aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:56

hallo!

het schiet me net weer tebinnen, en ik was benieuwd of er hier een nuttige discussie uit voort kan komen.

met ponykamp 2009 hadden we wat clinics, o.a. dressuur. toen kwam er dus een (professioneel!!) iemand met een 4 jarig paard die in totaal 24 uur onder het zadel was. en dat beest liep al aan de teugel. ik kan me niet erg goed meer herinneren of hij ook op de achterhand liep of niet. en toen ging hij dus uitleggen hoe dat paard dat geleerd heeft. als dat paard zijn hoofd omhoog deed, bracht hij druk op het bit. als het paard zijn hoofd naar beneden deed dan was er enkel nog licht contact, waardoor het paard uiteindelijk het fijner vind om met zijn hoofd naar beneden te lopen.

die ruiter is professioneel, het is zijn beroep, hij rijd paarden in en verhandeld ze als ze op L/M niveau zijn (dat vertelde hij tenminste).
even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dit mijn mening is hoe het moet, ik weet niet wat ik ervan moet denken eigenlijk. daarom dat ik dit topic o.a. startte.

nou, brand los, houd het netjes aub ;) het is een discussie topic en geen ruzie topic :P

x_Quinta_x

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:01

Roh wat een bla bla van die ruiter zeg;
Zo leren dus veel ruitertje hun pony "aan de teugel lopen"

Het verschil wordt niet verteld: die proffenssionele ruiter heeft hoogste waarschijnlijk een paard met (veel) dressuuraanleg en zulke paarden hebben van zichzelf al een goede zelfhouding.

Dit ruitertjes willen dat dan ook op hun fjordje of haflingertje uitproberen en wat krijg je dan --> het paard loopt niet aan de teugel, het wordt aan de teugel getrokken.
Dus nee TS bij aan de teugel komt, vind ik, veel meer kijken dan een beetje trekken voor en een beetje duwen achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:13

dat was hetzelfde wat ik ook gelijk dacht ja... maar er zal vast nog wel een reden zijn dat deze manier alleen al bestaat... vandaar dit topic ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:15

als ie aan de teugel liep bij een professioneel iemand dan mag ik hopen dat ie zijn achterhand er bij had.... :=
Anders is het geen "aan de teugel" maar "in de krul" ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:19

Ach, het is niet alles natuurlijk, maar ik zie liever dit dan wat ik op de manege zie.
Mensen die zowel een slof als een bijzet zo strak erop knopen dat het beest zijn hoofd niet naar voren kan brengen, en op het moment dat hij dan losgereden wordt, kan het paard alleen maar trippelen, zit er totaal geen beweging in, en het paard durft alleen te protesteren door zijn hoofd verder naar zijn borst te brengen. Dat vind ik pas sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:20

daar heb je idd wel gelijk in!

mr ik vond het wel vreemd dat dat paard nog maar 24 uur gereden is en dan al L niveau getraint wordt...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:22

Dat zie je zo vaak :) Mensen letten niet meer op het gangwerk, het plaatje is belangrijker dan wat dan ook. Ik heb een vriendin, en die heeft pas een paard gekocht. Paard is waarschijnlijk voorgereden geweest oid, en daar heeft ze dan goed nageeflijk gelopen. Nu doet ze dat niet meer zo, behalve als ze echt goed losgewerkt is. Nu wordt er keer na keer na keer sterker stugger bit in gegooid, beest loopt nu met een stang, terwijl ik haar met een trens prima kon rijden. Kostte wat moeite, maar goed.
Point is: veel mensen willen graag paarden zien die mooi met de hals lopen, gangwerk boeit niet meer zoveel. Overigens wil het lopen zoals jij beschrijft niet per se zeggen dat er op l niveau getraind wordt hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:30

rasta_love schreef:

mr ik vond het wel vreemd dat dat paard nog maar 24 uur gereden is en dan al L niveau getraint wordt...

L is helemaal niet zo moeilijk IMO... Beetje gassen en pootje over en dan heb je het gehad... :) Paard met een beetje aanleg heeft dat vlot door.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:32

Dit is niet zoals het hoort, maar wat in de praktijk het meest voorkomt. De nageeflijkheid hoort voort te vloeien uit een ontspannen, recht paard.
De ruiter hier creëert een nageeflijkheid alleen vanuit de kaak.
Waarom hij dit doet? Om zo het paard snel en makkelijk te kunnen verkopen. Een jong paard met al wat knoppen er op wordt genoeg voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:38

Paard moet wijken voor druk, daar had de ruiter gelijk in. Ik zie geen probleem in een paard dat nog niet vaak onder het zadel is geweest (hoewel bij mij een jong paard met 24 rijuren al minimaal 50 x onder het zadel is geweest en derhalve dus al zo'n 4 maanden onder de man is...) dat al fijn in aanleuning loopt :?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:45

Sonja schreef:
Paard moet wijken voor druk, daar had de ruiter gelijk in. Ik zie geen probleem in een paard dat nog niet vaak onder het zadel is geweest dat al fijn in aanleuning loopt :?

rasta_love schreef:
als dat paard zijn hoofd omhoog deed, bracht hij druk op het bit. als het paard zijn hoofd naar beneden deed dan was er enkel nog licht contact, waardoor het paard uiteindelijk het fijner vind om met zijn hoofd naar beneden te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:47

Ik zie niet wat je bedoelt Noekje.
Paard doet hoofd omhoog, hand wordt "hard".
Paard doet hoofd omlaag, hand wordt vriendelijk en houdt licht contact.
Niets mis mee :?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:48

Ik doe het ook zo.
Hoofd omhoog --> niet fijn, druk
Hoofd omlaag --> Wel fijn, geen druk.
Niks mis mee, toch?
Daarbij probeer ik de achterhand te activeren en op eigen benen te laten lopen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:49

x_Quinta_x schreef:
Het verschil wordt niet verteld: die proffenssionele ruiter heeft hoogste waarschijnlijk een paard met (veel) dressuuraanleg en zulke paarden hebben van zichzelf al een goede zelfhouding.

Dit ruitertjes willen dat dan ook op hun fjordje of haflingertje uitproberen en wat krijg je dan --> het paard loopt niet aan de teugel, het wordt aan de teugel getrokken.
Dus nee TS bij aan de teugel komt, vind ik, veel meer kijken dan een beetje trekken voor en een beetje duwen achter.

Wat je TS vergeet te vermelden of niet is opgevallen is of de achterhand eronder liep en... een heel belangrijke: of de ruiter in balans zat. Zit de ruiter in balans, dan komt een paard heel gemakkelijk aan de teugel. Als je als toehoorder dan alleen het verhaal van "druk op het bit bij hoofd omhoog" onthoudt dan zie je niet het gehele plaatje. Dat ligt niet alleen aan jou maar ook voor een deel aan degene die het heeft uitgelegd. :)

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:52

Sonja schreef:

wie zegt dat de hand per direct hard wordt, bij ons is druk al zo iets als iets meer druk dan een licht contact. Bij een harde hand denk ik gelijk aan iemand die alles op slot zet en geen spelling meer heeft in zijn gewrichten en niet mee komt met de beweging van het paard in hoofd en hals.

mij is geleert dat een paard van achter naar voren loopt, dus wanneer het paard nagevelijk is, moet de achterhand ook mee komen, komt het paard er uit, betekend dit dat dat hij zijn balans kwijt is en/of dat de moter uit is gevallen. Je rijd wat voorwaarts, en je laat je paard je hand zoeken en vinden doormiddel van contact te houden met de mond, iets meer als wanneer het paard nagevelijk ontspannen over 4 benen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:54

Ik bedoel met "hard" dat de hand sluit om de teugel, meer weerstand biedt.
Alles op slot, geen speling in gewrichten en niet meekomen hoort niet te gebeuren op een paard. Moeten we echt ZULKE basisdingen nog vastleggen op een rijtechnisch discussieforum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:58

HippoLogic schreef:
x_Quinta_x schreef:

Wat je TS vergeet te vermelden of niet is opgevallen is of de achterhand eronder liep en... een heel belangrijke: of de ruiter in balans zat. Zit de ruiter in balans, dan komt een paard heel gemakkelijk aan de teugel. Als je als toehoorder dan alleen het verhaal van "druk op het bit bij hoofd omhoog" onthoudt dan zie je niet het gehele plaatje. Dat ligt niet alleen aan jou maar ook voor een deel aan degene die het heeft uitgelegd. :)

ik weet het niet meer zeker ;) ik dacht het wel hoor, maar dat staat ook in de beginpost ;)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:59

In mijn ogen klopt het niet wat deze ruiter deed.
Zo'n jong paard met dit aantal rijduren kan zeker wel al in een fijne aanleuning lopen. Maar aanleuning is van uit de achterhand en in ontspanning.
Jong paard: Lekker voorwaarts rijden, ruiter maakt contact met de mond van het paard en het paard gaat 'naar de hand toe lopen'. Van achter uit, voorwaarts en met ontspanning. Dat is naar mijn idee nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:00

Ayasha schreef:
rasta_love schreef:

L is helemaal niet zo moeilijk IMO... Beetje gassen en pootje over en dan heb je het gehad... :) Paard met een beetje aanleg heeft dat vlot door.

dat is wel zo, paard had idd wel aanleg (geloof ik :+ ). maar toch vind ik het snel :P ik zal het dan wel persoonlijk te snel vinden ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:01

Sonja schreef:

Zo is het het paard geleerd.. Niets over rechtrichten, of ontspanning in het lichaam. Gaat het dan alleen om de halshouding? :)*

mooie aanvulling van Semra :j
Laatst bijgewerkt door noekje op 16-02-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:06

noekje schreef:
Sonja schreef:

Zo is het het paard geleerd.. Niets over rechtrichten, of ontspanning in het lichaam. Gaat het dan alleen om de halshouding? :)*

zou hij vast wel gedaan hebben hoor ;) zag er namelijk wel ontspannen uit... maarja ik heb er niet zo super veel verstand van (vind ik dan :P)

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:17

Leuk om dit zo allemaal te lezen...
ik ben het volledig met semra eens, ik heb geleerd om een jong paard dat net onder het zadel is op zijn eigen benen te leren lopen, het liefst met een lange teugel, recht toe recht aan rondjes door de bak domweg rijden en lekker voorwaarts zodat het jonge paard zichzelf van jongs af aan verplicht om alle spieren goed te gebruiken zonder daarvan hinder te hebben van een hand die druk geeft op het moment dat het paard zijn hoofd omhoog doet... ze gaan vanzelf wel lopen in een goede lage halshouding, waar jij uiteindelijk met weinig druk en moeite veel meer mee kan als dat je een 3 jarige al vanaf het begin in de krul weet te werken... Vroeg of laat komt daar toch verzet van.. Of ben ik gek??
Mooi voorbeeld als je de hengsten kompetitie onder de dressuur ruiters een beetje hebt gevolgd... Daar heb je van vele ruiters in het L & M het verkeerde voorbeeld gekregen over hoe je een jong paard moet rijden!!! erg schaamtelijk voor de ruiters eigenlijk..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:51

Semra schreef:
In mijn ogen klopt het niet wat deze ruiter deed.
Zo'n jong paard met dit aantal rijduren kan zeker wel al in een fijne aanleuning lopen. Maar aanleuning is van uit de achterhand en in ontspanning.
Jong paard: Lekker voorwaarts rijden, ruiter maakt contact met de mond van het paard en het paard gaat 'naar de hand toe lopen'. Van achter uit, voorwaarts en met ontspanning. Dat is naar mijn idee nageeflijkheid.

Ja en het voorwaartse komt dan als een druk in je hand, en daar wil je je paard op laten nageven..

Wanneer het paard dan hoog komt met zijn hoofd, geef je been en je vangt het op met je hand, op dat moment heb je meer druk in je hand, met gevolg dat het paard weer na gaat geven en ontspan je weer.

Dus wat de ruiter zegt klopt gewoon, alleen erg simpel uitgelegd :)

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:53

Inderdaad wel door eerst druk, wel door voorwaarts neerwaartste rijden

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:56

Ik zou niet weten hoe je een paard anders nageeflijk moeten krijgen dan de manier in de openingspost.
Ik neem dan wel aan dat de ruiter ook gewoon been gaf en actief van achter naar voren reed.

Hoe moet een paard de hand opzoeken als er een boog in de teugels hangt?