Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 20:07

Ik heb hem op www.horsetycoon.nl gezien en nu wil ik wel eens weten wat jullie ervan vinden.
Ik weet niet precies waar hij hoort dus plaats ik hem maar hier...

Ik hoor zo vaak als een paard een loopje met je neemt, en je geeft hem op zijn donder ofzo dat mensen het zielig vinden.
Maar als je het niet doet ben je weer een slechte ruiter omdat je het toelaat dat hij een loopje met je neemt.

En ga zo maar door.
Dus wat vinden jullie??

Stelling: Alles is zielig.

Vanntje

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:12

ach, corrigeren wanneer het nodig , moet altijd ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:15

Ik beloon mijn paardjes als ze braaf zijn of iets goed uitvoeren. Als ze een loopje met mij nemen of bijten of trappen worden ze gestraft.
Lijkt me toch wel logisch. Bijten is tik op de neus, trappen is trap terug geven. Natuurlijk niet vol in de buik, maar wel vaak tegen de kont.
Laatst bijgewerkt door Lous op 12-06-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:16

Ik denk dat straffe in de meeste gevallen nodig is. Maar belonen net zo!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:17

"Bokt" vind alles zielig.
Corrigerende tik op zijn tijd moet kunnen. Op het juiste moment, om de juiste reden en niet buitenproportioneel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:17

Ik ben vrij hard in mijn corrigeren. Ik zal Abel nooit schoppen (tenzij hij mij schopt) maar hij weet heel goed dat hij nooit mij voorbij moet lopen of opzij moet duwen want dan krijgt hij een stomp op z'n bast. En eerlijk is eerlijk: geen fijner paard op stal dan mijn Abel. Hij zo 100% betrouwbaar en zo lief. Ik vond het in het begin lastig om streng te zijn, mijn broer is het creatieve brein erachter geweest maar we plukken de vruchten er van.

En belonen doen we natuurlijk ook ;) Abel vindt kusjes en knuffels heerlijk <3

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:19

kijk eens naar een groep paarden en hoe zij elkaar corrigeren.. Ik ken genoeg paarden die over iedereen heen lopen (lettelijk) omdat de eigenaren het zielig vinden om te corrigeren en dus zeggen dat mag niet en een appel na ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:20

Jij mij bijten? Ik mijn stalen neuzen tegen jou ribben zetten.
Snappen ze heel goed, en hoef ik nooit te doen, enkel misschien bij ene nieuwe die denkt dat hij de baas is.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:34

Als jij je paard op het juiste moment en op de juiste manier afstraft dan hebben jullie in de jaren erna meer plezier aan elkaar.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:41

Asyaa schreef:
Snappen ze heel goed, en hoef ik nooit te doen, enkel misschien bij ene nieuwe die denkt dat hij de baas is.

Sorry hoor, maar op die manier creeer je alleen maar een paard die uit angst voor jou reactie dingen niet meer doet. Niet echt bevordelijk als het gaat om een band met je paard, respect en vertrouwen?
Je kan op een hele andere manier ook consequent zijn. Daarvoor hoef je jou stalen neuzen niet in zijn ribben te zetten.
Maar miss dat je zoiets meekrijgt van huis uit ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 05:02

Amaretto27 schreef:
Asyaa schreef:

Sorry hoor, maar op die manier creeer je alleen maar een paard die uit angst voor jou reactie dingen niet meer doet. Niet echt bevordelijk als het gaat om een band met je paard, respect en vertrouwen?
Je kan op een hele andere manier ook consequent zijn. Daarvoor hoef je jou stalen neuzen niet in zijn ribben te zetten.
Maar miss dat je zoiets meekrijgt van huis uit ofzo?

Ik werk met tich verschillende paarden, en de 'band' is er niet slechter op geworden, ze willen me nog steeds niet het licht uit me ogen trappen, kijken nog altijd vrolijk als ik kom, en ik kan ze bijna (bij wijze van) zonder halstertouw meenemen (en ze lopen gewoon vrolijk mee). Bij sommige kijk ik uit want ik weet dat hun enorm heftig reageren (wat weer andere situaties op levert), vaak zijn dit dan ook weer de paarden die het niet eens durven om te bijten. Maar ik laat me niet bijten, door geen enkel paard, om geen enkele omstandigheid. Daarbij adviseer ik je eens in de wei te gaan kijken, de trappen die ze daar krijgen (als eentje het in zn hoofdhaal om iemand hoger uit de rangorde te bijten) zijn tientallen keer zwaarder als ik in een reflex kan schoppen. Zoals ik ook zei hoef ik dit bijna nooit te doen, omdat ze gewoon snappen dat bijten = trap. Niks moeilijks aan, snapt elk paard.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:01

Amaretto...dit is dus precies waar dit topic over gaat...

Asyaa zegt als paard bijt krijgt hij oplawaai en jij zegt zielig (even kort door de bocht)

Bij mij krijgen ze ook een ontmoeting met mijn maatje 40 stalen neus als er "zwaar ongepast" gedrag plaats vind,dit alles ondersteund door vocale begeleiding :o .
Ik schop ze niet verrot maar als er een been van een paard mijn kant op dreigt te komen dan kunnen ze hem krijgen hoor.Is in de kudde niets anders,natuurlijk wel op het moment en niet half uur later.Simpel houden,doen de paarden onder elkaar ook.

Afstraffen is een kunst,net als opjagen en belonen,het moet op het juiste moment.Als alles goed gebeurd weet je paard waar het aan toe is,wordt niet angstig en respecteerd jouw ruimte.
Een paard hanteren met fluwelen handschoenen is prima maar soms moet je die handschoen even uitdoen en hem er een draai mee om zijn oren geven.

Alle paarden die er bij ons rondlopen en hebben gelopen zijn nooit bang voor ons geweest,sterker nog ze komen als je ze roept en als je het land inloopt komen ze even kijken wat je aan het doen bent.

Ik wil veilig het land in kunnen lopen met hooi zonder dat ik wordt aangevallen of bang moet zijn een trap te krijgen of overlopen te worden.Daarvoor is opvoeding nodig...zo simpel is het en niet anders.
Anders zou ik ook niet met 2 paarden tegelijk kunnen lopen omdat ze misschien wel eens willen besluiten om te gaan lopen klooien.Gewoon netjes luisteren...baasje kan stuk hoor en aangezien ze maar 1 baas hebben moeten ze daar maar beetje zuinig op zijn vind je niet ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:12

ach het ligt aan het paard...de manier van corrigeren bedoel ik...

de anglo arabier van mijn vriendin is zo gevoelig dat ik het niet in mijn hoofd haal om die een schop te verkopen...is ook niet nodig.

de hengst van mijn andere vriendin is een ander verhaal...daar ga ik niet bij de stal in zonder zweep,en als het nodig is krijgt hij met de zweep een flinke tik op zijn boeg....niks zielig...moet hij maar niet bijten

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:27

Ik zeg niet dat het zielig is, maar ik vind die manier van handelen gewoon niet correct. Ik zou zo niet met mijn paard willen omgaan :) Wat paarden onderling doen, dat moeten zij weten, dat zijn paarden ondeling. Ik ben geen paard, dus ga mijn paard ook geen trap geven.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:33

Paarden communiceren met elkaar op een manier, die voor ons niet altijd zichtbaar is. Wij kunnen. De trap wel zien(het eindresultaat) maar de subtiele signalen die daar aan vooraf gaan, hebben wij nieteens door. Ik vind voordat je roept dat paarden het onderling ook zo doen, eens zou moeten verdiepen hoe ze nou echt met elkaar communiceren. Dan bereikt je aktie pas echt wat, ook op langere termijn. Niets zo zielig als een paard straffen vanuit een menselijke inschatting. Waarom "zielig" (zou het liever onkunde/onmacht noemen)??. Omdat het geen toegevoegde waarde heeft en je paard er dan uiteindelijk niet van leert. en de andere kant..Mij hoor je niet als je aktie stevig is, maar een paard er echt van kan leren. Ik denk alleen dat wij vaak te makkelijk grijpen naar agressie en frustratie afreageren, dan duidelijkheid, consequentie en leiderschap bieden, daar zit imo ogen toch echt een wezenlijk verschil. En dat dat moeilijk is?? ja!! Dat vraagt om verdieping en kennis over een dier wat zo anders reageert dan wij. Maar goed, wij zijn degene met hersens denk ik dan maar weer; gebruiken die hap! ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:25

oh maar ik bedoel daar ook niet mee te zeggen dat je meteen moet slaan en schoppen ;)
Ik bedoel alleen te zeggen kijk hoe ze onderling zijn, dan is zo'n mep terug van ons echt niks...
Tussen mijn paard en mij probeer ik zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen, dus ik probeer zoveel mogelijk op mijn lichaamshouding te letten. En moet er wel bij zeggen dat mijn paardje echt vreselijk lief is en ik behalve een stemverheffing bijna niet hoef te corrigeren ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:32

Ik ben liever ook niet van het hardhandig aanpakken maar soms kan het niet anders. Mijn paard is vaak echt niet onder de indruk van je stem. Zo heeft hij mij laatst tijdens een knuffelbeurt bijna in mijn gezicht gebeten. Echt wel dat ik hem alle hoeken van zijn stal heb laten zien. Het is een paard van 1,72 wat vele malen sterker is als mij. Als ik fout gedrag niet gelijk goed afstraf kan hij het ook bij anderen gaan doen en het kan steeds erger worden.

Maar zoals eerder vernoemd in het topic licht het ook wel aan het type van het karakter als je gaat kijken naar wat de beste straf is.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:38

marise83 schreef:
oh maar ik bedoel daar ook niet mee te zeggen dat je meteen moet slaan en schoppen ;)
Ik bedoel alleen te zeggen kijk hoe ze onderling zijn, dan is zo'n mep terug van ons echt niks...
Tussen mijn paard en mij probeer ik zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen, dus ik probeer zoveel mogelijk op mijn lichaamshouding te letten. En moet er wel bij zeggen dat mijn paardje echt vreselijk lief is en ik behalve een stemverheffing bijna niet hoef te corrigeren ;)

Maar paarden geven voordat ze echt uithalen eerst heel veel signalen af om te waarschuwen.
Dan doen mensen niet ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:43

Ik probeer ook wel eens mn oren in mn nek te leggen maar het lukt niet zo goed haha ;)

Daarom probeer ik ook altijd goed op mijn paard te letten wat zij aangeeft (en natuurlijk bij andere paarden ook) tja het blijft lastig om als 2 verschillende wezens op dezelfde manier te communiceren..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:46

Wat is de grens tussen zielig, en corrigeren?

Ik denk dat onervaren mensen het eerder zielig vinden omdat ze het zelf nog niet hebben ervaren. Je moet ook naar de gehele situatie kijken vind ik, en eerlijk is eerlijk, je kan pas oordelen als je het zelf hebt ervaren.

En trap tegen de ribben, no way! Maar ik corrigeer dan wel op een andere manier.

Nog maals: het ligt aan de situatie. Want je lkan veel van een paard aflezen, en vaak al voorzijn op dingen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:48

Inderdaad blijft het lastig ja.
Maar het zou misschien een heel stuk schelen als mensen zich eens zouden verdiepen in het gedrag van paarden, waarom een paard op een bepaalde manier reageert op iets, voordat ze meteen gaan slaan en schoppen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:49

EngeltjeS schreef:

Ik denk dat onervaren mensen het eerder zielig vinden omdat ze het zelf nog niet hebben ervaren. Je moet ook naar de gehele situatie kijken vind ik, en eerlijk is eerlijk, je kan pas oordelen als je het zelf hebt ervaren.

En trap tegen de ribben, no way! Maar ik corrigeer dan wel op een andere manier.

Nog maals: het ligt aan de situatie. Want je lkan veel van een paard aflezen, en vaak al voorzijn op dingen.

Wat moet je ervaren hebben voordat je kan oordelen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:50

Amaretto27 schreef:
EngeltjeS schreef:

Wat moet je ervaren hebben voordat je kan oordelen?

Ik bedoel te zeggen: een penny vind alles zielig. Maar een volwassenen, die meer ervaring heeft in de paarden, zullen zien dat het weleens voorkomt dat je moet corrigeren.
Zo bedoel ik het te zeggen O:)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:53

En ik zie genoeg penny's die het gedrag van volwassenen overnemen. Dus een volwassenen trapt bijvoorbeeld het paard in zijn buik omdat het wou bijten, wat als gevolg geeft dat de penny dat ook gaat doen. Omdat dat zo hoort..

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:54

Paarden zijn zielig!

Van nature zit er niemand op,staan ze niet op stal en worden ze niet opgeleid door mensen. Voor ons plezier of voor brood op de plank.

Voordat ik zo heel bokt over me heen krijg. :=

Als je duidelijk en consequent bent is je paard je beste vriend.
Zonder er gelijk op los te rammen kun je heel duidelijk zijn met je houding en stem.
Ik waarschuw eerst met mijn houding en stem daarna met een zweep/spoor/hand.
Meestal is mijn houding en stem genoeg.

Een paard is pas zielig als deze niet weet wat er van hem verlangt wordt.