naar mijn idee is een thiedemann niet slecht,hij begrenst....dwingt een paard niet naar beneden. Wel op de meest losse stand zetten...het ringetje het dichtst bij het bit.
Suzeltje
Geplaatst: 05-02-10 23:52
Ligt helemaal aan hoe je hem gebruikt, zoals bij zoveel hulpteugels. Wanneer jij geen druk zet op de teugels, heeft de thiedeman geen werking, maar wanneer je wel druk geeft, zorgt de thiedeman ervoor dat deze druk als het ware 'vergroot' wordt. Het voordeel hiervan is dat de hulpteugel je paard niet dwingt om in een bepaalde positie te lopen.
Ik vindt een Thiedemann wel vriendelijker dan een slofteugel.. De kunst is om je paard nageeflijk te rijden zonder hulpteugels, maar als je dit op de één of andere manier niet lukt, zou ik voor een Thiedemann gaan..
shaddy82
Geplaatst: 06-02-10 23:00
Een Thiedemanteugel kan als je hem niet te strak zet een handig hulpmiddel zijn, vooral geschikt om je paard te begrenzen Het grootste voordeel van een Thiedeman ten opzichte van een slof vind ik dat je niet met een extra paar teugels in je handen zit Als je hem dus netjes afstelt is er niks mis met het gebruik van een Thiedemanteugel als (tijdelijk) hulpmiddel bij het rijden
barbar
Geplaatst: 06-02-10 23:02
voor een hulpreugel vind ik een thiedeman best vriendelijk. hij geeft mee, dus als je teugels niet aanneemt doet hij ook niks, dat is wel anders bij bijv een stootteugel. en daarbij heb je ook de hulpteugel niet zelf in je hand waardoor je hem moeilijk kan misbruiken, zoals bij een slof. als je paard naageeft blijft de thiedeman ook niet drukhouden, maar hangt hij gewoon slap, wat ook zo zou moeten zijn bij een slof als je hem goed gebruikt, maar helaas komt dat maar zelden voor.
amber2202
Geplaatst: 06-02-10 23:05
niet slecht maar je moet hem dan wel vriendelijk gebruiken.. bij mijn paardje werktie niet.. hij loopt dr doorheen.. maar heb m gelukkig niet meer nodig
mimeslosydy
Geplaatst: 07-02-10 11:50
ik gebruik er wel een heb hem altijd op het 1ste klipje
UnderIlse
Geplaatst: 07-02-10 17:43
Ik vind een thiedeman niet slecht. Ik rijd er zelf ook mee. Een thiedeman is in principe een soepele hulpteugel. Als je hem niet te strak doet, 1e gaatje misschien 2e, vind ik dus dat het niet erg is.
Een thiedeman teugel is imo niet slecht als je hem goed gebruikt. Vaak als die op het strakst staat, dus het ringetje dat het verst van het bit afligt, dwing je een pony/paard naar beneden waardoor deze een onderhals ontwikkeld en de rest van de spieren ook verkeerd aanspant en gebruikt. Bij goed gebruik wordt het paard begrensd in zijn mogelijkheid met het hoofd omhoog te gaan of te ver vooruit te steken, waarbij het paard geholpen wordt om de juiste bovenhals spieren, buikspieren en rugspieren te ontwikkelen.
Ik gebruik hem altijd op buitenritten. Zo los mogelijk, zodat hij absoluut niet inwerkt als ze gewoon normaal doet. Mocht ze een enorme stuiterbui krijgen en het hoofd lekker in de lucht willen steken, dan werkt ie in. Het is bijna nooit nodig, maar geeft mij wel een zeker gevoel dat hij eraan hangt.
Ik heb zelf ook een paard met een Thiedemann gereden. Het is inderdaad in het begin even afstemmen op welk gaatje hij het beste gezet kan worden. Dat kan het best bekeken worden door iemand op de grond terwijl jij er op zit en je teugels aanneemt.