Rijden veranderen door nieuwe regels, dat is de discussie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Rijden veranderen door nieuwe regels, dat is de discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:11

Zal het rijden veranderen door de nieuwe regels, dat is de discussie.
Mijn vermoeden is dat het een en ander wel zal veranderen. Men zal zich meer bekeken voelen, wat ook het geval is door de nieuwe regel. Ben benieuwd of het rijden zelf ook gaat veranderen en indien ja, wat gaat er dan allemaal veranderen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:13

Op welke nieuwe regel doel je? :)
Wat meer informatie is niet bepaald ongewenst. ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:17

Ik hoop van ganser harte dat het rijden hierdoor gaat veranderen. Feit is dat steeds meer mensen zich tegen bepaalde rijmethodes keren en er stichtingen zoals Xenophon(duitsland) zijn die hier veel aan doen.

FaberSmid

Re: Rijden veranderen door nieuwe regels, dat is de discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:20

Nieuwe regels van de FEI tegen hypereflexi en rollkur.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:28

Gewoon het werkelijke rijden weer terug laten keren.
En betere opleidingen van instructeurs.
De jeugd gevoeliger maken voor het wel en weh van de paarden.
Sport kan mooi zijn maar mag nooit ten koste van de paarden.
Het is eigenlijk te zot, dat men de regels steeds weer moet aanscherpen, dat de mens zo ver gaat tot dat het verboden word.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:28

Ik weet het niet, want hoe kan je checken of een verbod op een bepaalde trainingsmethode nageleeft wordt? Sowieso vind ik het jammer dat het doel van het rijden voor zo'n grote groep ruiters het 'winnen op een wedstrijd' is, ipv het zoveel mogelijk in harmonie komen met je paard. Op deze manier worden paardonwaardige trainingsmethoden noodzakelijk geacht voor het doel: winnen.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:30

Professor schreef:
Het is eigenlijk te zot, dat men de regels steeds weer moet aanscherpen, dat de mens zo ver gaat tot dat het verboden word.

Volledig mee eens maar hoe bewerkstellig je dit?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:31

peer2005 schreef:
Professor schreef:

Volledig mee eens maar hoe bewerkstellig je dit?

Als iedere ruiter en instructeur nu eens begint bij zichzelf?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

ik denk dat je nooit bij iemand in de achtertuin kan kijken....daar houden ze zich niet aan de regels,en zijn sommige gewoon lekker paardonvriendelijk bezig...

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

[quote="Mindfields" Als iedere ruiter en instructeur nu eens begint bij zichzelf?[/quote]

Ook dat klinkt mooi en idealistisch, maar de crux zit er volgens mij in dat winnen (eer en geld) de boel verpest. Misschien inderdaad eerst de basis, dus de rij-opleidingen aanpakken?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:35

Mooi begin is de handleiding weer als handleiding nemen.
Het begin is er, wie en wat zullen er volgen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:35

Mindfields schreef:

Dan moet de instructeur ook goed opgeleid zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:36

peer2005 schreef:
[quote="Mindfields" Als iedere ruiter en instructeur nu eens begint bij zichzelf?

Ook dat klinkt mooi en idealistisch, maar de crux zit er volgens mij in dat winnen (eer en geld) de boel verpest. Misschien inderdaad eerst de basis, dus de rij-opleidingen aanpakken?[/quote]
volkomen eens met deze gedachten gang, echter denk ik ook wel dat het een utophie zal blijven

mol

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:52

peer2005 schreef:
[quote="Mindfields" Als iedere ruiter en instructeur nu eens begint bij zichzelf?

Ook dat klinkt mooi en idealistisch, maar de crux zit er volgens mij in dat winnen (eer en geld) de boel verpest. Misschien inderdaad eerst de basis, dus de rij-opleidingen aanpakken?[/quote]

Nou ja, dan is de enige optie de wedstrijden verbieden. Dan is er geen reden meer de paarden te kwellen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:57

Ik denk wel dat een groot deel van het probleem bij de juryleden ligt. Als die geen punten meer geven voor een paard met weggedrukte rug of stress, dan moet je anders gaan trainen en met meer ontspanning gaan rijden. Anders krijg je de punten niet dus ja dan wil je wel veranderen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:23

Dat klopt ik heb vorige week mijn punten gekregen van een jury omdat mijn paard een en al spektakel was en geen greintje ontspanning. Dit weekend reed ik bij dezelfde jury en was mijn paard super ontspannen en reed ik een van mijn betere proeven ooit. Ik dacht nou dat wordt dik winst....dus niet. Ik moest meer ontspanning opzoeken en er stond bij matte proef.

Daar zakte dus mijn broek vanaf: meer ontspanning?? dat had ze er vorige keer bij moeten zetten toen ik op een bonk spanning zat.... kortom heel veel jury's zien het verschil tussen ontspanning en spanning niet eens.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:30

Mindfields, Je hebt een heel goed punt wat betreft de juryleden! Alleen, hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Elk jurylid heeft zijn eigen voorkeur buiten de richtlijnen om.

Sommige mensen die absoluut geen WP verdienen, kunnen door veel westrijden rijden toch zijn punten bij elkaar sprokkelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:23

FaberSmid schreef:
Nieuwe regels van de FEI tegen hypereflexi en rollkur.
.

Er is geen nieuwe regel TEGEN hyperflexie. Er is enkel een nieuwe regel tegen met geweld geforceerde hyperflexie....

peer2005 schreef:
Ik weet het niet, want hoe kan je checken of een verbod op een bepaalde trainingsmethode nageleeft wordt?

Dus de methode is in zijn geheel niet verboden... Even voor je beeldvorming... En hoe je kan checken hoe regels worden nageleefd? Op dezelfde manier zoals de controle op andere reeds bestaande regels plaatsvind. Misbruik van een zweep kun je ook nooit volledig uitbannen bijvoorbeeld.

Professor schreef:

gut, gut gut... Gaan we weer... Vroegah... was natuurlijk ALLES beter :Z

Mindfields schreef:

Goede vraag. Want iedereen zit hier altijd maar te zaniken dat een ander het niet goed doet. De ellende gebeurd altijd in de achtertuin van hun buurman, maar nooit bij zichzelf. En ik geloof niet dat bokt vol zit met de meest fantastische ruiters, die zo kundig en vredelievend zijn dat niet nooit eens bewust/onbewust hun paard kwellen. Begin bij jezelf en stop eens met wijzen naar 'de ander'. De ruiters die denken dat zij zelf de wijsheid in pacht hebben, dat zijn vaak de allerergste (en die voeren hier wel vaak het hoogste woord)

peer2005 schreef:
Ook dat klinkt mooi en idealistisch, maar de crux zit er volgens mij in dat winnen (eer en geld) de boel verpest.

Ach hou toch eens op over dat winnen en eer en geld. WAT valt er in vredesnaam te winnen in de dressuur? Een dom lintje en als je met een eerste plaats met 25 euro naar huis gaat dan is dat veel. Op basis en nationaal niveau zijn dit de prijzen die gehanteerd worden, en daar rijdt het gros in. Wie zegt dat het ruiters gaat om het winnen van geld heeft weinig kaas gegeten van de dressuursport. Want laat ik je 1 ding vertellen: voor het geld hoef je het echt niet te doen. Het kost alleen maar. Als ik al mijn prijzengeld ooit bij elkaar op zou tellen dan zou ik nog geen eens een jaar stalling van mijn paard ermee kunnen betalen. En die domme lintjes en kitscherige bekers maken ook geen sier in een enigzins stijlvol interieur.

En eer? ach mensen halen uit zoveel onzinnige dingen 'eer'. Hier in de buurt komt zo'n rechtrichtgoegroe. Helemaal vanuit de andere kant van het land. En hij rekent me een flinke duit. Deze meneer voelt zich een hele peer, en al die jonge grietjes hangen aan zijn lippen en geven er hun laatste zakcentjes aan uit en wat hij te verkondigen heeft raakt kant noch wal. Andere mensen halen 'eer' uit het rijden van een showtje, of uit andere mensen ongevraagd vertellen wat ze in hun ogen fout doen. Ieder mens heeft behoefte aan bevestiging dat hij het goed doet, wil liefst nog horen dat hij beter is dan een ander. Op zich niets mis mee. Wees blij dat er in de paardensport nog veel mensen zijn die hun bevestiging zoeken in het rijden van dressuurwedstrijdjes. Want daarvoor gelden tenminste regels, en is er nog enigzins zicht op wat de mensen doen. Kijk naar wat zo'n Bent Branderup en zijn aanhangers doen bijvoorbeeld. Daar geen overkoepelend orgaan en officials die zicht houden op het welzijn van de paarden... Zijn aanhangers denken nog dat je een kreupel/scheef/krakkemikkig paard 'beter' kunt maken door hem te laten piafferen. Hoe bedoel je kolder?

Als ik ook weer kijk naar de openingspost van dit topic vraag ik mij echt af: waar zijn de mensen gebleven die nog met een enigzins objectief oog op een genuanceerde, doordachte en onderbouwde manier een discussie kan starten/voeren? Helaas is het zo dat je met domme one-liners hier op bokt altijd veel aanhangers krijgt ;( De mensen die echt wat te vertellen (en die hoeven het echt niet met elkaar eens te zijn) hebben laten het steeds vaker afweten omdat er zo geen lol meer aan is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:34

Ach Jasmijn. Daar klinkt een hoop frustratie uit. Ik kan je opmerkingen goed begrijpen, maar je moet volgens mij ook begrijpen dat je andere mensen inderdaad niet verandert. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is ook mijn credo. De nieuwe regels van de FEI zijn kletskoek. Ze moeten wat mij betreft dit veel breder trekken. Elk geweld is toch verboden? Daar hebben ze toch al regels voor? Als ze die nou eens gewoon handhaven! En dit ook met mondige toezichthouders bij de gemiddelde frutwedstrijd op de hoek. Het moet van laag tot hoog tussen de oren komen te zitten, dat geweld niet geaccepteerd wordt. Dat is trouwens volgens mij wat anders als dwang. Soms is dat nodig om een ongehoorzaam paard tot de les te roepen of om een paard tegen de weerstandbiedende hand nog beter met losgelaten rug te laten lopen. Ze moeten wat mij betreft meer aan voorlichting doen over hoe je paard beleren moet en hoe eerlijk dat moet/kan. Dat er dan in een voorkomend geval een tik met de zweep zeer wel mogelijk kan zijn. Of even een weerstandbiedende hand. Sorry hoor, maar ik word een beetje moe van dat watjes gedoe aan de ene kant van de onwetenden en het alweterige van die onwetenden. Daarnaast dus word ik moe dat er niet veel wordt gedaan om die onwetenden met dwang en af en toe een tik van de zweep zelf eens fatsoenlijk op te leiden voordat ze op een paard gaan zitten. Al die lamlendigheid. Het lijkt wel of er geen mensen meer zijn die zichzelf iets kunnen ontzeggen of ergens helemaal voor kunnen gaan of gewoon tot aan het gaatje kunnen gaan bij zichzelf zodat ze met de tong over de vloer lopen na een intensieve training. Dus rijden veranderen door nieuwe regels? Echt niet!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:44

jasmijn78 schreef:
gut, gut gut... Gaan we weer... Vroegah... was natuurlijk ALLES beter :Z

Nee jasmijn78, u schiet totaal ernaast, de regels van nu navolgen, bovendien zijn de opleidingen van de instructeurs verwaterd, gewoon niets meer.
Men begrijpt elkaar niet eens meer, daarmee bedoel ik de instructeurs onderling aangezien ze verkeerd opgeleid worden.
Wanneer zij gewoon opgeleid zouden worden naar de reglementen van de KNHS en F.E.I. zouden de problemen die er nu zijn er geheel niet zijn.
U schopt nu even op dit topic tegen iedereen, maar u zelf heeft geen onderbouwde antwoorden.
Uw speeltje is afgenomen, verboden, en nu moet iedereen die het goed vind dat de regels weer in acht genomen worden er aan geloven?
Bovendien heeft mijnheer FaberSmid een goede opmerking geplaatst, nl de Nederlandse Handleiding, wanneer daarna gejureerd zou worden en instructie gegeven, dan zou het zeker in de basissport niet zo´n rotzooitje zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:07

Professor schreef:
Nee jasmijn78, u schiet totaal ernaast, de regels van nu navolgen, bovendien zijn de opleidingen van de instructeurs verwaterd, gewoon niets meer.

Nou, bij het begin beginnen dan maar he? Ik organiseer dit jaar 4 dressuurwedstrijden. Ben je official? Dan nodig ik je bij deze uit om toezicht te houden op het welzijn tijdens het losrijden, toe te zien of mensen we de regels navolgen. Aangezien je hier de mond vol hebt van hoe het moet, neem ik aan dat je in de praktijk ook actief bent om het 'kwaad' te bestrijden? Het is voor mij al een hele toer om voldoende gekwalificeerde juryleden te krijgen om alleen al de proeven te beoordelen, dus je bent welkom.

Professor schreef:
Men begrijpt elkaar niet eens meer, daarmee bedoel ik de instructeurs onderling aangezien ze verkeerd opgeleid worden.

Professor schreef:
Wanneer zij gewoon opgeleid zouden worden naar de reglementen van de KNHS en F.E.I. zouden de problemen die er nu zijn er geheel niet zijn.

Ja hoor, dat klopt. Er zijn veel onkundige instructeurs. Maar vele van hen profileren zich juist met hun eigen visie (neem de rechtrichtgoeroe, Bent Branderup etc) Die zullen nooit een opleiding bij de KNHS gaan volgen. Die profileren zich gewoon met een feel-good verhaal. Dus hoe de KNHS ook zijn best doet; ze zullen nooit alle instructeurs bereiken. En er blijven altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen lessen, of geen kritiek kunnen verdragen en daarom naar een feel-good goeroe in het 'alternatieve' cirquit vluchten. En vaak zijn dat nog de mensen en goeroes die een foto van zichzelf naast het woord 'paardenwelzijn' in het woordenboek zien staan.

Professor schreef:
U schopt nu even op dit topic tegen iedereen, maar u zelf heeft geen onderbouwde antwoorden.

Ik geloof dat ik voldoende onderbouwde antwoorden hier post. Pak anders even het vorige reeds gesloten topic... Ik begin mij redelijk af te vragen voor wie ik die moeite nog moet doen. Blader dan vooral even de laatste pagina's door en kijk vooral dan ook nog even naar jouw eigen bijdrage. Verbeter de wereld....

Professor schreef:
Uw speeltje is afgenomen, verboden, en nu moet iedereen die het goed vind dat de regels weer in acht genomen worden er aan geloven?

Als je je in het vorige topic je enigzins verdiept had in mijn posts dan had je deze opmerking niet gemaakt. Dan had je mij inmiddels beter gekend. Maar kennelijk moet ik op iedere pagina en in ieder topic weer opnieuw met mijn agrumenten en onderbouwing aankomen? Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de discussie.

Professor schreef:
Bovendien heeft mijnheer FaberSmid een goede opmerking geplaatst, nl de Nederlandse Handleiding, wanneer daarna gejureerd zou worden en instructie gegeven, dan zou het zeker in de basissport niet zo´n rotzooitje zijn.

Wie zegt dat de basissport een rotzooitje is? Er zijn en blijven altijd verbeterpunten, maar de basissport is logisch en gestructureerd opgebouwd. Dat het niveau van de ruiters niet altijd je-van-het is, is niet volledig te wijten aan de wijze waarop de sport georganiseerd is. Het is gewoon een afspiegeling van het niveau van de gemiddelde paardensporter. Het gemiddelde niveau van paardensporters die NIET aan wedstrijden deelnemen zal in de praktijk echt niet hoger liggen (al denken niet-wedstrijdrijdende paardensporters natuurlijk graag van wel). En nogmaals: het voordeel van de sport is dat er dan nog enigzins zicht en controle is op wat de mensen doen.

vur schreef:
Verbeter de wereld en begin bij jezelf is ook mijn credo. De nieuwe regels van de FEI zijn kletskoek. Ze moeten wat mij betreft dit veel breder trekken. Elk geweld is toch verboden? Daar hebben ze toch al regels voor? Als ze die nou eens gewoon handhaven!

Daar heb je gelijk in. Op het gebied van handhaving kan het nog beter, en dan met name in de basis. Maar zie mijn probleem hierboven bij de organisatie van wedstrijden. Als de grote critici zich nou even aanmelden voor een jurycursus en zich aanbieden om tegen een schamele vergoeding in hun vrije tijd naar losrijdende ruiters te komen kijken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:11

jasmijn78 schreef:
Daar heb je gelijk in. Op het gebied van handhaving kan het nog beter, en dan met name in de basis. Maar zie mijn probleem hierboven bij de organisatie van wedstrijden. Als de grote critici zich nou even aanmelden voor een jurycursus en zich aanbieden om tegen een schamele vergoeding in hun vrije tijd naar losrijdende ruiters te komen kijken?

Daar ben ik toe bevoegd door mijn Deurne diploma en dat heb ik ook al een paar keer gedaan. En daar kreeg ik helemaal niks voor en dat hoeft ook niet juist omdat de paarden voor mij voorop staan. Dus als je hier in de buurt iets organiseert en een fairplayjury op het losrijterrein nodig hebt mag je me altijd bellen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:32

Citaat:
Er is geen nieuwe regel TEGEN hyperflexie. Er is enkel een nieuwe regel tegen met geweld geforceerde hyperflexie....

Je hebt gelijk dat er geen nieuwe regel is tegen hyperflexie. Het is verboden! Dat gaat dus een stapje verder.
Maar ik zal het nog sterker vertellen. Hyperflexy wordt ten alle tijden verkregen door dwang en kracht! Zojuist heb ik het eens geprobeerd met een van mijn paarden op een dikke trens. Iedereen die mij kan tonen dat hij een paard kan hyperflexen (met zijn kin tegen de borst dus) op een dikke trens zonder dwang of kracht, die heeft goeie kans om mij te overtuigen. Maar ze kunnen zich de moeite besparen, want het gaat ze niet lukken!
Citaat:
WAT valt er in vredesnaam te winnen in de dressuur? Een dom lintje en als je met een eerste plaats met 25 euro naar huis gaat dan is dat veel.

De ruiters die het systeem geintroduceerd hebben en gebruiken, strijken honderduizenden euro's aan prijzengeld op. Dus dit vind ik een onterechte opmerking, want het gaat wel degelijk om geld. Ik kan me de tijd nog heel goed herinneren dat de dressuurwereld steen en been klaagde dat die springruiters zoveel prijzengeld konden winnen, en zij maar genoegen moesten nemen met een schijntje. Aangezien er in die tijd nog geen kip op de tribune zat voor dressuur, was dat logisch. Inmiddels zorgt de dressuur zelf voor volle zalen en is dus ook het prijzengeld omhoog gegaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:48

FaberSmid, om jouw vraag te beantwoorden of het rijden gaat veranderen door de nieuwe regels, kan ik kort zijn. Nee!
Er zal wel een klein beetje veranderen, maar lang niet genoeg.
De mentaliteit zal eerst moeten veranderen, dan pas verandert het rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:49

jasmijn78 schreef:
Nou, bij het begin beginnen dan maar he? Ik organiseer dit jaar 4 dressuurwedstrijden. Ben je official? Dan nodig ik je bij deze uit om toezicht te houden op het welzijn tijdens het losrijden, toe te zien of mensen we de regels navolgen. Aangezien je hier de mond vol hebt van hoe het moet, neem ik aan dat je in de praktijk ook actief bent om het 'kwaad' te bestrijden? Het is voor mij al een hele toer om voldoende gekwalificeerde juryleden te krijgen om alleen al de proeven te beoordelen, dus je bent welkom.

Op elke wedstijd die ik hier als official meedoe grijp ik in naar de reglementen, dat is heel eenvoudig.
In Nederland heb ik tot en met Z gejureerd.
Dus het kwaad bestrijden zoals u het noemt doet men elke dag.

jasmijn78 schreef:
Ja hoor, dat klopt. Er zijn veel onkundige instructeurs. Maar vele van hen profileren zich juist met hun eigen visie (neem de rechtrichtgoeroe, Bent Branderup etc) Die zullen nooit een opleiding bij de KNHS gaan volgen. Die profileren zich gewoon met een feel-good verhaal. Dus hoe de KNHS ook zijn best doet; ze zullen nooit alle instructeurs bereiken. En er blijven altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen lessen, of geen kritiek kunnen verdragen en daarom naar een feel-good goeroe in het 'alternatieve' cirquit vluchten. En vaak zijn dat nog de mensen en goeroes die een foto van zichzelf naast het woord 'paardenwelzijn' in het woordenboek zien staan.

Wanneer men het staatsexamen maakt en alleen instructeurs verzekerd zijn die deze opleidingen met succes afgesloten hebben dan is het probleem opgelost.
Met dat verzekeren van bedoel ik dat verzekeringen alleen die instructeurs kunnen verzekeren.
De KNHS heeft zijn opleidings niveau drastisch verlaagd, wat men ook bij de instructie terug vind, er zit geheel geen lijn in.

jasmijn78 schreef:
Wie zegt dat de basissport een rotzooitje is? Er zijn en blijven altijd verbeterpunten, maar de basissport is logisch en gestructureerd opgebouwd. Dat het niveau van de ruiters niet altijd je-van-het is, is niet volledig te wijten aan de wijze waarop de sport georganiseerd is. Het is gewoon een afspiegeling van het niveau van de gemiddelde paardensporter. Het gemiddelde niveau van paardensporters die NIET aan wedstrijden deelnemen zal in de praktijk echt niet hoger liggen (al denken niet-wedstrijdrijdende paardensporters natuurlijk graag van wel). En nogmaals: het voordeel van de sport is dat er dan nog enigzins zicht en controle is op wat de mensen doen.

Dat de sport de opleiding en het rijden een rotzooitje is kan men bemerken aan het taal gebruik over het rijden, kan men zien in de provincie op wedstrijden, de rode draad is geheel niet aanwezig.
Dressuur proeven met verkeerde opgave, verkeerde benaming van oefeningen ga maar door.
Het niveau van de ruiters daar wil ik niets van zeggen, dat komt omdat de jury het niveau verlaagd.
Men moet jureren wat er gevraagd word, en wat daarvan uitgevoerd wordt.
En wanneer men op wedstrijden komt, dan schrikt men hoe daar gereden wordt, er zit geen lijn in.
Wanneer men van de ene streek in het land naar de andere gaat, het is steeds verschillend hoe de jury jureerd.
Het niveau kan men verbeteren door strenger te jureren, en daardoor eerlijker te jureren.
Men kan geen punten geven wanneer het gevraagde half uitgevoerd word.
Men kan geen punten geven wanneer de hulpen niet goed gegeven worden, en de baanfiguren niet aangehouden worden.
Het jureren moet niet aangepast worden op het niveau van rijden, nee de ruiters moeten leren beseffen en de instructie ook, dat het gevraagde in de proeven ook zo uitgevoerd te worden zoals het er staat, en dat zo ideaal mogelijk.
Meestal lijkt het of de mensen komen oefenen op wedstrijden, en krijgen dan ook nog punten daarvoor.
Daardoor gaat het niveau naar beneden.
Gewoon de lat hoog houden, en niet naar beneden brengen, wanneer men als ruiter nog niet rijp is voor de wedstrijdsport dan vlijtig thuis oefenen, tot men wel het niveau heeft.
En dat kan dan de goed opgeleide instructeur thuis beoordelen of een ruiter wedstrijd rijp is.