Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gelukzoeker schreef:Mijn oplossoing is dan:
Drijven met je kuit,geen reactie een schop! Reageert ie niet een tik met de zweep! Gaat ie vooruit benen stil houden en belonen..
Valt ie weer terug drijven, geen reactie? schop! nog geen reactie? beste tik! Doet ie het benen stil..
Dus belangrijkste benen stil en conseqent zijn!
Vjestagirl schreef:Sporen zijn niet bedoeld om je paard mee vooruit te schoppen. Als je paard dood is voor het been dan heb je iets fout gedaan met rijden voor langere periode. Ditzelfde zal gebeuren voor het spoortje.
Ik stel voor dat iemand die deze problemen heeft opzoek gaat naar een goede instructeur, en als die de woorden 'spoortje omdoen' in de mond neemt onmoddelijk opzoek gaan naar de volgende. Sporen zijn in dit geval een verdoezeling van het eigenlijke probleem, geen oplossing.
Pikeur schreef:gelukzoeker schreef:Mijn oplossoing is dan:
Drijven met je kuit,geen reactie een schop! Reageert ie niet een tik met de zweep! Gaat ie vooruit benen stil houden en belonen..
Valt ie weer terug drijven, geen reactie? schop! nog geen reactie? beste tik! Doet ie het benen stil..
En waarom zou een schop een paard niet 'dood' op het been maken, maar sporen wel?
Lekker, schoppen tegen je ribben krijgen..
gelukzoeker schreef:Mijn oplossoing is dan:
Heel veel succes, en hoop dat je er wat aan hebt!
Vjestagirl schreef:Omdat het niet alleen gaat om de schop, maar ook om de benen stil. Iemand die zijn paard dood voor het been gereden heeft zal zijn benen niet stil houden, en dus steeds met de spoor prikken. Daarom ligt de oplossing in dit geval in les nemen en niet in truukjes.
En je wilde zeggen dat een dun staafje metaal met de kracht van een heel been tegen je ribben aan gepord krijgen wel lekker is?
Sonja schreef:Een spoortje kan prima gebruikt worden om een paard (weer) aan het been te krijgen, alleen zie je in de praktijk helaas teveel mensen maar blijven prikken.
Daarom adviseer ik eerder een zweepje dan een spoortje. Spoor wordt eerder onbedoeld/onbewust/ongemerkt teveel gebruikt door de ruiter.

schoentje schreef:Ik ben het er mee eens dat een ruiter met een onrustige beenligging geen sporen mag gebruiken. Iemand die te veel spoor gebruikt, maakt een paard slecht aan het been.
Een spoor kan, bij een goede ruiter, een paard wel zeker scherper aan het been maken. Kuitdruk, geen reactie, spoor. Ik gebruik liever een spoor dan een zweep, van een zweep krijg je vaak meer spanning en gebruik je zweep, dan moet je er eigenlijk aan iedere kant 1 hebben om het paard recht te houden. Uiteindelijk is een zweep toch echt niet hetzelfde als een beenhulp.
Heeft een paard onder mij wat extra's nodig in de afzet van de sprong, dan zal hij door een zweep te veel naar voren schieten, met been (evt met spoor) zal hij harder van de grond afzetten en dus meer omhoog gaan springen.
Ik ben het er niet mee eens dat als een paard slecht aan het been is, dat het altijd aan de ruiter ligt. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat flegmatieker en zullen nooit super flitsend aan het been komen.
Apacheshadow schreef:Ik zit met een dilemma.
Apacheshadow schreef:Ik heb dan zelf zoiets van trek dan stompe sporen aan
en als het paard dan niet op de kuitdruk reageerd.
Dan even aanduwen met het spoortje.
Uit ervaring merk ik dan dat ze daarna weer wat beter voor
het been zijn doordat ze alerter zijn gemaakt.
Apacheshadow schreef:Hoe is jullie kijk hierop?
Het is alleen dat wij als mensen denken dat ze een schop nodig hebben.