Bitseats...om beter te kunnen rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitseats

Poll eindigt op

ja
5 (3%)
nee
24 (16%)
nooit van gehoord
112 (78%)
laat ik altijd doen
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 142

Paardentango

Bitseats...om beter te kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:36

Nou ben ik zeker niet tegen bitten, dus niet bitloos. Ik vind het leuk om er wat mee te doen met dat bitloze, maar dat doe ik eigenlijk al jaren. Daar wil ik het ook niet over hebben. Wel vind ik dat hier jonge paarden veel te snel een bit in krijgen waar ze aan mee lopen, aan gelongerd worden etc. Het is niet zo verwonderlijk dat ze zo al vrij vroeg hun zachte mond verliezen. Veel paarden hebben dikke lagen eelt in hun wang, en dat lijkt me niet de bedoeling.
Zo is mijn visie dat jonge paarden eerst op de neus beleerd moeten worden voor ze een bit in krijgen. Eerst de basiskennis van het besturen kennen en dan zo steeds een stap verder. Maar daar wil ik het ook niet over hebben.

In de loop der jaren ben ik steeds meer het voordeel van een ononderbroken trens, een stang maar dat is zo'n rotwoord, gaan zien en ben daar tevreden over. Het geeft voor veel paarden zoveel rust in de mond. Zo rijd ik zelf bij voorkeur op een stang met twee paar teugels daar aan, een paar aan het mondstuk en een paar aan de scharen. Ik rijd maar met één bit in plaats van twee.
Dat tweede bit heb ik altijd gezien als 'een brevet van onvermogen' of voor de 'zeer hoog geschoolden'. Beide ben ik niet.

Maar vandaag was ik een beetje onder de indruk van het volgende:

Vandaag is iedereen hier 'naar de tandarts' geweest, of eigenlijk andersom de dierenarts kwam hier om de tanden te doen. Bewapend met een electrische vijl, soort slijptolletje, kunnen zo de scherpe randjes weg worden gehaald van de kiezen en tanden, en worden de snijvlakken van de paardenkiezen aangepast. Ben erg huiverig voor kwakzalverij en daarom laat ik het liever gebeuren door een DA.

Maar wat me eigenlijk een beetje schokte was op het lijstje verrichtingen waar de punten staan die ze kunnen doen. Raspen & in balans brenegen, haken buccaal/linguaal, ja die woorden kende ik ook niet maar kon me er wel wat bij voorstellen. Er stond nog een woord op wat ik niet kende.
Bitseats...?
Wat denk je, ja en misschien kent iedereen dat wel hoor, maar ik niet. Wat denk je wat het is, het staat voor het afronden van de snijtanden zodat het bit niet tegen de scherpe kanten op komt.

Nou ben ik natuurlijk weer iemand die daar over gaat nadenken, en vroeg 'maar doen we dan eigenlijk niet iets verkeerd als we de tanden van een paard geschikt moeten maken voor een bit? ' Het kwam voornamelijk voor bij het gebruik van de gebroken bitten zei de DA.

Och, ja.

Gek hè, maar ik ben best een beetje onder de indruk hiervan. Heb het niet laten doen trouwens, maar dat dacht je vast al.

De vraag die me bezig houdt is dan ook : Zijn we niet verkeerd bezig als we het gebit van een paard aan moeten passen voor ons gebruik van dat paard. Draaien we de wereld dan eigenlijk niet om?

Poll is 10 dagen geldig.
Laatst bijgewerkt door Scum op 27-01-10 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Taalfouten eruit gehaald

soofenflo

Re: Bitseats...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:38

Nou valt wel mee.

De bitseats zijn echt voor het comfort van het paard zelf. De tong kan niet tussen het bit en de kiezen komen ed. Niet dat je het echt nodig zal hebben. Maar het is allemaal niet scherp. Ik laat het bij mijn paarden igg altijd wel doen. Ze lopen er erg prettig op.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:41

Het comfort van het paard.

Nee, het klopt het is niet scherp. De voortanden worden weggeslepen of beter gezegd licht afgerond, zodat het bit niet tegen de voortanden aantikt. Maar de tong blijft heel. Geintje, wat bedoel je met die tong precies?
& Leg ik het zo goed uit?

soofenflo

Re: Bitseats...om beter te kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:43

Oh, dan heb jij het over andere bitseats dan ik ;)

Ik ken ze als het rond afslijpen van de voorste kiezen. Dat het daar glad is zeg maar, dat de tong niet klem komt te zitten.

De voortanden vind ik een ander verhaal, dat zou ik ook niet laten doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:45

Waarom zou je in godsnaam de voortanden willen afronden? Daar komt je bit toch niet?
De eerste kiezen afronden kan ik dan wel weer heel goed snappen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:45

Ik kwam laatst een heel stuk tegen over het waarom niet van bitseats, baal dat ik het nu niet terug kan vinden.
Maar kort vallen bitseats onder kunstgrepen die in plaats komen van bij de anatomie van DAT paard passend tuig en ruiterkunde.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:46

Ik ga nou aan mezelf twijfelen, zo legde de DA het wel aan me uit namelijk. De voortanden afronden en dat kan ook bij de kiezen.
Maar daar hoort een bit toch helemaal niet te komen?

Bitseats kiezen

(Sorry, was te snel, ik vond een link die ik er bij wilde zetten)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-01-10 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:49

Maar als het zo is als jij het zegt, vind ik het rond uit belachelijk.
Voor mij zo wie zo geen bit, maar dat is een andere discussie.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:52

Ja, op die site staat het wel goed. Bitseats aan de voorkant van de voorste kiezen.

Maar die oplossingen die het zou bieden is natuurlijk onzin, dat zijn rijtechnische problemen, maar omdat de tong niet klem komt te zitten toch prettiger voor het paard.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:53

Paardentango schreef:
De vraag die me bezighoudt is dan ook : Zijn we niet verkeerd bezig als we het gebit van een paard aan moeten passen voor ons gebruik van dat paard. Draaien we de wereld dan eigenlijk niet om?

hebben we die wereld niet al duizenden jaren geleden omgedraaid, door op het paard te gaan zitten ipv het wilde paard wild te laten?

de mens verandert de wereld nou eenmaal, en deze mens zal er alles aan doen om het voor hun zo makkelijk mogelijk te maken.

zelf had ik nog nooit van deze bitseats gehoord, maar aangezien er zo verschrikkelijk veel mensen zijn die de mond van hun paard kapot rijden, vind ik het niet eens een slechte bevinding. het paard heeft al te lijden onder zulke mensen, en op deze manier wordt dat dus een stukje minder.
dat is het hele idee erachter eigenlijk toch?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:56

Laten we daar niet over in discussie gaan alsjeblieft, :n niet hier want dat mondt ongetwijfeld uit in onnodige ruzies. _-:( ~~}> _-:(

@Soofenflo: Hoe kan de tong klem komen te zitten dan? De DA zei overigens dat het ging om de tanden die zo minder beschadigden met de afgeronderonde randen van de tanden, of kiezen dan ook.
Het ging geloof ik niet om de tong.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-01-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:57

Als je er over nadenkt is het toch ook bizar..

Ik vind het nogal wat hoor..

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:02

Wat ik ervan begrepen heb is dat de tong door druk van het bit toch iets naar achteren komt. Waar het dan eventueel tegen de kiezen klem komt te zitten.
Een ander idee kan zijn dat het bit inderdaad minder storend tegen de kiezen komt.

Maar mijn tandarts zal ik het vragen als hij er weer is.
http://paardentandartsstaller.nl/index_ ... age388.htm
Dit is zijn site, hier staat ook iets op over de bitseats. De moeite waard om even te lezen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:03

Dank je Soofenflo, interessant :j . Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen.

Ben ondertussen ook aan het snuffelen naar meer info.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:10

ik had er nog nooit van gehoord
inplaats van dat we een geschikt bit zoeken voor het paard veilen we gewoon de kiezen bij :roll:
achja, mensen zijn keien in het verzinnen van allerlei onzin om hun eigen onkunde te verbergen

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:17

Persoonlijke ervaring heb ik niet maar heb wel op een lezing een aantal foto's gezien van paardenwangen die klem hebben gezeten tussen de kiezen en het bit. Het zag er dusdanig lelijk uit, inclusief complete gaten, dat ik alleen al om zoiets te voorkomen het zou overwegen. Ik vind een dergelijk 'kleine' kunstgreep niet opwegen tegen het leed dat een bit met wang tussen de kiezen kan veroorzaken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:22

Het maken van de bitseats is ook geen leed, dat is het punt wat mij betreft dan ook niet. Al ben je volgens mij wel een beetje vreemd bezig als je bit tussen de kiezen terecht komt. :roll:

Overigens zie ik nu heel veel websites van 'erkende paardentandartsen' voorbij komen, grappig omdat het helemaal géén erkend beroep is ! := oooho

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:39

:\

"Zijn we niet verkeerd bezig als we het gebit van een paard aan moeten passen voor ons gebruik van dat paard. Draaien we de wereld dan eigenlijk niet om."

Nee, wij zijn niet verkeerd bezig want wij maken gebruik van een paard, sparen de wangen van datzelfde paard en voorkomen eventuele pijn.
Zo beter geformuleerd?
Mijn punt was toch duidelijk? Liever geen pijn. Ongeacht waar een bit wel of niet hoort. Voorkomen is beter dan genezen en de kiezen bijvijlen weegt niet op tegen doorboorde wangen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:06

Dus slijp je de tanden af zodat je er beter een bit in kan doen?

Je wordt als ruiter toch geacht om fatsoenljk te kunnen rijden en een bit normaal te kunnen hanteren. Dalijk snijden we nog een stukje van de tong af van de paarden. Die zit toch alleen maar in de weg.

Kweenie er klopt iets niet vind ik... >;)

Je punt was duidelijk Niezel, alleen ik ben het niet met je eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:14

Ik mis een optie in je poll: anders.

Bij paarden die een probleem ontwikkeld hebben, kunnen (lees goed: kunnen) bitseats handig zijn. Want bitseats worden niet altijd gemaakt voor het comfort van het paard zelf. Ze zijn ook een stukje veiligheid voor de ruiter/bestuurder. Bitseats worden namelijk ook weleens op de eerste kiezen toegepast, zodat het paard het bit niet vast kan pakken, of om een stillere bitligging in de mond te garanderen bij bijv. dravers.

Niet dat ik het er per definitie mee eens of niet mee eens. Maar een bitseat kan een uitkomst zijn....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:25

Volgens mij slijten die voorste kiezen door het gebruik van een bit anders dan paarden die nooit een bit dragen. Bij sommige paarden slijt het oncomfortabel af. Het maken van bitseats zorgen dan dat het bit niet achter deze onregelmatigheden blijft haken. Ik las op een van bovenstaande links dat paarden ook last kunnen krijgen van slecht aangebrachte bitseats...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:26

Goed even een vergelijking dan.

Je paard hoest akelig, de DA komt erbij en geeft het paard medicijntjes. Het hoesten vermindert maar komt na een paar weken weer terug. DA komt erbij, medicijntjes en alles herhaalt zich keer op keer.

Wat ga je dan doen? Ga je dan kijken naar de bron, naar de oorzaak of blijf je de symptomen bestrijden.

Ik meen het ook echt over die tong, het zou me helemaal niks verbazen als die straks ook ingekort wordt omdat die zo 'in de weg' blijkt te zitten met rijden.

:= Het moet toch niet gekker worden.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:08

Volgens mij maak je het wat te groot allemaal... Bitseats zijn geen grote aanpassing, hebben niets met voortanden te maken, zijn echt slechts een heel klein hoekje wat afgerond wordt.
Kan wel niet natuurlijk zijn, maar dat is de manier van afslijten van het gebit ook niet meer door alle gebruik van verkeerde voedingsmiddelen en eethoudingen. Feitelijk zou je helemaal geen tandarts nodig hebben, als je je paard 'natuurlijk' hield...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:23

Het gaat, wat mij betreft niet, om 'natuurlijk' hoogstens als je natuurlijk uitlegt als logisch. In dit voorbeeld vind ik het niet logisch.
Nee het gaat er om denk ik hoe ver we als mensen mogen gaan om een paard geschikt te maken voor iets. Dat er tandartsen zijn is ook het punt niet, dat hoort bij het houden van paarden, net als borstelen, hoeven krabben en een beetje vriendelijk tegen elkaar doen.

Ik zie daar wel een grens in.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:41

Ik had er niet eerder van gehoord en in eerste instantie dacht ik ook?? Maar eigenlijk is het dan toch net zo iets als ijzers? Als de hoeven te veel slijten slaan we die eronder, maar je zou ook tijdelijk minder kunnen rijden voor een andere ondergrond kunnen kiezen of hoefschoenen kunnen gebruiken. Zo zie ik de bitseats eigenlijk ook wel. Zelf gebruik ik btw geen bit dus ook geen bitseats :D