Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:44

Ik heb meer medelijden met de persoon die erop zit. Volgens mij heeft ie wel even last na het vallen.

Maar goed mijn manier van inrijden is het niet. Ik trek liever wat meer tijd uit zodat het rustig gaat. Ik heb dan ook bij geen van mijn pony's rodeo's meegemaakt.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:54

Vreselijk,zo deden ze het vroeger altijd.Ik heb zelfs nog een leerboek van NHB te Deurne waarin beschreven staat dat het opaard in de hoek vastgehouden moet worden door een helper die de ruiter een pootje geeft waarna het paard vooral goed voorwaarts gehouden moet worden!!!
Tegen de tijd dat ik er op ga zitten zijn ze zo mak,geven geen krimp.Nog nooit een bok gehad bij het mak maken(komt meestal later) :D

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:10

Zo, mailtje is verstuurd :)
nu wachten op antwoord...

Ik ga zijn antwoord hier overigens niet letterlijk neerzetten (ivm met privacy), maar een samenvatting van wat hij me stuurde. Geïnteresseerden kunnen altijd even pb'en voor een volledigere uitleg.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:16

Wát een prutsers.... ze hebben duidelijk geen benul.

als je antwoord terug krijgt guanacotje, dan ben ik zeer geinteresseerd naar zijn uitleg.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:19

Wat n idioot!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:43

ambre schreef:
Tegen de tijd dat ik er op ga zitten zijn ze zo mak,geven geen krimp.Nog nooit een bok gehad bij het mak maken(komt meestal later) :D

't is dat, dat soort acties als die man zijn gewoon niet nodig. Ik zie niet waarom je die risico's zou nemen, en gelijk het paard laat starten met een goeie basis wantrouwen. Ik stap ook gewoon op, geen paniek, geen gebok en zeker geen panische sprongen die paard of ruiter op een dag duur te staan komen.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:20

@guanacotje: ik ben benieuwd of je überhaupt antwoord krijgt, want 't is z'n vriendin die het pc werk moet doen...

misz_irene

Berichten: 212
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Echtenerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:37

Al kreeg ik geld toe dan zou ik mijn paard er nog niet heen laten gaan..... Er moet één keer iets echt goed mis gaan dan zal hij vast eens gaan nadenken. Hopeloos zulke mensen.. :n

Ik ben erg benieuwd naar zijn uitleg

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:40

classic_life schreef:
jamie leysen is een gozer die denkt dat hij alles kan... hij is een echt tosser. Hij wilt er gewoon snel mee klaar zijn en zn centen verdienen.
Wat betreft dat vooruit schoppen, je kan beter een paard vooruit laten gaan dan stil staan, ze hebben dan te veel tijd om na te denken en vele malen gekker te doen dan wanneer ze vooruit moeten gaan, want dan moeten opletten waar ze heen gaan en hun balans proberen te houden.

Wij hebben dit seizoen 6 jonge (engels volbloed) paarden ingebroken en een aantal zullen wel eens ervandoor willen rennen en bokken van paniek, maar het is niets te vergelijken met wat jamie doet, de paarden die hij inbreekt zullen veel minder vertrouwen hebben dat mensen die ze rustig aan inbreken en alles stapje per stapje doen...

ik vind uberhaupt dat "breken" not done! :n

waarom kan het nou niet gewoon op basis van vertrouwen :?
ik rij al jarenlang jonge paarden in op basis van vertrouwen en dat is altijd zonder slag of stoot gegaan :j

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:45

je breekt een paard toch altijd in en dan beleer je ze of zie ik dat verkeerd....? En anders zeg ik het zo wel:
Wij hebben dit seizoen 6 jonge (engels volbloed) paarden beleerd ect....
Maar goed het ging over de manier dat jamie zn paarden inrijd, niet correct is.

ellentje94

Berichten: 70
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Leuven (België)

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:20

Ik ben het ook helemaal niet eens met deze manier.
en ben blij te horen dat dit niet gewoontelijk is in de rensport.

@guanacotje: hier dacht ik ook al aan om er een mailtje naar te sturen. maar dat hoeft dan al niet meer.

jUstkiimmiej

Berichten: 628
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:33

Dit is echt verschrikkelijk.... ben er gewoon stil van.. echt walgelijk wat ze dit zo doen.....
heb er geen andere woorden voor...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:34

classic_life schreef:
je breekt een paard toch altijd in en dan beleer je ze of zie ik dat verkeerd....? En anders zeg ik het zo wel:
Wij hebben dit seizoen 6 jonge (engels volbloed) paarden beleerd ect....
Maar goed het ging over de manier dat jamie zn paarden inrijd, niet correct is.

Wat versta jij onder inbreken?

ellentje94

Berichten: 70
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Leuven (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 00:42

Om nog wat vollediger te zijn
beginpost is niet sarcastisch maar wel met het oog op dat het niet altijd zo gaat.
Het leek mij niet normaal dat het altijd zo gaat.

zie het ook liever met eerst een band maken en vertouwen en alles rustig aan doen zodat het zadelmak maken eigenlijk wat vanzelf gaat

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:44

sjeik schreef:
Dus dan wordt dit gewoon op dit forum gezet, met de naam en de site van de stal erbij?
Gert van het Hof nooit aan het werk gezien?

Hij promoot zelf toch zijn filmpjes op zijn site!?

Vind het echt belachelijk hoe hij dat paard 'mak' maakt...

Gert van den Hof vind ik net zo'n kwal en respectloze vent naar het paard..

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:23

Gert van den Hof krijg wel voor elkaar wat anderen niet voor elkaar kregen. Menig paard wat nu nog onder het zadel loopt zou al zijn opgegeten als ze hem er niet bij hadden gehaald.
volgens mij is t gewoon jaloezie naar die man toe om hem af te kraken, hij durft wat anderen niet durven en het lijkt of hij lijm aan de broek heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:27

sjeik schreef:
Gert van den Hof krijg wel voor elkaar wat anderen niet voor elkaar kregen. Menig paard wat nu nog onder het zadel loopt zou al zijn opgegeten als ze hem er niet bij hadden gehaald.
volgens mij is t gewoon jaloezie naar die man toe om hem af te kraken, hij durft wat anderen niet durven en het lijkt of hij lijm aan de broek heeft.

Kan je geen beter argument verzinnen dan jaloezie? Kan je je niet inbeelden dat er mensen zijn die er gewoon niet zo voor zijn om een paard dat dusdanig vecht tegen een zadel er toch onder te krijgen? :+

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:29

Als een paard is bedoeld om erop te rijden, dan is het niet vreemd dat ze er zulke mensen bijhalen. vreemd genoeg lukt het hem ook altijd nog.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Is dit normaal? (inrijden van volbloeden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:30

Geen enkel paard is "bedoelt" om op te rijden. Het paard zelf kiest daar niet voor en snapt die keuze van uit de mens ook niet. En altijd durf ik te betwijfelen, zoek maar eens een keertje op bokt ;)

Dat mensen hem er bij halen kan ik begrijpen hoor... Maar of je een paard als eigenaar op die manier moet willen dwingen... :) Pfft ik druk me fout uit... Het is iig niet zo kl*te bedoelt als het hier nu staat maar ik weet even niet hoe ik het dan wel moet zetten... :+

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:32

Ik vind het ook wel erg triest te lezen/zien dat het bedrijf van deze meneer nog bestaat. Maw: er zijn potentiële klanten voor...

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:37

sjeik schreef:
Als een paard is bedoeld om erop te rijden


Euuhhhh.... Ze zijn zeker geboren met een zadel op hun rug en een dikke ijzeren staaf in de mond of niet :Y)

Heb de filmpjes niet gekeken maar als het er zo aan toe gaat als jullie zeggen dan spoort het van geen kant natuurlijk.
Een paard dat zich met huid en haar verzet om bereden te worden moet je gewoon niet op willen rijden, dat is mijn mening :)

En geen enkel paard verdient het om "gebroken" te worden (wat een woord ook, zegt toch al genoeg?!)

sjeik
Berichten: 592
Geregistreerd: 21-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:39

Kijk Para, je hebt paarden die zo erg zijn vernield door mensen die niks weten van beleren. En die gaan van kwaad tot erger. Tot de slacht erop volgt. Ik snap heel goed dat als iemand zo'n paard in handen krijgt en er zelf niet mee kan dealen dat ze er iemand als GvH mee aan de gang laten gaan.
Maar het is niet de manier om te doen met een paard wat verder normaal in de kop is. Gert doet dit ook niet met paarden die niet verknipt zijn.
Opisop, ben jij tegen het gebruik van een bit?

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:39

Hij kan iig wel zitten zeg, sjee.. :oo
Het is mijn manier van beleren niet.. :n Liever te rustig dan te snel..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:45

sjeik schreef:
Kijk Para, je hebt paarden die zo erg zijn vernield door mensen die niks weten van beleren. En die gaan van kwaad tot erger. Tot de slacht erop volgt. Ik snap heel goed dat als iemand zo'n paard in handen krijgt en er zelf niet mee kan dealen dat ze er iemand als GvH mee aan de gang laten gaan.
Maar het is niet de manier om te doen met een paard wat verder normaal in de kop is. Gert doet dit ook niet met paarden die niet verknipt zijn.
Opisop, ben jij tegen het gebruik van een bit?

Dat weet ik dat die paarden er zijn. Een paard dat verknipt is, dat dusdanig verknipt is, moet je niet onder het zadel willen, een paard dat vernielt is heeft rust nodig, niet iemand die goed kan zitten en er gewoon op blijft tot ze mentaal op zijn... Wij mensen zijn van mening dat alles maar "hersteld" moet worden... Sommige dingen moet je niet willen herstellen.. Die zal je ook nooit herstellen, je zal slechts de symptomen onder de duim houden... Iig als je het op deze manier doet...

Wil je het herstellen, neem dan tijd... Als je een paard op deze manier "er onder" wil krijgen... Dan is er IMO wat mis met je instelling. Zonde dat zulke paarden dan zulke bazen treffen... Op zo'n manier eindigen ze idd in de laatste halte.

opisop heeft bij mijn weten niets tegen het bit (heb al een aantal reacties gezien van haar) maar ook ik vind de reactie "als paarden bedoelt zijn om op te rijden..." onzin :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-12-09 01:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:46

sjeik schreef:
Kijk Para, je hebt paarden die zo erg zijn vernield door mensen die niks weten van beleren. En die gaan van kwaad tot erger. Tot de slacht erop volgt. Ik snap heel goed dat als iemand zo'n paard in handen krijgt en er zelf niet mee kan dealen dat ze er iemand als GvH mee aan de gang laten gaan.
Maar het is niet de manier om te doen met een paard wat verder normaal in de kop is. Gert doet dit ook niet met paarden die niet verknipt zijn.
Opisop, ben jij tegen het gebruik van een bit?

Imo kan je zulke paarden ook op basis van rust en vertrouwen opnieuw beleren. Dit kost echter veel meer tijd en tijd is geld...

Ik snap dat mensen die niet met zo'n paard kunnen omgaan het uit handen geven. Ik snap alleen niet dat ze het paard op deze manier willen laten behandelen. :)