Waarom in stap makkelijker nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom in stap makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:40

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid eigenlijk.

Ik merk het zo ontzettend veel bij (manege)paarden die ik rijd. In stap geven ze na een tijdje dan lekker na, lekker ontspannen, maar bij en na het aandraven is die hele ontspanning weer totaal weg. En het is dan ook veel lastiger om toch die ontspanning weer te bereiken. Ook merk ik dat het in galop juist weer makkelijker is dan in draf. Is het omdat het een andere gang is en ze er dan weer 'in moeten komen', of is het gewoon moeilijker om te ontspannen in draf dan in stap of galop? Ben toch wel benieuwd. :j

_Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:42

Bij mijn eigen pony is het ook zo. Ze geeft makkelijker na in de stap, draf weer wat minder en de galop is een drama ;( Maar geen idee waarom het zo is, waarschijnlijk wat de pony het makkelijkst vindt. Kan ook galop zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:46

Is heel verschillend per paard. Ik heb een pony gereden die het best in draf ontspande, eentje het best in galop en mijn huidige paard maakt het niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:21

Okee, dus het is eigenlijk gewoon toeval dat het bij die paarden die ik rijd het in stap (en galop) is? :)

piezze

Re: Waarom in stap makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:36

Ik denk dat het met je handen te maken, voor elke ruiter is het lastiger je handen stil te houden t.o.v. de paardenmond in draf dan in stap.
Probeer in draf de teugeldruk aldoor gelijk te houden, zoals je dat in stap ook doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:39

Paard zijn beenzetting is in draf anders dan in de stap. Hij moet meer gaan dragen en daardoor is het voor veel manege paarden die niet zo los zijn in de rug, moeilijker om aan de voorkant te ontspannen en na te geven.
Dit is wel heeeeeeel simpel uitgelegd!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:42

Op de meeste manegepaarden van de manege waar ik rijd, lopen de meeste het makkelijkste ontspannen in stap.
Maar mijn eigen paard is juist ongelofelijk makkelijk in draf. Daar hoef je niks voor te doen! Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:48

aerdenhout1 schreef:
Paard zijn beenzetting is in draf anders dan in de stap. Hij moet meer gaan dragen en daardoor is het voor veel manege paarden die niet zo los zijn in de rug, moeilijker om aan de voorkant te ontspannen en na te geven.
Dit is wel heeeeeeel simpel uitgelegd!

Okee, zoiets is het dus inderdaad. Ik dacht al zoiets..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:55

Kunst nu is dus om het ook voor elkaar te krijgen in de draf!
Als dat lukt, ben je al een hele stap verder met je rijden en gaat er vaak een wereld voor je open.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:56

het ligt eraan.
als je bij de draf gaat doorzitten zul je merken dat het ook wel makkelijk gaat.
dat komt omdat je dan volledig kunt concentreren om het nagefelijk maken.
dat merk ik zelf tenminste altijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:00

HIHI..moet je wel een paard hebben die makkelijk doorzit!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:02

je kunt pas makkelijk doorzitten als het paard ontspannen is in zijn rug. Nageeflijkheid is dan nog een peuleschil (nou ja bijna)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:03

Ik doe dat inderdaad ook wel eens, doorzitten. Vooral ook om meer gevoel te krijgen met het paard. :j Maar dan alsnog gaat het soms behoorlijk lastig. Vanochtend ook weer. In stap ging het heerlijk ontspannen, in draf echt meteen weer helemaal strak gespannen.

Klopt ook piezze. Dat verschil merk je echt wel. :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:06

Ik vind het wel grappig om het zo te lezen, want mijn paard is juist in stap moeilijker dan in draf. In draf is hij erg makkelijk nageeflijk te krijgen. Daar hoef ik eigenlijk vrijwel niks voor te doen. In stap is dit veel lastiger en moet ik goed aan het werk met hem gaan.
En dan de galop, tja, ik weet niet hoe, maar het enige wat hij in galop kan, is nageeflijk lopen. Dan kan ik zo trots op mijn paardje zitten! :D

Maar na wat ik zo lees, zijn paarden juist andersom makkelijker...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:08

Elk paard is weer anders, ander karakter, ander talent, anders gebouwd en anders opgeleid. Het ene mens is beter in taal de ander in rekenen, dat geldt natuurlijk ook voor paarden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:11

handen stil houden ten opzichten van het paard; dit is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, in de stap en de galop gaat dit vaak makkelijker omdat dit vloeiende bewegingen zijn.
daarbij hebben veel ruiters dat als ze lichtrijden de handen ongewild mee omhoog gaan als je gaat staan, dit werkt spannig op in de paardnemond waardoor ze vaster gaan houden.
als je doorzit heb je dit niet en kan je je handen beter onder controle houden ( moet je paard niet onwijs hoog opgooien, want dan is het lichtrijden juist weer makkerlijker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:14

Ik ben in draf wel meer zoekende naar een juiste houding dan in stap en galop inderdaad, zeker omdat ik steeds weer totaal andere paarden rijd. Dat kan er zeker wel mee te maken hebben. Maarja, daar moet natuurlijk ook wel wat aan te doen zijn. :Y)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:15

Ashley5 schreef:
Ik vind het wel grappig om het zo te lezen, want mijn paard is juist in stap moeilijker dan in draf. In draf is hij erg makkelijk nageeflijk te krijgen. Daar hoef ik eigenlijk vrijwel niks voor te doen. In stap is dit veel lastiger en moet ik goed aan het werk met hem gaan.
En dan de galop, tja, ik weet niet hoe, maar het enige wat hij in galop kan, is nageeflijk lopen. Dan kan ik zo trots op mijn paardje zitten! :D

Maar na wat ik zo lees, zijn paarden juist andersom makkelijker...

dan heb of je paard in de draf beter voor elkaar dan in de stap, of loopt hij in de draf in een vals krulletje (dit omdat je schijft dat je vrijwel niets hoeft te doen)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:17

Juul schreef:
Ik ben in draf wel meer zoekende naar een juiste houding dan in stap en galop inderdaad, zeker omdat ik steeds weer totaal andere paarden rijd. Dat kan er zeker wel mee te maken hebben. Maarja, daar moet natuurlijk ook wel wat aan te doen zijn. :Y)

proberen beter de beweging van het hoofd van het paard in je handen te voelen en dus niet je handen "vast te zetten" wil al heel veel helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:18

Ik zet sowieso mijn handen niet vast. Ik heb juist vaker mijn teugels te lang en m'n teugels maar half vast zegmaar..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:21

de teugels te lang hebben kan ook een nadeel zijn in het voelen.
en ik bedoel eigenlik niet echt vast zetten, maar eerder je handen echt stilhouden, dus niet meer ten opzichte van het paard.
ik ga er wel van uit dat er korrekt van achter naar voren word gereden. :Y) ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:25

ik heb 2 paarden, moeder en dochter, en bij de een kan ik alles in de stap qua nageeflijk lopen en ontspannen, en bij de ander juist alles in de draf en galop :+
vergeet niet dat het ook bouwgebonden is wat je paard zelf makkelijk of moeilijk vind :j
Nu schakel ik wel heel veel om de moeilijke aspecten van de paarden te verbeteren, maar ik merk tussen de beide merries toch echt wel een verschil in aanleuning en ontspannenheid in de gangen waar ze zelf het beste in zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:26

Wat IK veel heb gezien is dat mensen op de manege het paard in stap wel in de krul krijgen en niet in draf en galop, dat dus MEESTAL geen nageeflijkheid is....
Btw is meer tijd hebben in de stap voor de ruiter kan ook bevordelijk zijn en dat dus een reden is dat het lukt. In draf beweeg je meer.

Moet trouwens zeggen dat ik zelf de stap lastiger vind dat de draf :o
Tempo voornamelijk, waarbij het paard niet te snel mag lopen, maar wel actief en zijn passen af maakt vind ik moeilijk. De nageeflijkheid vind ik in draf ook makkelijker omdat ik ze wél heel gemakkelijk actief kan krijgen :o Moet echt oefenen op die stap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:29

Naja wat ik eigenlijk doe is echt langzaam in stapjes proberen naar ontspanning toe te werken. Dus eerst naar beneden met het hoofdje (en dan liever te laag en te lang dan hoofdje in de lucht) en vanuit daar oppakken. Maar daardoor heb ik wel mijn teugels vaak aan de lange kant (zeker wél op contact) om aan te geven aan het paard van, ga maar naar beneden, ga eerst maar lekker op je eigen beentjes lopen, even wennen aan mij en een beetje ontspannen. Als 'ie dan z'n hoofdje lager heeft, ga ik hem oppakken. En daar gaat het dan dus meestal fout. Misschien ben ik ook niet duidelijk genoeg dus.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:32

barbar schreef:
handen stil houden ten opzichten van het paard; dit is vaak makkelijker gezegt dan gedaan, in de stap en de galop gaat dit vaak makkelijker omdat dit vloeiende bewegingen zijn.
daarbij hebben veel ruiters dat als ze lichtrijden de handen ongewild mee omhoog gaan als je gaat staan, dit werkt spannig op in de paardnemond waardoor ze vaster gaan houden.
als je doorzit heb je dit niet en kan je je handen beter onder controle houden ( moet je paard niet onwijs hoog opgooien, want dan is het lichtrijden juist weer makkerlijker).

Makkelijk gezegd of niet, het zal de enige goede weg zijn want als je niet met de mond meegaat kun je hem nooit laten nageven. Als je lichtrijdt moet je jezelf aanleren je handen op het moment dat jij gaat staan naar beneden te drukken. Dit is een belangrijk onderdeel van een onafhankelijk zit.