Waarom het gebruiken van een zweep zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Waarom het gebruiken van een zweep zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:00

Hallo mede-bokkers,

Misschien is de titel een beetje onduidelijk, want ik kwam even niet op het goede woord. ;)

Waarom geven sommige mensen een tik op de kont bij 't paard om het dier wat voorwaartser te rijden, maar niet een klein tikje bij waar je kuit hebt?
Het lijkt me dat het paard veel beter begrijpt als je een tikje met je kuit mee geeft dan op de kont? :)
Het is namelijk ook zo dat als jij je paard zonder zweep voorwaarts wilt krijgen. Je dat ook met je kuit doet? ;)
Ik heb toch echt meestal geleerd om een klein tikje mee te geven met je kuit, dan een tik op de kont te geven.
Toch zie ik het bij veel mensen anders en geven ze en tik op de kont ..

Het is niet de bedoeling om hier een rel-topic van de maken, maar meer om mij wat duidelijkheid te geven hierover. :)

Weten sommige bokkers hier meer van?!
Alvast bedankt.
:evaw:

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:39

Ligt aan je instructrice denk ik, ik heb ook geleerd tikje op de kont, waarom?
omdat je zweep daar eindigt, volgens mij moet je een hele rare beweging maken om met het eind van je zweep bij de plaats te komen waar je kuit zit :(
Bovendien kun je zijn kont aantikken zonder de teugel te bewegen en dus je paard in zijn mond lastigvalt,als je hem bij de kuit wil aantikken wordt dat toch wat moeilijker? :?
Hoe doe jij dat dan? :)

CM_

Re: Waarom het gebruiken van een zweep zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:41

Ligt idd aan de instructie, van mij moeten ze achter het been tikken, omdat als je daar tikt het paard begrijpt wat je bedoeld ;)

Op de kont gaan veel (manege)paarden ook bokken (terecht!) .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:44

Mijn paard bokt nooit, misschien issie gewoon heilig hihi O:)
Zit je niet in de knel met je zweep dan, als je daar tikt? Ik heb er altijd ruzie mee, laat staan als ik achter mijn kuit moet aantikken :P

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:46

Ik geef eigenlijk altijd achter de kuit. Vroeger deed ik altijd altijd wel op de kont. :P

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:59

NenaC schreef:
omdat je zweep daar eindigt, volgens mij moet je een hele rare beweging maken om met het eind van je zweep bij de plaats te komen waar je kuit zit :(
Bovendien kun je zijn kont aantikken zonder de teugel te bewegen en dus je paard in zijn mond lastigvalt,als je hem bij de kuit wil aantikken wordt dat toch wat moeilijker? :?

Zoals in de tekst staat, geef ik het paar altijd een tikje bij de kuit. Dit omdat het paard snapt dat die dan voorwaartser moet gaan lopen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:05

Ik snap dat ook niet. Ik geef mijn paard een tikje bij de kuit omdat hij DAAR niet reageert dan als hij niet voorwaarts genoeg is.

Als ik mijn pony op zijn kont ga tikken heeft ie vast zoiets van "wat? Waarom?" en dan zal die vast wel minder aardig gaan doen ;)

Hetzelfde is dat sommige mensen hun paard maar op de hals slaan omdat ze anders de teugels in 1 hand moeten nemen...

Je kan een zweep gebruiken om je paard te corrigeren, maar om hem voorwaartser te krijgen, corrigeer jij hem alleen maar "correct" wanneer jij dit achter de kuit doet. Zo heb ik het geleerd en vind dit ook logisch(er) klinken.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:48

Serendip90 schreef:
Ik snap dat ook niet. Ik geef mijn paard een tikje bij de kuit omdat hij DAAR niet reageert dan als hij niet voorwaarts genoeg is.

Als ik mijn pony op zijn kont ga tikken heeft ie vast zoiets van "wat? Waarom?" en dan zal die vast wel minder aardig gaan doen ;)

Hetzelfde is dat sommige mensen hun paard maar op de hals slaan omdat ze anders de teugels in 1 hand moeten nemen...

Je kan een zweep gebruiken om je paard te corrigeren, maar om hem voorwaartser te krijgen, corrigeer jij hem alleen maar "correct" wanneer jij dit achter de kuit doet. Zo heb ik het geleerd en vind dit ook logisch(er) klinken.

Precies. :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:52

Het zou juist handiger zijn om een tikje op het achterbeen te geven. Zodat het paard alert wordt, zijn achterbeen er beter onder zet en daardoor actiever wordt. Een tikje op een paard z'n kont lijkt mij idd een goede rede om te bokken en daarnaast heeft hij volgens mij geen enkel nut tijdens het rijden. Het veroorzaakt hooguit spanning.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:56

Ik zie nergens het tikje op de schouder ??

Bij het africhten weet een paard nog niet wat de kuithulp betekent.
Daar wordt altijd een korte karwats gebruikt en een tikje op de schouder gegeven want dan gaat het paard wel voorwaarts.
Pas als het paard de kuithulp begrijpt, kan je bij niet-reageren een 'versterkte kuithulp' geven in de vorm van een tikje achter de kuit.

Een mep op de kont moet bijvoorbeeld bij grote ongehoorzaamheid (steigeren) of als ze niet reageren op het tikje achter de kuit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:19

Marijkjuh schreef:
Het zou juist handiger zijn om een tikje op het achterbeen te geven. Zodat het paard alert wordt, zijn achterbeen er beter onder zet en daardoor actiever wordt. Een tikje op een paard z'n kont lijkt mij idd een goede rede om te bokken en daarnaast heeft hij volgens mij geen enkel nut tijdens het rijden. Het veroorzaakt hooguit spanning.

Daar ben ik het geheel niet mee eens.
Zo maak je een trucje van het ondertreden.
Ondertreden dient te gebeuren door ontspanning in nek en kaakgewricht en het over de rug gaan lopen van het paard, waarbij de alertheid op de kuit, ervoor zorgt dat de achterhand erbij gaat lopen.

Ga jij met een enorm lange zweep tegen die achterbenen aantikken, dan maak je er net als de spaanse pas gewoon een trucje van, niets rijtechnisch aan ...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

Tja mij is altijd geleerd op de kont,, waarom? Geen idee eigenlijk.. het hoorde gewoon zo :+

Echter vind ik achter de kuit veel logischer klinken, en pas dit nu ook toe ;)

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:31

_Marinke_ schreef:
Tja mij is altijd geleerd op de kont,, waarom? Geen idee eigenlijk.. het hoorde gewoon zo

Echter vind ik achter de kuit veel logischer klinken, en pas dit nu ook toe ;)

hier hetzelfde; in de manegelessen is mij ook altijd geleerd op de kont en heb ook geen idee waarom..
ik vind de kuit ook veel logischer, alleen ik heb geen idee hoe ik daarbij kan zonder mijn mijn paard lastig te vallen in zijn mond..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:00

Daarvoor, xwelsie, hebben ze een dressuurzweep uitgevonden :)

Is die nog te kort, dan zul je de teugels in een hand moeten nemen en dan aan te tikken ;)

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:08

Ik geef zelf een tikje achter mijn kuit al moet ik zeggen dat ik meestal eerst mijn stem gebruik. De manege ruiters leer ik een tikje achter de kuit als het paard niet reageert op je beenhulp, een tikje op de schouder als ze over de schouder naar binnen of naar buiten vallen (dan zweepje in de buitenhand) en een tik op de kont (teugels in 1 hand) als een paard echt stront vervelend is, maar dat komt zelden voor.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:12

NenaC schreef:

Als jij je hand rechtop houdt, komt het eind van je zweep ook echt niet op de kont van het paard, maar juist achter je been.
En idd, bij mij in de les moeten ze wel een tikje achter de kuit geven ipv op de kont.

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:17

Eerst had ik een pony,
die zonder reden bokte.
Dus dan tikte ik hem wel op zijn kont.
En nu rijd ik wel eens op een pony,
die niet in galop wil.
Dan tik ik hem op zijn kont,
dan bokt hij,
maar springt hij wel in galop.
Wat is dan het probleem?

En eerst gingen we in een rijtje.
(ik ben gevorderde maar ik moest een keertje meerijden met de beginners)
Maar me pony draaide ineens om.
Toen tikte ik hem op zijn hals,
en toen heeft hij de hele les niets meer gedaan.

Alleen ik heb wel een vraagje.
Mijn pony gaat altijd crossen,
van de ene naar de andere volte.
Hoe kan dat?
Help me, please!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:22

beantsje schreef:
Ik zie nergens het tikje op de schouder ??

En daar wilde ik precies op reageren als ik het topic doorgelezen had.
1 van mijn paarden gaf ik een tik op de schouder. Dit omdat ik altijd met hem heb gesprongen. Nu niet meer. Die ouwe knol mag lekker mee met rustige stap-rondjes :)
En verder gebruik ik nooit meer een zweep. Ik rij er niet mee omdat ik toch geen dressuur meer rijd.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:36

CM_ schreef:
Daarvoor, xwelsie, hebben ze een dressuurzweep uitgevonden :)

Is die nog te kort, dan zul je de teugels in een hand moeten nemen en dan aan te tikken ;)

oke, ja deed ik ook alleen vond k zo onhandig, ik dacht misschien heeft iemand een tip

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:39

Ik tik ook aan achter de kuit.
Als ik mijn paard op zijn kont sla, hang ik in het schot denk ik. Hij is daar nogal prikkelbaar.
Bovendien, aantikken doe ik als mijn paard niet genoeg/correct op mijn kuit reageert. Dus om hem daar op attent te maken, plaats ik mijn tikje op die plek.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:40

Ik rij bijna nooit met een zweep.
Ik vind dat mensen tegenwoordig wel erg snel naar sporen en zwepen grijpen omdat het paard niet voorwaards gaat.
PAs als een paard na de vele vlotte overgangen (die gebruik ik om het paard aan het been te krijgen) nog niet aan het been is wil ik wel eens een zweepje pakken. Daarbij kijk ik naar de vooruitgang van die dag en naar hoe het paard werkt en bekijk of ik zelf wel acief genoeg met mijn benen werk voordat ik een zweep pak.
Ik heb eigenlijk geen idee waar het tikje terecht komt }:0 Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst met een zweep heb gereden.. zal toch wel al 2 jaar geleden zijn denk ik.
Toen ik wedstrijden reed reed ik wel regelmatig met een zweep, dit was om hem idd even allert te maken en niet om voorwaards te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:43

Interessante vraag inderdaad.

Ik rijd onder het zadel en aangespannen met dezelfde pony.
Aangespannen tik ik hem aan op de plaats van de kuit.
Onder het zadel op de kont.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je gemakkelijk de zweep achter de kuit kunt gebruiken als je erop zit. Wanneer je eerst je teugels in 1 hand moet nemen alvorens aan te tikken, ben je naar mijn idee al veel te laat en bereik je niet het juiste effect.
Ik denk ook eigenlijk dat de zweephulp op de kont niet persé "voorwaarts" betekend voor het paard. Maar ook prima als "opletten" dienst kan doen. Dus beenhulp, geen reactie, beenhulp + tikje, als extra ondersteuning dat jij hem wat vraagt. Maar dat het paard uiteindelijk reageert op de beenhulp die je tegelijkertijd geeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:46

Zo werk ik niet met de zweep, tegelijk met kuit. Ik vind dat verwarrend voor mijn paard. Mijn zweep is geen voorwaartse hulp, maar een teken om zijn aandacht erbij te krijgen.

Bij mij is het even simpel gezegd:
kuithulp
geen reactie?
tikje achter de kuit ( hé even opletten hier!)
kuithulp-> wel reactie ( althans dat is de bedoeling ;) ).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:48

Maar hoe kun je zo snel een tikje achter je kuit geven. Zonder daarbij de verbinding met de mond te verstoren?
Naar mijn idee zit altijd nog je eigen been in de weg, om daar vanaf je 'hand-standplaats' een tikje te kunnen geven. Waardoor je altijd op de achterhand terecht komt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 11:50

Ik neem aan dat als je een dressuur zweep hebt, dan je dan makkelijk bij de kuit komt zonder daarbij de verbinding in te mond te verstoren ..