Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

orsini schreef:het idee is volgens mij juist dat de ruiter de hand niet vastzet zoals veel mensen doen om nageeflijkheid te krijgen.
FaberSmid schreef:Als nageven de ruiter vreemd is, worden de alternatieven verzonnen.
orsini schreef:het is een techniek waarmee je het paard leert contact te nemen met het bit en er juist niet bang voor te zijn. Het leidt tot ontspanning als je het op de juiste manier toepast. Dus in het begin zodra het paard contact maakt belonen door de teugels langer te laten. Het voorkomt dat paarden achter het bit gaan lopen en bevordert het lopen over de rug.
Sonja schreef:orsini schreef:het is een techniek waarmee je het paard leert contact te nemen met het bit en er juist niet bang voor te zijn. Het leidt tot ontspanning als je het op de juiste manier toepast. Dus in het begin zodra het paard contact maakt belonen door de teugels langer te laten. Het voorkomt dat paarden achter het bit gaan lopen en bevordert het lopen over de rug.
Ehhhh dit is wat een weerstandbiedende hand ook doet? Alleen is "teugels langer laten" een overdrijving van druk wegnemen/nageven lijkt me?
Professor schreef:Moll schreef:nageven is de weg naar perfectie
mol
Aanleuning is de weg naar perfectie, dat houd in dat het paard nageeft in Nek en Kaak.
Anders komen wij niet tot een "eerlijke" aanleuning, en wanneer dit bereikt is noemen wij het "Durchlässig".
Moll schreef:zo kan je het ook zien, im mijn ogen komt er geen aanleuning als je de hand van de ruiter niet na geeft.
mol
Professor schreef:Moll schreef:zo kan je het ook zien, im mijn ogen komt er geen aanleuning als je de hand van de ruiter niet na geeft.
mol
Denk dat u mij niet begrijpt, een paard geeft na in nek en kaak, daar op moet de ruiter reageren door na te geven.
Wanneer men als ruiter nageeft gebeurt er niets, het is een reaktie op een halve ophouding.
Men laat door het openen van de hand, het paard weer zijn mond sluiten, na een halve ophouding, omdat deze druk op de onderkaak gegeven heeft, en daardoor de mond opent.
Nageven doet het paard, en de ruiter reageerd daarop door na te geven met de hand. (openen van de hand)
Maar daar gaat het hier niet direkt over op dit topic.
FaberSmid schreef:Moll het geen u schrijft, lijkt mij een zeer groot verlies voor de Nederlandse paardensport. Dagelijks worden de ruiters er mee geconfronteerd en kunnen er eigenlijk niet omheen. Al doen de ruiters en instructie nog zo hun best, de meest belachelijke gênante situaties worden veroorzaakt. Persoonlijk kan ik wel lachen om dit soort kabaret voorstelling, maar het is helaas diep triest om te janken. Helemaal de uitleg en verbetering, waar de weg naar Rome helemaal verloren gaat.
Moll schreef:maar dat is toch in feiten zo, het geschreven woord van de oude meesters zijn meeste mensen vreemd, het is jammer dat bij de hedentendaagse opleidingen zoal een orun BV, dit meer zouden moeten hanteren, en dat het van af jongs af aan zoals bij een FRNS langzaam bij de juigdige ruitertjes ingebracht zou moeten worden. dat er een uitleg gegeven word zoals mijn instructie doet aan mij is een must vind ik zelf zo is de volgende keer het woord begrijpenlijk en is er weer een vakterm geleerd en word dit de rest van het leven mee genomen.
mol