Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:31

Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Vandaar dit topic!

Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????

Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'! :D
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)

Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:32

Je kan ook zeggen dat als je nooit valt je een sloom paard hebt. :) Het is maar hoe je dingen wilt zien en omschrijven. :)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:33

Als dat zo is, dan ben ik dramatisch nummer 1 :P
Ben al zo vaak van Silence gevallen, maar heb daardoor zeker niet het idee gekregen dat ik slecht rij, of daardoor slechter ben gaan rijden.
Natuurlijk, het is niet fijn.
Maar om dan meteen te zeggen dat iemand slecht rijd....nee dat absoluut niet.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:35

Ik denk ook dat als je valt, dat dat absoluut niets zegt. Ik ben zelf een recreatieruiter, loop af en toe een lesje, maar echt dressuren ed, nee, daar ben ik geloof ik niet voor gemaakt. Met mijn knollie amuseer ik mij altijd kostelijk, helemaal toen ze laatst een bok serenade gaf. Mensen die eromheen stonden hadden zoiets van: dát is een stout wild paard! Maar niets was minder waar, ze had gewoon een blije bui :D
Buiten ben ik er wel vanaf gekletterd, na een mislukte sprong van 15 centimeter hoog, teugels kwijt, en toen ik voorover ging om ze te pakken gaf ze een bok. Nou ja, so what.
Imo maakt mij dit geen slechte ruiter hoor :) Het heeft denk ik eerder wat te maken met de vastigheid van je zit ofzo :)

Captain

Berichten: 21409
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:37

Wat mijn beleving is is juist dat je er béter door gaat rijden. :) Vroeger viel ik er regelmatig af maar ben er de laatste paar jaren netjes blijven zitten. Ik denk dat je leert van je fouten en juist door vallen een steeds betere ruiter word. :)

slokkie

Berichten: 1919
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:39

Draai het om.
Ben nog nooit van een paard afgevallen maar dit maakt me echt niet een betere ruiter.
Misschien wel een voorzichtigere of meer op het paard gerichte, maar zeker niet beter dan de vallers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:41

ojeej dan zou ik toch een verschrikkelijk slechte ruiter zijn.. Ben er namelijk wel eens 3 keer in 1 uur vanaf gevallen.

Maar ik denk dat ik er juister beter van ben gaan rijden. Ik kan inmiddels flink wat bokken achter elkaar uit zitten zonder moeite (zie link naar mijn SGW-ITP topic)Dus ik denk dat als je valt je geen slechte ruiter bent.. iedereen valt weleens van zijn paard af..

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:43

Het is ook niet dat ik er aan twijfel of je nou wel of geen goede ruiter bent als je van je paard valt. Zoals ik al zei, ik heb menig bok uitgezeten. Waar het mij omgaat zijn de mensen langs de kant die je beoordelen en dat vind ik er niet eerlijk aan.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:45

Tsja, dat zij dan haar 2.5 jarige zadelmak maakt en dat hij dan harstikke braaf is, davinniknievreemd.. :')
Maar je leert als ruiter juist door eraf te vallen, vind ik. Juist doordat je valt weet je de volgende keer waar je op moet letten. :j
Dat de mensen langs de kant daar anders over denken, prima, maar ik denk dat zij dan een stuk minder goed lastige paarden kunnen uitzitten aan het eind van het verhaal..

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:46

De beste stuurlui staan nog altijd aan wal ;)
Als het niet van je paard vallen je een goede ruiter maakt, dan ben ik een heel goede met mijn 5x in 25 jaar :D
Helaas weet ik wel beter... ik vind het leuk om te doen maar ik kan er nog altijd geen klap van. ;)

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:48

upendo schreef:
Tsja, dat zij dan haar 2.5 jarige zadelmak maakt en dat hij dan harstikke braaf is, davinniknievreemd.. :')
Maar je leert als ruiter juist door eraf te vallen, vind ik. Juist doordat je valt weet je de volgende keer waar je op moet letten. :j
Dat de mensen langs de kant daar anders over denken, prima, maar ik denk dat zij dan een stuk minder goed lastige paarden kunnen uitzitten aan het eind van het verhaal..


_/-\o_

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:49

Ik moet wel een echt belabberde ruiter zijn geweest dan, in de eerste jaren dat ik reed ben ik toch wel 50x gevallen :+
De laatst tijd val ik aleen nog door eigen stommiteiten, ik heb leren zitten door de jonge beesten die ik heb gereden.

Als je valt is het vaak wel dat je beter kan leren uitzitten, maar netjes rijden heeft naar mijn idee daar niets mee te maken.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:53

Zijn we het filmpje van bokt vergeten ? Ik schat ongeveer een jaar geleden, dat Anky van haar paard viel ?
Ik denk dat we toch moeilijk kunnen gaan beweren dat Anky niet kan rijden ? :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:57

Ik zeg altijd maar: als je niet kan vallen, dan kan je ook niet rijden :)

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.

pipenik
Berichten: 96
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:05

Tja, ben afgelopen zaterdag ook een smakkerd gevallen terwijl ik toch echt wel aardig kan rijden.
Ze zeggen ook altijd dat alles gaat met vallen en opstaan.
Zolang je opstaat is er niks aan de hand ;) :D
Iemand die nooit valt zit of zelden of nooit op haar paard of heeft een erg braaf paard.
Ik was al jaren niet meer gevallen maar ja, je weet gewoon het gebeurt altijd wanneer je er niet op rekend.

inactief
Berichten: 282
Geregistreerd: 03-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:06

Een trainer van mij zei altijd: Een goede ruiter valt af en toe eens van zijn paard. (was een spring/eventingruiter) Hij vond dat je te braaf reed als je nooit eens viel, dat je geen risicos durfde te nemen.

Je hebt van die paarden die volledig doorgereden zijn en alles nog voor je willen oplossen en misschien val je daar nooit af in de periode dat je die hebt, maar een paard kan je altijd verrassen door ineens te verschieten of wanneer je een enge/hogere hindernis neemt voor de eerste keer dan je gewoon bent. Denk dat ruiters die uitdagingen aangaan er altijd wel eens af zullen vallen doordat ze de 'grenzen' op gaan zoeken.

Toen ik nog sprong, reed ik meestal wat beter als ik eens was gevallen, want als ik lang niet was gevallen en moest moeilijkere sprongen nemen, vond ik het idee om te vallen echt heel eng. Als je af en toe eens valt besef je weer dat het allemaal niet zo erg is. (buiten die ene x op wedstrijd waar ik knock-out ging :o hierdoor ben ik mijn vertrouwen ook echt kwijtgeraakt maar dat is ook een apart geval en door te weinig springroutine wat ik echt nodig heb voor mijn vertrouwen)

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:18

pfffoooee...slecht voor m'n ego dit :+ _O-

In mijn manege tijd ben ik er ontelbare keren afgevallen en er om uitgelachen en gepest. De regel was dat als je er afviel, mocht je de les daarna 'als troost' kiezen op welke pony je wilde...en ja, men zei al gauw dat ik expres viel zodat ik dan mocht kiezen... :roll:

Maar goed, van mijn huidige verzorgpony ben ik nog niet afgevallen (in 1.5 jaar) maar het begint eraan te komen := Ik begin steeds meer van haar te verlangen en ze komt nu weleens flink in protest (hiervoor was ik nooit echt streng/consequent genoeg waardoor ze echt een loopje met me nam :P) en we springen ook steeds hoger en fanatieker...ik heb er inmiddels wel meerdere keren naast gehangen maar heb me dan weer in het zadel kunnen hijsen...

Zolang je niet bang wordt door een val denk ik dat je er alleen maar van leert...je gaat analyseren hoe het kan dat je viel en je leert je paard beter kennen :)

Anoniem

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:12

Ik denk niet dat het aantal keren vallen nou de graadmeter moet zijn van het wel of niet goede ruiter zijn. De een rijdt op bravere paarden dan de ander, en de een heeft een zuignap en de ander gewoon billen :D

Wat ik me echter wel eens afvraag bij mensen die regelmatig zandhappen (en dan heb ik het over ruiters met eigen paarden), is WAAROM die paarden in hemelsnaam steeds zo raar doen. Ik heb aardig wat paarden ingereden, maar daar slechts zelden echte bokkers bij gehad. Ook met corrigeren was het bokken eigenlijk doorgaans best snel verholpen.
Dus ik heb wel eens het idee dat de zandhappers misschien wel wat mindere paardenmensen zijn in die zin dat ze blijkbaar de oorzaak van het bokken niet kunnen achterhalen en wegnemen. Dat wil niet per sé zeggen dat ze mindere ruiters zijn, want die dingen zie ik apart.

Bij manegeruiters die regelmatig in het zand liggen heb ik meer twijfels bij de manege dan bij de ruiters :D Ik geef zelf een avond in de week les op een manege en als er eens per half jaar iemand afstuitert is het veel.

Vilgert
Berichten: 152
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Ontario, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:25

Wij hebben altijd de uitdrukking: een goede ruiter is tenminste 25 keer van het paard afgevallen, anders ben je geen goede ruiter!

Misschien klopt het ook wel. Ik ben zelf op een heel eigenwijs klein ponietje begonnen en daarna een "groene" B-pony waar ik ontelbare keren van afgevallen ben. Toen ik iets ouder was wel met mijn D-pony geselecteerd voor het EK springen.
Mijn dochter is ook op een B-pony met een uitgesproken eigen wil begonnen, daarna een D-pony zelf zadelmak gemaakt. Het was dus vaak de wasmachine aan omdat alles weer onder de zand zat. Inmiddels 14 jaar oud en afgelopen jaar de Welsh Cup gewonnen.

Ik heb een hekel aan ruiters die zeggen dat ze goed kunnen rijden omdat ze nooit vallen, vaak zitten ze ook op een paard dat nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Als je zelf lastigere paarden rijdt en jonge paarden inrijdt, tja dan val je er wel eens af, maar gemiddeld zijn dit wel de ruiters die beter kunnen rijden en ook over heel veel doorzettingsvermogen beschikken.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:30

Mijn vader zegt altijd: als je valt moet je er over nadenken hoe dat kon. En vaak leer je er dan veel meer van dan een hele goede les. En ach... de beste stuurlui staan bij iedere sport aan wal. Ben vroeger zelfs van een shetje afgevallen terwijl ik daarbij mee kon lopen als ik er op zat. En nu knikker ik er ook nog wel eens af. Meestal zonder verdere gevolgen.

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:31

Sonja schreef:
Ik denk niet dat het aantal keren vallen nou de graadmeter moet zijn van het wel of niet goede ruiter zijn. De een rijdt op bravere paarden dan de ander, en de een heeft een zuignap en de ander gewoon billen :D

Wat ik me echter wel eens afvraag bij mensen die regelmatig zandhappen (en dan heb ik het over ruiters met eigen paarden), is WAAROM die paarden in hemelsnaam steeds zo raar doen. Ik heb aardig wat paarden ingereden, maar daar slechts zelden echte bokkers bij gehad. Ook met corrigeren was het bokken eigenlijk doorgaans best snel verholpen.
Dus ik heb wel eens het idee dat de zandhappers misschien wel wat mindere paardenmensen zijn in die zin dat ze blijkbaar de oorzaak van het bokken niet kunnen achterhalen en wegnemen. Dat wil niet per sé zeggen dat ze mindere ruiters zijn, want die dingen zie ik apart.

Bij manegeruiters die regelmatig in het zand liggen heb ik meer twijfels bij de manege dan bij de ruiters :D Ik geef zelf een avond in de week les op een manege en als er eens per half jaar iemand afstuitert is het veel.


Ik ben het met je eens, MAAR.... mijn pony's bokken duidelijk uit vreugde. Lekker ontspannen buiten stappen en in eens: hatsikidee :D Mijn jongste pony rijd ik in een binnenbak en bij 1 kant van de korte zijde hebben we van die grote deuren. Als die open staan en er loopt iemand langs net op het moment dat ik langs kom.... die pony schiet als een pijl weg en dan een bok. Ik moet er wel bij zeggen dat hij vrij cool in het hoofd is. We denken dat hij zo reageert dat hij een aanleiding zoekt om even letterlijk de benen te strekken :D

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:34

Ik ga wel met Sonja mee, waarbij ik er nog een kanttekening bij plaats dat het ook aanzienlijk uitmaakt of je alleen dressuurt of dat je bv regelmatig nieuwe/jonge paarden rijdt, of ook veel springt.

Kortom, ik ken erg goede ruiters die er toch regelmatig naast liggen (maar die rijden dan ook van die viezeriken die ze weer braaf maken voor iemand anders) en heel erg matige ruiters die er nog nooit afgevallen zijn (maar die ook echte sufferds rijden).

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:35

Lielle schreef:
Ik ga wel met Sonja mee, waarbij ik er nog een kanttekening bij plaats dat het ook aanzienlijk uitmaakt of je alleen dressuurt of dat je bv regelmatig nieuwe/jonge paarden rijdt, of ook veel springt.

Kortom, ik ken erg goede ruiters die er toch regelmatig naast liggen (maar die rijden dan ook van die viezeriken die ze weer braaf maken voor iemand anders) en heel erg matige ruiters die er nog nooit afgevallen zijn (maar die ook echte sufferds rijden).

Daar ben ik het dus ook mee eens. Als je nooit valt rij je denk ik vaak slome paarden.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:39

Dat hoeft niet per se. Als ik kijk naar de paarden die ik de afgelopen jaren heb gereden, is er eentje bij waar ik echt diverse malen naast gelegen heb, en dat was een angsthaas. Maar van onze grootste heethoofd met het meeste karakter ben ik maar twee keer gevallen in tien jaar, en dat was beide keren met springen omdat zij stopte en ik wel sprong. En de allermoeilijkste en vlugste ben ik nog nooit vanaf gevallen, en dat hoop ik van harte zo te houden. Overigens niet omdat ik nou zo ontzettend vast in mijn zadel zit, maar omdat ze door zo'n handige ruiter zoals ik hiervoor noemde heel netjes is gereden en oa geleerd heeft om op 'Ho" ook echt meteen te stoppen.

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:42

Ik denk dat jij ook geen slome recreatie paarden rijdt. Als je dat wel deed dan had je er niet vaak afgelegen. Wel is het zo dat als je altijd pittige paarden rijdt en je zit dan eens op een slome dat je dan niet op let, want het is zo'n brave. En doet die dan een stap naar links lig je er al naast, terwijl je bij een pittige er niet eens een beetje van opzij zou schuiven. Maar rij je altijd die slome, dan let je wel op, want dat is dan al heel wat. (uitleg lukt niet echt)