paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:25

Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Ik ben van mening dat een paard die net onder het zadel is eerst balans moet leren krijgen voor dat het andere "kunstjes" moet gaan doen. Eerst de stap in takt en in balans rijden, correct halthouden, enz (ook tijdens wendingen). Daarna de draf in balans, als dit goed is pas gaan wenden en overgangen gaan leren. Als dat goed is pas de galop op dezelfde manier. Naar mijn mening is een paard binnen een paar weken helemaal nog niet aan de galop toe? eerder na een paar maanden. laat staan om aan de teugel te lopen en met sporen gereden te worden. Hoort een paard tegenwoordig niet eerst meer in balans te lopen, de wendingen in balans te lopen en aan het been te zijn voordat je aan andere dingen gaat denken? Eerst lang laag voordat het paard in de krul moet lopen? Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen toch, en niet om net bereden paarden naar voren te prikken?

Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist :+

Anoniem

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:29

Nou ja, met sporen en hulpteugels doe je niet als het goed is (bij een jong paard). Hulpteugels zijn alleen voor longeren imo.
En een paard moet ook niet 'in de krul' maar nageven...

Maar ik vraag me af hoe jij een jonkie los wil houden in zijn rug door hem te laten sterrenkijken :) ?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:31

Bizzybijtje schreef:
Nou ja, met sporen en hulpteugels doe je niet als het goed is (bij een jong paard). Hulpteugels zijn alleen voor longeren imo.
En een paard moet ook niet 'in de krul' maar nageven...

Maar ik vraag me af hoe jij een jonkie los wil houden in zijn rug door hem te laten sterrenkijken :) ?


Ik vraag me dus gewoon af waarom mensen zo rijden. Misschien kan jij onderbouwen wat jij aan het sterrenkijken doet bij een jong paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:32

No_No schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nou ja, met sporen en hulpteugels doe je niet als het goed is (bij een jong paard). Hulpteugels zijn alleen voor longeren imo.
En een paard moet ook niet 'in de krul' maar nageven...

Maar ik vraag me af hoe jij een jonkie los wil houden in zijn rug door hem te laten sterrenkijken :) ?


Ik vraag me dus gewoon af waarom mensen zo rijden. Misschien kan jij onderbouwen wat jij aan het sterrenkijken doet bij een jong paard?


Nageeflijk rijden. :D Eventueel dus longeren (met hulpteugel) om het paard wat losser te maken in de rug zodat hij beter over zijn rug kan lopen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:33

ik heb het over rijden, niet over longeren ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:33

sterrenkijken is een gevolg van stress, ik zou dan werken aan ontspanning van het paard

Inrijden duurt bij mij een paar jáár. Dat wil zeggen, ze leren bij mij wel in een paar maanden tijd wat een zadel is, wat links rechts en stoppen is, maar dat pak ik wel heel langzaam op met ze. En pas vanaf vijf jaar, niet eerder.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:33

Weet niet hoe het er bij jou aan toegaat, maar ik ken geen enkel jong paard waar er meteen een hulpteugel ofzo is aangehangen, buiten het longeren dan, spreekt voor zich. Verder ben ik het wel eens, dat paarden tegenwoordig meteen al in de krul moeten lopen, want dat is lekker 'chique'. Ik ga verder wel mee met Bizzybijtje. Beginpost komt zo'n beetje over van 'laat hem dan toch eerst sterrenkijken, zolang hij maar in balans is'. Gewoon eerst lekker lang en laag en eens de balans er is en het paard z'n draai heeft gevonden meer oppakken, toch? :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:34

Mijn jonge pony wil ik ook echt niet hoog hebben met zijn hoofd hoor. Dan krijgt hij een ondernek en rugklachten. Mijn pony loopt ( zonder hulpteugels, sporen) met zijn hoofd in een lichte nageeflijkheid, op zijn eigen benen, met flink wat lengte van de teugels. Ik denk ook niet dat je iedereen over een kam moet scheren. De een heeft haast, de ander niet ;)

Ik bevestig inderdaad liever eerst de basis, voordat ik verder ga vragen. Maar toch, kop omlaag bij het rijden, omdat ik die rug los wil hebben en een ontspannen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:36

Waarom alles zo snel moet? omdat als ze 6 zijn en Z lopen ze het meeste opleveren ;)

En zelf ben ik heel erg van. het eerste half jaar lekker lang laten. en ze de hals laten strekken. Niet nagefelijk rijden. lekker op eigen benen. Nagefelijk rijden komt later wel. Ik moet zeggen dat als ik nu een paard zou inrijden ik dit wel zou voorbereiden met grond werk en longeren. Zodat ze al meer kracht hebben.

Mijn eigen paard was al licht beleerd toen ik hem kocht.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:37

& als antwoord op de vraag 'waarom moet het zo snel gaan' moet je het antwoord niet ver zoeken hoor.
Ten eerste omdat 'in de krul' als een soort schoonheidsideaal word gezien, een paard dat mooi 'rond' loopt oogt natuurlijk mooier.
Ten tweede willen sommige anbitieuze ruiters gewoon zo snel mogelijk de sport in.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:41

denice schreef:
Mijn jonge pony wil ik ook echt niet hoog hebben met zijn hoofd hoor. Dan krijgt hij een ondernek en rugklachten. Mijn pony loopt ( zonder hulpteugels, sporen) met zijn hoofd in een lichte nageeflijkheid, op zijn eigen benen, met flink wat lengte van de teugels. Ik denk ook niet dat je iedereen over een kam moet scheren. De een heeft haast, de ander niet ;)

Ik bevestig inderdaad liever eerst de basis, voordat ik verder ga vragen. Maar toch, kop omlaag bij het rijden, omdat ik die rug los wil hebben en een ontspannen paard.



Het woord "iedereen" heb ik niet gebruikt ;)
Misschien kan iemand uitleggen waarom mensen haast hebben met het naar niveau rijden?
Heeft dat met ongeduld te maken, blijkt het minder schadelijk te zijn voor het skalet van het paard waardoor het sneller gaat?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:42

Geld dus, ik kan me niet voorstellen dat alleen geld de rede kan zijn..

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:43

uhmm...?
weet je, ik rijd ook een 3 jarige, ondertussen bijna 4 en die loopt ook gewoon netjes
aan de teugel. En daar heb ik dus geen sporen,hulpteugels etc.
voor nodig gehad hoor :) eerst idd bezig geweest met simpel
rechtstellen en de gewone 3 gangen goed onder controle krijgen
en daarna ging alles vanzelf, dus het hangt er vanaf hoe je het
paard rijd naar mijn mening ;)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:54

Ik ben van mening dat tegenwoordig een paard steeds meer gezien word als een gebruiks voorwerp dan als levend wezen. ;( Gaat ie stuk, halen we toch weer een nieuwe? :(
Het heeft maar te doen wat de rijder wil, in een tempo en op een niveau die de rijder wil. Ongeacht of paard lief er aan toe is. Dan komen er sporen bij, "dan loopt ie wel"
Ik ben met je eens dat er te vaak en te veel gevraagt word van een jong paard. Ze meer tijd gunnen voorkomt al veel, met name pees, blessures.
Tijd schijnt iets te zijn dat er weinig is, en veel mensen kijken wel maar zien niet.

"Toch mooi hoe dat paard aan de teugel loopt? ja en, is net 3, maar al 2 weken onder het zadel. Hu? Achterhand is mijlen verweg? Nee hoor, die zit toch achter het paard? Waarom hij zo met zijn staart zwiept? Geen idee, vind ie leuk denk ik." Dit kreeg ik te horen van iemand. Sorry, arm paardje.

Het betreffende paardje werd met een slofteugel in de krul getrokken.

Ik zie het veel gebeuren om me heen dat jonge paarden binnen een paar maanden veel moeten kunnen, ook springen.

Nathaliefje

Berichten: 1258
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:57

nagefelijk rijden heeft niets met schoonheidsideaal te maken... Wanneer een paard volledig ontspannen en over de rug is, zakt het met zn hoofd. Wanneer je een 3jarige naar beneden probeert te frutselen met je teugels, ben je imo idd niet goed bezig. (om niet te zeggen slecht bezig.) Maar een paard dat nergens pijn heeft en op zijn gemak is onder het zadel, zal vanzelf die 'gewilde' houding aannemen. Althans dat ervaar ik altijd.

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:58

Voor mij hoeft het in het begin juist nog niet zo netjes, galop gaat ze vaak juist makkelijk af en ik doe gewoon wat makkelijk gaat op dat moment, het paard moet er eerst lol in krijgen!
Zo krijg je op alle vlakken telkens een beetje verbetering.
Ik zou niet willen dat mijn paard eerst denkt dat het prima is als hij zich vast gaat zetten en dat ik dan na bijvoorbeeld een jaar denk; oh nu zijn we een jaar bezig, laat ik hem maar wat los proberen te maken.

Een paard wat zich in het lichaan loslaat wordt vanzelf nageeflijk, daar ben je niet bewust mee bezig, maar is een resultaat van je rijden en dan komen ze vanzelf in "de houding", lang en laag doe ik pas met een jong paard als hij voldoende zijn balans heeft gevonden en in aanleuning loopt, hoe kan ik hem anders mijn hand voorwaarts neerwaarts laten volgen als ik daar nog geen verbinding heb?

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:02

ik rij mijn jonkie met een licht contact, gelijk vanaf het begin,
IMO heeft het rijden met een los teugeltje geen nut, met een licht contact lopen ze ook op eigen benen.
Daarnaast als je eerst met een losse teugel rijdt en dan ineens met verbinding, brengt dat veel verwarring voor je paard.

Vanuit een contact kan je uitschuiven naar beneden, lang laag over de rug. Ook leer je een paard met een licht
contact de ruiterhand te vertrouwen.

In de krul ed hoeven ze echt niet, maar vanaf het begin moeten ze leren het bit te accepteren en zo de ruiterhand dus leren
te vertrouwen.

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:16

Toen ik met mijn groene pony begon (3,5 jaar), bleef mijn instructeur steeds herhalen dat we moesten werken op balans, ontspanning en gehoorzaamheid. De eerste maanden veel voorwaarts-neerwaarts rijden met licht teugelcontact, veel lange lijnen, alleen grote voltes en wendingen en overgangen. De eerste 4-6 maanden niet galopperen, niet uitstrekken en niet doorzitten. Pony heeft een uitstekende basis gekregen maar dat merkte ik eigenlijk veel later pas (had alleen manege-ervaring toe ik met hem begon).
Ik hoor nog steeds zijn vaste uitdrukkingen in mijn hoofd: "rechtgericht, rechtgesteld en voorwaarts!", "Op de rechte lijnen recht en in de wending aangepast aan de buiging!" En geloof me, dat is nu al heeel lang geleden :D

Pony en ik hebben goede basis meegekregen die ik nog steeds toepas. Pony goede rug en benen en lang actief geweest. Ik ga nog steeds van dezelfde principes uit omdat ik gemerkt heb dat het op de lange termijn juist tijdwinst oplevert. Je loopt bij zwaardere oefeningen veel minder tegen problemen aan omdat de basis goed is, je hoeft niet een stap terug om dat te herstellen.

En ja, tijd...ongeduld...misschien ijdelheid... Ik denk dat dat een van de belangrijkste redenen is waarom mensen zo snel willen. Als je eindelijk er op kan wil je ook snel meer doen, zeker als een paard het makkelijk aanbiedt. Veel mensen vergeten dan dat de spierontwikkeling eerst moet komen voordat je weer een stap verder gaat, niet alleen met 'kijkt, hij snapt het!' En spierontwikkeling kost tijd!

liesje1986
Berichten: 567
Geregistreerd: 23-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:27

Ik heb eerder het idee dat paarden die niet nagevelijk zijn, op een verkeerde manier ingereden zijn. En eerst stap en halt oefenen snap ik ook niet. Ik denk dat ik dus precies zo rijdt als wat jij niet graag ziet. Ik wil een jong paard naar voren hebben, maakt niet zoveel uit hoe hard, als hij maar voor mijn been uit naar voren gaat. Halthouden oefenen komt de eerste maanden niet in mijn training voor. Als ze goed voor mijn been naar voren denken, begrens ik mijn hand iets tot ze wat loslaten. Op die manier lopen ze binnen een week lekker ontspannen, nageeflijk en voorwaarts. En dat lijkt mij dan weer het belangrijkst in de africhting van een jong dier. Als ze nog weleens onvoorspelbaar kunnen zijn, kan ik er voor mijn veiligheid ook wel een slof aan knopen. Ik vind inderdaad dat je met deze basisbeginselen niet snel genoeg kunt beginnen. Vervolgens blijf je hier dan wel een hele tijd op doorrijden, dus ik wil niet zeggen dat ik met een halfjaar schouderbinnenwaarts aan het oefenen ben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:33

Martie schreef:
Toen ik met mijn groene pony begon (3,5 jaar), bleef mijn instructeur steeds herhalen dat we moesten werken op balans, ontspanning en gehoorzaamheid. De eerste maanden veel voorwaarts-neerwaarts rijden met licht teugelcontact, veel lange lijnen, alleen grote voltes en wendingen en overgangen. De eerste 4-6 maanden niet galopperen, niet uitstrekken en niet doorzitten. Pony heeft een uitstekende basis gekregen maar dat merkte ik eigenlijk veel later pas (had alleen manege-ervaring toe ik met hem begon).
Ik hoor nog steeds zijn vaste uitdrukkingen in mijn hoofd: "rechtgericht, rechtgesteld en voorwaarts!", "Op de rechte lijnen recht en in de wending aangepast aan de buiging!" En geloof me, dat is nu al heeel lang geleden :D

Pony en ik hebben goede basis meegekregen die ik nog steeds toepas. Pony goede rug en benen en lang actief geweest. Ik ga nog steeds van dezelfde principes uit omdat ik gemerkt heb dat het op de lange termijn juist tijdwinst oplevert. Je loopt bij zwaardere oefeningen veel minder tegen problemen aan omdat de basis goed is, je hoeft niet een stap terug om dat te herstellen.

En ja, tijd...ongeduld...misschien ijdelheid... Ik denk dat dat een van de belangrijkste redenen is waarom mensen zo snel willen. Als je eindelijk er op kan wil je ook snel meer doen, zeker als een paard het makkelijk aanbiedt. Veel mensen vergeten dan dat de spierontwikkeling eerst moet komen voordat je weer een stap verder gaat, niet alleen met 'kijkt, hij snapt het!' En spierontwikkeling kost tijd!



Dit is precies zoals ik het ooit geleerd heb!
Volgens mij zie je het niet vaak meer. Ik tenminste niet!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:35

No_No schreef:
denice schreef:
Mijn jonge pony wil ik ook echt niet hoog hebben met zijn hoofd hoor. Dan krijgt hij een ondernek en rugklachten. Mijn pony loopt ( zonder hulpteugels, sporen) met zijn hoofd in een lichte nageeflijkheid, op zijn eigen benen, met flink wat lengte van de teugels. Ik denk ook niet dat je iedereen over een kam moet scheren. De een heeft haast, de ander niet ;)

Ik bevestig inderdaad liever eerst de basis, voordat ik verder ga vragen. Maar toch, kop omlaag bij het rijden, omdat ik die rug los wil hebben en een ontspannen paard.



Het woord "iedereen" heb ik niet gebruikt ;)
Misschien kan iemand uitleggen waarom mensen haast hebben met het naar niveau rijden?
Heeft dat met ongeduld te maken, blijkt het minder schadelijk te zijn voor het skalet van het paard waardoor het sneller gaat?


Ik kan maar een paar redenen bedenken;

ongeduld, zo snel mogelijk een bepaalt niveau bereiken. Dit omdat het of 'goed staat' of omdat ze hun paard overschatten, of voor verkoop.

liesje1986
Berichten: 567
Geregistreerd: 23-01-05

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:12

Maar gebruik van een slof en sporen betekent dus haast hebben? En een paard wat na een week rijden zijn hoofd naar beneden doet, is te snel gegaan? Wel makkelijk om er zo over te denken als je zelf niet kundig genoeg bent om dit een paard correct aan te leren in de eerste weken.

MarlouHarlem

Berichten: 897
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Breda

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:50

ik ben het wel ens met No_No.!
da valt soms bestwel op !

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:25

Volgens mij word dit enkel en alleen gedaan in het belang van het baasje. Die wil graag rijden.
Als het niet voor het baasje is, dan wel voor de eigenaar/handelaar, die er anders verlies op draait.

imo heeft nagevelijk rijden niks met haast te maken.
Mijn twenter ben ik inmiddels al 2 jaar (vanaf 8 maanden) aan het voorbereiden op het inrijden wanneer hij 4 jaar is; Commando's leren, spelletjes om zijn lichaam soepel te houden, maar ook wandelen langs de weg e.d.
Ook doe ik aan lange teugelen, en ondanks dat ik alleen een kaptoom gebruik, geeft mijn paard dan ook na. Geloof me, dat doet hij helemaal zelf.

Ik begrijp je vraag, en stel hem mijzelf ook regelmatig, het enige antwoord welke ik kan bedenken is in het eigen belang van ruiter/eigenaar, als het aan het paard had gelegen hadden we er allemaal 4 jaar over gedaan namelijk ;)

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:40

Wat betreft nageeflijk rijden: toen ik dus met die pony de lessen volgde, zag ik op een gegeven moment in de spiegel een beeld wat me verbaasde en ik riep spontaan: "O kijk, hij loopt aan de teugel!" Daarop zei de instructeur dat hij dat al een paar weken deed (de rest van de week reed ik altijd in een buitenbak dus had het niet gemerkt, vergeet niet: manegeruiter, wist nog niets van nageven en aan de teugel)) maar dat hij het expres niet had gezegd om te voorkomen dat ik aan de teugels zou gaan trekken om dat weer te bereiken. Nu kwam het gewoon vanzelf uit de wijze van rijden en omdat we er klaar voor waren. Wijze les.....