De Oorsprong van het Nederlandse Rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

De Oorsprong van het Nederlandse Rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:04

Vroeger, toen alles nog beter was:

Wat vinden jullie?

BPVS

Re: De Oorsprong van het Nederlandse Rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:08

Ik vind het niet beter. Het paard lijkt bij de zijgangen precies een telganger. En hij loopt met de rug weg gedrukt en met zijn neus bij Petrus op de keukentafel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:09

Lijkt mij prachtig de hollandse school ruiters eens te zien rijden op een paard met zo een exterieur. Met deze oprichting, beweging, houding en zit.
Spaakbeen, pijpbeen en Schenkelbeen zijn groot geschapen, dat is ook goed herkenbaar in de bewegingen van het paard.
Afbeelding

, valt u alle ook het exterieur van de paarden op?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenspo ... pelen_1932
http://en.wikipedia.org/wiki/index.html?curid=13691658

Xavier François Lesage (October 25, 1885 in Moret-sur-Loing – 1969 in Gisors) was a French horse rider who competed in the 1924 Summer Olympics and in the 1932 Summer Olympics. In 1924 he and his horse Plumard won the bronze medal in the individual dressage competition. Eight years later he and his horse Taine won the gold medal in the individual dressage as well as in the team dressage.

Commandant Xavier Lesage
Xavier Lesage était un cavalier de l'armée française, né le 25 octobre 1885, mort en 1968 à Gisors. Il fut écuyer en chef du Cadre Noir de Saumur de 1935 à 1939.
Palmarès
* Champion olympique de dressage en 1932 à Los Angeles sur Taine
* Champion olympique de dressage par équipes en 1932
* Médaille de bronze en dressage aux JO de 1924 sur Plumarol
* 2e du grand prix de dressage à Vienne en 1934 avec Fou-du-Prince
Ouvrages
* 2004 : Les conseils du général Decarpentry à un jeune cavalier : notes sur l'instruction équestre et théorie du dressage - propos recueillis par le colonel Xavier Lesage, présentés et éd. par le général Pierre Durand (avec Marion Scali), éd. Favre.

http://zhx3.artblog.fr/223967/dressage-olympique/
Il fut un temps où le dressage de compétition n'avait pas encore perdu son âme. Celui des premiers jeux de Los Angeles en 1932 où la médaille d'or fut décernée au Colonel Lesage du Cadre Noir montant Taine, PSA. Récompense méritée de la perfection absolue à cheval.
L' opposition entre équitation germanique et latine n'était pas sectaire à cette époque. A preuve, cette phrase du Baron von Langen, champion olympique de dressage en 1928 à propos du Colonel Lesage:
" Ce cavalier remarquablement fin, a fait une présentation qui se distingue entre toutes par la beauté du cheval dans tous ses mouvements. Ce fut un ravissement car on nous a montré là le véritable art équestre qui ne connait pas de frontières."
There was a time when dressage had not yet lost its soul. That of the first games in LA (1932), where Colonel Lesage won the Gold Medal on Taine, TB. Legitimate reward of ultimate perfection in horsemanship.
In those days, opposition between German and Latin equitations was not sectarian. Olympic dressage champion Baron von Langen said after having seen Colonel Lesage riding Taine:
"This remarkably fine rider gave a presentation which outdoes all others by the beauty of the horse in all its movements. It was a pure delight for we were shown there the true Equestrian Art which has no borders."

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:35

Ik vind het geweldig. Je moet dit in de tijd plaatsen van toen. Wat ik zo kan zien is dat die man met een wel licht teugeltje en een zeer vriendelijke hand rijdt. Appuyeren in stap, contragalop. Schitterend. Echt iets van de oude doos. Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien en ik vind de vriendelijke aanleuning echt geweldig. Zet het in de huidige tijd en natuurlijk zal hij dan zeker niet winnen, verre van dat, maar voor die tijd:
Fantastisch! ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:44

Zoals u schrijft vur voor die tijd, hoewel het voor deze tij ook niet slecht is. Geen rollkur, hyperflexy en ldr niks.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:45

Ik ben toch wel erg blij dat sport iets is dat ontwikkeling kent. Ik vind dit echt leuk historisch materiaal, maar niet iets om nu naar terug te verlangen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:47

Ik vind het ook wel leuk deze filmpjes te kijken maar het is wel een stap terug in de tijd zeg.
En vroeger was niet alles beter, volgens mij.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:39

Wie beweerd dat alles vroeger beter was en nu alles beter is? Feit is wel dat het rijden wat nu gereden worden, van vroeger afkomstig is in die tijd uitgevonden en ontwikkeld. Welk rijden hebben de moderne ruiters uitgevonden en ontwikkeld?
Houden u alle ook rekening, met het feit dat een film van die tijd in kwaliteit doet verschillen dan het digitale wat we nu gewoon zijn? En dat het exterieur van de ouderwetse paarden verschild met dat van de moderne paarden? Zelf voor de hoefsmeden is het interessant te zien hoe de hoefverzorging is. Is u alle dat ook opgevallen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:42

de sport maakt gewoon een evolutie door zoals elke andere sport dat doet........

en nee, dit wil je vandaag de dag niet in de ring zien.....

maar het is wel leuk om dit zo eens te bekijken :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:49

vur schreef:
Ik vind het geweldig. Je moet dit in de tijd plaatsen van toen. Wat ik zo kan zien is dat die man met een wel licht teugeltje en een zeer vriendelijke hand rijdt. Appuyeren in stap, contragalop. Schitterend. Echt iets van de oude doos. Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien en ik vind de vriendelijke aanleuning echt geweldig. Zet het in de huidige tijd en natuurlijk zal hij dan zeker niet winnen, verre van dat, maar voor die tijd:
Fantastisch! ;)

Ben het met u eens, maar zouden de huidige topruiters zulke paardentypen kunnen rijden??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:52

waarom zouden de huidige ruiters dat uberhaupt willen doen :D :D

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:07

Waarom zouden ze het niet kunnen. Een paard is toch altijd een paard?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:27

machtig mooi om te zien

mol

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:58

BPVS schreef:

Wat is dat nou weer voor opmerking :? Een Fjord is ook een paard, maar met zo eentje GP nastreven is feitelijk dierenmishandeling, is ie namelijk niet voor gemaakt!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:12

Weet ik ook wel, al vind ik een fjord geen paard. Maar meer een half varken half paard.
Als hedendaagse ruiter kan je heus wel een paard rijden zoals die in de filmpjes maar qua bouw en beweging zijn het helemaal geen dressuurpaarden van nu.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:23

BPVS schreef:
Weet ik ook wel, al vind ik een fjord geen paard. Maar meer een half varken half paard.

zó. Ik vind dat je hier wel een hele groffe uitspraak doet. :oo

Een Fjord vind ik zeker geen half varken. Een paard is een paard, alleen voor verschillende gebruiksdoelen gefokt.

Probeer maar eens met zo'n spillepoot met een ouderwetse ploeg een akkerland te ploegen...

Blijft dat dit mooi is om naar terug te kijken, maar wel in je achterhoofd dat toen de invloed van dit soort paarden als oorlogspaard veel groter was. De wendbaarheid, gehoorzaamheid was belangrijker volgens mij dan het precies rijtechnisch correct rijden, daarmee doel ik op het laterale stappen en de stelling en buiging.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:28

Ik dus wel. Ik heb nix met fjorden en ik zeg alleen wat ik vind.
een sportpaard hoeft geen spillebeen te zijn (jij zegt poot, lomperd) er zijn ook groningers en friezen en geldersen die in de sport goed mee doen. Maar dan praat je nog steeds wel over warmbloeden.
Een fjord zal best leuk zijn maar niet voor de sport.
En ik vind ze er niet uitzien, dat is mijn smaak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:31

Zoals Kiwiko al zei, de dressuursport heeft zich verder ontwikkeld, net zoals wij nu veel harder schaatsen, hardlopen etc. Niet alles blijft hetzelfde.
En de opmerking over de Fjord slaat nergens op, smaken verschillen, gelukkig maar, maar daarom hoef je niet een ras te vergelijken met een varken. Rare opmerking.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:44

Het lijkt wel op een varken in veel gevallen en het zijn mijn dingen niet.
Verder heb ik allang gezien dat er in de sport een evolutie bezig is. Ik ben er dagelijks mee bezig.
Jij kan me niet dwingen om mijn mening over fjorden aan te passen. Ik vind er niks aan. En dat hou ik zo.
Een warmbloed van Gronings, Gelders, Fries ras kan in de basis makkelijk Z halen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:28

Lesage was in zijn tijd uniek, dat zegt ook wat over de andere grootmeesters van zijn tijd die soms grenzenloos worden opgehemeld. Inderdaad zou de telgang die getoond wordt in het appuyement en 8 verdienen ware die gevraagd.
Toch heb ik dezelfde emotie als Vur bij het zien van die beelden, ik herken er enorm veel positieve dingen in die het waard zijn na te streven.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:26

BPVS schreef:

Kijk dat was dan weer een nuance die ik er niet aan wilde verbinden :D

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:20

Equimotion schreef:
BPVS schreef:

Wat is dat nou weer voor opmerking :? Een Fjord is ook een paard, maar met zo eentje GP nastreven is feitelijk dierenmishandeling, is ie namelijk niet voor gemaakt!

Ohhh :? Goh en ik zie bijn elke dag de fjord van de buren en mijn haflinger tot in perfectie alle hogeschool oefeningen in de weide uitvoeren. Tuurlijk heb je het als ruiter/trainer veel makkelijker als je paard al de juiste bouw en de gewenste beweginge heeft. Het zit meer in de kwaliteiten van de ruiter dan van het paard! ;)

gr. johanna

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:38

Geachte BPVS,
Nu ben ik het al niet eens met uw straffe opmerking over Fjorden, ik betwijfel ook of U gelijk hebt met Uw opvatting over tot wat ze in staat zijn. Ik geloof dat ik een jonge dame heb gezien, treed zelfs op tv op, die op hoog niveau dressuur rijdt.
Natuurlijk is de meerderheid van de Fjorden niet uitermate geschikt om dressuur op hoog niveau uit te voeren.
Maar mag een bepaalde uitvoering pas dressuur genoemd worden als het wordt uitgevoerd zoals sportpaarden dat kunnen. Ieder mag daar een iegen gedachte over hebben, MAAR voor mij geldt dat niet. Als een Fjord, dresuuroefeningen uitvoert, binnen het kader van de mogelijkheden, aangeleerd op een fatsoenlijke manier, dan zie ik daar geen enkel bezwaar tegen.
Om critici voor te zijn: Daarmee keur ik niet goed dat iemand probeert, met alle geweld, zijn/haar rijdier, op Totilas-manier, aan het werk te krijgen. Dat geldt echter evengoed voor minder getalenteerde paarden als voor, Fjorden.

Ik schijn niet meer te mogen groeten, dus zonder groet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:28

zie ik daar nu edward galvoetjes voorbij komen in het filmpje, hihi

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:40

Zipje ;)

Prachtig om te zien! Weet alleen even niet wat deze fransman met de oorsprong van het NL rijden te maken heeft?