De perfecte springhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

De perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:42

Tsjaa.. :+ Je hoort het vaak genoeg, tenen naar binnen draaien, hakken laag, meer meegeven, meer uit het zadel komen, naar voren kijken.
Maar echt dé perfecte springhouding? Bestaat ie wel? Wil nu niet heel banketstaaf klinken maar als ik soms foto's/filmpjes van nationale e.d. springruiters zie vind ik dat soms verre weg van perfect :=

Maar brand maar los! De perfecte springhouding volgens jullie? Mogen ook foto's zijn :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:49

Albert Voorn zit perfect. Het is dan ook de grootste perfectionist die ik ken.
Verder zijn er natuurlijk heel veel houdingen die ook goed zijn. Het gaat er om dat de ruiter het paard op de sprong niet stoort en wel ondersteund met hand en been waar nodig is en goed in balans is op de sprong.
De ene ruiter zit daar bij wat meer naar voren en de ander zwaait wat meer met z'n benen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:03

Ook Albert zie ik met regelmaat zijn hakken optrekken boven de sprong.. dus ook niet perfect..
Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat niet 1 ruiter altijd perfect in de houding springt...

Maar het ideaal plaatje is je hakken uitgedrukt houden, met je kont dicht bij je zadel blijven, voldoende ruimte geven aan de voorkant en mee gaan met de beweging...
Kortom.. je paard moet springen en jij moet hem in balans volgen.. en niet zelf over het hout willen springen :D

Overigens ben ik het absoluut met je eens dat sommige topruiters er niet zo fraai opzitten... :+ :+ :+

frangelica

Re: De perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:08

dé perfecte springhouding; een zijn met je paard......

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:45

*handen niet leunend, steunend op je beugels, met de bal van je voet
*niet leunen op je knieen
*vooruit kijken
* bolle rug, geen holle
*tenen naar binnen
*hakken omlaag

Dan ben je een heel eind denk ik zo :D
Een zijn met je paard vind ik ook wel een mooie!
Verder kun je natuurlijk wel zeggen dat internationale springruiters niet altijd perfect zitten, maar welke springruiter zit nou boven élke sprong perfect. Met name in de barrage is dat bijna niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:49

Enige echte criterium voor DE perfecte springhouding is de optimale samenwerking met het paard, vind ik. Dat sluit al vanzelf te storende dingen als scheefzitten etc uit.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:51

Bij elke hindernis springt het paard weer anders,
zou niet goed zijn als je áltijd op precies dezelfde manier zit.

Je springt mét je paard, en per sprong moet je het gevoel hebben om je houding wat aan te kunnen passen.

Hoewel je natuurlijk altijd rekening moet houden met basisdingetjes als hakken laag, niet leunen op de hals etc.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:53

Steunen op de hals zie ik niet echt als een probleem, je stoort er het paard niet mee. Te veel achterover zitten en in de mond hangen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:58

Ik heb toevallig net een topic van Schoentje hierboven zitten kijken. Fantastische springfoto's, maar op de houding van de ruiter is volgens het boekje wel eea aan te merken. Maarrrrr.... zie de paarden, resultaten en hoogtes... Ik hou m'n mond....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:24

mijn stijl is idd echt niet perfect. Maar ik en mijn paarden hebben er geen last van.
Zoals ik eerder al schreef zijn er een aantal dingen een must, verder heeft bijna iedere springruiter een andere stijl.