Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maeh

Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:51

Ik weet niet of dit hier goed staat, en mijn excuses alvast als hier al een topic over is, maar...

Ik vroeg mij af wat bokt zoal vindt van hoe er tegenwoordig lesgegeven wordt, en dan door de nog jongere instructeurs die nog maar net hun diplomaatje op zak hebben. Wat ik tot nu toe ben tegengekomen aan deze jongere generatie instructeurs valt mij namelijk vies tegen. Het is niet zo dat ik ze allemaal over één kam wil scheren, maar het valt me op dat er gewoon slecht wordt lesgegeven. Ik merk meteen het verschil tussen een oudere, ervaren instructeur die de kern van een probleem weet op te lossen en veel aandacht besteed aan het hoe en waarom van een bepaalde oefening, en een jonge instructeur die de kleintjes meteen aan de voorkant laat prutsen om een mooi krulletje te krijgen, bij een ietwat slome pony meteen sporen aanraadt en bij eentje die niet goed op het bit reageert meteen adviseert met een stang te gaan rijden. Ik noem maar gewoon wat voorbeelden van wat ik langs heb zien komen... En deze gelden dan voor zowel lessen aan de kleintjes als aan de gevorderde ruiters.

Het zal vast niet overal zo zijn, maar ik vind het meer dan opvallen dat de 'nieuwe instructeurs' gewoon achteloos omgaan met het belang van een goede basis, het oplossen van de kern van een probleem en noem zo maar op. Ik kan me echt druk maken om die ongemotiveerde houding van 'na dit uurtje les ben ik er toch vanaf', gewoon zo makkelijk...

Wat vinden jullie?

Peelie

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:57

tjah ik en het er wel een beetje mee eens, maar aan de andre kant, het is wel waar je mee akoort gaat om les an te krijgen...

hij is dus blikbaar wat met tegenwoordig wil.

Ik geef zelf ook les, enn ik pak de basis aan. Ik hou niet van sporen en hulpteugels en dat soort onzin..
Ik heb iemand geholpen de gallop weer te dufen. Ze dufde zelf niet meer te galloperen. Nu? Het paard loopt heerlijk ondspannen (dat kwam gewoon tijdens de les, vanzelf, zoals het hoord) en ik ga nu ook we ees met haar op butenrit, weg gallperen gewoon ove de hei heen enzo.

Ze zijn nu begonnen aan nee nieuw hoofdstuk en dat is buiten rijden. Ze doen het super goed...

Ik krijg zelf les in de klassieke rijkunst. en dat bevalt mij veeeeel beter dan dat gepluk en sporen en constand slaan ed..

het gaat allenmaal zooo ondspannen en min paar is ook veel bete gaanlopen :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:07

Wat vind je jong? Mijn instructrice is vrij jong (22) en zij geeft echt prima les.

Ik rij zelf M1 met het paard waarmee ik les. Nu even niet, omdat het paard herstellende is van een peesblessure, maar ik heb nu wel les tijdens de opbouwtraining en dat doet ze ook heel erg goed.

Er zijn ook veel instructeurs van bijv. 30+ die niet goed lesgeven. Volgens mij is het sowieso héél lastig om goede instructie te vinden.

Ik denk dat het niet zozeer aan de leeftijd ligt, maar aan iemands' eigen mentaliteit, ervaring (een jong iemand die vanaf bijv. zijn 6e rijdt op veel paarden kan ook een hoop ervaring hebben), karakter van je instructeur (geduld, inlevingsvermogen, etc.) en feeling.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:13

Ik vind 22 jong ja, maar zoals ik al zei zullen ze echt niet allemaal zo slecht zijn als wat ik hier in de buurt ben tegen gekomen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:17

Ik heb het ook wel gezien. De link die je legt met 'net het diplomaatje' kan ik alleen niet helemaal onderstrepen. Dat wil zeggen: juist bij de opleiding wordt alleen maar aandacht besteed aan de basis. Dus die sporen stangen en in de krul trekken verzinnen ze er vervolgens zelf bij.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:18

Hmm, ja. Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat ze nog niet zo lang in het vak zitten. Maar je hebt wel gelijk!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:43

Persoonlijk vind ik dat zowel de leeftijd als het hebben van "papier" geen garantie is voor goede instructie.

Bij lesgeven gaat het erom dat je een manier vind die past bij de combinatie die je begeleid. Je moet dus niet op 1 manier lesgeven, maar problemen op verschillende manieren weten te benaderen, omdat elk paard anders reageert en juist dát is de kunst van het lesgeven!

Sommige mensen kunnen werkelijk fantastisch paardrijden, maar kunnen het gewoonweg niet overbrengen aan de combinaties die zij begeleiden, of passen niet bij de combinatie omdat zij problemen maar op 1 manier benaderen.

Ik vind dat je pas spreekt van goede instructie als de instructie de manier van lesgeven aanpast naar jou en je paard. (en er zijn er maar weinig die dat écht goed kunnen!)

Ik denk dus dat het niet alleen ligt aan de leeftijd, als je iets goed kunt overbrengen en problemen binnenstebuiten kunt keren en op de juiste manier kunt oplossen, dan kun je lesgeven. Ik heb ook wel eens oudere instructie gehad hoor, die dit absoluut niet kon.

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:58

nja ik ga geen namen noemen, maar ik was een keer op een wedstrijd, en daar was een meisje iemand aan het les geven, denk niet dat ze dr diploma had, want haar tips sloegen HELEMAAL nergens op!
dusja, mensen die meer ervaren zijn geven beter les. als mensen bijna geen ervaring met het paardrijden zelf hebben maar toch hun diploma, vind ik niet geschikt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:00

Het hedendaagse diploma stelt helaas geen ene fluit voor, vandaar de slechte instructies op de markt...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:10

Ja maar hoe kun je nou al 10 jaar ervaring hebben als je net afgestudeert bent?
Het is logisch dat dat dan gewoon een wat lager niveau is. Maar meestal betaal je ook minder... (als het om prive instructie gaat).

Vanaf welke leeftijd kun je je dilpoma hebben (orun)? Ik had een meisje van mijn leeftijd (19) die zich als gediplomeerd instructie aanbood...
Dat in het oog houdend en het niveau van orun (van horen zeggen), heb ik het vriendelijk afgewezen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:14

tja iedereen moet leren, ervaring komt met de jaren en moet dus opgebouwd worden.
zij moeten ook leren omgaan met situaties en de problemen die ze ondervinden bij het lesgeven.
dat leer je niet in één klap, dat leer je door veel te oefenen, te kijken en te luisteren

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:16

Op mijn oude manege was het niveau van lesgeven echt dramatisch laag. Het waren vaak de meisjes die in stal hielpen bij het opzadelen van de pony's, die ook werden gevraagd om les te geven. Alle respect, maar deze meisjes voelen totaal niet aan wanneer je welke aanwijzingen moet geven etc.
Op de manege waar ik nu rijd, wordt, vind ik zelf, zeer goed lesgegeven. Het is een familiebedrijf. De instructeurs komen vooral uit die familie en hebben een goede opleiding gevolgd, ze rijden zelf ook elke dag en spreken dus ook echt uit ervaring.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:17

Ik heb overigens geen moeite met jonge lesgevers, zeker niet als ze voor een lage prijs ervaring opdoen bij verschillende soorten ruiters.

Maar heb wel moeite met mensen die het hedendaagse diploma als hoogwaardig zien...Want Orun of Deurne, het stelt beiden geen fluit meer voor...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:23

Ik vind het niet vreemd dat oudere lesgevers beter zijn. Deze hebben ook veeeeel meer ervaring.
Ik zelf heb mijn instructrice diploma op 18 jarige leeftijd behaald. Ik geef een aantal prive lessen in de week en 1 keer clubles in de week.
Ik zeg er wel altijd eerlijk bij dat ik tot L2 niveau kan les geven en B springen. Het heeft imo ook totaal geen zin om boven je kunnen les gaan staan te geven.

Voor de reguliere ORUN cursus moet je L1 met winst zijn en minimaal 18 jaar. Zo jong vind ik je dan niet meer.

@CM: waarom vind je de ORUN niet meer waardig?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:24

ik kan me hier wel in vinden.........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:28

Ervaring komt mede met de jaren (leeftijd). De opvoeding met de paardensport speelt ook mee. De theorie is de basis voor de praktijk. "Na" de theorie is de praktijk aan de beurt, dan gaan theorie als combinatie verder. Met de opleiding zo veel mogelijk theorie en praktijk leren. Met de diploma op zak de wijde praktijk wereld in. Pas dan begint de theorie en praktijk eigen maken en je eigen handtekening te zetten. Dat is een proces die net als met paardrijden, het hele leven lang gaande is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:09

Ik snap dat je natuurlijk als jonge lesgever niet veel ervaring hebt en dat moet allemaal nog groeien. Overigens wist ik niet dat zo'n diploma tegenwoordig zo weinig voorstelt?
Maar dat vind ik nog geen reden om vervolgens zelf les te gaan geven met een soort achteloosheid en degene die je lesgeeft dingen aan te leren, die je zelf niet zo geleerd hebt.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:13

Je hebt natuurlijk verschillende opleidingen binnen de ORUN, dus dat het geen fluit voorstelt kun je niet zomaar zeggen. Bij niveau 1 hoeven ze niet eens zelf te rijden en idd die examens stellen weinig voor, pas ná niveau 2 wordt het serieus en wordt er goed lesgegeven.

Veel mensen die ouder zijn en lesgeven hebben hun eigen methode toegepast en zullen daar nooit van afwijken, denkend dat hun methodes het beste zijn en werken.

Je kunt er helaas geen peil op trekken, ikzelf ben ook opgegroeid met paarden, opa die een manege had en mijn ouders die wedstrijden reden, ik weet niet beter. Sommige in de eerste cursussen bij mij kwamen net kijken en hadden dus echt alleen het verstand uit het theorieboek!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:32

ik ben voor mijn orun theorie gezakt, herexamen liet de examinator punten open om in te vullen na de praktijk.......

praktijk beste meisje van de klas........... en daardoor ook geslaagd voor de theorie.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 07:35

Iedereen kan tegenwoordig het papiertje halen maar dat wil niet zeggen dat je dan ook heel goed kan lesgeven. Helaas ken ik ook gevallen van mensen die vinden dat ze goed les geven en daar ook mee adverteren en dergelijke. Tijdens de lessen blijken ze maar 1 misschien 2 oplossingen te hebben voor een 'probleem'. Daarna gaan de hulpteugels eraan. Waar blijft dan het voorwaarts neergaan etc. Mensen nemen en geven nu les om het paard maar zo mooi mogelijk proberen te laten lopen. Begin met een goede basis dan volgt de rest van zelf maar push het allemaal niet te veel!! Dit heeft overigens niks met een leeftijd te maken maar met heel veel ervaring. Iemand van 22 kan heel wat paarden onder haar/zijn kont hebben gehad en goed les en dus veel ervaring hebben. Iemand die maar 1 of 2 paarden heeft gehad en daar een mooie M2 proef mee kunnen rijden en 35 is heeft minder ervaring en heeft dan ook minder oplossingen voor dingen. Zo denk ik er over.

Natuurlijk kunnen een heleboel mensen die bij deze instructrises lessen daar niks aan doen. Die vertrouwen op zo'n instructeur omdat ze simpelweg zelf hulp nodig hebben en dus hulp gaan vragen bij een ander die zegt 'goed' te zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 07:52

Mag ik me er ook even tussen drukken? :P Helaas heb ik al ruim 10 maanden niet meer gelesd, maar ik heb wel sinds april mijn "papiertje" binnen.
Maar het is altijd al zo geweest hoor, de ene instructeur is de ander niet. De een ligt je, de ander niet.
Ik heb verschillende instructeurs gehad, verschillende manieren geleerd, en ervaring opgedaan.

Leeftijd wil niks zeggen, een papiertje is enkel bewijs dat diegene het tijdens het examen goed heeft gedaan. Ook vind ik dat wedstrijdniveau niks hoeft te zeggen.
Een M ruiter kan dan wel M rijden, maar kan die gene uitleggen hoe een goede L1 proef gereden kan worden, hoe men dat behaald?

Mijn visie is: vertrouwen.
Heb je geen vertrouwen, of vertrouwd je paard niet, dan is er geen ontspanning.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 08:15

Interessant topic dit. Ik wilde het eens hebben over beginnerslessen, daar wordt de basis gevormd en ik heb heel wat maneges gezien die maar wat aanmodderen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beginnersles waarin mijn nichtje van 8 rijdt, dan vind ik zelf dat er veel aandacht zou moet worden besteed aan de basis. Eerst aan de houding werken, leer te zitten etc. En spelenderwijs kennis maken met je pony.
Ik erger me kapot aan de instructrice, die in een hoekje staat en bijna niets zegt. De groep is veel te groot en de pony's lopen dwars door elkaar heen. Af en toe komt er wat uit, maar de instructie blijft bij: "Drijf hem maar aan" , "Tik hem eens bij met de zweep".
Dit noem ik geen instructie. Aan het einde van de les zei ze ook nog:"Kijk, zoals X rijdt, zo behoor je dus NIET te rijden".
Dit kan alleen maar een uitspraak zijn van een onvolwassen iemand, die niet weet wat opbouwende kritiek inhoudt en niet weet hoe ze kinderen les moet geven. Ze werd ook onmiddellijk aangesproken op deze uitspraak door de ouders van mijn nichtje en terecht. Ze bood wel gelijk haar excuses aan. Kijk, je kunt je papiertje wel hebben, maar als je zo met je lesklanten omgaat, blijven er weinig over.
Een papiertje zegt in mijn ogen niet altijd alles.
Het gevolg is dat mijn nichtje haar interesse verliest in de paardesport, ze komt niet verder zo.
Dat is ontzettend jammer. Haar ouders zien dit zelf ook en gaan nu naar een andere manege.
Het goed kunnen instrueren begint al bij jezelf en de basis en dat is niet gemakkelijk. Opbouwende kritiek, uitleggen waarom, duidelijk overkomen.
De kids van nu zijn de ruiters van de toekomst!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 08:24

Nou ben het wel eens met het meeste wat in voorgaande berichtjes wordt verteld.
moet ook zeggen dat ik voordat ik de cursus (basis instructuur )aan het doen was al aan het les geven en dat ik de cursus meer op eigen kennis heb gehaald dan van wat er tijdens de cursus werdt veteld.
Want het was regelmatig drama met de lessen lachende mede cursisten (ging misschien niet over jou maar stoort wel)aan de kant en dat is voor je zelf vertrouwen niet echt motiverend.
Vond het ook wel erg jammer dat er bij ons weinig aan de basis werd besteed.
aangezien we natuurlijk ook af en toe zelf moesten had ik een keertje mijn verzorg paard meegenomen en die was een beetje aan het klooien en het enige wat er toen gezegd is ga maar op de volte rijden terwijl ik van mening was dat ze nu wat hadden kunnen doen en laten zien wat ze onder in hun macht hadden om mij en mijn paardje beter te laten functioneren.
het enige wat ze zeiden was laat die van jou de volgende keer maar thuis.
ben ook van mening dat er vooral bij een cursus basisinstructuur moet gaan over hoe je een beginner alles bij kan brengen tot +/- l1 a l2 niveau . want wil beweren dat het menig cursist niet eens gelukt was om een beginner uit te leggen hoe ze moeten draven .
Was blij dat ik het gehaald had en tuurlijk heb ik er wel wat van geleerd maar heb niet hun stijl van lesgeven over genomen.
ik vind het namelijk leuk om beginners de eerste dingen te leren en kinderen of volwassen over hun angst heen te helpen .
Geef nu ongeveer 10 jaar les maar zit ik met problemen waar ik zelf geen oplossingen weet ga eens even met mijn collega's in discussie over of zij nog ideeen hebben .
erger me rot aan mensen die les geven en dan aan de voorkant lopen te plukken en probeer dan uit te leggen dat je paard niet aan de teugel kan lopen als je zelf niet in evenwicht bent en soms kijken ze je dan heel stom aan.
geef mij dan ook maar lessers die lekker recreatief willen rijden dan van die wedstrijd prikkers die alles in een paar weken voor elkaar willen krijgen.
Waar ik les geef zitten we met twee maneges naast elkaar en de bak op gehoor afstand en vind het dan ook wel erg appart wat je dan de meiden van soms nog geen 16 hoort uitkramen.
ook merk je dat ze soms aan het afluisteren zijn want dan doen ze preccies hetzelfde als wij alleen koppelen ze niet terug en weten dan verder weer niks te vertellen snap dan ook niet dat je daar les van wil hebben maar ja ieder zijn eigen keus .

groetjes nanny

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:30

Yetse schreef:
Interessant topic dit. Ik wilde het eens hebben over beginnerslessen, daar wordt de basis gevormd en ik heb heel wat maneges gezien die maar wat aanmodderen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beginnersles waarin mijn nichtje van 8 rijdt, dan vind ik zelf dat er veel aandacht zou moet worden besteed aan de basis. Eerst aan de houding werken, leer te zitten etc. En spelenderwijs kennis maken met je pony.
Ik erger me kapot aan de instructrice, die in een hoekje staat en bijna niets zegt. De groep is veel te groot en de pony's lopen dwars door elkaar heen. Af en toe komt er wat uit, maar de instructie blijft bij: "Drijf hem maar aan" , "Tik hem eens bij met de zweep".
Dit noem ik geen instructie. Aan het einde van de les zei ze ook nog:"Kijk, zoals X rijdt, zo behoor je dus NIET te rijden".
Dit kan alleen maar een uitspraak zijn van een onvolwassen iemand, die niet weet wat opbouwende kritiek inhoudt en niet weet hoe ze kinderen les moet geven. Ze werd ook onmiddellijk aangesproken op deze uitspraak door de ouders van mijn nichtje en terecht. Ze bood wel gelijk haar excuses aan. Kijk, je kunt je papiertje wel hebben, maar als je zo met je lesklanten omgaat, blijven er weinig over.
Een papiertje zegt in mijn ogen niet altijd alles.
Het gevolg is dat mijn nichtje haar interesse verliest in de paardesport, ze komt niet verder zo.
Dat is ontzettend jammer. Haar ouders zien dit zelf ook en gaan nu naar een andere manege.
Het goed kunnen instrueren begint al bij jezelf en de basis en dat is niet gemakkelijk. Opbouwende kritiek, uitleggen waarom, duidelijk overkomen.
De kids van nu zijn de ruiters van de toekomst!

Ik kan je vertellen dat ik dat echt anders doe hoor. En ik heb ook 'maar' MMI gedaan en rij zelf maar af en toe, heb nooit een eigen paard gehad. Ik kan wel heel goed die basis uitleggen en hou me daar ook bij. Als het me bij bijv. privelessen te pittig wordt, stuur ik iemand met alle liefde door naar een collega.