Hoe rijden jullie in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Hoe rijden jullie in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:55

Zowel thuis als op wedstrijd
Thuis altijd lekker los teugeltje (alsof we aan het uitstappen en dan iets korter zodat geen boog inzit)
En lekker voltes halve baan en grote voltes (buiging is bij haar heel belangrijk om in het begin te doen :) )
En dan draf teugels iets korter en dan na een poosje helemaal oppakken
Wedstrijd weet ik nog niet 2 april is ons B debuut (vorige pony's die ik reed gewoon lekker instappen en draven en dan oppakken en nog even rijden en dan de ring in. Nu rij ik op een paard dus zal wel anders wezen :P)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:43

ik stap gewoon 5 minuutjes eerst rechts en daarna verander ik van hand naar links.
dan weer terug naar rechts en ga ik draven.
op wedstrijd doe ik het precies zo

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:01

Ik stap met losse teugel eerst eventjes rond. dan begin ik met losse teugel een beetje te sturen op mijn benen en maak ik lekker de schouder en de heup rustig wat los.
Dan begin ik met joggen en ga ik ook hier lekker rondsturen. Ondertussen loopt ze dan al lekker nageeflijk.
Ik rij wel western, dus dat ligt een klein tikkeltje anders als engels.

Vroeger, toen ik engels reed, stapte ik eerst goed in, dan begon ik te draven met een voorwaarts-neerwaarts beweging. Dan begon ik met voltes, slangevoltes, volte verkleinen en vergroten,...
Dan pas begon ik mijn teugels echt op te nemen.

Grtz.

chrisje_83

Re: Hoe rijden jullie in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:12

Hier zijn al diverse topics over, gebruik de zoekfunctie even :)

Maar mijn antwoord even, ik stap los met een contactteugel, ik vraag haar in het begin in de stap wat ronder en lager, ik vraag veel stelling en buiging en kijk of ze daarbij ook mijn hand wil volgen naar voren en beneden. Als ik dit links- en rechtsom heb gedaan (ong. 5 min.) pak ik haar wat meer op in de stap, ik begin dan met zijgangen en wat overgangen naar het halthouden en eventueel achterwaarts. Daarna ga ik draven, mooi op lengte. In het begin lekker wat stelling en buiging vragen, wat tempowisselingen naar voren en terug, wat spelen met de hoofd-halshouding. Uiteindelijk ook wat wijken en schouderbinnenwaarts meenemen. Dan ga ik eerst galopperen, ook in de galop stelling en buiging, een stukje wijken, tempowisselingen, stukje contragalop. Daarna draaf ik nog even wat en stap ik tussendoor even met een los teugeltje. Daarna pak ik haar wat opgerichter op en rijd ik meer oefeningen, als schouderbinnenwaarts, travers, overgang draf-halt-draf, schijnovergangen en tempowisselingen. Ik pak stap-galop, galop-stap mee en sluit de galop wat verder door. Ook de contra wordt nogmaals, maar dan geslotener gevraagd. Als laatst heb ik nog een stapstukje met een verruiming en sluiten en de keertwendingen. Op deze manier train ik ongeveer 2 keer per week. De andere keren aan de dubbele longe of basiswerk, en daaronder versta ik weinig zijgangen, alleen lekker loswerken in stelling en buiging, de overgangen en wat dieper en ronder ingesteld.

Op wedstrijd stap ik eerst een minuut of 5, dan draaf ik even wat, begin ik met wat voltes, tempowisselingen en de galop. Daarna pak ik mijn schouderbinnenwaarts en/of travers mee, draf-halt-achterwaarts en draf of stap, keertwendingen en stap-galop. Dan stap ik even en vlak voor ik de ring in ga zet ik haar weer wat meer aan mijn been door middel van overgangen en tempowisselingen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:21

Eerst altijd 10 minuten instappen met lange teugel. Dan pak ik hem ietwat op in stap en wil ik vanaf de schoft zijn hals naar beneden hebben. Als hij daar braaf loopt draaf ik aan met diezelfde ontspanning en rij ik wat voltes. Na zo'n vijf minuten pak ik tempowisselingen en (schijn)overgangen mee en breng hem al iets meer omhoog. Dan links- en rechtsom galoperen. Lekker doorgaloperen met zijn neus op kniehoogte en goed over de rug. Daarna weer draven en nog meer oppakken. Dan neem ik wat zijgangen mee waardoor hij zichzelf al makkelijker opricht en dan pakken we gewoon alles mee wat ook in de proeven voorkomt (op dit moment train ik op M1 niveau). Dus goed die achterhand erbij, opgericht, verzamelen in galop, kleine voltes, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, etc.
Zo doe ik het thuis.

Op wedstrijd rij ik op dezelfde manier. Maar soms lukt dit niet altijd omdat hij vaak wat gespannen is op ander terrein. Dus als ik dan met een vrij lange teugel begin gaat ie hollen. Dus dan pak ik hem vrij snel op en zodra hij braaf is pak ik toch nog even het lang en laag mee.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:30

Eerst een paard rondjes 'los' rondstappen, meestal 2 of drie, dan in de stap helemaal losmaken tot ze willen nageven en bukken, tempowisselingen in stap, pasje schouderbinnenwaarts, travers, ronder instellen, hoger instellen, controleren of ie naar voren en terug wil, dan pas draven, en dan begint het hele grapje weer opnieuw, kijken of ik overal controle heb: tempo, stelling/buiging, stuur, rem, gas, hoofdhalshouding etc. Galop weer hetzelfde. Dat was het losrijden. Maar eigenlijk doe ik dit tijdens de hele training. Probeer wel het meeste in stap al op te lossen, daar loop je tegen zoveel moeilijkheden aan, hoef je echt niet voor te draven :)
Meestal als de stap helemaal klopt is de draf en galop meestal ook goed.

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:26

Even lekker in de bak een kwartiertje rondstappen.
DAn naar buiten en rustigop gang komen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:31

We stappen eerst 5-10 minuten aan een lang teugeltje in. Daarna even 2 rondjes draven met lange teugel. Dan stappen en oppakken. Rechtrichten op de rechte lijn met stelling links en rechts, veel voltes, overgangen. Lekker los in stap is aandraven.
Problemen die we tegenkomen bij het losrijden, probeer ik in het uur erna op te lossen. Meestal doen we basiswerk, ontspanning en plezier voorop. Af en toe een nieuwe oefening, maar dan moet mijn paard wel helemaal ontspannen zijn.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:05

Wat dieper instellen, langzaam naar de oprichting werken, daarbij zorgen dat de achterhand goed meekomt door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Als ik op een hoger niveau wedstrijden start neem ik in het losrijden genoeg zijgangen mee, thuis doe ik dit wat minder, dit hoort dan bij de daadwerkelijke training. Losstappen doe ik over het terrein, niet in de bak.

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:15

even 10 tot 15 minuten in stappen dan rustig aan teugels opnemen...

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:59

ik zet hem voor de les altijd eerst even in de stapmolen en thuis gewoon ongeveer 10 minuten stappen en dan lekker rustig beginnen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:13

Losstappen, heel laag en rond vrij lange teugels en continue figuren rijden (geen 1 x de hoefslag rond). Verder steeds iets meer oppakken in de stap tot ze in een lage/ronde hoofd/halshouding is. Daarna aandraven veel afwisseling en stelling buiging. Vrijsnel aangalopperen en dan zijn we ongeveer 15min verder. Dan pak ik haar steeds een stukje meer op en gat lekker aan het rijden.

Op wedstrijd moest ik die van mij altijd heel snel er bij halen, omdat ze anders te kijkerig en heet werd. Dus binnen 5minuten draven en iets minder laag, galop en dan liet ik haar laag lopen en vandaaruit kon ik haar oppakken en aan het rijden gaan.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:24

Met instappen doen we vanalles dat het niet saai word! Voltes, van hand veranderen! De teugels iets korter(niet een mega eind dat doe ik alleen met uitstappen)en met draven de teugels op maat nemen! ongeveer 10 min. stappen! met wedstrijd probeer ik veel onderdelen van mijn proef te doen(dressuur) en stap ik lekker lang in en dan veel stap-draf wisselingen!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:02

hey
k stap in met losse teugel
op alletwee de handen
na 5 minuten ofzo dan neem ik de teugels op maat
dan draaf ik aan rijd figuren etc.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:05

eerst links en rechts stappen dan even draven ,
kijken of het stuur en een rem het doet

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:09

Dat ligt er aan met welk paard.

Met Zafier stap ik rond de 10 min. los (stukje over de weg en nog wat in de bak) In de bak stap ik 1 of 2 rondjes met lange teugel en dan pak ik hem meestal op. Dan rijd ik hem eerst gewoon lang en laag en dan draaf ik aan en rijd ik verder ook lang en laag. Daarna pak ik hem op.

Met Melody stap ik rond de 10 min. over de weg. Stap ik paar rondjes in de bak. Maak ik voltes en andere figuren met licht contact en dan draaf ik aan met losse teugels, elke hand 1 á 2 rondjes en neem ik weer contact en maak ik figuren. Daar word ze lekker los van.

Met Amor stap ik 10min. over de weg en stap ik nog 5 min. in de bak. Over de weg losse teugels en in de bak met licht contact. Dan draaf ik 5 rondjes en stap ik 5 min. en draaf ik weer 5 rondjes en stap ik daarna weer 10 min. uit over de weg.
Amor ben ik trouwens wel aan het opbouwen..

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:32

Begin met een lekker los teugeltje na 2 rondjes stappen, dan neem ik hem weer op en na 5 tellen laat ik hem nog even los, ik neem hem telkens los en dan pak ik hem weer op. Doe ik ongeveer 5 min en daarna singel ik hem aan en begin ik met het andere werk. :)

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:38

Ik doe meestal als ik op Lf(ik noem niet echt paarden namen) rij
Doe meestal eerst gewoon even lekker in stappen met lange teugels dan pak ik ze op na zo 6 rondjes.
Dan laat ik er naar binnen kijken dat ze mooi rond wordt
Dan ander hand naar binnen laten kijken en mooi rond laten maken.
En als dat eenmaal dat goed gaat begin ik pas met draven.
En dan met draven mooi rond.
Ander hand mooi rond.
En dan pas zo na 20 min komt pasna een galop.
Want ik denk maar altijd een paard kan beter goed in gestap zijn dan dat hij spierpijn krijgt.
Want wij zelf lopen toch ook eerst goed in en dan beginnen we dan toch aan de wedstrijd bijv.

:o

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:06

Ik vind inrijden erg belangrijk.
Vaak met een lange teugel ( lang & diep) maar wel contact. Dit doe ik zowel op de rechter maar ook op de linkerhand .
Daarnaar langzamerhand oppakken :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:32

Moet het niet losrijden heten, ik raakte in verwarring toen ik de tekst las.

Inrijden is het zadelmak maken van het paard, en hem beleren.

Losrijden zie ook losrijterrein is het paard voorbereiden op het ware werk, het losmaken en het opwarmen van de spieren.

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:39

gewoon eerst even stappen 2 rondjes met los teugeltje en dan een beetje oppaken en gewoon stappen (figuren) en dan lekker draven en als hij dan een beetje los is even een galopje op beide kanten.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:04

Lange teugel linksom, lange teugel rechtsom, ongv 10 minuten, dan pak ik ze geleidelijk aan op maat, en ga ik veel figuren rijden, dan een drafje, en na 10 minuten weer stappen, en begin ik echt met het ''werk''