Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:....
Waarom verschijnen er vrijwel geen stiekem gemaakte videofragmenten op youtube van bijvoorbeeld losrijdende westernruiters? Zijn er in de westernsport geen (vermeende)misstanden te bekennen? Dat geloof ik namelijk niet...
MarcR schreef:jasmijn78 schreef:De jury controleerd of het bit reglementair is en of het paard kwetsuren heeft. Als alle ok is, geen probleem, bij een niet reglementair bit of kwetsuren wordt de ruiter uitgesloten en dit gebeurt ook effectief. Komt dit regelmatig voor kan de ruiter tijdelijk of definitief van alle wedstrijden uitgesloten worden.
CaroLowson schreef:Eens!![]()
Als ik bij een internationale springwedstrijd naar het inrijden sta te kijken, zie ik genoeg paarden die naar beneden gezaagd worden.
MarcR schreef:In de westernsport komen er ook misstanden voor maar, de organisaties die western wedstrijden organiseren treden op tegen deze misstanden. In de reglementen zijn er een aantal regels specief om op te treden tegen misstanden tijdens wedstrijden. Een voorbeeld : na elke run in de reining moet de ruiter zijn paard presenteren aan de jury met het bit uit de mond. De jury controleerd of het bit reglementair is en of het paard kwetsuren heeft. Als alle ok is, geen probleem, bij een niet reglementair bit of kwetsuren wordt de ruiter uitgesloten en dit gebeurt ook effectief. Komt dit regelmatig voor kan de ruiter tijdelijk of definitief van alle wedstrijden uitgesloten worden.
FaberSmid schreef:jasmijn78 misschien leuk de reglementen van engels en western wedstrijden te vergelijken?
Henkjan schreef:Over LDR gesproken, ik ben een paard aan het zadelmak maken, er zit nog geen stuur op, maar ze loopt toch het liefst laag diep en rond
Henkjan schreef:Springen en eventing bijv. zijn sporten waar het er iets minder netjes aan toe gaat.(voor het oog) Als daar een keer een ruiter goed aan de teugels sjort is het niet erg, valt het niet zo op, maar in de dressuur wel.
Ehrentusch_ schreef:denk misschien omdat het bij springpaarden opvalt als er iets niet klopt, het paard bokt of weigert.
bij dressuurwedstrijden (hoog niveau bedoel ik wel)heb ik nog nooit een paard zien bokken..
misschien komt dit bij jullie verkeerd over, weet ook niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik denk dat de dressuurruiter zijn paard meer dwingt (dmv sporen & scherp(e) bit(ten)), terwijl je dit bij een springpaard ook kan, maar als het te ver gaat naar je paard zn zin, stopt hij gewoon en lig jij met je neus in ht zand.
achja, weet het ook allemaal niet goed, dit denk ik gewoon ^^
jasmijn78 schreef:Kan ik hieruit opmaken dat je wellicht eenzijdig geinformeerd bent? Je insenueert namelijk dat organisaties die dressuurwedstrijden organiseren NIET tegen misstanden optreden. Bijvoorbeeld bitcontroles na de proef vinden namelijk ook in de dressuur plaats, deelnemers met een reglementair niet toegestaan bit worden ook uitgesloten. In de dressuur zijn heel veel reglementen er ook op toegespitst om paardenwelzijn te borgen. Maar alle reglementen in alle disciplines ten spijt; ze kunnen niet in alles voorzien en je houd altijd mensen die ze weten te omzeilen. Dus ook de reglementen in de westernsport zijn niet zaligmakend. Juist door de opmerking die ik van MarcR heb gequote wordt de dressuur in een kwaad daglicht gesteld. Misschien bedoeld hij het wel niet zo, maar de opmerking is flink misleidend..... het geeft de indruk dat er bij western wel goede reglementen en controles zijn en in de dressuur niet. En dat is niet juist. Dergelijke opmerkingen zetten de onoplettende of onwetende lezer wel op een verkeerd spoor, geven een vertekend beeld.
Om een voorbeeld te geven; ik heb wel eens een redelijk op niveau rijdende western wedstrijdruiter achter de schermen bezig gezien en daar lustten de honden geen brood van... Noem ik nu dan een exces? Of kunnen we stellen aan de hand van dit ene voorbeeld dat de westernsport gelijk staat aan het collectief mishandelen van paarden?