de ultieme springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

de ultieme springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 10:37

wat is nou de ultieme springhouding volgens jouw?
ik hoor van verschillende mensen verschillende dingen

Apple

Re: de ultieme springhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:29

Wat voor verschillende dingen hoor je dan?

Oreo

Re: de ultieme springhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:33

Je gewicht iets uit het zadel naar voren toe om vrijheid in de rug te geven, je handen mee in de richting van de mond om halsvrijheid te geven en zodat e niet hindert in de mond, je hakken laag zodat je niet nodeloos in zijn ribben zit te prikken en jezelf in balans blijft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:44

Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 27-12-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: de ultieme springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:45

Gedaan :-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:47

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:33

In verlichte zit voor de balans en vrijheid, meegeven met je handen, en een goede beenhouding.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:30

ietjelover wat is uw persoonlijke theorie en ervaring en wat heeft u dan voor verschillende dingen gehoord?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:46

de ene zegt meer kippe armpjes en plat naar voren de ander zegt handen hoger om de nek wat mooier te maken, en nog een ander zegt meer zoals jullie het hier zeggen (dacht ik dus ook)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:53

Juist ook de springruiter moet als het ware "samensmelten" met zijn paard, zo dicht mogelijk boven het zwaartepunt in verlichte zit.

Caprilli stijl

Caprilli bestudeerde de springstijl van paarden zonder ruiter vanaf foto's en zag dat ze altijd op hun voorbenen landden. Hij ontwikkelde de houding van de ruiter boven de sprong zodat deze met kortere beugels reed en verder vooroverzat, bij het springen vooral niet in de mond zat en meeging met de beweging van het paard. Op het gedeelte tussen de sprongen en ook bij de landing bleef de ruiter voorover zitten.

Caprilli's revolutionaire manier van rijden kostte hem in eerste instantie zijn positie als Luitenant in het Italiaanse Leger, hij mocht ook geen lessen meer geven en werd overgeplaatst naar Zuid Italië. Gelukkig werd zijn springstijl jaren later in het Italiaanse Leger uitgeprobeerd, en de paarden sprongen daardoor veel beter en met veel meer plezier. Caprilli werd in ere hersteld en zijn stijl werd in vooraanstaande rijscholen als Tor di Quinto and Pinerolo geleerd. Zelf reed hij mee tijdens de Olympische Spelen in 1906, waardoor zijn springstijl wereldwijd beroemd werd.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:35

Ik denk dat als je iets wil weten over de meest ideale springhouding, dat je dan naar de Amerikanen moet kijken. Ik zal kijken of ik wat tijd kan vinden om een stukje uit een van mijn boeken te vertalen.
Een goede houding is goed en ideaal omdat het functioneel is. Form follows function. Het gaat er dus om je paard zo weinig mogelijk te storen. Je moet ook foto's hebben om naar te kijken om te kunnen vergelijken.

Goede ruiters om naar te kijken zijn:
Jos Lansink
McLain Ward
Beezie Madden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:45

Dit is nog de "oude" echte Amerikaanse springstijl.
William C. Steinkraus

Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:52

clarence schreef:
Ik denk dat als je iets wil weten over de meest ideale springhouding, dat je dan naar de Amerikanen moet kijken. Ik zal kijken of ik wat tijd kan vinden om een stukje uit een van mijn boeken te vertalen.
Een goede houding is goed en ideaal omdat het functioneel is. Form follows function. Het gaat er dus om je paard zo weinig mogelijk te storen. Je moet ook foto's hebben om naar te kijken om te kunnen vergelijken.

Goede ruiters om naar te kijken zijn:
Jos Lansink
McLain Ward
Beezie Madden

hier zie ik hem mmeer rechtop zitten is het zo goed?
Afbeelding

maar hier ligt hij weer heel veel:
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:43

Bij de goede zit behoort ook de afsprong en de landefase.
Deze foto´s zijn alle in de zweeffase, eigenlijk het makkelijkste moment van de houding.
Wat mij opvalt is dat vele ruiters hun onderbeen te veel naar achteren hebben.
Deze dient dicht bij de singel te liggen, en in de landing juist iets meer naar voren.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:32

Professor schreef:
Dit is nog de "oude" echte Amerikaanse springstijl.
William C. Steinkraus

Afbeelding

Ja, Steinkraus is geweldig. Ik heb zijn boeken in de kast staan. Echt super.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 05:02

ietjelover schreef:
Afbeelding

Is dit Lansink? Het is nogal moeilijk om deze twee foto's te vergelijken omdat de deze van voren genomen is en de andere van de zijkant.
Ook is dit een stilsprong (denk ik) en de andere een oxer. In ieder geval is dit wel een hele mooie foto.
Voordat ik verder ga, wil ik wel even vermelden dat ik in geen geval denk dat ik ook maar aan het niveau van Lansink kan tippen.
Mijn commentaar is dan ook niet om kritisch te zijn t.o.v. Lansink, maar om uitleg te geven bij wat ik zie.
Op deze foto kan ik weinig aanmerken omdat de hoek dat niet echt toelaat. De volgende foto leent zich daar veel beter voor.

Voordat ik overga tot het bekritiseren van de andere foto, denk ik dat het handig is om eerst even te parafraseren uit mijn George Morris (Amerikaanse Spring Instructeur van alle Amerikaanse top-ruiters) boeken. Daarna kunnen we die informatie dan gebruiken om de Jos Lansink foto te bekritiseren.

Om de Amerikaanse manier te begrijpen, moeten we een ding duidelijk voor ogen hebben:
Het zwaartepunt van de ruiter moet zo goed mogelijk op één lijn blijven met het zwaartepunt van het paard. Dan zijn paard en ruiter in balans.
Waar zit het zwaartepunt in de ruiter en waar in het paard is natuurlijk de volgende vraag.
- In de ruiter: staand, ter hoogte van navel tegen de ruggegraat. Te paard, ter hoogte van
onderkant van het borstbeen tegen de ruggegraat. Natuurlijk ligt het er ook aan of je een kort of lang bovenlichaam hebt.
- In het paard: achter de schoft in het midden van het lichaam.
Dus, tijdens het stilstaan, de stap, draf, galop en tijdens het springen blijft jouw zwaartepunt boven die van het paard. Leun je naar voren, gaat je paard harder. Leun je naar links, gaat je paard naar links. Daarom moet je ook niet naar binnen hangen in een wending (behalve in barrage), want dan verstoor je de balans en valt je paard naar binnen.
Het draait allemaal om balans.
Nou, hoe hou je je zwaartepunt dan precies boven dat van je paard. Dat is de vraag waar het eigenlijk allemaal om draait.
We (of eigenlijk George Morris begint) beginnen met het verdelen van het lichaam in 4 delen:
- onderbenen
- zit met bovenbenen
- bovenlichaam en hoofd
- armen

De onderbenen: - dienen ten alle tijden verticaal naar beneden te hangen. Dan krijg je dus ook waar professor het net over had. Dat je onderbenen in het omhoog gaan iets achter de singel liggen en tijdens de landing dichter bij de singel. Je moet de juiste stijgbeugellengte hebben en die krijg je als de onderkant van je beugel tegen de onderkant van je enkelbot aankomt. Kleine teen tegen buitenste poort van je steigbeugel. Dan ligt je been het stevigst.
De dijbenen en zit: In verlichte zit moet er een hoek van 110 graden met de onderbenen worden gevormd. De knie ligt tegen het zadel, maar knelt of grijpt niet. De zit gaat naar achteren en niet naar voren. De heupen dienen lager te zijn dan de schouders.
Bovenlichaam: gewelfde rug. Schouders terug. Nek tegen achterkant van kraag van overhemd. Ogen kijken vooruit en NIET naar beneden.
Armen: net als bij de dressuur dient men een rechte lijn te houden van de elleboog naar de hand naar het bit.
Als laatste wil ik nog vermelden dat in het parcours de nodige hulpgrepen zo nu en dan nodig zijn, dus dan is extreem naar voren of naar achteren leunen niet altijd ongewenst, maar soms zelfs noodzakelijk.
Ik heb dit allemaal uit m'n hoofd gedaan, dus mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan zoek ik het graag voor je op.

Sorrie. Ik ben nu moe. Ik zal kijken of ik morgen meer tijd kan vinden om wat uit te weiden.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:44

Handen voldoende na voor, goed na voren kijken.
En het lichaam wat na voren brengen.
En het belangerijkst van allemaal, zorgen dat je je paard niet hindert :)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:51

ik vind ergens dat er geen ultieme springhouding bestaat. je kunt namelijk niet alles over een kam scheren. bij het ene paard moet je je handen boven de hals houden, de andere juist iets meer naast de hals. je moet je gewoon aanpassen aan het paard en het niet hinderen. hoe dat is per paard verschillend vind ik.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:54

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:58

als je zo naar de foto's kijk zit die te ver naar voren, toch stoort die het paard niet erg. je kunt niet zeggen of het fout of goed is, er zijn verschillende paarden die zo veel beter springen en andere die juist flippen. soms moet je ook afwijken van dé manier om een beter resultaat te krijgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:07

Ik denk dat het ook verschilt per paard.
Sommige paarden hebben veel ruimte van voor nodig, andere moeten weer wat meer teruggehouden worden.
Als je maar altijd goed meegaat op de sprong, en dan ook de afsprong.

En die bovenste foto van Jos Lansink is hem niet hoor.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:11

sharona87 schreef:
Ik denk dat het ook verschilt per paard.
Sommige paarden hebben veel ruimte van voor nodig, andere moeten weer wat meer teruggehouden worden.
Als je maar altijd goed meegaat op de sprong, en dan ook de afsprong.

En die bovenste foto van Jos Lansink is hem niet hoor.

hmm, mee eens :j
ik denk dat je met een opgefokt paard niet in de hindernis hoeft te duiken :=

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:28

je moet je aan passen aan het paard, mijn paard was een tijdje bang voor het bit, doordat ik mn handen naast zn hals hield durfde hij weer en begon hij beter te springen. een paard dat na de sprong weg schiet kun je het beste iets terug blijven zitten..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:27

clarence schreef:
ietjelover schreef:
Afbeelding

Is dit Lansink? Het is nogal moeilijk om deze twee foto's te vergelijken omdat de deze van voren genomen is en de andere van de zijkant.
Ook is dit een stilsprong (denk ik) en de andere een oxer. In ieder geval is dit wel een hele mooie foto.
Voordat ik verder ga, wil ik wel even vermelden dat ik in geen geval denk dat ik ook maar aan het niveau van Lansink kan tippen.
Mijn commentaar is dan ook niet om kritisch te zijn t.o.v. Lansink, maar om uitleg te geven bij wat ik zie.
Op deze foto kan ik weinig aanmerken omdat de hoek dat niet echt toelaat. De volgende foto leent zich daar veel beter voor.

Voordat ik overga tot het bekritiseren van de andere foto, denk ik dat het handig is om eerst even te parafraseren uit mijn George Morris (Amerikaanse Spring Instructeur van alle Amerikaanse top-ruiters) boeken. Daarna kunnen we die informatie dan gebruiken om de Jos Lansink foto te bekritiseren.

Om de Amerikaanse manier te begrijpen, moeten we een ding duidelijk voor ogen hebben:
Het zwaartepunt van de ruiter moet zo goed mogelijk op één lijn blijven met het zwaartepunt van het paard. Dan zijn paard en ruiter in balans.
Waar zit het zwaartepunt in de ruiter en waar in het paard is natuurlijk de volgende vraag.
- In de ruiter: staand, ter hoogte van navel tegen de ruggegraat. Te paard, ter hoogte van
onderkant van het borstbeen tegen de ruggegraat. Natuurlijk ligt het er ook aan of je een kort of lang bovenlichaam hebt.
- In het paard: achter de schoft in het midden van het lichaam.
Dus, tijdens het stilstaan, de stap, draf, galop en tijdens het springen blijft jouw zwaartepunt boven die van het paard. Leun je naar voren, gaat je paard harder. Leun je naar links, gaat je paard naar links. Daarom moet je ook niet naar binnen hangen in een wending (behalve in barrage), want dan verstoor je de balans en valt je paard naar binnen.
Het draait allemaal om balans.
Nou, hoe hou je je zwaartepunt dan precies boven dat van je paard. Dat is de vraag waar het eigenlijk allemaal om draait.
We (of eigenlijk George Morris begint) beginnen met het verdelen van het lichaam in 4 delen:
- onderbenen
- zit met bovenbenen
- bovenlichaam en hoofd
- armen

De onderbenen: - dienen ten alle tijden verticaal naar beneden te hangen. Dan krijg je dus ook waar professor het net over had. Dat je onderbenen in het omhoog gaan iets achter de singel liggen en tijdens de landing dichter bij de singel. Je moet de juiste stijgbeugellengte hebben en die krijg je als de onderkant van je beugel tegen de onderkant van je enkelbot aankomt. Kleine teen tegen buitenste poort van je steigbeugel. Dan ligt je been het stevigst.
De dijbenen en zit: In verlichte zit moet er een hoek van 110 graden met de onderbenen worden gevormd. De knie ligt tegen het zadel, maar knelt of grijpt niet. De zit gaat naar achteren en niet naar voren. De heupen dienen lager te zijn dan de schouders.
Bovenlichaam: gewelfde rug. Schouders terug. Nek tegen achterkant van kraag van overhemd. Ogen kijken vooruit en NIET naar beneden.
Armen: net als bij de dressuur dient men een rechte lijn te houden van de elleboog naar de hand naar het bit.
Als laatste wil ik nog vermelden dat in het parcours de nodige hulpgrepen zo nu en dan nodig zijn, dus dan is extreem naar voren of naar achteren leunen niet altijd ongewenst, maar soms zelfs noodzakelijk.
Ik heb dit allemaal uit m'n hoofd gedaan, dus mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan zoek ik het graag voor je op.

Sorrie. Ik ben nu moe. Ik zal kijken of ik morgen meer tijd kan vinden om wat uit te weiden.

hier heb ik zeker wel wat aan!
Bedankt!
Ik vraag dit voornamelijk omdat ik altijd snelle tijd heb maar vrij lage stijlpunten :'(

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:37

doordat je lage stijl punten hebt kan met verschillende dingen te maken hebben hoor :j bv door de bocht niet goed met je binnen been door komen, je zegt snelle tijd dat heb je niet nodig in de b. dus ik denk dat als je gewoon netjes meegaat netjes de afstanden rijdt, netjes je lijnen. en er netjes uit ziet. dat je dan al heel ver komt :P