal de aard van het beestje,helemaal wegkrijgen zal nooit lukken),maar vrijdag ging het ook daar van kwaad naar erger:uiteindelijk hebben we haar wel terug ontspannen gekregen maar fijn rijden is wat anders.

Nu heb ik zelf zoiets van:met een hele kijkerige gaan we gewoon elke week ergens anders rijden,haar gewoon confronteren met al die 'enge' dingen tot ze het gewend is.
Mijn lesgeefster denkt dat het beter is haar er niet te veel mee te pesten:thuis verder doortrainen en voorlopig de 'enge' dingen een beetje uit de weg gaan.(waar ik me dan ook weer wel in kan vinden want iedere keer al die spanning komt het gereden zijn ook niet echt ten goede).

Wie heeft nog tips/ervaringen met dit soort paarden?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:09

De spanning lijkt dus ook door het werk te komen, omdat in het werk steeds erger word.
Ik denk dat het belangrijk is dat je bij dit paard het werk makkelijk en plezierig maakt. Rij niet alleen in de bak, maar met meerdere paarden, dan voelt ze zich niet zo verloren, vind ze dan bijvoorbeeld een hoek eng, dan ga je achter een ander paard aan. Ga ook buitenritjes maken samen met andere paarden, evt. met een begeleider op de grond.
Als ze omdraait, maak er dan niet een te groot probleem van, maar draai haar dezelfde route terug en rij er alsnog langsaf. Ze moet natuurlijk wel weten dat ze altijd er langs moet.
Ik denk dat ze de dingen normaal moet gaan vinden op een ontspannen manier. Als je ze te veel uit de weg gaat word het alleenmaar moeilijker naarmate ze ouder word.

blackbeauty5

Re: Extreem schrikachtig jong paard:tips en meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:13

is er niet iets wat is veranderd sinds ze zo schrikerig word? mischien is het iets heel kleins maar paarden zien kleine dingen heel snel, en voor zoon jong paardje dat niet veel gewend is is het mischien een enorme verandering en dat is natuurlijk ontzettend eng?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:20

Daar zal ie dan toch ook aan moeten wennen.
Veranderingen zijn niet slecht in de ontwikkeling van het paard.
Een paard dat te beschermd opgroeid word natuurlijk gespannen als ie uit z'n beschermde wereld komt.

Je moet gewoon in alle rust het paard aan nieuwe en vreemde dingen laten wennen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:54

Probleem is dat ze niet zomaar om 'vreemde' dingen schrikt(ook wel natuurlijk,maar dat is begrijpelijk),maar om kleine minuscule dingen,en dat je er bij wijze van spreken een uur later pas achter komt wat het nu het kunnen zijn!
Laatst ook op de manege:gewoon aan het draven,vrij ontspannen,op de cirkel.Spring ze gewoon uit het niets de andere kant op en gaat op de loop.De eerste 5 minuten krijg je der dan ook niet meer gestopt.Op het eerste zicht is er niets,je zou bijna geneigd zij haar hiervoor af te straffen want ze lijkt eigenlijk gewoon uit te breken(straffen kan sowieso niet:ik heb wel altijd een zweep vast maar meer als een tikje kan ze écht niet hebben,dan gaat ze compleet door het lint).Later bleek dat er net iemand aan de andere kant van de piste(piste is 60m x 50)een zadeldekje over de rand te drogen legde.

Gewoon schrikken of ergens bang van zijn stoort me niet:beetje negeren en rustig opbouwen en dat gaat ze er uiteindelijk wel langs.
Maar ze kan zich bij momenten zo opfokken,dat ze eigenlijk écht gevaarlijk word(vrijdag nog bijna de instructrice plat gereden :D ...niet grappig eigenlijk).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:52

Hoe beter een paard een omgeving kent, hoe meer kleine en minuscule veranderingen ze opmerken. Sommige paarden, naar mijn gevoel, zijn daar erg gevoelig aan.

Vandaar dat ze in vreemde pistes vaak rustiger worden.

Niettemin zou ik idd goed blijven kijken of het werk niet te zwaar is, en of ze zich wel volledig fijn voelt. Ik zou alleszins snel proberen dit angstpatroon te doorbreken, want dat gevoel neemt ze de rest van haar leven mee. Is er mogelijkheid om een prof haar even te laten trainen/hiernaar te laten kijken?

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:02

ik zou aan schriktraining doen je kunt heel makkelijk zelf een parcour maken

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:16

Wat het zou kunnen zijn is (mijn ervaring):

Ze in het begin wat overdonderd was door alles.
Je schrijft zelf ook dat er iets was, waar je niet helemaal je vinger op kunt leggen?
Het gebeurt nog wel eens met inrijden dat ze in het begin rustig/ braaf lijken, maar onderhuids zijn ze gespannen.
Die spanning komt er dan in latere sessies uit, dit lijkt mij jouw paardje te gebeuren.

Persoonlijk vind ik 2 weken zadelmak maken ook wel heel erg snel hoor.
Ik denk dat ze daardoor nog niet echt vertrouwen heeft kunnen opbouwen.

Mijn advies is dan ook : weer even terug naar de basis.
Dus longeren (met of zonder zadel), veel grondwerken en dus alles rustig opnieuw opbouwen.
Dikke kans dat ze dan weer lekker in d'r velletje komt te zitten en je weer een stapje verder kunt.
Dus weer rijden, buitenritjes, leukedingendoen :D enzovoorts.

Ik zou pas schriktraining met haar doen, of haar confronteren met enge dingen als het vertrouwen er weer is.
Dus als ze zich weer een beetje zeker van zichzelf voelt. :j
Anders kan het zijn dat het juist haar gedrag nu verergert.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:16

zoek ook naar een orrzaak voor de schrik dan begrijp je ook meer wat je moet doen

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:17

is ze niet wat aan het puberen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:21

wij hebben een 3 jarige staan en die is ook zo nerveus. maar dat komt waarschijnlijk door haar hanetred (beide achterbenen), doordat ze nu aan het werk wordt gezet (longeren) krijgt ze door dat ze soms geen controle over haar achterbenen heeft.