Spoorloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Spoorloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:24

In de jaren dat ik me met paarden bezig houd heb ik al vaker discussies gevoerd over het gebruik van sporen en de zweep.
Nou zal ik niet over mezelf roepen dat ik een hele goede ruiter ben, ik heb wel redelijk geleerd om 'er niet zo snel vanaf te kukelen'.

Op het moment dat je paard toe is aan de wat hogere oefeningen zoals de zijwaartse gangen en de schouder binnen wordt vaak gezegd dat je dat met sporen zou moeten doen. Sporen ter verfijning van de gegeven hulpen c.q. verzoeken van mij als mens. Daar zit wat in, maar ik wil het zonder kunnen.
Het gebruik van een zweep omdat je er niet goed bij kan als aanwijsstok vind ik wel weer erg praktisch. Bijvoorbeeld bij het aanleren van een zijgang door te kietelen of te tikken op de bil die opzij moet. Paarden snappen dat ook wel snel.

In de oudheid moest men de sporen verdienen en dat spreekt mij nog altijd zo sterk aan. Ik vind van mezelf bijvoorbeeld mijn beenligging nog altijd niet super (Deurne tik van hakken omlaag) en ben bang dat ik een paard ongewild te vaak pijn zou doen. Per ongeluk dan wel, maar toch, liever niet.
Vanuit mij eigen wijsheid (kan ook aan elkaar geschreven worden.. O:) blijf ik het idee hebben dat alle oefeningen ook uitgevoerd zouden moeten worden zònder sporen.
De betere ruiters zeggen dat het onmogelijk is om dat te doen. Dan zou je nooit ver genoeg komen.

Hoe ver is ver?

8nnemiek

Re: Spoorloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:27

Mee eens :j Je hoort te rijden op je zit en kuiten. Sporen zijn om te verfijnen, zodat je alleen je hak hoeft op te tillen ipv je been te verplaatsen, dus gewoon zodat je minder beweging ziet. Niet omdat een paard niet op je kuit reageert!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:43

Volgens de 'èchte ruiters' kom je dan nooit toe aan het werkelijke paardrijden en kun je veel oefeningen niet uitvoeren, of in elk geval zeker niet correct uitvoeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:47

Het ligt er maar net aan hoe je dat wil aanleren. 'Echte' ruiters hebben de tijd niet om met veel rust en geduld een paard supergevoelig op de zit te maken. Met een spoor kun je harder doorduwen, kun je dus veel sneller beleren, kun je op een grovere manier corrigeren en je paard aanpakken, kun je als je paard 6 jaar is in de Z meelopen, en dus verdien je er op die manier veel meer geld mee. Want dat is in die wereld het belangrijkste.
Zo zie ik dat iig.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:19

Voor mij is het gebruik van sporen een verfijning van de beenhulpen. Ik heb jaren lang mijn AV hengst niet onverdienstelijk in de westernsport uitgebracht en altijd gereden met westernsporen. Een westernspoor heeft over het algemeen een groter raakvlak omdat het wieltje veel groter is en kan draaien. Ik heb mijn spoor alleen als verfijning gebruikt als ik bv de achterhand moest omzetten. Door even met mijn spoor achter de singel aan te stippen kon ik mijn paard zelfs een halve pas op zij laten gaan. Erg handig als de balken krap lagen.
Sinds 1,5 jaar ben ik mij zelf en mijn paard aan het ontwikkelen in de academische rijkunst. We zijn helemaal overnieuw begonnen en ik rij Oortje nu bitloos (academische kaptoom), zadelloos (barebackpad) en zonder sporen! We hebben wel de afspraken moeten "herschrijven". Het aanspannen van mijn kuitspieren moet voldoende zijn om een reactie te krijgen, geen reactie na 3 sec. dan een corrigerende tik met mijn zweep.
Wat mij wel opvalt is dan veel ruiters met hun been/spoor blijven klemmen. Volgens mij is het voor een paard op zo'n manier niet duidelijk wanneer hij nu wel een beenhulp krijgt of niet. Het gevolg hiervan is dat de ruiter steeds grotere hulpen (sporen) gaat geven.
Ik laat mijn been ontspannen afhangen om de buik van het paard (neutrale stand) Ik kan nu mijn kuit aanspannen, ontspannen of zelfs weg nemen. Zodra ik een reactie krijg op mijn been gaat mijn been weer terug in de neutrale stand en wacht af wat er gaat gebeuren. Op deze manier hou ik Oortje "scherp" voor mijn been!

gr. johanna

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:28

Ook een goed punt inderdaad, vaak zie je mensen bij elke pas weer even met de spoor prikken. Logisch dat zo'n paard daar na een tijdje niet meer op reageert.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:45

Annelijn schreef:
mijn paard is ook weggeweest.

Haha, dan was hij dus 'spoorloos'??

Ontopic: Ik rijd bijna altijd met sporen, mede omdat het verplicht is en mede om de de hulpen voor de zijgangen beter door te laten komen. Ik ben van mening dat, wanneer je een spoor goed gebruikt, je het als een goed hulpmiddel kunt gebruiken. Niet zonder kúnnen rijden, is puur een voorbeeld van een niet juist gebruik, want je gebruikt de spoor als extra hulpmiddel en niet als standaard rijmiddel.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:46

Verplicht bedoel ik mee, vanaf M..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:19

Draai je het dan niet om eigenlijk?
In de competitiesport is het inderdaad verplicht, maar de achterliggende gedachte is dat je dan als ruiter er mee in staat bent om met sporen te rijden.

Toen ik nog shows reed heb ik ze ook wel gedragen, letterlijk voor de show. Het effect was logisch, een absolute verfijning. Ik oefende twee keer hoogstens voorafgaande de show met de sporen, en de overige tijd zonder.
Het effect daardoor was groot. Ik begreep de verleiding om er altijd mee te rijden ook wel. Maar ik wilde kunnen rijden op fijnheid, en dat was en is denk ik niet met sporen.

Alleen met de laatste act droeg ik ze niet, daar reed ik het paard zonder teugels in mijn handen en er zaten wat spectaculaire (=levensgevaarlijke) stukjes in. Als er dan een spoor had gedrukt was het niet helemaal goed gegaan. :=
Afbeelding

Maar wat ik bedoel, als je ze dus helemaal niet zou gebruiken en alleen als je aan de jury je kunnen moet tonen wel draag dan zou je ze in het gewone rijden toch niet hoeven te gebruiken?

Of zie ik nu iets over het hoofd.

Maryooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:31

Paardentango schreef:
Volgens de 'èchte ruiters' kom je dan nooit toe aan het werkelijke paardrijden en kun je veel oefeningen niet uitvoeren, of in elk geval zeker niet correct uitvoeren.

Dat hoor je inderdaad een hoop mensen zeggen.
Ik ben er wel mee eens dat een spoor inderdaad ter verfijning van je hulpen is!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:39

Niet hoeven nee, maar wel handig.. Ik kan zeker wel zonder rijden, doe dit ook wel enkelt eens, maar ik gebruik ze als hulpstuk, net als een zweep of een teugel. Kunnen is iets anders als moeten. Bedoel je dat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:45

Ja dat is wel wat ik bedoel ja.
Dat is het uitgangspunt van de eisen van het sportmatige rijden, en op zich helemaal niet verkeerd.
Grinik := je draagt je witte rijbroek ook niet zo vaak thuis denk ik? :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:00

Paardentango ben het met u eens dat de ruiter zijn sporen moet verdienen. Eerst een correcte (onafhankelijke) zit, hulpgeving en begrijpelijk rijden (kennis theorie en praktijk).
Zonder sporen rijden kan, maar de sporen kunnen de hulpen verfijnen net als de stang bij stang en trens optoming. Mits in de juiste ruiter "handen", anders worden de hulpen in plaats van fijner grover.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:04

En dubbele lijnen dan? Waar zijn daar de sporen tijdens de zijgangen, piaffe of andere hogere oefening?
Ik ben het er dus ook mee eens.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:14

De sporen zijn inderdaad helemaal afwezig bij het werken op andere manieren. Dat was mijn verbazing ook ooit. Niemand kon me uitleggen dat voor een goede schouderbinnen er sporen nodig zijn.
In Spanje trouwens kent met het werken aan de lange teugel in competitieverband. Dat trekt een publiek joh !
Niet gek want ik werk ook aan de hand en noem maar op, het is prachtig om een paard zijn best te zien doen, samen. Ik vind het bijna iets intiems. Stiekum vind ik het zelfs leuker dan er op.
Waarom, omdat je het paard helemaal ziet en je heel goed moet nadenken wat je doet met alleen een setje teugels en één bit.

Aansporen is niet per definitie met sporen dus.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:38

Is de lange teugel niet de basis van bereden?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:40

FaberSmid schreef:

Longeren? of echt al het wat gevorderde werk via de dubbele teugels?
Ik denk dat er weinig paarden tegenwoordig voordat je erop stapt, al zijgangen en andere oefeningen kennen (op 'commando' dan).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:17

Blijft mijn mening overeind staan, een goede ruiter zou alle oefeningen zonder sporen uit moeten kunnen voeren.

Kan de ruiter dat niet dat is hij/zij geen goede ruiter.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:46

Paardentango schreef:
Blijft mijn mening overeind staan, een goede ruiter zou alle oefeningen zonder sporen uit moeten kunnen voeren.

Kan de ruiter dat niet dat is hij/zij geen goede ruiter.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar, ik vind wel, dat het helemaal niet erg is om het nóg mooier en fijner te maken mét sporen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:58

Hm, heb je bij het werk met de dubbele lijn niet een zweepje bij je? Voor mij zijn sporen hetzelfde als een zweepje of zelfs nog minder (ligt een beetje aan hoe scherp je sporen zijn). Voor mij komt eerst de zit, dan de kuit, dan de spoor en dan pas het zweepje. Dus spoor hoeft voor mij niet perse zielig te zijn, als je ze maar met beleid kunt gebruiken en daar schort het natuurlijk nog wel eens aan. Ik rij bewust regelmatig zonder spoor, omdat mijn paard ooit wel eens kietelig kan reageren op het spoortje. Toch moet ik ermee trainen, want ik ben het in de wedstrijdring ook verpicht. Dus moet je er op een gegeven moment toch aan om ermee te oefenen als je wedstrijden wilt rijden. ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:09

Hm.. Ik zie persoonlijk een verschil tussen een zweep en sporen O:) Vur. Ze lijken niet op elkaar.

Dat je met beide kunt AANsporen is waar, maar het is niet hetzelfde. Als je ze met lange teugel draagt struikel je er ook snel over, dus ik gebruik ze ook maar niet met de lange teugel.
Er is ook niet gesproken, of althans dat is niet wat mijn bedoeling is om te zeggen dat iets 'zielig' is. Zie de openingspost.
Dat is weer een andere discussie.

Maar in plaats van bitloos, boomloos zeg ik spoorloos. :P

(Ik zie nu ook dat er eigenlijk al meerdere topics over lopen....die had ik niet eerder gezien)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:43

Ik ben het met Paardentango eens: Een paard voelt al een vliegje op zijn huid, waarom moet je dan sporen aan, om je been nog meer te verfijnen. Als je een paard leert op een 'drukje' al te reageren, waarom dan een spoortje?

Eigenlijk zou het KNHS er op terug moeten komen om het spoorgebruik vanaf het M niet verplicht te maken, maar dat men dat zelf mag bepalen?
Net als in de B al met spoortje te laten rijden. Hoe vaak zie je in de B mensen al met een spoortje rijden, zonder dat ze er aan toe zijn??? Ik zie liever dat ze tot het L2/M niet met spoortje horen te rijden... Maar dat is mijn mening ;)

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:50

Mijn paard is eerst altijd met sporen gereden. Daardoor is hij nu niet meer goed aan het been. Ik rijd dus nu altijd zonder sporen want ik vindt dat hij goed op mijn been moet reageren.
En als hij wel goed op mijn been zou reageren zou ik ook zonder sporen rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:26

Equidea schreef:
FaberSmid schreef:

Longeren? of echt al het wat gevorderde werk via de dubbele teugels?
Ik denk dat er weinig paarden tegenwoordig voordat je erop stapt, al zijgangen en andere oefeningen kennen (op 'commando' dan).

Nee niet longeren met enkel of dubbele longe, maar echt lange teugel zoals paardentango beschreef hoge school zoals bij de Spaanse rijschool. Vandaar mijn vraag of het niet de basis is van het rijden, die werken eerst aan de hand, dan lange teugel en dan rijden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:32

Bonita heeft het heel mooi uitgelegt vind ik, over wanneer wel of niet sporen, in de topic: wanneer rijden jullie met sporen?? Ook hier bij discussies.
Over vakjes op de buik. Zou het wel willen quoten, maar zou niet weten hoe ik het dan op deze topic krijg..