Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:13

.... als het gaat om trainingsmethoden en alles daarom heen?

Ik wordt er een beetje moe van dat de dressuursport met regelmaat in een kwaad daglicht wordt gesteld, waarmee ik heus niet wil ontkennen dat er missstanden zijn. Maar ik heb toch het idee dat er een beetje met twee maten gemeten wordt. In de tig discussies over LDR bijvoorbeeld, wordt LDR ALTIJD met dressuur geassocieerd, terwijl deze trainingsmethode ook, minstens net zo vaak, in de springsport wordt toegepast. Nu toevallig op de voorpagina iemand die ageert tegen het toepassen van scherpe bitten in de Ijslandersport, maar in de regel gaan de discussies alleen maar over stang en trens in de dressuur. Over het skala aan scherpe bitten in de springsport, westernsport of het mennen? Daar hoor je vrijwel niemand over. Ook lijkt bokt te denken dat een dressuurpaard nooit de box uitkomt, maar hoe zit dat met westernwedstrijdpaarden bijvoorbeeld?

M.a.w.: waarom worden misstanden, of vermeende misstanden altijd, of bijna altijd gerelateerd aan de dressuursport? Is dit omdat iedereen (een beetje) aan dressuur doet (want; dressuur is natuurlijk de basis van alles) en denkt daarom 'verstand' te hebben van dressuur en dus over alles wat met dressuur(sport) te maken heeft wat moet zeggen (of dat nu positief of negatief is).

Waarom verschijnen er vrijwel geen stiekem gemaakte videofragmenten op youtube van bijvoorbeeld losrijdende westernruiters? Zijn er in de westernsport geen (vermeende)misstanden te bekennen? Dat geloof ik namelijk niet... Waarom sterven nieuwsberichten over dopinggebruik in de endurence een stille dood? Waarom worden trainingsmethoden in bijvoorbeeld de men/tuigsport zelden ter discussie gesteld?

Ik ben absoluut voor paardenwelzijn, maar ik vind dat als je er een zo objectief mogelijke mening over wil hebben, je er een zo doetltreffend mogelijk beleid op wil maken je niet enkel 1 discipline voornamelijk onder een vergrootglas moet leggen. Hiermee schaad je een discipline en de betreffende ruiters onnodig. Neem het filmpje van Patrick Kittel (zonder de discussie hierover weer geheel op te rakelen). Van vrijwel iedere ruiter (of menner), op recreatief of proffessioneel niveau is zo'n vernietigend filmpje te schieten. Ga langs de kant staat en wacht net zo lang tot paard en ruiter/menner een communicatieprobleempje krijgen, speel dat moment vertraagd af en plak er een belastend verhaaltje onder en voila! een nieuwe hetze in de dop is klaar. Reken maar dat je succes krijgt, zeker als je toevallig iemand hebt gefilmd die enige bekendheid geniet (want veel mensen vinden het in het algemeen toch heel fijn om iemand die succes heeft neer te halen en zullen daarvoor elke gelegenheid aangrijpen). Met media als internet gaat zo'n filmpje snel een eigen verhaal leiden.

Ga een uur langs de kant staan bij een beginnersles van elke willekeurige manege en je kunt urenlang vreselijke filmpjes schieten al dan niet vertraagd afgespeeld. Waarom komen die niet op youtube? Waarom wordt daar vrijwel geen discussie over gevoerd? Is dat niet interessant omdat het niet om bekende ruiters gaat? Komt dat te dicht bij onze eigen praktijk omdat we tenslotte allemaal ergens moesten beginnen?

Wanneer is er sprake van een incident of een exces? En wanneer is iets kenmerkend voor een discipline? Wanneer is iemand echt een mishandelaar of wanneer is iemand slechts slachtoffer van zijn eigen succes waar men afgunstig op is? Wanneer kun je stellen dat een discipline an sich schadelijk is voor een paard, of alleen wanneer de discipline verkeerd wordt beoefend? Waarom lijken maar weinig mensen zich dit af te vragen voordat ze zich in de zoveelste LDR of doping dicussie storten?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 01-02-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pasdedeux

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:15

Helemaal mee eens, goede vraag. (LDR komt trouwens vanuit de springsport)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:19

Volgens mij ligt echt niet alleen de dressusport onder een vergrootglas. Ook de andere takken liggen regelmatig onder vuur. Het is wel zo dat hoe onbekender de sport hoe minder groot de discussie gevoerd wordt. Maar over de draf- en rensport heeft bijvoorbeeld ook Jan en alleman een mening die vaak op gebrek aan kennis en aannames gebasseerd is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:01

jasmijn78 schreef:
....
Waarom verschijnen er vrijwel geen stiekem gemaakte videofragmenten op youtube van bijvoorbeeld losrijdende westernruiters? Zijn er in de westernsport geen (vermeende)misstanden te bekennen? Dat geloof ik namelijk niet...

In de westernsport komen er ook misstanden voor maar, de organisaties die western wedstrijden organiseren treden op tegen deze misstanden. In de reglementen zijn er een aantal regels specief om op te treden tegen misstanden tijdens wedstrijden. Een voorbeeld : na elke run in de reining moet de ruiter zijn paard presenteren aan de jury met het bit uit de mond. De jury controleerd of het bit reglementair is en of het paard kwetsuren heeft. Als alle ok is, geen probleem, bij een niet reglementair bit of kwetsuren wordt de ruiter uitgesloten en dit gebeurt ook effectief. Komt dit regelmatig voor kan de ruiter tijdelijk of definitief van alle wedstrijden uitgesloten worden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:04

Waarom niet?

Horen, zien en zwijgen.
Ik denk juist dat kritiek goed is, houdt een mens scherp en zorgt dat je zelf blijft nadenken en niet alles klakkeloos overneemt.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:08

Eens! ;)
Als ik bij een internationale springwedstrijd naar het inrijden sta te kijken, zie ik genoeg paarden die naar beneden gezaagd worden.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:11

MarcR schreef:
jasmijn78 schreef:
De jury controleerd of het bit reglementair is en of het paard kwetsuren heeft. Als alle ok is, geen probleem, bij een niet reglementair bit of kwetsuren wordt de ruiter uitgesloten en dit gebeurt ook effectief. Komt dit regelmatig voor kan de ruiter tijdelijk of definitief van alle wedstrijden uitgesloten worden.

Ik vind dit trouwens wel een methode waar ik van zeg, ja laten we die vooral houden.
maar de TS heeft ook gelijk, dressuur ligt erg onder vuur.
Maar zoals er al gezegd wordt, het is de basis van de paardensport. En overal kom je mensen tegen die denken dat ze het goed doen en als een paard zijn kont verkeerd draait er meteen allerlei ijzer in gehangen word. Dus het zijn niet de dressuur zelf die onder vuur ligt, maar de oorzaak ligt naar mijn mening bij de ruiters die het verprutsen...en die kom je overal tegen

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:12

denk misschien omdat het bij springpaarden opvalt als er iets niet klopt, het paard bokt of weigert.
bij dressuurwedstrijden (hoog niveau bedoel ik wel)heb ik nog nooit een paard zien bokken..
misschien komt dit bij jullie verkeerd over, weet ook niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik denk dat de dressuurruiter zijn paard meer dwingt (dmv sporen & scherp(e) bit(ten)), terwijl je dit bij een springpaard ook kan, maar als het te ver gaat naar je paard zn zin, stopt hij gewoon en lig jij met je neus in ht zand.
achja, weet het ook allemaal niet goed, dit denk ik gewoon ^^

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:13

vind het een goede vraag!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:18

CaroLowson schreef:
Eens! ;)
Als ik bij een internationale springwedstrijd naar het inrijden sta te kijken, zie ik genoeg paarden die naar beneden gezaagd worden.

Niet alleen bij een wedstrijd. :n
Er wordt zoveel leed aangedaan bij de paarden, maar vaak is het onkunde, triest maar waar....

Neem als voorbeeld:

Ruiter x (12 jaar bijvoorbeeld) staat op een stal en ziet een ruiter y (ouder persoon) grof doen tegen zijn paard, maar dat paard springt wel gigantisch.

In bijna elk geval zal ruiter X ruiter y nadoen om hetzelfde van zijn/haar paard te vragen...

Check mijn onderschrift, de harde waarheid.
Ik zeg niet dat ik nooit iets fout doe, maar ik ben in al die jaren ook héél wat wijzer geworden.
Aldoende leert men :Y)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:38

Voor mij persoonlijk maakt de "tak" van sport niks uit, maar zoals u schrijft de wijze van rijden.
Zoals ik eerder heb beschreven keur ik bij de western cutting, het misbruiken van een halsriem met "spijkers" ook niet goed. Om een paard met de halsriem met "sijkers" via "neckreining" een lesje te leren. Bij zogenaamde "slome" te langzame slecht reagerende cutting paarden, sneller en beter te "maken". Even wakker maken, tot bloedens toe. Of paarden in de felle zon aanbinden, om een lesje te leren.
Zo zijn er helaas tal van wandaden, die u alle vast niet onbekend zijn.
Welke tak van de paardensport ook, de "ruiters" hebben een "voorbeeldfunctie" tegenover het paard en de paardensport.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:56

MarcR schreef:
In de westernsport komen er ook misstanden voor maar, de organisaties die western wedstrijden organiseren treden op tegen deze misstanden. In de reglementen zijn er een aantal regels specief om op te treden tegen misstanden tijdens wedstrijden. Een voorbeeld : na elke run in de reining moet de ruiter zijn paard presenteren aan de jury met het bit uit de mond. De jury controleerd of het bit reglementair is en of het paard kwetsuren heeft. Als alle ok is, geen probleem, bij een niet reglementair bit of kwetsuren wordt de ruiter uitgesloten en dit gebeurt ook effectief. Komt dit regelmatig voor kan de ruiter tijdelijk of definitief van alle wedstrijden uitgesloten worden.

Kan ik hieruit opmaken dat je wellicht eenzijdig geinformeerd bent? Je insenueert namelijk dat organisaties die dressuurwedstrijden organiseren NIET tegen misstanden optreden. Bijvoorbeeld bitcontroles na de proef vinden namelijk ook in de dressuur plaats, deelnemers met een reglementair niet toegestaan bit worden ook uitgesloten. In de dressuur zijn heel veel reglementen er ook op toegespitst om paardenwelzijn te borgen. Maar alle reglementen in alle disciplines ten spijt; ze kunnen niet in alles voorzien en je houd altijd mensen die ze weten te omzeilen. Dus ook de reglementen in de westernsport zijn niet zaligmakend. Juist door de opmerking die ik van MarcR heb gequote wordt de dressuur in een kwaad daglicht gesteld. Misschien bedoeld hij het wel niet zo, maar de opmerking is flink misleidend..... het geeft de indruk dat er bij western wel goede reglementen en controles zijn en in de dressuur niet. En dat is niet juist. Dergelijke opmerkingen zetten de onoplettende of onwetende lezer wel op een verkeerd spoor, geven een vertekend beeld.

Om een voorbeeld te geven; ik heb wel eens een redelijk op niveau rijdende western wedstrijdruiter achter de schermen bezig gezien en daar lustten de honden geen brood van... Noem ik nu dan een exces? Of kunnen we stellen aan de hand van dit ene voorbeeld dat de westernsport gelijk staat aan het collectief mishandelen van paarden?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:32

Daar gaat het denk ik niet om, die controle kan er wel zijn maar zoals iedereen weet wordt er maar zelden echt in de paardenmond gekeken. Dat zou ook niet eens veel zin hebben want daar ligt alleen maar een probeempje met de gevolgen van iets.

Denk meer dat het gaat over trainingswijzen in het algemeen. Er zijn nu eenmaal mensen, en die komen uit de dressuursport op dit moment die graag 'in het nieuws' komen. Daar wordt dan op gereageerd. Dat is zeker niet verkeerd denk ik.

Bij andere sporten met dieren zijn ook excessen geweest, die komen dat aan het licht. Terecht denk ik.
Blijf als ruiter vooral kritisch, gebruik je eigen hersens.

Gek eigenlijk dat er op die LDR/ Roll kur zo zwaar gecensureerd wordt. Dacht dat we in NL vrijheid van meningsuiting hadden verworven? Daar hebben onze opa's en oma's toch niet voor niets zo voor gevochten.
Dressuur prima, mooi zelfs :j , maar niet alle middelen heiligen het doel.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 01-02-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:34

Jasmijn,

Welcome back. :)

Niet helemaal on-topic misschien, maar ik denk ten eerste dat de problemen ontstaan door de verschillende ideeen die mensen hebben over wat nu precies dierenbeulerij is en wat niet. Sommige mensen vinden een hoefijzer al kwelling, terwijl anderen een tik voor benen geen probleem vinden. Het is dus handig als er op wetenschappelijke wijze wordt onderzocht wat nu precies beulerij inhoudt en wat niet.
Als daar uitsluitsel op komt, dan kan er ook een lijn getrokken worden voor alle disciplines.
Nou, dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom Dressuur op dit moment het zo zwaar te verduren heeft. Ik denk dat daar meerdere redenen voor te vinden zijn.

Ten eerste is het natuurlijk zo dat het dierenwelzijn tegenwoordig veel hoger op de agenda staat. Ook van mensen die rijden. Diezelfde groep mensen die rijden, soms zijn ze net begonnen en doen vaak niet op het hoogste niveau mee, zijn van mening dat, zoals hierboven al aangehaald, dressuur de basis van al het rijden is en dat de harmonie met het paard het allerbelangrijkste is. Als zulke mensen dan plaatjes zien van een paard met de kin op de borst dan vinden ze dat dat niet de waardering verdient die het krijgt. Die mensen halen dan ook nog vaak de regels aan waarin staat dat het om de harmonie gaat en traditie en de neus voor de loodlijn.

Waarom wordt het springen of de eventing dan niet aangepakt?
Vergeet niet dat er een hele hoop te doen is geweest wat betreft het barreren van paarden. Vergeet ook niet de doping perikelen. Of de military paarden die over de kop slaan en hun nek breken. Alleen zijn daar haast geen plaatjes van en niemand wil een dood paard zien.
Wat is dan mijn uiteindelijk conclusie?
Ik denk dat het allemaal draait om het image. Letterlijk en figuurlijk. Een plaatje van Anky met Salinero's neus op z'n borst is veel aanstootgevender dan Ludger's paard in dezelfde houding (ten minste, dat blijkt uit de reacties). Waarom? Omdat Anky een vrouw is. Omdat het om dressuur gaat. Omdat er zo veel ruiters haar nadoen. Omdat Anky zo high-profile is. Omdat het tegen de regelementen ingaat. Omdat het voor het gevoel tegen het doel ingaat. Allemaal redenen die ik al eens de revue heb zien passeren.
Tja, na dit hele lange verhaal (mijn langste op Bokt denk ik), kom ik erachter dat ik eigenlijk geen idee heb waarom de dressuurruiters hier harder op worden afgerekend dan de springruiters. Ik heb Nelson Pessoa in Valkenswaard ook Baloubet's tanden zien flossen met een stang en trens. En ook niet zo zachtzinnig hoor.
Misschien komt het dan toch omdat er maar heel weinig kleine meisjes Nelson als idool hebben en naderhand ook de tanden van hun eigen ponies proberen te flossen. Ik weet het niet.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:42

Interessante, en lange maar niet vervelend lange post.
Je raakt wel een paar punten denk ik.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:17

Kom ff voorbij.
Er broedt een post in me hoofd.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:23

Aan de andere kant: De draversport wordt ook vaak besproken..
Of barrageren (nee, hoe heet dat nou, met een stokkie tegen de benen van paarden die over een hindernis gaan?)

Maar dressuur is ook het meest besproken omdat het het meest beoefend wordt. Denk ik ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:27

jasmijn78 misschien leuk de reglementen van engels en western wedstrijden te vergelijken?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:29

Over LDR gesproken, ik ben een paard aan het zadelmak maken, er zit nog geen stuur op, maar ze loopt toch het liefst laag diep en rond :+

Even zonder gekheid, de dressuur gaat om de sier om het maar zo uit te drukken, als er een trainingsmethode is om je paard te dwingen om zo te lopen (wat sommige mensen dus vinden) lijkt het erg dieronvriendelijk, zeker omdat dit niet in het ideaalplaatje past van een dressuurpaard, ook is het maar 5 minuutjes in de training. (tong uit de mond, kin op de borst enz.)

Springen en eventing bijv. zijn sporten waar het er iets minder netjes aan toe gaat.(voor het oog) Als daar een keer een ruiter goed aan de teugels sjort is het niet erg, valt het niet zo op, maar in de dressuur wel. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:34

FaberSmid schreef:
jasmijn78 misschien leuk de reglementen van engels en western wedstrijden te vergelijken?

Ik ken de reglementen van westernsport niet, maar ik kan mij voorstellen dat er veel overeenkomsten zijn.

Henkjan schreef:
Over LDR gesproken, ik ben een paard aan het zadelmak maken, er zit nog geen stuur op, maar ze loopt toch het liefst laag diep en rond

Als we het over LDR in de dressuur hebben dan staat de trainingsmethode van de bekendere nederlandse dressuurruiters uit meer dan alleen uit LDR (ook bijvoorbeeld maar 1 hulp tegelijk geven, aandacht voor de fysieke gesteldheid van de ruiter etc. Er steekt een hele filosofie achter. Als ik dat totaalplaatje bekijk denk ik dat ze in de nederlandse dressuurtop helemaal niet zo slecht bezig zijn) Maar goed, ik wil geen discussie over LDR oprakelen. Waar het mij om gaat is dat ik veel reacties zie van mensen waarvan ik denk dat ze dat hele totaalplaatje nog nooit eens goed bekeken hebben, maar zich alleen focussen op dat een foto of een uit zijn verband gerukt videofragment en daar hun conclusies uit trekken. Het kan natuurlijk best zijn dat je na het bekijken van het hele totaalplaatje alsnog 'tegen' bent. Maar nogmaals; uit veel reacties maak ik op dat mensen dat totaalplaatje dus niet zien.

Henkjan schreef:
Springen en eventing bijv. zijn sporten waar het er iets minder netjes aan toe gaat.(voor het oog) Als daar een keer een ruiter goed aan de teugels sjort is het niet erg, valt het niet zo op, maar in de dressuur wel.

Klopt... Als we een paard van Marc Houtzager op JA zo venijnig zien bokken dat het met ruiter en al op zijn snufferd gaat dan noemen we dat paard jolig en ondeugend. Als we dat een dressuurpaard zien doen bij het ontvangst van een applaus dan noemen we dat paard slecht getraind, mishandeld etc. En natuurlijk draait in dressuur alles om harmonie. Daar worden de punten voor gegeven. Maar als paard en ruiter even niet in harmonie zijn hoeft er toch niet direct sprake te zijn van onkunde of mishandeling? Maar waarom kan men ineens dan bepaalde dingen niet meer in perspectief zien?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:09

Denk dat daar een punt zit. Door de extreme fanatici wordt vaak een fatsoenlijke discussie vaak heel snel vertroebeld. Rioolpolitiek en vaak wel een beetje tè overdreven gebracht dat het bijna hilarisch wordt. :+ Vind ik dan.

Het punt en de kunst is om redelijk te blijven. De dingen wel te blijven zien zoals ze werkelijk zijn zonder alles af te spiegelen als zielig, misdadig of dat soort kreten. Ik erger me er nogal aan in elk geval, soms is er daardoor geen fatsoenlijk gesprek meer te voeren.

Daarmee verschuift een onderwerp naar iets heel anders, jammer denk ik dan, gemiste kans.

Maarrr... we werken met paarden, levende dieren.
Daar moet je wel over nadenken en voor zorgen.

Jij bepaalt immers vaak volledig wat goed is, en wat niet voor het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:18

Ehrentusch_ schreef:
denk misschien omdat het bij springpaarden opvalt als er iets niet klopt, het paard bokt of weigert.
bij dressuurwedstrijden (hoog niveau bedoel ik wel)heb ik nog nooit een paard zien bokken..
misschien komt dit bij jullie verkeerd over, weet ook niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik denk dat de dressuurruiter zijn paard meer dwingt (dmv sporen & scherp(e) bit(ten)), terwijl je dit bij een springpaard ook kan, maar als het te ver gaat naar je paard zn zin, stopt hij gewoon en lig jij met je neus in ht zand.
achja, weet het ook allemaal niet goed, dit denk ik gewoon ^^

Heb jij al eens naar het ijzerwerk van die springpaarden gekeken? :oo
En Isabelle Werth's paard ging anders flink in de staak op de vorige OS en nog niet zo lang geleden op een internationale wedstrijd heeft een paard zijn ruiter gedropt in de proef :+ := Het zijn dezelfde dieren hoor, ze doen gewoon een andere tak van de sport := Dus ook dat dressuurpaard dropt je als je te ver gaat.

Ik vind dit ook een erg goede vraag. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:24

Het is maar net wat je het meeste opvalt. Ik rij al een hele tijd western en ik hoor vooral het commentaar op westernruiters. Meestal commentaar dat is gevormd op basis van ruiters die met die optoming toevallig door de bak raggen. En dat heeft niet persé iets te maken met western.

Zo zijn er ook trainers die ik niet in de buurt van mijn paard wil hebben. En de regels die hierboven aangehaald worden zijn echt niet zaligmakend. Het zegt nl alleen iets over wat IN de ring gebeurt. Niet tijdens inrijden, tijdens training of in de stal. Opbinden, staart verlammen, eindeloos spinnen of een fencen tot op de muur zijn misstanden die je in de westernsport helaas tegenkomt.

Dat neemt niet weg dat ik het mits goed gereden een prachtige sport vindt, net als dressuur. En zoals bij iedere tak van sport heb je misstanden een prachtige voorbeelden.

Dat het lijkt of je meer over dressuur leest heeft vooral te maken met het grotere aantal beoefenaren. Hoeveel dressuurruiters t.o. de maximaal 4000 westernruiter van Nederland??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:02

Volgens mij is het heel eenvoudig, hoge bomen vangen veel wind. Ook op Bokt. De 'fans' van dressuur zijn hier nu eenmaal in veel grotere mate vertegenwoordigd als de fans van andere activiteiten met paarden. En dus richt de kritiek zich ook in veel grotere mate daarop. Niet vergeten dat Bokt een heel artificieel gegeven is, zeker als je het zoals ik vanuit een ander land als Nederland bekijkt. Ik zou hier in 20 km in de omtrek niemand kunnen vinden die zich supporter van Anky noemt bijvoorbeeld, en misschien een handjevol waarbij een lichtje gaat branden bij de naam, en ik zit uiteindelijk ook nog geen 300 km ten zuiden van Amsterdam. Dessuur is een piepklein wereldje, dat lijkt hier alleen anders omdat -bij wijze van spreken- alle fans hier op dit forum samen zitten.

En over beelden op you-tube. Ik vind het bemoedigend dat je je de vraag stelt. Ik vrees dat het antwoord is dat dressuur bij uitstek de sport is die weerstand oproept omdat het er voor een neutrale kijker erg lelijk uit ziet, die hele 'voorhistorische' ijzerwinkel in de paardenmond, en het voortdurende geprik met sporen, zweten, schuimen enz... Die Westernruiter heeft misschien een gemeen scherp bit, maar die rijdt met doorhangende teugels. Ik zeg niks over beter of slechter, maar het ZIET er veel vriendelijker uit.
Wat de andere paardensport niet ontslaat van misstanden uiteraard, maar voor een kijker die niet gewoon is van dressuur te zien is die sport de kers op de taart wat dat betreft. En de meeste ruiters op deze aardbol zijn niet gewoon van dressuur te zien, buiten Nederland-Duitsland maakt het nu eenmaal niet zo veel mensen warm.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:25

jasmijn78 schreef:
Kan ik hieruit opmaken dat je wellicht eenzijdig geinformeerd bent? Je insenueert namelijk dat organisaties die dressuurwedstrijden organiseren NIET tegen misstanden optreden. Bijvoorbeeld bitcontroles na de proef vinden namelijk ook in de dressuur plaats, deelnemers met een reglementair niet toegestaan bit worden ook uitgesloten. In de dressuur zijn heel veel reglementen er ook op toegespitst om paardenwelzijn te borgen. Maar alle reglementen in alle disciplines ten spijt; ze kunnen niet in alles voorzien en je houd altijd mensen die ze weten te omzeilen. Dus ook de reglementen in de westernsport zijn niet zaligmakend. Juist door de opmerking die ik van MarcR heb gequote wordt de dressuur in een kwaad daglicht gesteld. Misschien bedoeld hij het wel niet zo, maar de opmerking is flink misleidend..... het geeft de indruk dat er bij western wel goede reglementen en controles zijn en in de dressuur niet. En dat is niet juist. Dergelijke opmerkingen zetten de onoplettende of onwetende lezer wel op een verkeerd spoor, geven een vertekend beeld.

Om een voorbeeld te geven; ik heb wel eens een redelijk op niveau rijdende western wedstrijdruiter achter de schermen bezig gezien en daar lustten de honden geen brood van... Noem ik nu dan een exces? Of kunnen we stellen aan de hand van dit ene voorbeeld dat de westernsport gelijk staat aan het collectief mishandelen van paarden?

Mijn dochter heeft twee jaar dressuurwedstrijden gereden en zij heeft nooit enige controle gehad, ik heb toen meerdere keren paarden met bloed aan de mond en de flanken zien deelnemen, zonder opmerkingen van de jury. Wat wij daar allemaal hebben gezien en meegemaakt was een van de factoren die een rol heeft gespeeld bij onze overstap naar western.
Bij western wedstrijden zijn er, ook voor de inrijpiste, reglementen voorzien. Er moet bijvoorbeeld een verantwoordelijke worden aangesteld en deze heeft de bevoegdheid om ruiters uit te sluiten.
Ik zeg niet dat er geen misbruiken zijn binnen het western rijden maar mijn ervaring van de jaren engels en western is dat ze binnen het western gebeuren veel minder voorkomen.