jong paard bitloos opleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sageIvy

jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:15

hey,
ik vroeg me af of het bij een jong paard, wat nog niet opgeleerd is kan begonnen worden met bitloos opleren
zodat het van in het begin zonder bit zit, of is dit voor een jong paard niet duidelijk genoeg en bemoeilijkt dit het opleren?

TurdusMerula

Re: jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:16

Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen. :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:52

TurdusMerula schreef:
Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen. :-)

niets aan toe te voegen, helemaal mee eens :-)

In de westernsport worden jonge paarden ook bitloos ingereden en pas later hangen ze er een bit in.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:31

bitloos leren lijkt me alleen maar beter!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:16

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-D.

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:20

azeker kan dit wel!, je kan ook alleen met een academische kaptoom opleren...., of een sidepull of rij-touwhalster

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:21

Ik vind een rij-touwhalster eigenlijk niet zo geschikt voor een onbeleerd paard. :)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:22

Ik ben bij mijn merrie begonnen met bit, maar zag al snel dat ze dat écht niks vond. Na 2 keer dus maar overgestapt op een Antilope kruislings bitlooshoofdstel en daarmee volledig verder beleerd. Mijn merrie bleek uiteindelijk last te hebben van d'r wolfstandjes, maar nog altijd vind ze het bit 10 x niks.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn paard met bit 'gevaarlijker' is dan zonder ;) Het paard is nog blanco he. Weet hij of zij veel dat het 'normaal' is om er een stuk ijzer in te hangen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:23

Ik heb mijn haflinger bitloos ingereden. Eerst met touwhalster, uiteindelijk gekozen voor een side-pull en dit gaat goed. Vind het erg fijn! Vond het touwhalster iets te onduidelijk... Ik heb het idee dat ze de side-pull beter begrijpt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:44

Jong geleerd is oud gedaan zeggen ze altijd. Een bit heeft op zich geen enkele meerwaarde bij het beleren van een paard... Of het dier nu leert reageren op druk op de mond of op de neus lijkt mij op het einde van de rit weinig verschil te maken. Dus als je in de toekomst zonder bit wil rijden, zeker zonder bit opleren en indien je er in de toekomst wel een bit in wil doen, dan zal het paard ook wel snel door hebben wat de bedoeling is. Verder volg ik TM helemaal... jonge paarden wisselen en als je bitloos start dan heb je geen last van deze wisselperiode.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:55

Andersom geldt natuurlijk ook, een bit leren te accepteren is een stap in hun opleiding. Mits je bitloos wil rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:29

Wat is opleren, dat nederlandsewoord is mij niet bekend?
Bitloos beleren kan de afleidingvan het bit ontnemen, waardoor het paard zich beter op de ruiter en zijn hulpen kan concentreren. Er zijn paarden die met beleren zich aan het bit doen storen, waardoor die alles om zich doen vergeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:58

Dat kan, maar mocht je plannen hebben voor verkoop vind ik het niet de handigste stap. Ik zou naar de toekomst zeker zorgen dat het paard dan ook bekend is met het bit.

sageIvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 08:33

@ FaberSmid: met opleren bedoel ik hetzelfde als beleren (plaatselijk dialect denk ik :))
@ Urielle: heb geen plannen voor verkoop, ik wil eerder een jong paardje kopen en alles aanleren om zo zelf een fijn paard te houden
bedankt voor alle reacties, ik zie nu meer en meer de voordelen van bitloos :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:39

Bitloos vind ik juist heel geschikt voor het beleren
Je hebt nog geen stuur (en rem :P )
Als ze wegspurten en je trekt (per ongeluk) in mond snapt het paard er toch niets van en kunnen ze in paniek raken

3 jarige en voor de 1e keer erop
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:36

Heet het niet aanrijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:50

Urielle schreef:
Dat kan, maar mocht je plannen hebben voor verkoop vind ik het niet de handigste stap. Ik zou naar de toekomst zeker zorgen dat het paard dan ook bekend is met het bit.

Helemaal mee eens. Bitloos beginnen doen veel mensen, maar het bit helemaal overslaan vind ik persoonlijk een gebrek in opvoeding/opleiding van het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:47

En ik vind het een gebrek in denkwijze dat een bit 'zou moeten' of 'zou horen'.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:53

:j
Ik heb mijn pony in eerste instantie altijd bitloos en zonder zadel gereden tijdens het inrijden.
Dit was omdat ze toen ze 4 was echt een bitch was, en van het bit werd ze alleen maar kattiger. Later ben ik wel met bit gaan rijden, omdat ze toen minder goed reageerde op bitloos.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:53

Ik ben nog niet uit over wat ik daarover denk. :+ Ik heb mijn paard wel een keer een bit in gehad... Langs één kant heb ik zoiets van: als ik mijn paard verkoop, wil ik dat ze idd bit kent. Langs de andere kant heb ik zoiets van: als ik haar verkoop, wil ik mssn ook wel liever dat ze gaat naar iemand die op dezelfde denkwijze werkt als ik en dus ook bitloos rijd/wil rijden...

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:59

Ik zit zelf ook met deze keuze, en heb daarom 2 hoofdstellen gekocht. Ik denk dat ik eerst bitloos begin met beleren,maar bijv weleens een hoofdstel met bit in doe, als ie bijv kort in de stapmolen gaat, dan raakt ie er wel aan gewend, maar kan ik de mond niet beschadigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:00

JoviBan schreef:
En ik vind het een gebrek in denkwijze dat een bit 'zou moeten' of 'zou horen'.

Dat kun jij vinden, maar als je een paard in de toekomst moet verkopen (ongeacht of je het van plan bent, je weet nooit hoe omstandigheden ineens kunnen veranderen) dan beperk je je afzetmarkt wel enorm door een paard aan te bieden wat alleen bitloos gereden is. Je kunt een ideaal hebben dat hij alleen naar een andere bitloze ruiter gaat, maar als je MOET verkopen heb je een probleem.

daarnaast vind ik dat je zonder bit niet fatsoenlijk kunt dressuren maar dat is mijn persoonlijke mening en die zet geen zoden aan de dijk

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:07

Eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel problemen het oplevert als ik een paard koop dat alleen bitloos gereden is, en ik wil wel graag met bit rijden. Het zal vast even moeten wennen, maar eigenlijk voorzie ik daar niet direct grote problemen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:13

Wat de meeste NH mensen niet wordt vertelt op hun NH cursussen, is dat bij de klassieke dressuur vroeger ieder paard bitloos begon bij het beleren, dan werd overigens wel een kaptoom gebruikt.

Geen enkel probleem dus om bitloos te beleren. (en eventueel later op bit over te schakelen,) Bovendien is het zo gek nog niet om een paard de eerste 5 jaar van zijn leven bitloos te rijden, dan omzeil je de lastige wisselperiodes. Bij westernrijden is het heel normaal, om bitloos te beginnen.

Ik vraag me wel af of een touwhalster wel veilig is, of beter gezegd, of zo'n halster wel duidelijk genoeg is voor een paard dat alles nog moet leren

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:20

Al mijn paarden zijn zowel bitloos als met bit beleerd.
Afhankelijk van doel en karakter kies ik voor al dan niet een bit. Daar ik ook paarden in training heb staan, moet ik soms kiezen voor een bit.

De jonge paarden alhier worden geleerd zonder bit op een Bosal, mocht het problemen geven , ga ik over op een Hackemore. Op het moment dat de paarden evenwicht krijgen, maken ze zich vanzelf groot, komt 'de krul' , evenals de buiging en het recht lopen er vanzelf in en is het met een bit alleen nog maar zitten en rijden. Op voorwaarde dat de ruiter wel heel stabiel zit en heel licht in de handen is.....