Halshouding, Filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winnietje3

Halshouding, Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:44

Ik weet niet of het hier goed staat, anders hoor ik graag waar het wel hoort.

Ik vond een filmpje van een opzich mooie pas de deux met 2 friezen. (mooie passage en Piaffe doen ze trouwens) spoel m even door de eerste 15 sec ongeveer is nog van een andere proef.

Mijn discussiepunt: Deze hals-hoofdhouding is toch gigantisch onnatuurlijk/onvriendelijk of zie ik dat nou verkeerd?

Edit: Hier de link http://www.youtube.com/watch?v=OnXt4C_YtKc
Laatst bijgewerkt door winnietje3 op 28-02-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Halshouding, Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:45

Misschien handig als je het filmpje erbij zet! ;)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:49

Ik doel hier trouwens met name op de fries die wat breder gebouwd is, die de piaffe zo goed doet

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:55

Ik vind het idd ook erg opgekropt ogen :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:59

Zo, die loopt wel heel erg met zijn kin op de borst, ik snap dat toch echt niet hoor :n

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:02

Ik ook niet hyppolyte, iik vind het er niet erg fijn uitzien. Ik zag er vandaag ook zo'n fries zo lopen. Echt bijna met kin op de borst. Niet fijn.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:04

Erg jammer dat dit soort dingen worden beloond en zelfs bijna verwacht van je. Ik wil graag als ik daar ooit de kans voor krijg KNHS wedstrijden gaan rijden, maar dan wel op een vriendelijke manier. Ik ben benieuwd :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:34

Wel een erg mooie Fries, zonde dattie in Budapest rondhuppelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:12

De hoofd/halshouding vind ik veel minder erg dan dat deze ruiters hun paarden iets laten doen waar ze nog helemaal niet aan toe zijn. Op zo'n manier kan ik het ook met mijn dikke IJslander, alleen mag hij van mij geen dingen doen die ik niet goed vind voor zijn lichaam ;) Ik zie een rommelige en onsamenhangende proef, met gespannen paarden die niet fijn bewegen en fout op fout maken door de overambitie van de ruiters. Op zich zie ik niet iets dat je niet ook op een willekeurige pensionstal tegenkomt ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:22

hmm vast heel veel vliegen in die binnenbak, die twee friezen zwaaien zovaak met hun staart....

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:44

Ik vind die hals/hoofdhouding inderdaad een beetje vaag. veel te hoog opgetrokken en samengeknepen :s ik zie ze liever wat meer met de hals zakken ja.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:00

Kijk, ik weet dat friezen een beetje de neiging hebben om dat zelf al te doen, maar je kunt het ook overdrijven.

@hestejente, mee eens :j. Op een gemiddelde pensionstal zie je dit inderdaad ook erg veel, maar dat vind ik dan dus ook geen fijn gezicht :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:04

Nee, natuurlijk is het geen fijn gezicht. Ook niet voor degenen die eraan verdienen (osteopaten, fysiotherapeuten) want die willen een paard natuurlijk ook niet zo zien lopen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-02-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:05

Om eerlijk te zijn dacht ik vroeger altijd dat het normaal was.. nu weet ik gelukkig beter

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:07

ligt het aan mij of worden er ook behoorlijk veel taktfouten gemaakt????

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:53

Nee dat ligt niet aan jou, dat ligt aan de training van de ruiters in het filmpje ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:32

Hij wordt inderdaad nogal kort in de hals. Nu zitten Friezen van zichzelf een beetje zo in elkaar dus het kan soms knap lastig zijn om die meer op lengte te rijden. In het verleden voor een koets was het namelijk gewild dat ze zich op deze manier opdrukten. Het is niet correct en zou in een proef ook afgestraft worden in de punten.

Je kunt zo'n show overigens niet vergelijken met een wedstrijd op wereldbeker-GP niveau. Ik verwacht dat deze 2 paarden weliswaar een aantal oefeningen beheersen maar niet op dat niveau worden uitgebracht, daar zit namelijk nog een wéreld van verschil tussen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:27

Oef, wat ziet dat er naar uit! Ik heb hem na 10 seconden afgezet, is mij veel te onnatuurlijk.
Bovendien was het idee van 'in de krul' toch hoofd óp de loodlijn, niet er achter?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:21

De stemming is al gemaakt, wie durft hier nog een andere mening te geven?
Vooral de kenners die zelfs bij benadering niet kunnen laten zien wat de twee heren tonen, zijn het felst.
Maar inderdaad lijkt de Fries, van de voorkant bekeken rechts staat, eng in de hals. Maar de opname is onduidelijk: de hals is een grote zwarte vlek. Er kan geen onderscheiding gemaakt worden tussen onder- en opperhalsspier. Evenmin is het mogelijk de mate van kaakvrijheid en de positie van de oorspekselklieren te zien. Dus voordat ik iemand veroordeel, zou ik een duidelijker beeld nodig vinden.

Geachte Hestejente,
Waaruit maakt U op dat beide friezen niet klaar zijn voor deze proef?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:09

Daar heb je inderdaad wel gelijk in Kadankovitch, zowel qua het niveau van (iig mijzelf als) de kenners als de kwaliteit van het filmpje.
Maar soms is het zo lekker om je even ergens tegen te uiten! En ik blijf er bij (idd, zonder gefundeerde mening) dat ík het er niet prettig uit vind zien. Verder absoluut niet als veroordeling van de ruiters bedoeld. Kan inderdaad goed zijn dat de paarden deze positie zelf opzoeken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:24

Ik vind het er ook niet zo goed uitzien.
En als ik het goed kan zien lijkt het of bij 3.10 (ongeveer) ook gezaagt wordt. Bij de fries die de piaffe zo goed oet. (kan het verkeerd hebben hoor, maar lijkt zo)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:27

Daar word inderdaad flink gezaagd.. :\ En dat met stang en trens!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:41

Kadankovitch schreef:
De stemming is al gemaakt, wie durft hier nog een andere mening te geven?
Vooral de kenners die zelfs bij benadering niet kunnen laten zien wat de twee heren tonen, zijn het felst.
Maar inderdaad lijkt de Fries, van de voorkant bekeken rechts staat, eng in de hals. Maar de opname is onduidelijk: de hals is een grote zwarte vlek. Er kan geen onderscheiding gemaakt worden tussen onder- en opperhalsspier. Evenmin is het mogelijk de mate van kaakvrijheid en de positie van de oorspekselklieren te zien. Dus voordat ik iemand veroordeel, zou ik een duidelijker beeld nodig vinden.

Geachte Hestejente,
Waaruit maakt U op dat beide friezen niet klaar zijn voor deze proef?

ik zou het idd niet kunnen nadoen,
bij lange na niet,
maar ik kan echt wel zien of er taktfouten zitten in de bewegingen van het paard!!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:05

Is het de bedoeling dat hier ook nog wat geleerd wordt of wordt dit een "oeh aah wat sielug" topic :) ? No offence hoor, maar ik vind het niet zo netjes om een willekeurig filmpje van youtube af te trekken en dat openbaar te gaan zitten afkraken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:06

Waarom niet? Filmpje hebben ze zelf openbaar gemaakt. ;)