kuitcontact?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

kuitcontact?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:50

Naar aanleiding van een discussie die ik net had met een vriendin:

Waar zijn jullie kuiten? Zijn die standaard tegen je paard? Hoeveel 'druk' geef je dan? Of zijn ze net niet tegen je paard, maar 'los'?

Ik heb het hier over een situatie waarin je wil dat je paard gewoon rechtdoorloopt, en niet van tempo verandert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:09

Mijn kuiten zitten gewoon aan mijn benen en die benen hangen gewoon langs het paard. Dankzij de vorm van mijn kuiten en die van het paard, raken mijn kuiten het paard wel, maar zonder verder druk te geven.
Continu druk geven vind ik veel te vermoeiend en los van het paard ook }>

oOoKellyoOo

Re: kuitcontact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:10

Idd zoals waratje zegt, alleen druk geven als nodig is verder gewoon mooi langs het paard laten hangen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:34

Ik heb ze tegen het paard, zonder druk. Zo voelt het paard zich ook niet door je hulp 'overvallen'.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:50

Ik gebruik me kuiten om me vast te kunnen klemmen afentoe als ik galopeer met een paard. ( zit namelijk heel erg hobbelig en iedere keer schieten me beugels los

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:55

je kuiten liggen automatisch tegen het paard aan, als je in ieder gevoel een goede houding hebt. ik geef been (dat doe je dan met je kuiten) wanneer dat nodig is, als het paard loopt uit zich eigen hou ik mijn benen er wel tegenaan maar ik doe er niets mee. als mijn benen niet tegen het paard aan zouden liggen zo ik geen goede houding hebben. als je constant been geeft en de hele tijd druk erop legt gaat je paard ook minder reactie geven op je been. Succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:59

ontspannen, lange benen die "tegen" het paard liggen, dus bijna geen druk. hoeveel contact je werkelijk maakt hangt af van de lengte van je benen en de buik/bouw van je paard. bv iemand met hele lange benen op een mager paard heeft minder kuitcontact dan bij een dikker paard (met bolle buik)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:04

Los, ik maak alleen contact als ik een hulp geef ander voelt het paard het verschil niet meer. ( en bij los bedoel ik gewoon langs het paard hangend)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:15

Je zit met lange benen op je paard, dit betekent dat je kuiten los afhangen maar wel contact met je paard maken en geen druk uitoefenen. Wanneer je jezelf vastklemt met je kuiten zullen je hulpen minder goed doorkomen en zal je automatisch je been wat optrekken.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:56

ik heb mijn kuiten met een zeer lichte druk tegen de buik, waarneer het paard sneller moet vergroot ik die druk. Ook haal ik mijn stevigheid vanuit mijn kuiten.. als het paard ervandoor gaat bijvoorbeeld

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:28

ben het met chrisje eens

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:42

petitparis schreef:
ontspannen, lange benen die "tegen" het paard liggen, dus bijna geen druk. hoeveel contact je werkelijk maakt hangt af van de lengte van je benen en de buik/bouw van je paard. bv iemand met hele lange benen op een mager paard heeft minder kuitcontact dan bij een dikker paard (met bolle buik)

Ja, inderdaad met lange benen, maar niet zo lang dat ik ze niet langer kan maken om een overgang terug te maken. Wanneer mijn paard zweet in de zomer is mijn broek (jodhpurbroek) vaak na de rit hard van het zweet. Overigens heb ik alleen de bovenkant van mijn kuit tegen mijn paard (klein paard, lange ruiter ;) ) Het contact is licht, je moet je zo voorstellen dat als je met blote benen zou rijden je alleen de haren van de vacht langs je been voelt. Om te drijven span ik mijn kuiten dan aan, om te sturen duw ik zachtjes met mijn kuit(en) tegen de flank(en).

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:26

Ik probeer mijn kuit altijd zo stil mogelijk langs het paard te houden. Nou ben ik ook niet zo groot op mijn paard dus dan lutk het nog wel. Wel heb ik bijna altijd druk op staan. Als ik er niet bij ben met been dan is hij niet aan het werk! en dat willen we natuurlijk niet hebben :P

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:34

guanacotje schreef:
Naar aanleiding van een discussie die ik net had met een vriendin:

Waar zijn jullie kuiten? Zijn die standaard tegen je paard? Hoeveel 'druk' geef je dan? Of zijn ze net niet tegen je paard, maar 'los'?

Ik heb het hier over een situatie waarin je wil dat je paard gewoon rechtdoorloopt, en niet van tempo verandert.

Ze hangen ontspannen naar beneden zonder druk te geven (knijpen). Druk geven is al een hulp.
Ze zijn ook niet los, dan steken ze af.
Draai een paar keer met je benen en laat ze dan ontspannen zakken. Dat is naar mijn idee hoe ze horen te hangen als je niets doet.