S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:31

ik weet niet of hier al een topic over is.
maar zou iemand mij kunnen uitleggen wat het nut van de stang is?
wat gebeurt er als je deze gebruikt?
wat doet de stang wat de trens niet doet?
ik ben dus niet tegen of voor de stang maar ik heb er geen verstand van en wil dus graag weten van iemand die weet waar hij/zij overpraat wat de werking van deze is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:06

Hier staat de werking van de S&T uitgelegd en dan met name de S en de hefboomwerking ervan

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

De werking van de T wordt hier duidelijk uitgelegd:

Tel die twee bij elkaar op en je weet wat een S&T in de mond doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:32

Met stang en trens kun je je teugelhulpen nog meer verfijnen, nog onzichtbaarder geven (als je tenminste goed overweg kunt met stang en trens) De stang gebruik je voornamelijk om net iets meer oprichting er verzameling te krijgen. Om te zorgen dat je stang niet te sterk inwerkt heb ik de stangteugel altijd tussen mijn pink en ringvinger en mijn trensteugel altijd onder mijn pink door. Ik gebruik de stang alleen maar om op bepaalde momenten een ophouding te maken om dus net iets meer meer verzameling/oprichting te krijgen en probeer hem de rest van de tijd door te laten hangen.

Maar nogmaals: je moet er mee overweg kunnen, en je paard moet verder ontzettend goed aan de hulpen staan om er goed mee te kunnen rijden. En niet ieder paard loopt even fijn op stang en trens (maar de meeste wel als je er goed mee kunt rijden)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:27

jasmijn78 schreef:
Met stang en trens kun je je teugelhulpen nog meer verfijnen, nog onzichtbaarder geven (als je tenminste goed overweg kunt met stang en trens) De stang gebruik je voornamelijk om net iets meer oprichting er verzameling te krijgen. Om te zorgen dat je stang niet te sterk inwerkt heb ik de stangteugel altijd tussen mijn pink en ringvinger en mijn trensteugel altijd onder mijn pink door. Ik gebruik de stang alleen maar om op bepaalde momenten een ophouding te maken om dus net iets meer meer verzameling/oprichting te krijgen en probeer hem de rest van de tijd door te laten hangen.

Maar nogmaals: je moet er mee overweg kunnen, en je paard moet verder ontzettend goed aan de hulpen staan om er goed mee te kunnen rijden. En niet ieder paard loopt even fijn op stang en trens (maar de meeste wel als je er goed mee kunt rijden)

dankjewel dat is dan ook weer duidelijk, en ik ben niet van plan om zelf met s&t te gaan rijden hoor maar ik wilde het gewoon graag weten :D

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:18

precies, en het kan zelfs nog erger.. :(

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:35

Ik quote even mijzelf uit een ander topic:

Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je ophouding te verfijnen. Je drijft het paard immers tegen een stille hand aan, bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk al amper meer, die is daar alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.