Tactmatig Drijven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Tactmatig Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 14:21

Aangezien ik geen internet heb op het moment, lees ik weer wat meer boeken. Erg leuk.

Ik had de Handleiding voor NL'se ruiters en hun instructeurs nog in de kast liggen en aangezien dat boekje hier zoveel wordt aangehaald, besloot ik 'm maar eens te lezen.
I.p.v. het hele boek te bespreken, wilde ik het over tactmatig drijven hebben.
Pak het boekje er eens bij (heb je tijd, type het over en plaats het hier) en geef je mening.

Ik vind het wel interessant in ieder geval. Doe IK natuurlijk al automatisch, maar altijd leuk om te lezen.

poes

Re: Tactmatig Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:11

Ik heb het boekje niet, zou je het stukje even kunnen samenvatten?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:16

tactmatig drijven is onzin, en zorgt er voor dat het paard dood voor been word

mol

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:17

Ik dacht al, tactmatig drijven is toch dat je elke pas drijft? Of bedoelt men hier dat je op het juiste moment in de beweging drijft? Want dat vind ik wel superbelangrijk, veel mensen geven de beenhulpen op het verkeerde moment.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:29

Het boekje beschrijft uitvoerig op welk moment je moet drijven maar er staat nergens dat je élke pas moet drijven.
Sterker nog; er staat dat als je aandrijvende hulp resultaat heeft, je deze ogenblikkelijk moet staken maar dat je je kuiten 'waakzaam houdt'.

Tactmatig drijven houdt in, dat je drijft op het moment dat het achterbeen wordt opgelicht. Dan werkt het het beste in. Dat kan natuurlijk dus maar aan 1 kant tegelijk.

Er staat dat je kan drijven met 1 of beide kuiten tegelijk of tactmatig (dus een keer links-rechts drijven in overeenstemming met de beweging van het paard). maar voorop staat, dat élke kuithulp een reactie moet geven. Continu doordrijven is dus not done.

Ik heb het zelf als volgt geleerd;
bijv. in stap. Wil ik actiever stappen, dan drijf ik een keer tactmatig; 1 x links, 1 x rechts. Wil ik een overgang naar de draf, dan druk ik met beide kuiten tegelijk en iets langduriger; zo'n halve seconde.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-04-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:36

zoals je het nu omschrijft ben ik het er wel mee eens vooral het stukje dat elke kuithulp een reactie moet geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:36

Ik doe dat dus ook. Aangalopperen doe ik ook zeer bewust met het buitenbeen, want ik wil bij mijn paard ook dat been als eerste laten vertrekken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:41

poes schreef:
Ik doe dat dus ook. Aangalopperen doe ik ook zeer bewust met het buitenbeen, want ik wil bij mijn paard ook dat been als eerste laten vertrekken.

Verwonderlijk, dacht toch echt dat het binnenachterbeen het eerst "vertrekt", de tweede fase van de galop.
Dacht dat men Western het paard met het buitenbeen de galop inzet, bij Engels het binnenbeen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:56

Professor schreef:
poes schreef:

Verwonderlijk, dacht toch echt dat het binnenachterbeen het eerst "vertrekt", de tweede fase van de galop.
Dacht dat men Western het paard met het buitenbeen de galop inzet, bij Engels het binnenbeen.

Dat kan je niet zo algemeen stellen. Ik weet wel, dat de meningen hierover verschillen. Zeker ook w.b. Duitsland en Nederland.
Zelfs de Nederlandse topruiters doen het nog verschillend. Zo doet Anky v Grunsven het vooral op buitenkuit en Tineke Bartelds op binnenkuit (of was het nou precies andersom?)
Volgens de handleiding begint het overigens inderdaad met een voorbereiding van de buitenkuit die zorgt voor het het vér onder de massa plaatsen van het buitenachterbeen en het minimaal naar binnen brengen van de achterhand. Als je het paard tegen de binnenkuit rijdt, is dat het moment om ook met de binnenkuit een hulp te geven.

Maar goed, dit topic ging niet over aanspringen in galop maar over tactmatig drijven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:37

De handleiding omschrijft het goed, is dat niet meer dan logisch? Met western is het naar mijn weten het buitenbeen, met engels het binnenbeen en het buitenbeen "begrenst"?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:57

het hoogeschool paard van de vrouw des huizes hier springt zelfs aan op een Arey (schrijf ik dit correct?)

mol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:02

Professor schreef:
poes schreef:

Ik doe het altijd op het binnenbeen idd.

Ook omdat dat voor mij het beste werkt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:51

jongens, gaat het hier nog over tactmatig drijven of niet??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:56

Moll schreef:
het hoogeschool paard van de vrouw des huizes hier springt zelfs aan op een Arey (schrijf ik dit correct?)

mol

Ken dat woord niet legt u mij dit eens uit. Misschien arret???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:57

beantsje schreef:
jongens, gaat het hier nog over tactmatig drijven of niet??

Mijn post was wel zo bedoeld :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:13

Andere vraag: pak je tactmatisch drijven automatisch op wanneer je gevoel in het paardrijden zich meer en meer ontwikkeld of moet je dit echt aan gaan leren?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:48

Trennie schreef:
Andere vraag: pak je tactmatisch drijven automatisch op wanneer je gevoel in het paardrijden zich meer en meer ontwikkeld of moet je dit echt aan gaan leren?

Je kunt het voelen maar op enkele wondertalentjes na, moet je ruitergevoel toch echt leren/ontwikkelen.
In de handleiding staat beschreven hoe je dit in het begin moet doen; in stap en draf drijf je met het linkerbeen als de linkerschouder naar je toekomt, en met het rechterbeen als de rechterschouder naar je toekomt. Later voel je door de buiging van het paard en door het zakken van je heup wel wanneer dat moment er is.
't Is net als bijv. controleren of je in de goede galop zit; eerst moet je echt kijken naar de schouders, maar later voel je direkt of je goed of fout zit.

N.B. even off topic opmerking;
Professor en fabersmid, willen jullie nou eens niet dit topic overnemen en het oorspronkelijke onderwerp respecteren? Vriendelijk bedankt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:56

beantsje schreef:
N.B. even off topic opmerking;
Professor en fabersmid, willen jullie nou eens niet dit topic overnemen en het oorspronkelijke onderwerp respecteren? Vriendelijk bedankt.

Pardon??????
Zelf heb ik alleen gereageerd op topic deelnemers.
En het topic onderwerp respecteer ik wel duidelijk.

Tactmatig aandrijven kan men alleen wanneer het paard voor de kuit is. (voor het been)
Het is zoals eerder opgemerkt niet constant zo, dat drijven.
Men dient er ook een onafhankelijkezit voor te hebben, wat inhoudt dat men de normale hulpen beheerst.
Daarom dient men ook te weten hoe de hulpengeving is voor het aangaan in galop, en de daarop volgende tactmatige kuit hulpen.
Kuit en dat staat in de handleiding ook, daarmee word het hele been bedoeld.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:57

Goh, van de 17 reacties zijn er 5 (VIJF!!!!!!!!!!) on-topic.

Ga ff lekker andersmans' onderwerp verpesten.

Wat betreft het tactmatig drijven:

Er staat inderdaad niet dat er dus automatisch iedere pas gedreven moet worden.
Mijn vraag gaat er dus om wat jullie vinden van het concept tactmatig drijven en of jullie het toepassen en, uiteindelijk, of je er nog iets aan toe te voegen hebt. De discussie gaat dus niet over welk been je nu moet gebruiken om aan te springen in galop. Tenzij je het betrekt op tactmatig drijven, want dan is het natuurlijk weer wel on-topic.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:05

Waar men goed tactmatig drijven kan toepassen is de wending op de achterhand.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:13

Professor schreef:
Waar men goed tactmatig drijven kan toepassen is de wending op de achterhand.

Een beetje meer uitleg zou fijn zijn. Bedankt voor het terug on-topic komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:54

Ik haalde dus het aanspringen in galop aan omdat ik tactmatig drijven zie als de juiste beenhulp op het juiste moment, om het achterbeen te activeren wanneer het net van de grond is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:58

Professor schreef:
Tactmatig aandrijven kan men alleen wanneer het paard voor de kuit is. (voor het been)
Het is zoals eerder opgemerkt niet constant zo, dat drijven.
Men dient er ook een onafhankelijkezit voor te hebben, wat inhoudt dat men de normale hulpen beheerst.
Daarom dient men ook te weten hoe de hulpengeving is voor het aangaan in galop, en de daarop volgende tactmatige kuit hulpen.
Kuit en dat staat in de handleiding ook, daarmee word het hele been bedoeld.

Huh???
Tactmatig drijven is iets wat ik in mijn absolute beginnerslessen al heb geleerd. Een onafhankelijke zit is echt niet nodig, zeker in stap niet. In draf wordt het wel wat lastiger; het lukt mij persoonlijk niet tijdens lichtrijden.

Het is ook echt onzin dat je alleen maar tactmatig kunt aandrijven als je paard voor het been is. Waarom zou je dan niet in de tact van de beweging kunnen drijven? tactmatig drijven wil alleen maar zeggen dat je op het goede moment, dus in de tact van de beweging van het paard, drijft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:10

Wat zijn u alle weer vriendelijk, natuurlijk gaan alleen de heren off topic. Wie begon er nu over galop? Alsof geen gebruiker vrij zijn ervaring en mening mag schrijven. Als alle bokkers on topic zouden schrijven zonder off topic te gaan, wat blijft er dan van bokt over. En wie heeft te bepalen wat wel en niet off topic is, gezien het een in het ander te maken heeft en over gaat.
Als het zo simpel is als u omschrijft, waarom hebben vele ruiters er dan zo veel moeite mee en hinderen hun paard in zijn beweging.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:50

Tacktmatig drijven dient men welzeker een onafhankelijke zit te hebben.
Hoe kan men diogonale hulpen geven wanneer men nog geen controle heeft over zijn eigen zit (lichaam)?