Keuze tussen sporen of het paard vooruit stampen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

Keuze tussen sporen of het paard vooruit stampen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:35

Ik zit met een dilemma.

Ik zie vaker dat ruiters waarvan hun paard niet meer
goed voorwaarts is/niet meer voor het been.
Deze dan gaan stampen tegen de ribbenkast.
Ik heb dan zelf zoiets van trek dan stompe sporen aan
en als het paard dan niet op de kuitdruk reageerd.
Dan even aanduwen met het spoortje.
Uit ervaring merk ik dan dat ze daarna weer wat beter voor
het been zijn doordat ze alerter zijn gemaakt.
Hierna hoef ik vaak de sporen niet meer te gebruiken.
(ik heb vaak doordat ik lange benen heb voordeel hiermee
ik zou de meeste paarden niet perongelijk kunnen raken
met de sporen doordat dat stuk net eronderuit komt)

Hoe is jullie kijk hierop?
Laatst bijgewerkt door Apacheshadow op 06-04-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Keuze tussen sporen of het paard vooruit stampen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:37

Nee, sporen gebruik je ter verfijning van een hulp en niet om je paard voorwaarts te prikken. Om je paard voorwaarster te laten lopen of beter te laten reageren gebruik je een zweep. Been > geen reactie > tik op plek van been.

Er zijn nl veel mensen die niet zulke lange benen hebben en hun paard dan misschien onbewust veel prikken waardoor het paard ook niet meer op sporen gaat reageren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:39

Ik doe er dan ook véel liever even een spoortje om. Schoppen stomp je een paard tenslotte ook mee af, gewoon je been rustig houden en daar waar nodig even een extra prikkie bij.

Voor mensen met een onrustige beenhouding zou ik dan liever een zweep aanraden

Mijn eigen paard bijvoorbeeld kan verschrikkelijk door mijn binnenbeen heenlopen, en ik ga echt niet elke keer met de zweep lopen klooien. Loopt hij door mijn been heen krijgt ie gewoon even een prikkie, daarna is kuithulp vaak wel weer voldoende maar hij moet er stoms eerst even doorheen gereden worden

Sporen om hebben betekend niet dat je ze altijd maar hoeft te gebruiken
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 06-04-10 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:40

Sporen zijn niet bedoeld om je paard mee vooruit te schoppen. Als je paard dood is voor het been dan heb je iets fout gedaan met rijden voor langere periode. Ditzelfde zal gebeuren voor het spoortje.

Ik stel voor dat iemand die deze problemen heeft opzoek gaat naar een goede instructeur, en als die de woorden 'spoortje omdoen' in de mond neemt onmoddelijk opzoek gaan naar de volgende. Sporen zijn in dit geval een verdoezeling van het eigenlijke probleem, geen oplossing.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:42

Als een paard niet meer voorwaard is dan komt dat door de ruiter.. Gewoon niet conseqent genoeg!
Als ze niet reageren op het been moet je daar toch echt iets mee doen! Sporen zijn dat soort paarden zo maar aan gewend en zullen op een gegeven moment ook daar niet meer op reageren!
Ik denk dat de ruiter niet zijn/haar benen stil kan houden, daardoor is het paard gewend aan contineu aansporen en daardoor wordt de reactie lauw..

Mijn oplossoing is dan:
Drijven met je kuit,geen reactie een schop! Reageert ie niet een tik met de zweep! Gaat ie vooruit benen stil houden en belonen..
Valt ie weer terug drijven, geen reactie? schop! nog geen reactie? beste tik! Doet ie het benen stil..
Dus belangrijkste benen stil en conseqent zijn!

Heel veel succes, en hoop dat je er wat aan hebt!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:43

gelukzoeker schreef:
Mijn oplossoing is dan:
Drijven met je kuit,geen reactie een schop! Reageert ie niet een tik met de zweep! Gaat ie vooruit benen stil houden en belonen..
Valt ie weer terug drijven, geen reactie? schop! nog geen reactie? beste tik! Doet ie het benen stil..

En waarom zou een schop een paard niet 'dood' op het been maken, maar sporen wel?
Lekker, schoppen tegen je ribben krijgen..

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:43

Vjestagirl schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je paard mee vooruit te schoppen. Als je paard dood is voor het been dan heb je iets fout gedaan met rijden voor langere periode. Ditzelfde zal gebeuren voor het spoortje.

Ik stel voor dat iemand die deze problemen heeft opzoek gaat naar een goede instructeur, en als die de woorden 'spoortje omdoen' in de mond neemt onmoddelijk opzoek gaan naar de volgende. Sporen zijn in dit geval een verdoezeling van het eigenlijke probleem, geen oplossing.

Ik bedoel dan niet vooruit schoppen met het spoortje, maar deze dan voor een keer te gebruiken en daarna niet meer.
Ik houd ook niet van constant gebruik van sporen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:44

Pikeur schreef:
gelukzoeker schreef:
Mijn oplossoing is dan:

En waarom zou een schop een paard niet 'dood' op het been maken, maar sporen wel?
Lekker, schoppen tegen je ribben krijgen..

Omdat het niet alleen gaat om de schop, maar ook om de benen stil. Iemand die zijn paard dood voor het been gereden heeft zal zijn benen niet stil houden, en dus steeds met de spoor prikken. Daarom ligt de oplossing in dit geval in les nemen en niet in truukjes.

En je wilde zeggen dat een dun staafje metaal met de kracht van een heel been tegen je ribben aan gepord krijgen wel lekker is?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:45

gelukzoeker schreef:
Mijn oplossoing is dan:

Heel veel succes, en hoop dat je er wat aan hebt!

Foute aanpak IMO. Na de kuithulp meteen een tikje geven. Na een paar x zal je paard sneller gaan lopen al meteen ná de kuithulp om het tikje te ontwijken. Dit volhouden, en tadaa.. Paard is weer goed aan 't been. Hard schoppen werkt echt niet goed en is ook nog een hardstikke vervelend voor je paard. Je kunt beter een paar x goed duidelijk zijn dan alleen maar vervelende harde schoppen, daar heeft het paard ook niks aan.
Duidelijk en consequent zijn is het beste.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:46

Vjestagirl schreef:
Omdat het niet alleen gaat om de schop, maar ook om de benen stil. Iemand die zijn paard dood voor het been gereden heeft zal zijn benen niet stil houden, en dus steeds met de spoor prikken. Daarom ligt de oplossing in dit geval in les nemen en niet in truukjes.

En je wilde zeggen dat een dun staafje metaal met de kracht van een heel been tegen je ribben aan gepord krijgen wel lekker is?

Tja dat is dan de geschiedenis van de ruiter zelf maar daar lees ik niets over in de openingspost. Ik ken diverse mensen die hun paard op iets latere leeftijd gekocht hebben en dus niet zelf naar de hulpen gezet hebben, deze zijn écht wel gebaat bij een spoortje.

En ja, ik denk dat een verduidelijking met een spoor fijner is dan een schop tegen je ribben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:47

Een spoortje kan prima gebruikt worden om een paard (weer) aan het been te krijgen, alleen zie je in de praktijk helaas teveel mensen maar blijven prikken.
Daarom adviseer ik eerder een zweepje dan een spoortje. Spoor wordt eerder onbedoeld/onbewust/ongemerkt teveel gebruikt door de ruiter.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:49

Sonja schreef:
Een spoortje kan prima gebruikt worden om een paard (weer) aan het been te krijgen, alleen zie je in de praktijk helaas teveel mensen maar blijven prikken.
Daarom adviseer ik eerder een zweepje dan een spoortje. Spoor wordt eerder onbedoeld/onbewust/ongemerkt teveel gebruikt door de ruiter.

Ruiters met totaal geen stille beenhouding zou ik ze zelf dan ook niet aanraden. Maar af toe zie het professionele ruiters nog doen

Universely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:43

Ik vind dat je sporen daar niet voor moet gebruiken, maar om het beter aangeven van de hulpen, pak eerder een zweepje en dan 3x been en dan niet vooruit? een tik geven. als je sporen gaat gebruiken word die waarschijnlijk doof voor het been.. en dan reageerd die ook niet meer op de sporen, en dan moet je nog langere sporen. en als die daar doof voor word ben je ver van huis...

XxRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:13

Ruiters die hun paarden/ponys vooruit moeten schoppen omdat ze niet vooruit te branden zijn vind ik maar niks. Het kan liggen aan de ruiter zelf, dat ze een onvast been heeft of de pony is gewoon zo aangelegd. Voor ruiters met een onvast been vind ik het niet echt een aanrader om sporen te gebruiken, ze blijven dan maar prikken waardoor de pony ongevoelig word voor het been. Het hangt meer af van de ruiter waar hij/zij het beste mee overweg kan zodat het paard niet te veel wordt lastig gevallen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 04:02

Paarden schoppen vind ik echt vreselijk, dus dan een klein spoortje.
Maar ook dit hangt er vanaf hoe rustig de ruiter met zijn benen is.
Hoe de ruiter rijdt.
Hoe het paard reageert op alles.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:04

kimmie88 schreef:
Paarden schoppen vind ik echt vreselijk, dus dan een klein spoortje.
Maar ook dit hangt er vanaf hoe rustig de ruiter met zijn benen is.
Hoe de ruiter rijdt.
Hoe het paard reageert op alles.

Als de ruiter goed rijdt en een rustig been heeft, dan wordt het paard niet dood voor het been.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:15

als het paard dood voor het been is en niet op een been hulp rrageerd is er toch iets fout gegaan in de opleiding van de ruiter en helaas van het paard, een voorwaardse drang is natuurlijk voor een paard als deze drang niet langer meer aanwezig is betekend dit heel zwart wit dat de ruiter teveel op de hand ( dus met de rem er op) gereden heeft. en dan ook nog eens met een ritmisch bonkend been om met elke stap het dier vooruit te drijven.
werk dit dan ook niet meer gaan ze vervolgens een spoortje om doen eerst een bot sportje vervolgens werk dit ook niet meer en gaan ze weer een stap verder, het eind is zoek.

wat hier ook al aan gegeven word de spoor is niet om een paard aan het been te krijgen maar om het dier in hogere opleiding te voorzien van duidelijke onzichtbaare hulp, wanneer nodig.

als het paard niet meer voor het been is moet de ruiter de fout bij zichzelf zoeken en een antal stappen terug doen en het dier opnieuw vertellen zonder dat daar schoppen bij aan te pas komt hij voorwaard moet denken en dit word ook al aan gegeven kan door middel van het rijstokje(zweep) maar zonder deze te misbruiken en het dier de striemen mee op het lichaam te slaan, en komen deze ruiters daar niet meer uit alleen, is het aan hun de juiste instructie te zoeken die ook niet zo denken als zij al die tijd hebben gedaan, want immers zijn ze in die denkwijze ook vast gelopen en is het paard niet meer voorwaards te krijgen.

mol

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:20

ik rij paarden eigelijk altijd met een spoortje, ik heb vrij lange benen, en drijven doe je met je kuiten. dus dan komen je sporen nog niet in de buurt van de buik. het spoortje gebruik ik alleen om hele lichte hulpen te geven. Dit werkt voor mij en de paarden super.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:24

Ik ben het er mee eens dat een ruiter met een onrustige beenligging geen sporen mag gebruiken. Iemand die te veel spoor gebruikt, maakt een paard slecht aan het been.

Een spoor kan, bij een goede ruiter, een paard wel zeker scherper aan het been maken. Kuitdruk, geen reactie, spoor. Ik gebruik liever een spoor dan een zweep, van een zweep krijg je vaak meer spanning en gebruik je zweep, dan moet je er eigenlijk aan iedere kant 1 hebben om het paard recht te houden. Uiteindelijk is een zweep toch echt niet hetzelfde als een beenhulp.
Heeft een paard onder mij wat extra's nodig in de afzet van de sprong, dan zal hij door een zweep te veel naar voren schieten, met been (evt met spoor) zal hij harder van de grond afzetten en dus meer omhoog gaan springen.

Ik ben het er niet mee eens dat als een paard slecht aan het been is, dat het altijd aan de ruiter ligt. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat flegmatieker en zullen nooit super flitsend aan het been komen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:32

Ik ben van mening dat je paard eerst zonder spoor voor het been moet zijn en dat je met je spoor je hulpen verfijnt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:19

schoentje schreef:
Ik ben het er mee eens dat een ruiter met een onrustige beenligging geen sporen mag gebruiken. Iemand die te veel spoor gebruikt, maakt een paard slecht aan het been.

Een spoor kan, bij een goede ruiter, een paard wel zeker scherper aan het been maken. Kuitdruk, geen reactie, spoor. Ik gebruik liever een spoor dan een zweep, van een zweep krijg je vaak meer spanning en gebruik je zweep, dan moet je er eigenlijk aan iedere kant 1 hebben om het paard recht te houden. Uiteindelijk is een zweep toch echt niet hetzelfde als een beenhulp.
Heeft een paard onder mij wat extra's nodig in de afzet van de sprong, dan zal hij door een zweep te veel naar voren schieten, met been (evt met spoor) zal hij harder van de grond afzetten en dus meer omhoog gaan springen.

Ik ben het er niet mee eens dat als een paard slecht aan het been is, dat het altijd aan de ruiter ligt. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat flegmatieker en zullen nooit super flitsend aan het been komen.

u bent springruiter zekers? denk dat wij te veel van mening verschillen alleen al omdat stukje, u antwoord alleen al met 2 zweepjes anders is het paard niet recht, is een beetje simpel en niet doordacht.

mol

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:29

idd zoals eerder gezegd sporen zijn ter verfijning en dus niet voor dit probleem op te lossen. Wat ik meestal doe is werken met een lange zweep. Ook hier moet je niet mee slaan, maar een correcte tik geven, gecordineerd met je beenhulp. Dus in praktijk jij bereidt een overgang voor, dus ophouding, been en draf. indien geen reactie, dan opnieuw vragen. Indien dan wel reactie, belonen paar meters draf en terug op stap en opnieuw.
Indien geen reactie bij die tweede poging, dan vraag je de derde keer met je been direct gevolgd door een tik.
Jij moet als ruiter net niet datgene doen waar je paard graag wil. Want hoe groffer je wordt, hoe meer ze afstompen. Dus altijd gestructureerd en eerlijk blijven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:01

Apacheshadow schreef:
Ik zit met een dilemma.

Wat is je dilemma nu precies? Dat anderen in jouw ogen niet goed rijden? Hun paard niet goed aan het been hebben?

Apacheshadow schreef:
Ik heb dan zelf zoiets van trek dan stompe sporen aan
en als het paard dan niet op de kuitdruk reageerd.
Dan even aanduwen met het spoortje.
Uit ervaring merk ik dan dat ze daarna weer wat beter voor
het been zijn doordat ze alerter zijn gemaakt.

Kennelijk heb jij dit probleem niet? En heb jij DE oplossing voor dit probleem?

Apacheshadow schreef:
Hoe is jullie kijk hierop?

Wat wil je nu precies van andere mensen weten? Jij hebt toch geen probleem in je eigen rijden? Wat wil je gaan doen met de informatie die je hier denkt te krijgen? Anderen gaan aanspreken? 'Hoor eens; ik heb het er op bokt over gehad en wij denken echt met zijn allen dat jij maar eens stompe storen moet gaan aantrekken en je paard moet gaan aanduwen'....

Dit topic is bedoeld om rijtechnische vraagstukken te bespreken. Het is wel zo netjes om het bij jezelf te houden. Door alleen een vraagstuk ter discussie te stellen waar je zelf, in je eigen rijden, tegen aanloopt. Wat jij nu doet is een gezamelijk 'laten we ons lekker verkneukelen over anderen die het niet goed doen opdat we ons zelf beter gaan voelen'-topic starten....

Want iedereen die hier reageert ziet dit probleen natuurlijk ook bij anderen, maar nooit bij zichzelf. Dus stel OF een vraag die met je eigen rijden te maken heeft OF haal een concreet voorbeeld geillustreerd met foto/film en met naam en toenaam aan. En wees dan ook zo beleefd om degene wiens rijden je hier wilt bediscussieren hierover te informeren. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Zolang je het alleen over 'ik zie' en 'ze' hebt weten we nog niets.

Sorry, maar ik wordt altijd een beetje moe van het collectief afz**ken van (zogenaamde) anderen.... Ik krijg altijd de indruk dat de mensen die daarin meegaan zelf denken de wijsheid in pacht te hebben. En als IETS funest is voor goed paardrijden, dan is het denken dat je het allemaal wel weet...

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:04

Schoppen is sowieso onnodig, een paard voelt een vliegje al op zijn vel zitten, dus een schop is zeer overbodig :) Het is alleen dat wij als mensen denken dat ze een schop nodig hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:12

ik vind dat sporen wel kunnen helpen om je paard scherp aan de hulpen te zetten net zoals een zweep. Als je een paard hebt dat springerig reageert op de zweep, dan vind ik sporen fijner.

ALLEEN ruiters die systematisch hun paard moeten vooruit "schoppen" die gebruiken hun beenhulpen niet consequent en daarbij zullen sporen slechts een tijdelijke oplossing zijn. Eerst moet bij hun basis iets veranderen, stillere beenligging en consequent reactie op het been verwachten.