Ik heb namelijk een paard die elke fout van de ruiter heel duidelijk en streng afstraft. Als je bijvoorbeeld een strenge hand hebt, zal ze dit afstraffen door flink in protest te gaan (tegen de hand), laat je niet los, steigert ze. Heb je geen stille benen, zal ze in galop changeren zovaak jij je benen beweegt, in draf in travers/renvers lopen om en om. Of als je te hard in komt met je been, zal ze bokken.
Ik heb op haar dus ook pas écht leren rijden en respect voor haar gekregen door hoe zij mij heeft leren rijden. Het is zo'n fijn leerpaard, dat als mensen te streng zijn. Ik ze gewoon op haar zet en ze blijven er snel vanaf, als ze dan op eigen paard/pony verder gaan, zie je duidelijk dat ze er wel degelijk van geleerd hebben en op letten met wat ze doen.
Let wel, ze is niet gevaarlijk en zal je er niet zomaar zonder meer er afgooien. Ze is alleen héél duidelijk in wat ze wel en niet accepteerd en leert de ruiter respect voor haar te krijgen en haar met respect te behandelen. Aangezien als ik er een beginner op zet, moeten wel al wat kunnen rijden. Dan zal ze degene eerst helpen, als de ruiter balans verliest helpt zij die te herstellen. Alleen als ik mijn balans verliest, maakt ze het me alleen maar even wat moeilijker, zodat ik wel leer op te letten en haar onder mij houd.
Dit is voor mij de beste manier om dingen af te leren en ik zie voor veel ruiters die ik wel eens help of les geef. Ik ben benieuwd wat voor jullie de beste manier is om dingen af te leren!
!
(werkelijk met geen stok van plaats te krijgen).
Als je elk uur wel 30x hoort dat je rechtop moet zitten heb je geen kans het even te vergeten.
. Ik zeg: afdraaien doe je met je buitenteugel en buitenbeen, niet met je binnenteugel. Ik heb volgens mevrouw ongelijk

maar ik heb in een hele korte tijd al zo vreselijk veel geleerd van hem.