Training 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Training 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 07:43

Ik ben met mijn 4 jarige pony iets te voorzichtig! Als jaarling heeft hij een ernstige peesblessure gehad en dat ligt bij mij nog steeds erg gevoelig. Ik ben dus zuinig op zijn beentjes. Probleem is alleen dat meneer barst van de energie en duidelijk aan het werk moet! Ik rijd hem 2x per week een half uur en de rest van de week wandel ik aan de hand 2x per dag en ook probeer ik hem 2x los te gooien per week.

Wat zou een mooi trainings schema kunnen zijn? Hij mag van mij wel vaker aan het werk maar ook wil ik er wel wat rust in bewaren.

:wave:

kohtje

Re: Training 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:48

Komt hij niet elke dag los? Probeer eens 6x in de week een half uur rijden.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:01

Je pony zal ik gewoon iedere dag naar buiten doen.Als je hiervoor niet de mogelijkheid heb gooi hem dan iedere dag even los.Je hoeft hem niet op te jagen maar laat hem zelf gewoon lekker lopen in de bak.

Over het rijden je kunt best 3 keer in de week een half uurtje rijden en dan één keer in de week longeren.Wanneer je bak zwaar is kijk je natuurlijk even welke oefeningen je kunt vermijden. En het lopen aan de hand kan nooit kwaad.Het is juist goed voor een paard om te wandelen dat schept de band en het vertrouwen met elkaar...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:19

Inderdaad je pony elke dag even los gooien en gewoon lekker laten lopen. Dan raken ze al veel overtollige energie kwijt.

Verder kan een 4-jarige langzaam gerust wat meer aan het werk, bouw het langzaam op tot 4 keer per week een half uur rijden. Daarbij heel goed in en uit stappen, dat is sowieso altijd heel belangrijk, maar bij een paard die vroeger een blessure gehad heeft nog belangrijker.

Naast de keren rijden, kan je ook nog 1x in de week (bijgezet) longeren. Longeren (en zeker bijgezet) heel langzaam opbouwen, want dat is voor het paard vaak harder werken en zwaarder dan rijden.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:21

Ik zou je paard lekker de hele dag buiten zetten. Zo kan hij z'n overtollige energie kwijt.

Je zou 3 x in de week een half uurtje kunnen gaan rijden. En 1 keer daar van naar buiten? 1 Keer in de week longeren met bijzet. Eerst 5 minuten bijzetten en dat dan steeds opbouwen.

Succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:25

Zet je pony lekker op de wei! Er kan altijd wat gebeuren, ook op stal! Ik hoop niet dat je hem uit eigen angst binnen houd :7 Rij hem om de dag, lekker lang laag en over de rug en pak hem af en toe iets meer op. Ga eens lekker naar buiten! Geniet van je pony en laat hem lekker pony zijn..ik snap best dat je voorzichtig bent maar laat je pony niet ongelukkig worden door jouw angst!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:50

De beste training voor je paard zou zijn 24/7 buiten.
Voor de pezen is dit veel beter dan de piekbelasting die je nu hebt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:53

ik vind dat hij een zwaar tekort heeft aan beweging als ik dit zo lees :\

een paard moet elke dag bewegen, doorbloeding op gang brengen door middel van bewegen is nog altijd de beste remedie in mijn ogen
rust roest......

ik zou zoiezo je paard dagelijks een paar uur los hebben,dat is echt een must
en daarnaast 3 x per week een half uurtje rijden (rustig)
en aan de hand stappen zou je zelfs ook nog wel vaker kunnen doen tot aan dagelijks

mag ik vragen waarom je hem zo "kort" houdt?
mits je het niet vertrouwd op zijn benen dan kan je toch eventueel weer na laten kijken in de kliniek om te zien of het goed aangesterkt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:12

Westland schreef:
Probleem is alleen dat meneer barst van de energie en duidelijk aan het werk moet!

Duidelijk is dat je pony behoefte heeft aan weidegang, nièt aan 'werk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:13

Staat 'ie de rest van de tijd op stal? Dan zal het ook echt niet beter gaan worden met die gevoeligheid op de pezen want dan heeft het paard een ernstig bewegingstekort...
Ik hoop dat ik je bericht verkeerd begrepen heb.

Liesje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:17

Jen!! :+

Ik zal zowiezo lekker een dagje extra gaan rijden :) En 1 keer per week gaan longeren.
Op deze manier hou je hem in ieder geval 4 dagen aan het werk en heb je wel de rust die je erin wil bewaren.

Binnenkort mogen ze ook weer lekker het land op dus dat zal vast ook wel schelen voor je draakje :Y)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:29

Door je pony veel op stal te houden doe je zijn pezen helemaal geen goed. Wandelen op een verharde straat wel!met mate natuurlijk, ik deed het altijd met uitstappen een kwartier.
Je kunt het rijden gerust opbouwen, je hoeft niet alle dagen volop te rijden. Een half uur stapoefeningen kunnen leuk en goed zijn.

Als het nu al 3 jaar geleden is moet het wel over zijn. Laat anders voor de zekerheid een peesscan maken.

Ik snap de angst voor een blessuer (heb ik ook), maar je geniet zo niet van je pony, en hij ook niet!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:13

Ik ben geintereseerd in een mooi trainings schema voor de pony. Het enigste wat ik weten wil is wat de beste manier is om hem te rijden? 3x een half uur? 4x een half uur? 4x 20 minuten?
Vergeet niet dat hij dagelijks op het harde wandeld.

24/7 buiten had hij van mij gemogen (dat vind ik heerlijk) maar aangezien we niet allemaal van dit stukje 'goud' kunnen genieten, zit dit er in de winter maanden voor mijn pony niet in. Net zo zeer als het gebruik van een paddock e.d..... volgend winter zal hier hopelijk verandering in komen.

De pees is gescheurd op 1 jarige leeftijd, terwijl hij in de opfok liep. 10 maanden revalideren op stal en toen weer terug de groep in tot 3,5 jaar. Hij staat nu net 6 maanden binnen waarvan 3 maanden onder het zadel. Ik longeer niet met bijzet teugels! Ik heb een gruwelijke hekel aan longeren en ik ben het type opzadelen en rijden maar. Longeren doe ik wel, maar aangezien dit toch al zwaarder is voor een paard dan rijden, houd ik dat liever bij zo min mogelijk. Puur voor de frissigheid en meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:00

Oké, de winter is nu voorbij, dus wat is de reden dat je pony nog steeds op stal opgesloten staat?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:18

Een paard hoort elke dag buiten te lopen. Ook in de winter..
Stappen op het harde hoort hier niet bij.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:20

Niet iedereen heeft de luxe om ze elke dag de hele dag buiten te hebben lopen.

Ik denk dat je wel kan opbouwen naar 3 a 4x in de week een halfuurtje rijden hoor. Hij heeft nu geen last meer van zijn blessure toch? Stappen op het harde is fijn, maar hij mag best wel wat aan het werk gezet worden ook, zeker als die blessure helemaal over is.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:22

Ik heb het ook niet over de hele dag, maar op ze minst elke dag aan paar uur. Dat is toch wel het minste wat je kan doen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:23

Sorry dat ik het zeg hoor maar dan moet je geen paard nemen.
Ik neem toch ook geen olifant? want die kan ik niet bieden wat hij nodig heeft.
Waarom dan wel een paard nemen ondanks dat je die niet kan biedden wat hij nodig heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:24

Weidegang is geen luxe. Het is een voorwaarde om een paard te kunnen houden.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:26

JoviBan schreef:
Weidegang is geen luxe. Het is een voorwaarde om een paard te kunnen houden.

Moontje1991 schreef:
Sorry dat ik het zeg hoor maar dan moet je geen paard nemen.
Ik neem toch ook geen olifant? want die kan ik niet bieden wat hij nodig heeft.
Waarom dan wel een paard nemen ondanks dat je die niet kan biedden wat hij nodig heeft?

Ik ben het helemaal met ze eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:26

Nee niet iedereen heeft de mogelijkheid om alles hele dagen naar buiten te gooien.
Maar een vierjarige in het schema
2 dagen half uurtje rijden
2 dagen losgooien en dus
3 dagen alleen aan de hand stappen...
Dan hoef je niet het niveau van een kernfysicus te hebben om te kunnen bedenken dat zo'n paard toch nooit z'n energie kwijt kan...

Als meer vrijheid er dan niet inzit, ga dan meer rijden. Doe dat verstandig, ga lekker naar buiten zodat je op harde ondergrond lekker rechtuit kunt. Niet alleen goed voor de benen, maar ook voor 't koppie want zoals je 't nu doet MOET 'ie wel knettergek worden...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:29

Maar rijden is toch niet het zelfde als lekker buiten lopen met vriendjes. Dat paard wil gewoon lekker kunnen rennen en spelen met soortgenoten. En als je niet de mogelijkheid hebt om je paard naar buiten te laten gaan wat doe je dan met een paard?

Liesje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:43

Oh oh... :(:)

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om z'n paard het hele jaar door op het land te zetten, is dat een reden om geen paard te nemen? Vind ik niet. Tuurlijk is het jammer, maar hier in de randstad hebben we die mogelijkheden vaak gewoon niet.
Niemand hier kan beoordelen wat de TS de rest van het jaar met der paardje doet. Misschien dat het paard zodra het kan wel naar het buiten gaat?

Momenteel wordt bij ons op stal de paddock verbouwt en mogen de paarden nog niet het land op.. Dus het is even roeien met de riemen die we hebben tot die tijd.

Weer ontopic:
Ik zou zeker lekker een extra dagje erbij gaan rijden en dan ook een half uur :) Gewoon rustig beginnen desnoods alleen stappen en draven. Tegen de tijd dat de paddock af is en de paardjes het land op mogen, wordt hij vast al wat rustiger ;)

Selmatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:52

Ik ben het helemaal met liesje1108 eens.

TS wordt meteen veroordeeld zonder dat de rest van de situatie bekend is.
De vraag is hier ook hoe kan ze haar paardje opbouwen zonder dat ze hem belast. Er wordt helemaal niets gevraagt over weidegang etc.

Ik denk dat je best kan opbouwen naar 3 dagen rijden.
Dat kan hij best hebben, als dat goed gaat kan je na een tijdje ook naar 4 dagen gaan.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:28

Ik doe met mijn 4 jarige:

4 keer per week een half uurtje rijden
1 keer per week longeren
2 dagen los en stapmolen

Verder staat hij iedere dag een paar uur op de wei...

Het verschilt wel een beetje per paard, die van mij is al aardig 'af' en blijft ook lekker fris in zn koppie :)
Je zal dus ook een beetje naar het paard zelf moeten kijken, wat bij de een wel al kan kan bij de ander misschien nog niet...