passage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keeltje17

passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:44

hajj,

Ik ben nu met een redelijk hoog niveau bezig op dressuur gebied (M2).
Toch heb ik nog een vraagje, hoe krijg je een paard in passage?.
Heb dit al vaker gevraagd aan een leraar, die blijven zeggen dat je ze met je handen moet tegen houden en met je kuiten moet drijven zodat de benen meer omhoog komen. Dan kom je vanzelf in de passage. ja nou hun hebben makkelijk praten:P
Het paard heeft Z2 niveau en kan passage, het lukt mij alleen niet:(
wie kan mij hierbij helpen?

ps. alleen normale reacties, domme reacties worden verwijdert of genegeerd;)
thank u!

Seasons

Re: passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:45

Waarom nu al Passage terwijl je nog maar in het M2 rijdt?!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:46

M2 is volgens jou redelijk hoog???? Wake up, alles t/m Z2 is nog steeds gewoon basis en kan elk gezond paard lopen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:47

Pip_Norman schreef:
Waarom nu al Passage terwijl je nog maar in het M2 rijdt?!

Omdat het paard het kan, en zij het wel is wil meemaken :)

(denk ik dan)

Denk dat je hier beter onder goede begeleiding van je instructeur mee aan het werk kan gaan.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:47

Werk aan je verzamelde draf, op het moment dat deze dusdanig is, kun je het paard achteraan voorwaarts rijden, maar vooraan tegen houden, dan zit je aan het begin van je passage.

M2 vindt ik trouwens niet redelijk hoog. Z2 is het begin van de basis!

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:48

omdat ik dat graag wil leren, het paard kan het en ik wil het ook kunnen:)
help me liever dan me de les te lezen, ik bepaal het nog altijd zelf;)

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:50

Je kan namelijk ook je basis verpesten als je hieraan begint. En M2 is trouwens nog maar het begin van de verzameling. Ik zou wachten totdat je hoger bent in de dressuur. Passage kan je niet 1,2,3 aanleren en uitvoeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:50

Niet aan beginnen zonder intensieve hulp, je verprutst daar volledig zijn draf mee als je het niet goed doet en zit je met een paard in zweefdraf wat amper nog te corrigeren is.
Zelfs topruiters zullen bij een nieuw paard de eerste pasjes piaffe en passage vaak aanleren met hulp van een collega ernaast.
Richt je liever op de wissels en evt galop pirouettes want die heb je eerder nodig en zijn ook niet eenvoudig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-04-10 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:52

Hoe denk je nu dat je een van de moeilijkste oefeningen op een paard die er bestaan, dat je die vanachter de PC kunt gaan leren?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:52

Passage is verzameling. Werk eerst aan de verzamelde draf. Als dat er goed in zit en de achterhand er sterk genoeg voor is (lees: dit is wel een hele zware oefening). Zou je door kunnen vragen. Maar dit is toch echt iets wat je onder de begeleiding van een ervaren persoon moet leren. Via een forum kan je het gevoel niet uitleggen, laat staan aangeven wanneer je het kan timen. Daarnaast is M2 inderdaad basiswerk.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:53

Sizzle schreef:
Niet aan beginnen zonder intensieve hulp, je verprutst daar volledig zijn draf mee als je het niet goed doet en zit je met een paard in zweefdraf wat amper nog te corrigeren is.
Zelfs topruiters zullen bij een nieuw paard de eerste pasjes piaffe en passage vaak aanleren met hulp van een collega ernaast.
Richt je liever op de wissels en evt galop pirouettes want die heb je eerder nodig en zijn ook niet eenvoudig.

hmm okeej, en als ik met een prive leraar er alvast aan begin?. Ik snap zeker dat het moeilijk is en niet 123 te rijden is.
Maar wil het heel graag en wil ook graag heel ver komen maargoed. ik begrijp het wel:)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:54

Van wie krijg je nu dan les? Kan hij/zij je daar niet beter bij helpen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:58

keeltje17 schreef:
Sizzle schreef:

hmm okeej, en als ik met een prive leraar er alvast aan begin?. Ik snap zeker dat het moeilijk is en niet 123 te rijden is.
Maar wil het heel graag en wil ook graag heel ver komen maargoed. ik begrijp het wel:)

Ik heb een paard dat graag en makkelijk wilde piafferen (toen ik haar nog reed) terwijl ik dat niet vroeg, zelfs als ik er niet aan werkte gaf dit al problemen in de proef met halthouden. Dat is enkel 1 onderdeel verprutst, maar als je aan de draf gaat prutsen verpest je je hele proef.

Als je paard de oefeningen al beheerst dan snap ik wel dat je het heel graag een keer wilt voelen hoor! Het is namelijk een machtig gevoel. Ik heb zelf vroeger wel eens die kans gehad op een paard van iemand anders en dat vergeet je niet snel meer.
Dus ALS je paard het 100% zeker weten kan (wat heeft hij gelopen?) dan kun je dat met behulp van een goede instructeur die je wellicht een beetje kan helpen met een zweepje erachter dat heus wel een keertje voelen.
Maar ga het echt niet zelf zonder hulp uitproberen want daar krijg je echt spijt van.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:59

Volgens het profiel dat je gisteren hebt aangemaakt, rij je op L2 niveau?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:21

Wow lekker typje ben je TS, heel volwassen.
M2 is alles behalve redelijk hoog niveau, mensen gaan vaak vanuit St George naar de pi/pa tour trainen.. Die paarden zijn dus al op en top in de verzameling. Welk niveau is je paard omdat hij de passage al kan?
Verder kunnen we vanuit hier niet zeggen hoe dat moet, een paard word namelijk door de betreffende ruiter die hem dat geleerd heeft op een bepaalde manier in de passage gereden. Dat kunnen heel veel manieren zijn. Er zijn meerdere wegen om een paard passage te leren/rijden.
De enige die je hierbij kan helpen is een hele goede instructeur of eventueel oude eigenaar die jewat kan vertellen.. Wil bokt meer informatie kwijt kunnen aan je zul je een filmpje moeten plaatsen van jou en je paard en je oefening naar de passage...

Zoals hierboven word gezegd, ben erg voorzichtig met dit soort dingen, Passage is niet zomaar iets wat je doet. Dit moet ten alle tijden juist worden uitgevoerd anders gaat heel de draf van je paard eraan..
Heb genoeg voorbeelde gezien, met paarden die je ook maar een beetje terug vroeg, automatisch gaan passageren, en dat word tot en met het grand prix nog niet echt gewaardeerd denk ik....

Edit: Getemt ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:27

Geachte Keeltje,

In Uw plaaats zou ik het ook willen weten, indien ik een paard had dat deze beweging beheerst. Ik ga ervan uit dat U het paard niet hebt afgericht en dat U zeker weet dat het paard 'het' echt kent.
Hoelang hebt U dit paard al? Ik vraag het omdat passage zich soms vanzelf 'openbaard' door langer ermee te rijden. Vaak komt het naar boven door het rijden van tempowisselingen: IMMERS, de naam 'passage' komt voort uit het Frans en wordt ook gebruikt voor overgang; Er is een theorie die stelt dat deze beweging uit de overgang van piaffe naar verzamelde draf (en/of omgekeerd) is ontstaan. Eerst in een pas, toen meerdere en zo heeft die beweging zich 'verzelfstandigd', is het een apparte beweging geworden die de naam heeft gekregen naar hetgeen waar het uit voort kwam: de overgang= passage.
Naarmate U de verzamelde draf beter gaat beheersen, komt U zodoende ook in de buurt van de Passage. Ik wil U niet kwetsen, maar door nu de passage te willen uitvoeren, lijkt het of U het als een 'truc' ziet. Dat is een fout die ik ook heb gemaakt. Mijn raad is eigenlijk; werk aan de verbetering van aanleuning en tempowisselingen en dan zal de passage U als een rijpe vrucht in de schoot vallen.

Natuurlijk is M nog maar het begin van uw loopbaan als dressuurruiter. Zeker gezien al hetgeen nog te bereiken valt. Maar ik begrijp dat U trots bent op het feit dat U nu zover gekomen bent. En ben daar ook blij mee, want van uw ruitervrienden zult U naarmate U hoger komt alleen meer afgunst oogsten. Ben blij, maar besef tevens dat er nog veel te leren valt.

Veel succes met Uw paard en de zoektocht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:29

Sommige pakken het makkelijker op vanuit stap, andere vanuit draf terug, daar moet je even naar zoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:36

plaatje gejat:
AfbeeldingAfbeelding
Mijn getekende plaatje is de beweging van je bekken hoe groter hoe meer de beweging naar voor is gericht, hoe kleiner hoe meer de beweging opwaarts is gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:38

Tsja.
Het feit dat je vind dat M2 al heel hoog is :D
Ik vind dat je pas met dat werk moet beginnen als je ongeveer ZZ-Zwaar rijdt... :) Een M2-paard, noch een Z2-paard, is er simpelweg nog niet klaar voor... Want zogauw je paard er klaar voor is zou je het er zo uit kunnen rijden ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:44

Heb dat ook met mijn M2 pony gedaan!
Heet maken met een zweep dat ze echt heel sterk worden.
En als ze zo heet zijn rustiger laten draven af en toen aantikken. En anders vanuit stap rustig aantikken en beetje tegenhouden dan gaan ze dat ook vanzelf doen ;). Met me pony deed ik ook vliegende wissels, appuyeren in galop, passage alles wat daar eigenlijk bijhoorde ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:45

melissaxx94 schreef:
En als ze zo heet zijn rustiger laten draven af en toen aantikken. En anders vanuit stap rustig aantikken en beetje tegenhouden dan gaan ze dat ook vanzelf doen ;). Met me pony deed ik ook vliegende wissels, appuyeren in galop, passage alles wat daar eigenlijk bijhoorde ;)

Dat is nu niet bepaald de aan te raden gang van zaken }:0

Anoniem

melissaxx94 schreef:

Meen je dit nou serieus :+
Alle oefeningen moeten toch écht ontspannen gebeuren hoor.
Dus hoe je hier bezig bent is ook niet echt je-van-het ;)

lailapri

neem aan dat je dan een passage hebt met spanning in de rug?
Klinkt niet echt als rijkunst, maar meer als rijdwang.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:47

Hmmm... ik vindt het sowieso niet logisch dat een Z2 paard de passage al kan. Deze oefening is zo veel verder qua niveau dan het Z2. Is hem dat voor de gein aangeleerd omdat hij er aanleg voor bleek te hebben?
Die van mij heeft ook Z2 gelopen en heeft erg veel aanleg voor de piaffe... (passage waarschijnlijk ook, zie het hem los in de bak vaak doen maar nog nooit ohz ;) ) maar ik denk er niet aan om het te proberen.
Hij heeft wel momenten dat hij het 'gebruikt' om onder dingen uit te komen. Of als hij buiten erg heet wordt. Mijn instructrise liet hem wel vaak aantreden als piaffe om hem vlug te maken... maar die weet ook echt waar ze mee bezig is... ik niet :+ Dus hou ik me er ver vandaan :D

M2 is pas het midden van de basis-dressuur... niets meer... Bij het behalen van winst in het Z2 heb je pas de basis correct voor elkaar ;)
Je kan het een keer willen proberen, om het te voelen, wanneer je paard het daadwerkelijk ook op een goede manier geleerd heeft.
Maar dat moet je alleen met begeleiding doen van iemand die ook op niveau zit. Minimaal PSG... maar zelfs dat is kantje boord bij deze oefening ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:51

Bizzybijtje schreef:
melissaxx94 schreef:

Meen je dit nou serieus :+
Alle oefeningen moeten toch écht ontspannen gebeuren hoor.
Dus hoe je hier bezig bent is ook niet echt je-van-het ;)

Hoe denk je dat het op die internationale stallen gebeurd? leg dat dan even uit.
Trouwens die pony is verkocht! dus heb nu een jong paard waar dat niet mee gedaan word.