paard "elektrisch" aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard "elektrisch" aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:43

ik lees vaak wel eens dat paarden "elektrisch" aan het been moeten zijn. nu vraag ik me af in welke mate dat haalbaar is.

vb: ik heb mijn paard zo beleerd, dat ik weinig contact heb met haar met het been.
daarmee wil ik zeggen dat ik niet bij iedere pas drijf, maar enkel druk geef (zowel been als teugel) op het moment dat ik iets anders verlang.
in de praktijk komt dit er dus op neer dat ik drijf op het moment dat ik vlugger wil, op het moment dat paard daadwerkelijk vlugger loopt, stop ik met drijven, maar blijft pardlief met zelfde tempo en impuls doorlopen.
pas als ik wil veranderen, of als het paard verandert, kom ik weer in met mijn been.

maar ... daar komt het :D

ik neem nu sinds een tijdje wekelijks les, en we gaan weer met sprongen vooruit.
maar, hoe verder we komen, hoe meer contact ik moet nemen met mijn benen om bepaalde oefeningen te doen, denk maar aan een simpele schoudervoor, of de achterhand naar binnen te zetten op de hoefslag, moet je al een drijvend binnenbeen, vragende binnenteugel, en begrenzende buitenteugel en buitenbeen hebben.
ik merk ook wel, dat eenmaal ze de oefening kent, die hulpen weer kleiner worden, maar toch blijf je min of meer hulpen geven ...

hoe begrijpen jullie de uitdrukking "elektrisch aan het been", hoe zetten jullie dit om in de praktijk, en is het per definitie zo dat hoe hoger het niveau, hoe meer met druk/contact moet gereden worden?

Raja

Re: paard "elektrisch" aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:49

Ik ben vabn mening dat je altijd contact met je been met het paard moet hebben.
Altijd drijven is in mijn ogen ook niet nodig, dan maak je je paard lui voor je been.
Been = reactie
Maarr!!
Let op dat je je paard niet alleen maar been met voorwaards lat associeren,want dan krijg je dus een probleem met de zijgangen.

In mijn ogen is "elektrisch aan het been" directe reactie als ik dat vraag.
Maar dan niet zozeer meteen naar voren, maar meer reactie van het ondertreden van het achterbeen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:56

Raja schreef:
Ik ben vabn mening dat je altijd contact met je been met het paard moet hebben.
Altijd drijven is in mijn ogen ook niet nodig, dan maak je je paard lui voor je been.
Been = reactie
Maarr!!
Let op dat je je paard niet alleen maar been met voorwaards lat associeren,want dan krijg je dus een probleem met de zijgangen.

In mijn ogen is "elektrisch aan het been" directe reactie als ik dat vraag.
Maar dan niet zozeer meteen naar voren, maar meer reactie van het ondertreden van het achterbeen.

nou, dat had ik dus een beetje dat ze bij de zijgangen wilt gaan lopen ipv opzij gaan. terwijl ze langs de andere kant wel dondersgoed weet dat eenzijdige druk opzij is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:01

Ja, dat is dus vaak een probleem als je altijd alleen maar traint op voorwaards gaan bij druk van het been.

en ook als je en zijgang rijdt, heb je toch 2 benen nodig. Met de een geeft je meer druk als de ander, maar je moet toch ook met je been begrenzen!

Bij jonge paarden heb je altijd wel dat ze je been eerst vertalen in voorwaards gaan als je ze zijgangen gaat leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:22

Duhelo schreef:
hoe meer contact ik moet nemen met mijn benen om bepaalde oefeningen te doen, denk maar aan een simpele schoudervoor, of de achterhand naar binnen te zetten op de hoefslag, moet je al een drijvend binnenbeen, vragende binnenteugel, en begrenzende buitenteugel en buitenbeen hebben.

Waar mijn instructeur naar streeft (en ik nog niet zo voor elkaar krijg, ik moet veel ingrijpen :Y) ) is dat je de drijvende hulp bij een zijgang ook alleen geeft bij het ingaan van de oefening of ter correctie, daarna blijft je been alleen wakend in die positie liggen. Ik rij dus ook niet actief met een begrenzend been oid, dat ligt daar wel, zonder druk maar op contact, klaar voor het geval dat (en ik moet zeggen dat ze me vaak te snel af zijn, maar dat ligt ook aan mijn (gebrek aan) ruitergevoel en reactievermogen, eerlijk is eerlijk!).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:52

Electrisch aan het been vind ik zo'n rare uitspraak, meestal betekent dat vooral heet en overreactie op het been.
Paard moet gewoon precies de juiste reactie geven op het been. Been is daarnaast voor mij een secundaire hulp, zit komt eerst. Ook in de zijgangen. Zit geeft aan wat je wilt doen en blijft dat aangeven tot je iets anders doet. Been en hand zijn de ondersteuning van die zit, als de zit niet genoeg is. Bij het aanleren van oefeningen heb je altijd wat meer ondersteuning nodig. Het is dus een goed idee om door te oefenen tot je een bepaalde oefening zonder al te veel ondersteuning kan, voordat je die oefening weer zwaarder gaat maken. Als je dat niet doet, ga je al snel heel veel hulpen geven, waarvan het gevolg is dat je paard afstompt.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:56

Dat is gewoon weer een leerproces. Hij is nu lekker vlot voorwaarts op je been, nu moet hij leren dat beenhulpen ook gebruikt worden bij zijgangen. En later in de africhting ook voor het verzamelen. Je hebt in mijn ogen echt alleen maar goed gedaan!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:47

Contact met de kuit en Been of Kuit geven zijn verschillende zaken.

Als je een paard in een zijgang zet, dan buigt het paard - als je de oefening goed uitvoert - om je binnenbeen.

Je drijft niet met dat binnenbeen of die binnenkuit, maar het paard voelt wel druk. Op die druk moet het paard met zijdelingse buiging reageren.

Als je het paard alleen leert op been/kuit druk te reageren dan gaat het mis.
Je zal onderscheid moeten maken met de kuit/been hulpen die je geeft.
In tijdsduur, aanhoudend of taktmatig.

Een paard dat bij zijgangen niet inbuigt, kan niet goed bewegen.
Iets wat je heel vaak ziet.
Er is een uitzondering op één gang v.w.b. het inbuigen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:12

Elektrisch aan het been, weer een voor het lijstje moderne jip en janneke taal.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:05

Ik begrijp die hele term ook niet. Dressuur moet gracieus en harmonieus zijn, hoe kan dat als je paard elektrisch moet reageren?

@Urielle, Sanne geeft al antwoord. Je been kan 'wegvallen' als je je oefeningen op zit kunt rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:16

Woodstock, heb je dan de exact gewenste zithulp voor het ingaan van de sb, op die manier dat ik wel ook echt een goede lengtebuiging heb en een actief onderkomend binnenachterbeen?
Want ik doe echt iets verkeerd dan, ik moet meestal na een pas of vier ergens corrigeren. Mijn voornaamste eigen fouten die wel eens voorkomen zijn: Op 3 sporen maar te weinig lengtebuiging, goede lengtebuiging maar op 4 sporen, achterbeen blijft wat hangen, lijn van de schouderbinnenwaarts zwabbert een beetje.
(ik rij overigens niet klassiek, maar je kunt van iedereen wat leren ;) )

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:27

De hulpen zijn heel kort door de bocht: jouw schouders gelijk aan de schouders van je paard, jouw heupen gelijk aan de heupen van je paard. Je wilt dat je paard zijn schouders naar binnen brengt, dus jij draait je buitenschouder naar voren. Let op dat je je buitenschouder naar voren draait, en niet je binnenschouder naar achteren, want dan komt je zwaartepunt namelijk verkeerd te liggen. Je zwaartepunt hoort boven het binnenachterbeen (het dragende been) te zijn. Je kunt het verschil voelen als je op je stoel zit, en je je buitenschouder naar voren, of je binnenschouder naar achteren draait, waar je zwaartepunt heen gaat. Je heupen blijven vrijwel rechtuit, want je wilt dat de achterhand rechtuit blijft gaan.

Schouderbinnenwaarts op 4 sporen vraagt minder lengtebuiging, minder draagkracht maar meer overkruisen van de achterbenen dan op 3 sporen. Je problemen zitten dus in de lengtebuiging en de draagkracht van het binnenachterbeen. Lengtebuiging kun je in de gaten houden door te zorgen dat je binnenbeen mooi lang kunt houden, waarbij je binnenheup iets voorover kantelt. Draagkracht is iets wat je langzaam op moet bouwen. Van grote volte naar kleinere voltes en beginnen met een minimale schouderbinnenwaarts. Liever wat kleiner, minder maar goed, dan groter, meer en slecht!

BTW, zorg dat je zelf ontspannen blijft zitten. Veel mensen doen zo hun best om de oefening te rijden, dat ze onbewust hun spieren spannen. Dit belemmert je paard om te lopen en te buigen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:49

Bedankt voor je advies!
Draagkracht kan idd goed zijn, aangezien ik alleen jonkies rij, dus die zijn nog niet zo erg sterk natuurlijk.
Als ik meer lengtebuiging opvraag met mijn binnenbeen, heb ik nogal eens een paard op vier sporen dat dus voor vier sporen wat overbogen is. Op drie sporen vind ik zelf dat ze iets meer mogen buigen in de ribben. (Het fijne van meerdere paarden is ook dat je weet bij wie het probleem ligt :P )

Qua zit ga ik eens kijken waar mijn buitenschouder blijft en proberen of het scheelt als ik de binnenheup iets kantel.
Vwb het eerste denk ik dat het kan zijn dat ik hem te ver naar achter heb, want ik zet ze wel evenwijdig naar het paard, maar ik kijk om zwabberen te voorkomen naar de lijn die ik wil volgen en misschien dat ik de buitenschouder juist miniem naar achter meeneem.

Al doende leert men, bedankt voor het advies!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:50

Dan kunnen we nu terug naar de vraag van Duhelo :)

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:30

Ik merk inderdaad ook dat hoe zwaarder de oefening hoe meer je het paard moet ondersteunen en wordt de oefening op den duur makkelijker dan worden de hulpen inderdaad kleiner. Waarschijnlijk als onze paarden alles kunnen wordt het dan tijd voor een electrische reactie.