paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:19

aikon schreef:
Ik heb een 4 jarige arabiertje staan die nog steeds erg groeit en die ik dus bewust laat staan. Als hij, zowel geestelijk en lichamelijk, uit gegroeit is word hij bereden, eerder niet. Hij ziet er nog erg veulenachtig (vooral naast een 2 jarige draver :o ) uit en is een slungel met lange benen. Hij is laat met zijn algehele ontwikkeling, daarom vind ik het niet noodzakelijk om hem al te gaan rijden. Zijn 7 jarige broer word deze zomer verder beleert, deze is al zadelmak maar nog niet toe aan meer dan een rondje stappen. Hij schiet namelijk nogal gauw in de stress. Dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Als het nog een paar jaar gaat duren, so what. Ik heb en neem de tijd.


Als je daar jaren voor nodig gaat hebben zou ik toch wel het idee hebben dat ik iets niet helemaal goed doe. }:0

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:29

Nee hoor, ik heb geen haast met ze. Grond werk kennen ze alle 2. De oudste is op 2 jarige leeftijd (bij vorige eigenaar) hardhandig en te snel beleert voor een boerenwagen. Dat heeft hem heel onzeker gemaakt.
Nu kan ik niks doen vanwege het weer, dus stellen we het nog uit.
Het paard van napolion konde ze pas op 14 jarige leeftijd berijden.
Met gedult kom je verder dan met dwang, vaak mee gemaakt dat dwang afrechts werkt, niet zozeer lichamelijk maar wel geestelijk.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:37

aikon schreef:
Nee hoor, ik heb geen haast met ze. Grond werk kennen ze alle 2. De oudste is op 2 jarige leeftijd (bij vorige eigenaar) hardhandig en te snel beleert voor een boerenwagen. Dat heeft hem heel onzeker gemaakt.
Nu kan ik niks doen vanwege het weer, dus stellen we het nog uit.
Het paard van napolion konde ze pas op 14 jarige leeftijd berijden.
Met gedult kom je verder dan met dwang, vaak mee gemaakt dat dwang afrechts werkt, niet zozeer lichamelijk maar wel geestelijk.


Wat heeft dwang er nou weer mee te maken? Alsof dat er bij moet komen kijken als men een paard sneller op leid dan volgens jouw norm.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:41

Een paardenleven kan je vergelijken met 3,5 mensen jaren.
Dus een paard dat je beleerd op drie jarige leeftijd is in mensen leeftijd 10,5! Hij kan dan namelijk allang aan een halster lopen, hij weet wat een trailer is, kan alleen zijn, is braaf bij de hoefsmid etc. Het zadelmak maken is gewoon een vervolg wat bij zijn leeftijd past.
Als je een paard beleerd op oudere leeftijd, zeg dus 7, reken dan maar uit; dan is hij te vergelijken met een mens van 24,5 jaar!!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:13

Skygril leg maar eens uit wat jij overhaasten vind en wat jij treuzelen vind. Want ik lees dat je wel snel een paard in balans en nagevelijk wilt hebben. En vervolgens spreek je je zelf tegen dat het paard er wel aan toe moet zijn. Hoe bepaal jij dat?

Mijn norm geld alleen bij mij eigen pony's. Ik ken ze en weet wat hun verleden is en hoe ze nu zijn. Wat ze aan en af hebben geleerd, en hoe ze reageren als ik met ze bezig ben. :D

Als mensen bij een nog niet zolang beleerd paard al hulpteugels en sporen gaat gebruiken vind ik dat er gedwongen word. Beide zijn bedoelt en ontwikkeld om een paard te helpen met de puntjes op de i te zetten, niet om een paard in de krul te laten lopen als deze nog niet recht gericht en in balans is met een ruiter op zijn rug. En sporen zijn niet om een paard voorwaarts te houden. Dat is een veel gemaakte fout tegenwoordig. Er word veel meer dwang gebruikt bij paarden dan je zelf door hebt. Maar het wordt al jaren als gewoon beschouwd dat deze middelen en dwang al in een vroeg stadium gebruikt worden.

Johana, men is er al achter dat de jaar vergelijkingen niet kloppen. Een paard is pas volwassen en volgroeit als deze een jaar of 7 is. Dan zijn ze naar mijn mening zowel lichamelijk als geestelijk in staat om wat wij mensen van ze gedaan willen krijgen te kunnen doen en snappen. Er zijn altijd uitzonderingen en dat weet ik. :+

Ik vind het wel lachen dat er bokkers zijn die denken te weten hoe andermans paard is. Nieuws flits, weten jullie niet. Er word hier ook gevraagd waarom je iets doet en leg dat uit. Kunnen andere ook weer van leren, of niet. Commentaar geven is makkelijker dan je eigen werk/denk wijze uit te leggen. :j

Ik ken het verleden van mijn beide pony's en no-no kent ze ook.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:26

Yep, ik ken de paardjes van Aikon. En idd, door omstandigheden kon de oudste niet bereden worden. Als ze dat wel gedaan zou hebben zou hij onherstelbaar kapot gereden zijn. De jongste van bijna 4 zou best nog 1 of 2 jaar kunnen blijven staan. Hij is er (lichamelijk in iedergeval niet) nog lang niet aan toe om bereden te worden. Wel kent hij de longe ed.
Aikon komt dan ook uit zo`n beetje de zelfde tijd als ik wat inrijden van paarden betreft, dus zijn wij het wel aardig eens :o Niet met alles natuurlijk maar dat vinden wij niet erg :Y)

Er zullen wel altijd voor en tegens zijn wat de hulpteugels en sporen betreft.
Ik vind het in iedregeval wel interessant om te horen wat andere en van vinden en waarom ze iets wel of niet doen en waar ze op letten. Iedereen heeft zijn eigen ervaring en kijk op keuzes die ze maken.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:08

Niet iedereen rijd en doet hetzelfde. Ik zou zelf ook idd nog geen sporen etc gebruiken op een 3 jarige.

Eva_lady
Berichten: 3
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:45

Als je een goed ingereden paard wilt hebben moet je hem ook goed aanpakken.
als je wilt dat je pony Z gaat rijden, ga je hem al meteen trainen als hij een jaartje of 3 is, en daarvoor goed longeren.

MarlouHarlem

Berichten: 897
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Breda

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:04

skigirl,, dwang heeft ermee te maken ;)

Bojar
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:36

Hoihoi,
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt!
Mijn paard is nu 6 jaar oud en is heel lang slungelig en jong in zijn hoofd geweest.
Sinds een jaar kan hij dagelijke training lichamelijk aan en begrijpt hij wat er van hem verwacht wordt.
Het is een echte laatbloeier! Kortom, voor hem was het heel moeilijk om gewoon rechtuit te kunnen stappen, draven en galloperen.
Toen hij dat uiteindelijk kon, ben ik pas begonnen met nageeflijk rijden. Dat begon hij overigens zelf op te zoeken.
Geef je paard de tijd om te groeien, zowel lichamelijk als geestelijk!

maaikeew1
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:42

ik denk dat wat jij bedoeld vooral veel gezien wordt op grotere stallen.
dus de handel en doortrainstallen. deze mensen moeten hun grote geld gaan verdienen met de paarden en handel.
dus wat doen ze? een paard zo gauw mogelijk doortrainen dat het alles maar kent en goed veel oplevert.
even voor de duidelijkheid, nee dit geldt niet voor alle grote stallen.
gelukkig zijn er altijd nog stallen die het niet doen en gewoon rustig oppakken en wegrijden.
ik denk dat je beter een jong paard niet met hulpteugels kunt gaan rijden.
het is nog niet nodig en je verpest je paard er alleen maar mee.
en inderdaad worden veel te veel paarden te gauw doorgereden.
er wordt, wat mij steeds meer opvalt, ook niet echt meer op karkater gelet.
een paard moet maar gewoon lopen, wordt volgens een standaard procedure beleerd.
en wordt daarna doorgetraind en kan de verkoop in of de wedstrijden op.
terwijl elk paard een individu is en elk paard een eigen kans moet hebben om beleerd te worden.
elk paard is een ander en daarom moet elk paard verschillend beleerd worden.
ik heb ook wel eens met een paard na 3 keer gegalopeerd.
oke die ging er graag vandoor en het was goed voor de training en haar rust.
ook was deze al beleerd voor de kar en kende ze dus de teugelhulpen al.
met zo'n paard doe ik het zelf wel.
een ander paard laat ik soms een half jaar nog niet veel doen.
ze moeten eerst het vertrouwen in jou en het zadel en alles krijgen.

Wollie

Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Exloo

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:14

Ik rijd al jaar en dag bij vrienden van mij die paarden zadelmak maken en uitbrengen op wedstrijden etc. Hoe het zadelmak maken gaat? Eigenlijk (een uitzonder nagelaten) zo simpel als het maar kan. Belangrijkste blijft het voorwaarts gaan tijdens het rijden. Dus draven en juist galopperen, over de hoeslag, beetje voltes en overgangen rijden. En ja, graag nagevelijk aan de voorkant. Het doel? Geld verdienen? Wat een onzin, je wilt er gewoon paarden van maken waar iemand anders prima op kan rijden en zo mee wegrijdt. Halthouden e.d., dat zijn nou juist oefeningen die je in het begin niet doet... Het ene paard heeft daarnaast meer tijd nodig dan het andere paard en daar pas je de training op aan (of je zet het paard nog een jaartje langer in de wei)...

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:44

Skygirl schreef:
aikon schreef:
Nee hoor, ik heb geen haast met ze. Grond werk kennen ze alle 2. De oudste is op 2 jarige leeftijd (bij vorige eigenaar) hardhandig en te snel beleert voor een boerenwagen. Dat heeft hem heel onzeker gemaakt.
Nu kan ik niks doen vanwege het weer, dus stellen we het nog uit.
Het paard van napolion konde ze pas op 14 jarige leeftijd berijden.
Met gedult kom je verder dan met dwang, vaak mee gemaakt dat dwang afrechts werkt, niet zozeer lichamelijk maar wel geestelijk.


Wat heeft dwang er nou weer mee te maken? Alsof dat er bij moet komen kijken als men een paard sneller op leid dan volgens jouw norm.

En achter iedere vorm van het beleren van een paard zit dwang, hoe je het ook wendt of keert. Natuurlijk hoeft dwang lang niet altijd slecht te zijn :) .

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:33

ik vind belangrijk om alles rustig op te bouwen hoelang dit ook duurdt dit is in mijn ogen wel het beste, Een paard hoort op eigen benen te lopen en nagevelijk komt vanuit ontspanning in mijn ogen, Dus eerst hieraan werken zou ik zeggen voor al die moeilijke dingen te gaan vragen (A)

6marly6
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:37

Als paarden ontspannen zijn, komen ze vaak vanzelf naar beneden, waarom jonge paarden dan niet?
of ben ik nou blond? :o?

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:40

Anoniem schreef:
Waarom alles zo snel moet? omdat als ze 6 zijn en Z lopen ze het meeste opleveren ;)

En zelf ben ik heel erg van. het eerste half jaar lekker lang laten. en ze de hals laten strekken. Niet nagefelijk rijden. lekker op eigen benen. Nagefelijk rijden komt later wel. Ik moet zeggen dat als ik nu een paard zou inrijden ik dit wel zou voorbereiden met grond werk en longeren. Zodat ze al meer kracht hebben.

Mijn eigen paard was al licht beleerd toen ik hem kocht.


Dat kan anders ook allebei... Zaffier kan tussen nu en 2011 makkelijk het Z in maar we hebben haar tijdens het beleren super los gelaten en alles heel rustig aan gedaan, heel relaxed. Nageven kwam gewoon vanzelf en we hebben er nooit hulpteugels aangehangen, duzzz.

Patronique

Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Ulestraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:57

Mijn paard heeft een tijd nodig gehad om te wennen aan zijn lange benen en lang lijf.
Ik kocht hem toen hij nog net geen 3 jaar was en er was nog nooit helemaal niks mee gedaan.
Toen hij bij ons kwam ben ik begonnen met longeren zonder hulpteugels.
Zadeltje op na een tijd, hoofdstel aan, en gewoon longeren aan de enkele lijn.

Op een gegeven moment ben ik grondwerk met hem gaan doen omdat hij moeite had om zich te bewegen met mij op zijn rug omdat hij niet wist wat hij aan moest met die lange benen en lang lijf.
Nu na een paar maanden grondwerk te hebben gedaan is hij veel en veel sterker geworden op zijn eigen kracht en tempo.
Nu rij ik met hem en hij weet nu ook hoe hij alles moet gebruiken en hij is stukken stabieler.
Rijden en longeren zonder hulpteugels en netjes uit zijn eigen nageefelijk.
Zodra hij het bit in krijgt loopt hij netjes met zijn hoofd omlaag en ik hoef er niks voor te doen.
Hij is heel zacht in de mond en reageerd heel goed op alles. Hij pikt ook alles snel op en is heel leergierig.

Niet alle paarden hebben hulpteugels nodig of sporen.

En ik ben van mening dat eerst een paar maanden longeren met een groen paard alleen maar goed is voor het paard en de ruiter.
Door te longeren en wandelen enz bouw je een hele andere band op met paard dan dat je er meteen op gaat en vanalles wil gaan doen.

Jade15
Berichten: 319
Geregistreerd: 14-09-09

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:58

Ik denk dat leeftijd opzich niet zo uitmaakt of je het nu met 3 of met 6 doet maar wat je doet moet je goed aanpakken en gericht op de leeftijd en ervaring van het paard. Duidelijk zijn naar het paard wat je van hem wil. Is daar tijdelijk een spoortje of hulpteugel voor nodig zie ik niet in wat het probleem is als de ruiter in kwestie bedreven genoeg is, als die de juiste volgorde maar aanhoudt.

LiefDing
Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Eindhovuh

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

wij zijn ook een 4 jarige aant inrijden bijna 5 jaar en ook bewust langer gewacht, ze is mishandeld geweest, we hebben haar al 3,5 jaar ongeveer. Met geduld komen we veel verder bij haar. T is ook wel een geval apart. Laatst hebben we voor het eerst met der gedraafd. Ze heeft wel tot op de dag van vandaag ook alles netjes gedaan, nog niet gebokt met iemand erop. Ze kan zelfs al nageven, ze kent dit als 'ontspannen'

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:35

Inrijden gebeurt altijd traag. Al hebben sommige mensen dat niet door. Denken meteen dat hun paard na een paar weken wedstrijdklaar is, terwijl het tegendeel waar is.
Vooraleer een paard de volledige basis kent, dat kan niet anders dan een hele tijd duren. Sommige forceren het inderdaad, door er te vaak te willen oprijden op te strenge hulpen te gebruiken. Maar dat paard zal niet sneller 'klaar' zijn dan een ander. Jammer dat sommige dat niet inzien.

edmar
Berichten: 125
Geregistreerd: 26-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:17

Tja dat zal altijd een discussiepunt blijven denk ik. De een doet het zo en de ander zus.
Ik persoonlijk vind dat je heel erg goed moet kijken wat kan je paard hebben.
Dus een grote slungel die niet zo goed weet waar hij zijn benen moet plaatsen die zou ik nog lekker laten staan.
Een compact paard die er geestelijk en lichamelijk aan toe lijkt te zijn daar zou ik rustig aan mee beginnen.
Ik ben zeker een voorstander van in de winter zadelmak maken en dan nog lekker een paar maandjes het land op.
Ik heb dat met verschillende paarden zo gedaan en die zijn uiteindelijk fijner te rijden dan paarden die in 1 keer door beleerd
worden maar dat is mijn mening.

Karlijn_xx
Berichten: 172
Geregistreerd: 02-08-08

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:04

Inrijden is een punt waarin er veel mensen rondlopen met veel verschillende meningen. Ikzelf vind het belangrijk om het paard de tijd te geven om paard te zijn, omdat ik op die manier niet al te veel spanning en tensie opbouw tussen mij en het paard. Ik sleur mijn paarden nóóit in een houding, ook niet bij mijn opgeleide paarden, ze zoeken mijn hand zelf op, en daar reageer ik op door ze iets duidelijkere hulpen te geven om mijn hand nóg meer te volgen en zo aan de teugel te lopen.

Jonge paarden mogen van mij zelf hun halshouding beslissen, zolang ik maar wel de controle hou. Als die beesten hun neus naar voren steken, maar als ik ook maar het kleinste beetje druk op de teugels zet ze stoppen, prima, lopen ze lekker in die houding. Als ze hetzelfde doen maar zich daardoor echt sterk maken treed ik wat duidelijker en consequenter op, maar altijd zonder ze in een geforceerde houding te sjorren.

Er zijn mensen die in één dag zadels erop gooien en erop klimmen, gelijk aan de longeerlijn serieus rijden. En dan vragen ze zich af waarom de paarden zo braaf zijn. Nou goh, zo'n beest is hartstikke overdonderd. Mijn Haflinger merrie is mijn eerste paard waarbij ik echt heel rustig aan heb gedaan met inrijden, echt stapje voor stapje. Ik had geen flauw idee hoe haar karakter was, behalve dat het een dondersteen is. Eerst longeren, toen ze braaf met zadel, hoofdstel, longeersingel (niet zadel én longeersingel hoor) en bijzet accepteerde dat ze gelongeerd ging worden, heb ik er eens overheen gehangen, gewoon heel random een rondje. Toen heb ik haar weer wat rust gegeven, en het vanuit daar opgebouwd. Toen ik kon hangen en een aantal rondjes lopen ben ik gaan zitten, toen ik braaf kon op en afstappen zonder al te veel gezeur een rondje stappen, een rondje los stappen, een rondje draven, en ga zo maar door. Alles kwam vanuit haar, en ik moet zeggen dat ik het een hele fijne methode vind om mee te werken.

Hill_R
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-03-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:34

Ik heb en rij mijn merrie door met behulp van een tiederman.
Ik heb ontzettend veel problemen met het in bedwang houden van mijn merrie, doordat ze constant met haar hoofd omhoog loopt, snuit in de lucht, en trekkennnnnn!

Voor de rest hoeft mijn merrie niet in de krul te lopen, en ik gebruik geen sporen. Ik ben geen fan van sporen. Waarom zou je die dingen in de buik van je paard moeten drukken zodat ze iets voor je doet. Ik vind en denk dat een paard dat ook wel kan leren zonder die dingen.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:49

Duidelijk overzicht van mijn oude (tinker) pony

Geboorte tm 1 jaar en 11 maanden: helemaal niets

Vanaf 1 jaar en 11 maanden: handmak maken en af en toe stappen aan het longeerlijntje

In de tussentijd wel eens balkjes stappen en n laag sprongetje

Vanaf 2 jaar en 4 maanden : voor het eerst een zadel op en n hoofdstelletje op

Vanaf 2 jaar en 7 maanden: 1x per 2 weken 20 a 25 minuutjes (aan longeerlijntje) rijden

Vanaf 2 jaar en 10 maanden: 1x per week 20 a 25 minuutjes aan longeerlijntje rijden

Vanaf 3 jaar : 2x per week 20 a 25 minuutjes rijden en dat ong. 3 a 4 maandjes volhouden en dan verder opbouwen!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:05

Ik pak alvast de popcorn!