Zelf valt het mij op dat er, als je ouder wordt, van je verwacht wordt dat je overstapt naar paarden. Maar wát nou als je écht op kleine pony's valt? Wat nou als je je prettiger voelt op een B'tje, C'tje of D'tje (hoewel die laaste nog tamelijk 'normaal' is)? En je bent zelf 1,65 of hoger... Dan zul je van veel mensen commentaar krijgen, net zoals sommige mensen dat ook krijgen wanneer ze met hun koudbloeden de dressuur ingaan. Velen zullen denken: pff, dat ziet er toch niet uit, op zo'n kleine pony rijden? Of: je bent veel te groot (terwijl dat alleen zo voor 'het plaatje' is). Zelf valt het mij op dat veel Bokkers zich enorm snel ergeren aan oudere kinderen/volwassenen die op kleine pony's rijden. Waaróm? Het is namelijk niet zo dat ze echt te groot zijn, qua gewicht ook niet. Dan zouden ze er echt niet op gaan zitten. Het is misschien niet het ídeale plaatje, maar ik vind het helemaal niet misstaan. En over IJslanders doet men nooit zo moeilijk, valt mij ook op. Terwijl die soms ook maar iets hoger dan 1,30 zijn.
Zelf ben ik ook echt gek van kleine pony's, maar op Shetlanders pas ik natuurlijk echt niet meer. Daarom ben ik opzoek gegaan naar andere kleine rassen (natuurlijk wel groter dan een Shet). Al snel kwam ik bij de Exmoor uit: stevig ras, geschikt voor dressuur en aanleg tot springen. Van de zomer zijn we naar Exmoor toegegaan en hebben we op dit ras gereden. Nou, ik ben 1,69, ik vond er niks raars aan! En toch zul je denken: wát, 1,69 en op een pony van 1,23? Er ligt voor mijn gevoel echt een taboe op. Of overdrijf ik nu weer heel erg?
Anyway, een gem. Exmoor kan tot 76 kg dragen, en ik ben 52... Dus dat vond ik ook wel meevallen. Er reden daar in Engeland ook gewoon volwassenen op, die waren natuurlijk niet groot en zo, maar toch. Maar als ik met zo'n pony op de manege zou aankomen, zou iedereen me echt uitlachen. Zo'n maat is namelijk voor kleine kinderen bedoeld. Hier vinden ze dat je daar allang uitgegroeid bent!Hoe zit dit nou in de sport? Je moet dan starten tussen de paarden, althans: als je 18 of ouder bent. Maar wánneer vindt de jury nou dat je te groot bent? Is dat wanneer het voor 'het plaatje' niet meer mooi is? Of moet je het duidelijk kunnen zien aan gewicht? Het valt mij ook op dat er heel verschillend wordt gedacht over of het wel mooi staat. Ik ben daar bijvoorbeeld heel soepel in, maar sommige Bokkers storen zich al aan een combinatie als de ruiter er 1 cm onderuit komt of een lang bovenlichaam heeft.
Jeetje, mijn handen doen pijn van het typen.
Heel verhaal!Nog even voor de duidelijkheid: ik heb het natuurlijk niet over ruiters die écht te zwaar zijn, dat is gewoon dierenmishandeling. Meer gewoon van die mensen op pony's waarover de meningen enorm zijn verdeeld. Bijv., nog even over Exmoors: in Engeland rijden daar ook volwassenen op, maar hier vinden ze die maat voor jonge kinderen. Het zijn inderdaad B-pony's, en dat is gewoon klein. Maar ze zijn wel stevig. Toch snap ik niet waarom ze hier dan vinden dat iemand van 1,70 (normale bouw) al uit een D-pony is gegroeid.

Maar waarom zou iemand die een paard rijd meer recht hebben dan iemand die een pony rijd? t heeft allebei 4 benen ene hoofd en een straat? Alleen is een pony kleiner,,