Western of Engels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Western of Engels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:06

Hallo,

Ik sta voor een klein discussiepunt.. Mijn veulentje is inmiddels opgegroeit tot een 1.44m grote, 2.5 jarige pony.
Ik heb zelf altijd dressuur gereden omdat ik springen (stiekum) heel eng vindt, en daarom belemmer ik het paard..
Nu ben ik bijna een jaar geleden eens gaan rijden op een western manege, en de overstap ging eigenlijk heel makkelijk.
Nu mijn dillema..
Hoe rijd ik mijn pony in? Western (met proffesionele hulp voor de trucjes) of Engels (wat ik zelf al vaak heb gedaan)?

Mijn pony is heel leergierig en kan dus echt niet een halfuur lang rondjes galloperen en 2/3 keer stoppen.. Daarin biedt de dressuur dan voordelen omdat je de overgangen oefent, de figuren en telkens andere dingen kunt doen.
Het voordeel voor de western is dat het veel losser is, wat mij meer aantrekt, en dat mijn pony ondertussen kan luisteren naar geluiden voor de overgangen aan de longe.

Iedereen mag reageren maar liefst niet reacties zonder argumenten (BV ik kies western ofzo). Vragen mag ook altijd en ik zou zeggen discussieer er maar op los. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:56

Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet hebben wat je zélf precies wilt gaan doen. Qua oefeningen biedt western dezelfde afwisseling als dressuur. Ik heb het idee dat je een keer op een reining paard hebt gereden? Omdat je het over voltes en 2/3 keer stoppen hebt? Western biedt zoveel meer dan dat ;)
Ik zou nog eens wat meer lessen nemen en er veel over lezen. Dan kan je misschien makkelijker een afweging maken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:59

jojoni schreef:
Mijn pony is heel leergierig en kan dus echt niet een halfuur lang rondjes galloperen en 2/3 keer stoppen.. Daarin biedt de dressuur dan voordelen omdat je de overgangen oefent, de figuren en telkens andere dingen kunt doen.

Ik zou voor dressuur gaan als ik jou was, want zo te lezen heb je nog helemaal geen realistisch beeld bij/begeleiding bij westernrijden.
Als je denkt dat overgangen/figuren en afwisseling groter zijn bij dressuur, dan zou ik het daar maar bij houden.
Overschakelen naar western (als je daar zelf meer beeld en geluid bij hebt, en goede begeleiding kunt krijgen) kan altijd nog.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:04

Western is idd veel meer dan rondjes galopperen en hier en daar stoppen.
Ook daar moet je overgangen maken, figuren rijden en zijgangen oefenen.
Ook in dat 'losser' moet je je niet vergissen. Het ultieme doel is idd met minimale hulpen en druk het paard rond te rijden (zoek het verschil met dressuur :Y) ). Maar dat wil nog niet zeggen dat je op je paard stapt, teugels los laat hangen en wat gaat rondhobbelen. Western ziet er soms heel simpel uit, maar ís het niet.
En waarom zou een pony niet kunnen luisteren naar geluiden als hij engels wordt opgeleerd?

Beslis eerst zelf welke stijl jou het meeste ligt en wat jou het makkelijkste ligt en leer dan jouw paard in die stijl op.
Voor de basis van de basis zijn er geen wezenlijke verschillen, kan je daarna nog beslissen of je hem western of engels verder leert.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:55

Ik rijd nu elke week op een manege (western) en heb voorheen 11 jaar dressuur gereden.
Met het losser van de western bedoel ik dus niet van de teugels los, maar met geluiden end werken.
Mij maakt het niet zoveel uit wat ik ga rijden, het is meer dat ik met het vraagteken zit rond mijn paard.
Ik wou haar eerst western leren omdat ze van nature al omlaag loopt en goed reageert op geluiden,
maar nu is ze zo leergierig dat ik bang ben dat ze zich gaat vervelen in de western...

Anoniem

Re: Western of Engels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:08

Maar hoezo zou ze zich gaan vervelen met western dan? Dat heeft juist zó veel meer disciplines dan Engels....
Ik snap je echt niet :?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:15

Bij het engels rijden staat het je net zo goed vrij om je stem te gebruiken. Bij western mag je op wedstrijd ook niet je stem gebruiken.

Als ze zich gaat vervelen ligt dat aan jouw training en maakt dat niet uit of het nu western of dressuur is.
Ik ken idd reiningtrainers die niets anders doen dan run ups en sliding stops met hier en daar een spin tussendoor. Ze rijden ook winst maar hun trainingsmethode is niet voor elk paard geschikt.
Als ze van nature al omlaag loopt zou ik er ongeacht de rijstijl wel heel goed op letten dat je ook haar achterhand traint.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:18

jojoni schreef:
Ik rijd nu elke week op een manege (western) en heb voorheen 11 jaar dressuur gereden.
Met het losser van de western bedoel ik dus niet van de teugels los, maar met geluiden end werken.
Mij maakt het niet zoveel uit wat ik ga rijden, het is meer dat ik met het vraagteken zit rond mijn paard.
Ik wou haar eerst western leren omdat ze van nature al omlaag loopt en goed reageert op geluiden,
maar nu is ze zo leergierig dat ik bang ben dat ze zich gaat vervelen in de western...

Voltes, van hand veranderen, zijgangen, tempowisselingen, overgangen, halthouden, achterwaarts doe je net zo goed engels als western. Wel heeft western als werkmanier van rijden meer de neiging om paard op eigen benen te laten lopen, zonder het micromanagen wat je in engels nogal eens tegen komt.

Zou trouwens wel heel voorzichtig zijn met een jong paard wat nu al zo leergierig is. Die gaat makkelijk te snel en dan is er met 5 niks meer mee te doen. Dan zit het koppie overvol.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:09

Hay,
Aan je verhaal te horen heb ik zo de indruk dat je nog niet zo heel veel afweet van het hele westerngebeuren en ben je zeker niet tot daar om een jong paard te beleren in een van de western disciplines.

Een westernpaard hoeft eigenlijk niet goed te reageren op stem, maar staat helemaal gereden op de benen. Je stem gebruik je bijna alleen maar voor het klikken van je tong, de 'whoa', 'easy' en het kussen voor galop. En dan nog, je beenhulp is véél belangrijker.

Een westerntraining kan er soms ook heftig aan toe gaan hoor. Dus ik denk dat je van 'het losser van de western' een beetje een verkeerd beeld hebt. Het is zeker even moeilijk als dressuur, en het trainen van een jong paard vraagt veel ervaring in western.
En saai is een training nooit, zéker niet als je in Reining verder gaat. Er is zoveel te trainen, zo veel te doen.

Ik denk écht dat je jezelf er eerst meer moet in verdiepen vooraleer je deze keuze gaat maken. Neem eens een kijkje op andere westernstallen, dat je een globaal beeld krijgt. neem eens een kijkje op een westernshow, zodat je de verschillende disciplines in de western leert kennen. Praat met verschillende trainers. Echt doen, want ik denk dat je nog gaat verschieten wat voor een wereld achter het woordje 'western' zit.

Groetjes, Ilke

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:35

ik denk dat als jij je dressuur achtergrond gebruikt je je pony evengoed op westernbasis kan opleren. Ik rij zelf vnl dressuurmatig met af en toe een sprongetje of op de renbaan, maar sta gestald bij een reiningtrainer. Met wat ik daarbij hoor en zie, kan ik veel in mijn dressuur en omgekeerd volgens mij ook.

waarom zou je niet veel overgangen kunnen rijden, tempowissels, figuren,... Als opwarming zie ik vaak dat ze voltes rijden in een jog en constant van richting veranderen met als doel, het paard alert maken op "naar waar jij wil" en door het soms sterkere inbuigen stretchen. Dus het ziet er gewoon minder "gecoördineerd" uit dan een slangenvolte of kleine acht.
Bovendien kan je met je 2 jarige nog niet onmiddelijk goede stops uitvoeren, daarvoor moeten ze ook eerst op de achterhand komen. Het losse contact moeten de paarden verdienen, dus wordt er in de aanleerfase van elke oefening telkens met veel contact gereden en later meer op zit, stem en het aanleggen van teugels en been

Dus het is gewoon wat jezelf wil en waar je je het beste bij voelt...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:03

Ik denk dat je eens kritisch moet gaan nadenken over HOE je je paardje wilt inrijden los van welke dicipline je later wilt gaan doen. Wat vind je belangrijk voor een paard? Leergierig, nieuwsgierig, zelfverzekerd in de bak en ook buiten, gewillig volgend. Vanaf de grond kunnen eigenlijk alle dresuur en westernknopjes erop zitten voor dat je er ook maar een zadel op hebt gelegd!
Het is een gevleugelde uitspraak maar wederom, de basis van paard is hetzelfde ongeacht de disipline die je later kiest!

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:40

rij sinds een tijdje western met mijn paard, ze voelt zicht hier beter bij, vindt het erg leuk

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:18

dapperdier schreef:
Leergierig, nieuwsgierig, zelfverzekerd in de bak en ook buiten, gewillig volgend. Vanaf de grond kunnen eigenlijk alle dresuur en westernknopjes erop zitten voor dat je er ook maar een zadel op hebt gelegd!
Het is een gevleugelde uitspraak maar wederom, de basis van paard is hetzelfde ongeacht de disipline die je later kiest!

Het is juist dat die knopjes er al zo goed als op zitten.. En ik wil nu een disipline kiezen omdat ik niet genoeg geld heb om nu een dressuurzadel te kopen en over een maand toch tot de conclusie te komen dat western beter is voor mijn paard..

Ik let echt wel heel erg op met mijn paard, vooral met haar leergierigheid. Ik heb al eens gezien hoe iemand anders zijn paard zo volledig heeft verpest..
Ik ga denk ik haar zowieso nog een jaartje extra veulen laten zijn.. Maar ik wil wel optijd voorbereid zijn op wat ik haar ga leren, vandaar ook deze discussie..

Ik vind het ook niet erg als western er het beste uitkomt (ook qua toekomst voor mijn paard en haar veulens) ik heb daar een hele goede begeleiding in, en het is wat jullie zeggen, alle begin is hetzelfde..

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:39

Zouden we eens een filmpje te zien mogen krijgen hoever je western rijden al staat?
Dan kunnen we misschien beter onze mening vormen over wat misschien toch beter is, al dan niet..

maar een vraagje he ;)

grtz

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:57

Helaas rijd ik in een verlichte buitenbak als het al donker is, dus ik kan geen goede filmpjes maken.
Ik rijd echter al 12 jaar paard, dus mijn zit en stuur (en alle andere knopjes) zitten echt wel goed,
Ik rijd alleen nog maar pas western, dus ik weet de meeste hulpen voor de trics maar de rest nog niet
echt goed... En ik krijg echt een goede begeleiding in de western.

Als ik het zo hoor, denk ik dat ik voor de dressuur moet kiezen, daar heb ik veel meer ervaring in,
Maar ik voel me ook wel aangetrokken tot de manier van rijden van western.. Daarbij ziet het
geheel er gewoon natuurlijker uit.
Pff, het wordt denk ik nog even tobben over wat ik uiteindelijk ga doen..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:00

als je echt goede begeleiding hebt voor het western rijden, dan zie ik niet in waarom je je dressuurervaring niet zou kunnen gebruiken om je paard western te leren. Je zal het alleen iets moeilijker hebben in het begin, maar als je na een jaar wil herscholen ben je ook extra tijd kwijt...
't is gewoon maar wat je wil.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:30

Waarom kun je het niet allebij doen? Eerst met het een beginnen, later met het ander, nog meer variatie! :D

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:55

phormicola schreef:
Waarom kun je het niet allebij doen? Eerst met het een beginnen, later met het ander, nog meer variatie! :D

daar dacht ik dus ook aan.
zelf zou ik dan beginnen met dressuur omdat je daar meer ervaring mee hebt en als de knopjes er een beetje opzitten kun je kijken of het wel of niet bevalt en altijd nog overstappen? Of gewoon afwisselen

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:10

Het probleem van wisselen zit m een beetje in het geld.. Daarvan heb ik niet genoeg om
me nu alles van de dressuur aan te schaffen en na bv een maand te beslissen dat het toch
western wordt.

Ik heb eens wat filmpjes gezocht op internet, is dit een goede verglijk?
Ik vind persoonlijk dat het dressuurpaard wat gespannen lijkt, maar als ze eenmaal
gewisseld hebben..
http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ

Als ik dit zie zou ik toch weer voor de western kiezen..

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:24

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:45

Op een 2,5 jarig zitten nog lang niet alle knoppen en is de basis er ook nog niet, dus hoef je ook nog niet de keuze volledig te maken! Je kunt nog vijf jaar vooruit met een veelzijdigheid zadel voordat je uberhaupt hoeft te kiezen, tenzij je al eerder wedstijden wilt starten natuurlijk.

Je rijdt al 12 jaar paard en krijgt goede westerninstructie.. waarom is de keuze dan zo moeilijk? Misschien snap ik het niet hoor, maar als je echt zoveel kennis en ervaring hebt kun je zowel western als dresuur met je jonge paard in de basis rijden!

Als je piaffe wilt kun je dat ook je westernpaard aanleren, maakt niets uit, gaat allemaal om verzameling en ontspannen spanning.

Als je wedstrijd ambities hebt zou ik eerder western kiezen, je paardje is niet zo groot voor dressuur maatstaven en sluit beter aan bij de westernstokmaten. Wacht dan met een duur zadel kopen tot hij volgroeid is ( 5 tot 7 jaar oud) tot die tijd zul je van zadel moeten wisselen. Evenlien van Eurohorse kan je hiermee helpen.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:24

een kennis van mij heeft toen hij jong was, vanaf een jaar of 10 denk ik, tot een jaar of 25/30 dressuur gereden en hier hoge ogen mee gegooid. Nu is ie tegen de 50 en is ie weer begonnen met rijden, hij is zelf veranderd, een veel losser persoon geworden en heeft gekozen om western te gaan rijden. Hij heeft wel een 12-jarige quarter hiervoor gekocht. Hij krijgt les van een professionele westernruiter/instructeur.

Ik denk dat als ik jou was ik zou kiezen voor de dressuur en daarnaast western zou gaan rijden op een meer ervaren paard. Natuurlijk is dat erg duur, maar je kunt jezelf dan meer verdiepen in het western want het is zeker niet zo makkelijk als een rondje galloperen en stoppen.
Je kunt je paard dan als het ouder is nog altijd omscholen tot westernpaard (bij ons op stal ook 2 keer gebeurd en uitstekend gelukt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:12

Als ik zo je begintopic lees zou ik voor engels gaan. Ik heb zelf geen ervaring met western maar naar mijn weten is dressuur afwisselender dan western.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:42

Liinn schreef:
Als ik zo je begintopic lees zou ik voor engels gaan. Ik heb zelf geen ervaring met western maar naar mijn weten is dressuur afwisselender dan western.

nee hoor ;) zoek maar eens op internet naar wat voor verschillende oefeningen er zijn.

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 05:24

zolang je zelf niet goed weet wat westernrijden inhoud zou ik het bij dressuur houden.

Wij doen echt wel veel meer dan wat rondjes galoperen en wat stoppen.
ik rijdt ook figuren, oefen overgangen, en al de rest, is gewoon een basis meer niet.
Verdiep je eerst eens goed in wat het allemaal inhoud en waar je kan op trainen.

en een zadel hoeft echt niet duur te zijn, had mijn trainingszadel waar ik mee begonnen ben al voor 150 euro.
en om zadelmak te maken en interijden zou ik zeker geen duur of nieuw zadel pakken, daar is zo'n goedkoop ding beter voor
en ondertussen spaar je gewoon door voor een fatsoenlijk zadel.